Modeller for fag og læring i Det Virtuelle Gymnasium
2. faglige rapport
 |
Denne faglige rapport er den anden i en række af i alt tre fagli-ge
rapporter fra udredningsarbejdet om Det Virtuelle Gymna-sium.
De faglige rapporter skal behandle udvalgte faglige, pæ-dagogiske,
organisatoriske og IT-relaterede problemstillinger ved en mere
massiv IT-anvendelse i gymnasieskolen.
Den første faglige rapport havde fag, pædagogik og IT i det
almene gymnasium som omdrejningspunkt. På baggrund af en omfattende
empiriindsamling gav rapporten en status på den aktuelle IT-anvendelse
ud fra både faglige og pædagogiske vinkler. Den tegnede ligeledes
et billede af udviklingstendenser i forbindelse med IT-anvendelsen
- ikke mindst med udgangs-punkt i de afsluttede og igangværende
forsøgs- og udviklings-projekter som gennemføres under Udviklingsprogrammet
for fremtidens ungdomsuddannelser.
|
Indhold:
Forord
Sammenfatning
Kapitel 1: Jagten på de nye kompetencer
1.1. Kompetence som ny dannelse
1.2. Kompetence som udvidet faglighed
1.3. Kompetence som beherskelse af læreprocesser
1.4. Kompetencemålsætning for
Det Virtuelle Gymnasium
Kapitel 2: Det Virtuelle Gymnasiums profil
2.1. Faglig og pædagogisk profil
2.2. Læringsmiljøet i Det Virtuelle
Gymnasium
2.3. Tre strategier for skoleudvikling
Kapitel 3: Læringsrum, IT og undervisnings-forløb
3.1. Det organisatoriske rum
3.2. Undervisningsrummet
3.3. Træningsrummet
3.4. Studierummet
Kapitel 4: Skemamodeller for Det Virtuelle Gymnasium
4.1. Nye byggeklodser i skemaet
4.2. Årets gang i Det Virtuelle Gymnasium
4.3. Fagenes timefordeling og -normer
Kapitel 5: Evalueringsdesign
5.1. Evaluering af kompetencer
5.2. Elevens evalueringsbehov
5.2.1. Studieplan og mentorsamtaler
5.2.2. Prøver
5.2.3. Portfolio og logbøger
5.3. Skole- og lærerudvikling
5.3.1. Konferencer
5.3.2. Lærerportfolios
5.4. Samfundets evalueringsbehov
Kapitel 6: Lærerroller og -samarbejde
6.1. Lærernes opgaver i Det Virtuelle
Gymnasium
6.2. Specialisering af lærerfunktioner
6.3. Lærersamarbejde
Kilder
Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe
Acrobat)
Undervisningsministeriet Frederiksholms
Kanal 21 1220 København K Telefon 33 92 50 00
© Undervisningsministeriet 2002
Teksten må med kildeangivelse frit
anvendes.
|