 |
 |
5. Evalueringsdesign
Prøver og karakterer er de værktøjer, som gymnasieskolerne traditionelt
benytter til at evaluere elevernes viden- og færdighedsniveau. Værktøjernes
fordele og ulemper er velkendte, og på trods af mange forudsigelser
om det modsatte lever de videre i bedste velgående. Der er ikke meget,
der tyder på, at værktøjerne afskaffes.18
I disse år eksperimenteres der dog i stigende omfang med evalueringsformerne,
og Undervisningsministeriet oplyser, at der i 2001 er iværksat ca.
250 forsøg med eksamensformer i regi af Udviklingsprogrammet.19
Baggrunden for den store interesse for eksamensforsøg er blandt andet,
at de kendte prøveformer har svært ved dels at evaluere personlige og
sociale kompetencer, dels at rumme IT, tværfaglighed og elevaktiverende
undervisnings- og arbejdsformer som projekt- og gruppearbejde. Der
er således opstået et skisma mellem de traditionelle evalueringsformer
på den ene side og nye kompetencemål og undervisningsformer på den anden.
Problemstillingen er også aktuel for Det Virtuelle Gymnasium. Et ofte
stillet spørgsmål er for eksempel, om Internettet skal kunne anvendes
til eksamen. Det vil således minde om den arbejdssituation, som eleverne
oplever til daglig. Omvendt vil det kræve ændrede opgavetyper, der
lægger vægt på avanceret analyse og kombinatorik frem for kontrol af
elevernes paratviden og basale færdigheder. Internettet har endnu ikke
været tilladt til eksamen, fordi teknikken er for ustabil i forhold
til den korte tid, som prøverne varer. Et væsentligt problem er endvidere
at sikre, at eleverne ikke kommunikerer med omverdenen under prøverne,
hvilket gør det vanskeligt at vurdere resultaternes validitet.
Evalueringsdesignet spiller en afgørende rolle, fordi det påvirker
kriterierne for god undervisning.20
Undervisningen tilrettelægges med andre ord på en måde, så eleverne
stifter bekendtskab med opgavetyper og arbejdsformer, som de skal mestre
til eksamen. Evaluering er imidlertid andet og mere end eksamen. For
at skabe grobund for ægte læring skal eleverne modtage løbende feedback
på deres arbejde og have lejlighed til at reflektere over læreprocessen.21
Evaluering skal også medvirke til at udvikle en skolekultur, som gør
det muligt at nå det fjerde niveau i Lars Qvortrups taksonomi. At lære
at omlære betyder, at læringsmiljøet er præget af erfaringsudveksling
og refleksion over praksis med henblik på at forbedre rammerne for elevernes
læring.
I Det Virtuelle Gymnasium skal evalueringsdesign således være et udviklingsværktøj,
som elever og lærere anvender med det formål at skabe de bedst mulige
vilkår for undervisning og læring. Designet bygger på fire målsætninger:
- At systematisere elevernes refleksion over faglige og personlige
mål, udviklingsproces og opnåede resultater.
- At skabe forudsætninger for en løbende optimering af læringsmiljøet
på skolen.
- At fastlægge prøveformer, der integrerer IT, tværfaglighed og elevaktiverende
arbejdsformer.
- At dokumentere og vurdere elevens evne til at anvende den faglighed
og de kompetencer, som undervisningen sigter på at opbygge.
Som det fremgår af målsætningerne, vil evalueringsdesignet indeholde
kontrollerende og udviklende elementer. Det sker for at tilgodese forskellige
interesser og behov, som kan føres tilbage til eleven, skolen og samfundet:
Eleverne skal i løbet af tre år tilegne sig en lang række kompetencer
og opfylde lige så mange forskelligartede faglige krav for at bestå
studentereksamen. Det forventes ligeledes, at eleverne får overblik
over deres ønsker til fremtidig uddannelse og job. Eleverne har derfor
brug for værktøjer til at evaluere deres læreprocesser, hvad angår faglig
og personlig udvikling, så de bliver i stand til at målrette deres indsats.
Skolen danner rammen om et læringsmiljø, der skal virke inspirerende
for både elever og lærere. Ingen af aktørerne er statiske størrelser,
idet deres adfærd og ønsker afspejler sociokulturelle forandringer
i samfundet. I stedet for at anlægge et perspektiv, hvor den ene af
aktørerne har mere ret til at præge læringsmiljøet end andre, bør elever
og lærere have lige krav på indflydelse. Alle har samtidig pligt til
løbende at kvalificere læringsmiljøet gennem refleksion, dialog og udviklingstiltag.
Samfundet har udviklet skolestrukturer for at fastholde videnkapital
og opdrage nye generationer til at indgå i dets produktion. Målopfyldelsen
evalueres via standardiserede eksaminer og karakterer, som giver mulighed
for at vurdere elevernes egnethed ved optagelse til videregående studier
eller ved jobsamtaler. Karakterer i form af tal er et effektivt middel
til at reducere kompleksitet og give et vurderingsgrundlag for personer,
der ikke kender den enkelte elev. Pålidelighed er derfor et nøgleord
i eksamenssammenhæng, og det sikres især gennem centralt stillede rammer
og ekstern bedømmelse.
Figur 5.1 på næste side illustrerer, hvordan de tre områder er integreret
i evalueringsdesignet for Det Virtuelle Gymnasium. Et afgørende aspekt
ved designet er, at det skal være transparent, således at alle elementer
er tilgængelige digitalt. Det betyder ikke, at alle på og uden for
skolen skal have adgang til personfølsomme oplysninger, men IT skal
anvendes til at effektivisere dokumentation og videndeling mellem elev,
skole og samfund. Inden de enkelte elementer i evalueringsdesignet beskrives,
præsenteres forskellige synspunkter om kompetencer og evaluering kort.
Figur 5.1.
Evalueringsdesign

5.1. Evaluering af kompetencer
Kompetencebegrebet har fået en fremtrædende plads i Det Virtuelle
Gymnasium som en udvidet målsætning for undervisningen. Eleverne skal
være kompetente og dermed kunne sætte deres viden og færdigheder i spil
i en konkret opgaveløsning. Når kompetencer bliver et nyt mål for undervisningen,
følger automatisk spørgsmålet om, hvordan man kan evaluere og karaktersætte
elevens niveau. Problemstillingen bliver særlig kompliceret, når kompetencerne
opdeles i faglige, almene, sociale og personlige. Kan man for eksempel
få et 8-tal i samarbejdsevne og et 10-tal i selvstændighed? Gymnasiebekendtgørelsen
beskriver ikke, hvordan kompetencer kan evalueres, og på skolerne findes
der kun sporadiske ansatser til en sådan evalueringspraksis.22
Udviklingen går trægt, fordi en formaliseret evaluering af kompetencer
også er forbundet med etiske problemstillinger.
Argumenterne for at evaluere personlige og sociale kompetencer er
blandt andre, at de fortæller lige så meget om elevens studieegnethed
som det faglige viden- og færdighedsniveau. En eventuel karaktergivning
har derudover en normsættende funktion, der vil tvinge elever og lærere
til at fokusere på disse kompetencer i den daglige skolegang.
Blandt argumenter imod evaluering kan nævnes:
Evaluering og karaktergivning indebærer, at der opstilles veldefinerede
kriterier for elevernes personlige og sociale indstilling. For det første
er det svært at blive enige om, hvilke kompetencer der er relevante,
og hvordan de skal defineres. For det andet ligger det fjernt fra den
danske uddannelsestradition at fremme konformitet ved at opstille standarder
for, hvordan eleverne skal tænke og opføre sig.
Det kan få uheldige konsekvenser at indføre karaktergivning af personlige
og sociale kompetencer. Mange studenter påbegynder en videregående
uddannelse i en senere alder, og i værste fald risikerer de ikke at
blive optaget på grund af dårlige (og forældede) karakterer i disse
kompetencer. En studentereksamen kan suppleres ved at læse matematik
og kemi på Gymnasiale Suppleringskurser, hvilket er svært at forestille
sig for samarbejdsevne og initiativ.
Gymnasielærerne er højtuddannede fagpersoner, men de har ikke nødvendigvis
psykologisk indsigt i at evaluere bløde kompetencer og rådgive om,
hvordan eleverne kan forbedre deres karakterer. Derudover risikerer
evalueringen at skabe et afhængighedsforhold mellem lærer og elev,
hvor eleven undertrykker sider af sin personlighed og eksponerer andre
for at stille læreren tilfreds.
Med disse korte indlæg er diskussionen langt fra afsluttet, men på
nuværende tidspunkt virker det usandsynligt, at bløde kompetencer kan
måles særskilt på en objektiv skala og ved hjælp af traditionelle evalueringsværktøjer.
En sådan evalueringspraksis vil derfor heller ikke blive udviklet i
Det Virtuelle Gymnasium. Eleverne skal i stedet lære at skærpe deres
opmærksomhed om kompetencer gennem systematisk procesevaluering, og
der skal udvikles eksamensformer, hvor eleverne skal udfolde deres samlede
faglige, sociale og personlige kompetencer i praksis for at nå et tilfredsstillende
fagligt resultat. Nedenfor beskrives de tre niveauer i evalueringsdesignet.
5.2. Elevens evalueringsbehov
Det er et centralt mål med evalueringsdesignet, at det fremmer elevernes
refleksion over deres indsats, udvikling og resultater i forhold til
deres individuelle mål og ambitioner med gymnasieuddannelsen. Eleverne
skal aktivt præge deres eget uddannelsesforløb. Flere fagkonsulenter
og lærere med særlig IT-erfaring vurderer, at langt fra alle elever
har den fornødne modenhed og disciplin til at reflektere på den måde.
Det er imidlertid ikke hensigten at give eleverne ansvar for egen læring
ved at lade dem sejle deres egen sø, hvis de disponerer mindre heldigt.
De skal støttes af elektroniske værktøjer og en tæt læreropfølgning,
der afspejler den progression, som eleverne gennemgår. Følgende værktøjer
skal være til rådighed for hver enkelt elev:
- Studieplan og mentorsamtaler
- Prøver
- Portfolio og logbøger
5.2.1. Studieplan og mentorsamtaler
Der skal etableres en formaliseret evalueringspraksis, hvor den enkelte
elev får mulighed for at drøfte udbyttet af undervisningen med en mentor.
Drøftelsen skal både have et fremad- og bagudskuende perspektiv, og
elev og mentor skal mødes minimum én gang pr. semester. Mentors arbejde
beskrives nærmere i kapitel 6 om lærerroller.
Som værktøj til mentorsamtalerne skal hver elev udarbejde en individuel
studieplan, der skal redegøre for elevens overordnede udviklingsmål.
På den baggrund fastlægges det, hvilke prioriteringer eleven har for
arbejdet i det førstkommende semester inden for rammerne af temaer og
planlagte undervisningsforløb. Eleven skal fra 1.g gøre sig overvejelser
om, hvordan de vil disponere deres valgfag i 2. og 3.g. Studieplanen
skal ligeledes indeholde en evaluering af det afsluttede semester med
udgangspunkt i elevens portefolio. Studieplanen skal udformes elektronisk
med plads til elevens løbende kommentarer.
Før samtalen indhenter elevens mentor udtalelser fra alle lærere om
elevens arbejde i løbet af semestret. Udtalelserne skal både omfatte
en vurdering af elevens faglige kompetencer, progression og arbejdsproces.
Det er således ved mentorsamtalerne, at eleverne får en samlet tilbagemelding
på deres udvikling.
Derudover kan mentorsamtalerne tage udgangspunkt i prøver, tests og
logbøger fra større projekter, hvor eleverne har beskrevet arbejdsprocessen
i et specifikt forløb. Elevens øvrige lærere kan eventuelt også deltage
i samtalen. Studieplanen bliver således et dynamisk udviklingsværktøj
for den enkelte elev i forhold til den faglige og kompetencemæssige
udvikling. Studieplanen og mentorsamtalen har flere lighedstræk med
den eksisterende studievejledning. Se tekstboks næste side. Nogle forhold
vil dog være anderledes i Det Virtuelle Gymnasium:
- Eleven skal afholde mentorsamtaler og udarbejde en studieplan,
hvor det i dag er overvejende frivilligt, om eleverne gør individuelt
brug af studievejledningen.
- Den kollektive studievejledning om læringsstil og -strategi, faglige
og studiemæssige metoder skal opkvalificeres og tildeles flere timer
i studieværkstedet.
- Elever og lærere skal anvende de virtuelle studievejledningskontor
som for eksempel Internetsiderne www.r-u-e.dk og www.uddannelseogjob.dk,
hvor der findes materialer om videregående uddannelser, optagelseskriterier,
karrierevalg, vejledning om uddannelse og job samt lektiehjælp i matematik
og naturvidenskabelige fag.
En elektronisk konference skal endvidere være åben for løbende kommunikation
med mentorer.
5.2.2. Prøver
I det tre-årige skoleforløb skal eleverne gennemføre mellem ti og tolv
års- og terminsprøver, der ligger udover studentereksamen. Se tabel
5.1 på næste side. Prøverne skal dels give lærerne et vurderingsgrundlag
for årskarakterer, dels give eleverne erfaring i at gå til eksamen.
Det er derfor vigtigt, at eleverne betragter prøverne som et værktøj,
der kan forbedre deres læreprocesser. Prøverne skal ligeledes afspejle,
at eksaminerne i højere grad sigter på at give udfoldelsesmuligheder
for elevernes kompetencer. Det vil derfor være hensigtsmæssigt, hvis
prøverne antager nye former i Det Virtuelle Gymnasium:
MÅL FOR VEJLEDNINGEN
Det er et mål for uddannelses- og erhvervsvejledningen:
- At fremme elevernes motivation for og styrke deres evne til
at forstå og arbejde med faktorer, der har betydning for den optimale
gennemførelse af gymnasieuddannelsen og videreuddannelse.
- At udvikle elevernes evne til at træffe velinformerede og selvstændige
valg af fag, uddannelse og erhverv.
- At bibringe eleverne kundskaber og færdigheder, der kan danne
et solidt grundlag for at træffe valg og gennemføre uddannelse,
herunder kendskab til brug af relevante materialer, metoder og
procedurer i forbindelse med fortsat uddannelse og karriere. Den
internationale dimension inddrages.
Den kollektive vejledning gennemføres efter en års-/halvårsplan
og har et samlet omfang på ca. 15 timer i løbet af gymnasieforløbet.
Den individuelle vejledning gives i den faste træffetid eller
efter aftale. Den individuelle vejledning kommer i stand på initiativ
af eleven eller studievejlederen, evt. på foranledning af rektor
eller elevens lærere.
Kilde: Uddrag fra Undervisningsministeriets bekendtgørelse
om studievejledning, 1999.
|
Tabel 5.1
Års- og terminsprøver i det almene gymnasium
1.g
|
Skriftlige årsprøver i dansk, engelsk * og matematik
* To eller tre mundtlige årsprøver |
2.g |
Skriftlige årsprøver i dansk og i de
to-årige valgfag på højt niveau
Skriftlige terminsprøver i engelsk * og matematik *
To eller tre mundtlige årsprøver |
3.g |
Skriftlig terminsprøve i dansk og i valgfag på højt
niveau |
Note: * Afhængigt af den valgte linie. Kilde: Bekendtgørelse nr. 411
af 31. maj 1999 om gymnasiet, studenterkursus og enkeltfagsstudentereksamen,
Undervisningsministeriet.
I stedet for isolerede års- og terminsprøver kan større projektforløb
afsluttes med en evaluering af elevernes individuelle eller gruppebaserede
faglige resultater samt af elevernes arbejdsproces. Evalueringen sker
på baggrund af de opstillede mål for undervisningsforløbet. Udgangspunktet
for evalueringen kan være elevernes produkter - i form af rapporter,
opgaver, fremlæggelser m.v. - og en logbog med beskrivelse af arbejdsforløbet.
Eleverne skal udover en karakter have en skriftlig udtalelse, som indgår
i deres portfolios.
- Evalueringen af de længerevarende projektperioder kan med fordel
gennemføres af en netlærer, som ikke deltager i det aktuelle undervisningsforløb.
Med denne ordning understreges det, at læreren alene varetager en
vejlederrolle i forløbet, og samarbejdet mellem elev og lærer bliver
således ikke bebyrdet af bedømmelse og karaktergivning.
- Eleverne kan løbende gennemføre mindre tests, så både de og lærerne
får et grundlag til at vurdere det faglige viden- og færdighedsniveau.
Disse tests kan med fordel udformes og evalueres elektronisk, så eleven
kan gennemføre dem uafhængigt af læreren. Læreren kan dog også vælge
at afholde en test, når klassen er samlet på skolen. Indholdet i testen
kan være lukket i form af for eksempel multiple choice tests, eller
den kan være formuleret som åbne opgaver. En mundtlig test i for
eksempel sprogfagene kan udmøntes således, at eleven gemmer en samtale
med en person fra det pågældende sprogområde, hvorefter læreren evaluerer
samtalen.
5.2.3. Portfolio og logbøger
I øjeblikket gøres der mange forsøg med at indarbejde evalueringsværktøjet
portfolio i undervisningsinstitutioner på alle niveauer lige fra folkeskoler
til universiteter. Portfolio er en metode til løbende at dokumentere
elevens faglige udvikling. For at eleverne kan se meningen med at lægge
deres arbejde ind i en portfolio, skal den inddrages i den enkelte elevs
mentorsamtale. Her kan den indgå i vurderingen af elevens mål og indsats.
I Det Virtuelle Gymnasium er elevernes portefolio en elektronisk
mappe, som kan indeholde følgende elementer:
- Studieplan og aftaler med mentorer
- Valgte fag og kurser
- Projektrapporter og andre faglige produkter
- Oversigter over arbejdsgangen fra første idé til det endelige produkt
- Gennemførte tests og øvelser
- Individuelle og gruppebaserede logbøger
- Beskrivelse af studieture og ekskursioner
- Eksamensopgaver
- Udtalelser fra faglærere og mentor
- Karakterer
En portfolio er først og fremmest et værktøj til brug for elevens
selvevaluering. Den giver en oversigt over elevens resultater og produkter,
mens processen er i fokus i den elektroniske logbog, som kan
skrives af den enkelte elev eller af en gruppe elever i forbindelse
med et projekt eller andre selvstændige aktiviteter.
Logbogen kan fungere som en faglig dagbog, hvor den enkelte elev beskriver,
hvad vedkommende arbejder med i faget, hvad der er svært, hvilke spørgsmål
der skal stilles til læreren m.m.
Denne type logbog adskiller sig fra logbøger i projekter, hvor det
er gruppens arbejde, der er i centrum. Her beskriver eleverne deres
fælles arbejdsproces, rollefordeling, tidsplan, opståede og løste problemer
m.v.
Logbogen er det nærmeste, man kan komme en afdækning af læreprocessen,
og ved at arbejde systematisk med værktøjet bliver eleverne bevidste
om, hvordan de lærer, og på hvilke områder de med fordel kan gøre tingene
anderledes. Lærerne kan for eksempel med jævne mellemrum stille opgaver
til eleverne, hvor de skal bruge logbogen til at reflektere over faget.
5.3. Skole- og lærerevaluering
Begrebet den lærende organisation er oplagt at inddrage i Det
Virtuelle Gymnasium, hvor IT bør anvendes til at systematisere en organisatorisk
læring. Det skal ske ved at udvikle værktøjer, som elever og lærere
kan bruge i forbindelse med erfaringsopsamling, videndeling, supervision,
forsøg og udviklingsplaner for skolen. Værktøjerne omfatter for eksempel
konferencer og lærerportfolios.
5.3.1. Konferencer
Der skal etableres virtuelle konferencer, hvor elever og lærere kan
drøfte fag og undervisning. Indholdet kan for eksempel være:
Faglig konference: Elever og lærere skriver indlæg om emner
og temaer, som man løbende støder på inden for de enkelte fag. Der kan
også udveksles ideer til forbedring af undervisningen, materialevalg
o.l.
Undervisningsforløb: De enkelte undervisningsforløb skal ligeledes
evalueres af elever og lærere med hensyn til indhold, udformning og
afvikling, så erfaringer fra gennemførte forløb kan anvendes konstruktivt
i udviklingen af nye.
Der skal etableres et organ med repræsentanter for elever, lærere
og ledelse til at behandle indlæg til konferencen.
5.3.2. Lærerportfolios
Lærerne bør også udvikle og vedligeholde en portfolio, som dokumenterer
deres kvalifikationer og refleksioner over undervisning. Deres portfolios
kan indgå i supervision for skolens lærere. Den enkelte lærer kan ligeledes
vælge at supervisere med en lærer fra en anden skole. Lærernes portfolios
kan indeholde følgende elementer:23
Egen dokumentation:
- Dokumentation for undervisningsansvar
- Beskrivelse af personlig undervisningsfilosofi og refleksioner over
egne undervisningsstrategier, -mål og -metoder
- Repræsentative undervisningsforløb, som eksemplificerer, hvordan
læreren praktiserer sin undervisningsfilosofi
- Dokumentation for deltagelse i pædagogisk kvalificerende kurser,
seminarer m.m.
- Beskrivelse af ændringer i undervisningsplaner i form af nye opgaver,
pensa, materialer m.v.
- Beskrivelse af egne fremtidige undervisningsmål
- Beskrivelse af egne kvalitetsfremmende tiltag som eksempelvis selvevalueringer,
eller hvilke pædagogiske journaler man læser
Andres dokumentation:
- Udtalelser fra kolleger, som har overværet undervisningen
- Udtalelser fra kolleger, som har gennemgået undervisningsmateriale,
opgaver, tests m.m.
- Evalueringsdata fra supervisionen, som enten giver et generelt
indtryk eller anviser områder for forbedringer
Portefolio udgør en faglig og pædagogisk reference for den enkelte
lærer, og den kan bruges som udviklingsværktøj i forbindelse med skolens
organisatoriske læring.
5.4. Samfundets evalueringsbehov
Af politiske årsager og af hensyn til aftagerinstitutioners krav samt
elevernes retssikkerhed ønsker Undervisningsministeriet at fastholde
en række grundlæggende eksamensforhold:24
- Central fastsættelse af prøveformer, opgavetyper og bedømmelseskriterier.
- Fagligheden som udgangspunkt for prøverne.
- En national eksamen, hvor de skriftlige opgaver enten udarbejdes
eller godkendes centralt.
- Individuelle besvarelser, hvor der ikke må herske tvivl om, hvem
der er ophavsmand.
I nogle fag anvendes IT allerede i stor udstrækning til eksamen som
for eksempel den skriftlige danskopgave, som mange elever udarbejder
ved hjælp af et tekstbehandlingsprogram. Det vil imidlertid være naturligt,
at alle fag integrerer IT i eksamensopgaverne for at afspejle teknologiens
store anvendelse i den daglige undervisningspraksis. Formålet kan enten
være at måle en specifik IT-kompetence eller bruge IT til at løse opgaver.
Det første mål er mindre interessant, da det isolerer IT fra en faglig
sammenhæng. Der vil dog være fag som for eksempel matematik, hvor specifikke
IT-værktøjer og -metoder indgår i det faglige pensum. I de fleste tilfælde
vil det dog være mere relevant, at IT indgår som led i elevernes opgaveløsning
og således indirekte afspejler deres kompetencer.
Der kan peges på flere muligheder for at inddrage IT i elevernes eksamen:
- Eleverne får adgang til Internettet og andet digitalt materiale
i både mundtlige og skriftlige prøver.
- Eleverne får uddelt cd-rom’er med opgaver i skriftlige prøver.25
Cd-rom’er og Internetbaseret materiale kan også understøtte elevaktiverende
undervisnings- og arbejdsformer ved at indeholde åbne opgaver og løsningsmuligheder.
Se tekstboks på næste side.
- De IT-værktøjer, som eleverne normalt arbejder med i de enkelte
fag, indgår i opgaveløsninger til eksamen. Det kan for eksempel være
regnearksprogrammer og avancerede matematiske programmer.
- Der er mulighed for at anvende IT som formidlingsværktøj, hvilket
især vil understøtte elevernes mundtlige fremstillingsevne og skabe
større grad af tryghed og sikkerhed i fremlæggelsessituationen.
- Eksaminationen kan foregå ved hjælp af videokonferencer og chat,
hvis eleverne samarbejder med eksterne ressourcepersoner eller elever
fra andre skoler. En mundtlig eksamen kan også tage udgangspunkt i
en samtale, som eleven har ført via videokonference.
En IT-baseret eksamensform kan være forbundet med tekniske vanskeligheder
som et servernedbrud eller manglende opkobling til Internettet. Det
er derfor sikrest at anvende IT i forbindelse med en længerevarende
eksamen. Begrænsningen ligger dog ikke så meget i selve værktøjerne,
men i måden som eksamen betragtes på, og som opgaverne tilrettelægges
efter. Internettet kan for eksempel sagtens inddrages, hvis de afsluttende
eksaminer afspejler, at eleverne skal udfolde kompetencer i praksis.
Det vil betyde, at der skal lægges mere vægt på problemløsning, avanceret
analyse og refleksion på bekostning af kontrollerende tests af viden
og færdigheder.
ERHVERVSCASE PÅ CD-ROM
På hhx er der indført en obligatorisk eksamen kaldet Erhvervscase
i fagene erhvervsøkonomi og afsætning. Eksamensopgaven udgøres
af en cd-rom, som produceres af Undervisningsministeriet og uddeles
til alle elever på en bestemt dato. På cd-rom’en befinder sig
en lang række oplysninger om en autentisk dansk virksomhed. Der
vil være videooptagelser fra selve virksomheden, interviews med
direktøren og evt. medarbejdere, de seneste årsregnskaber, referater
fra bestyrelsesmøder, virksomhedens hjemmeside, produktinformation,
organisationsplan, relevante breve m.v.. Eleverne kan frit klikke
sig rundt på cd-rom’en og fordybe sig efter eget valg. I løbet
af to dage skal de udarbejde en synopsis, som de efterfølgende
enkeltvis skal forsvare og uddybe ved en mundtlig eksamen.
Der følger ingen spørgsmål eller opgaveark med cd-rom’en. Oplysningerne
om virksomheden står helt ubearbejdede. Eleverne skal så selv
ud fra deres viden fra de to fag identificere, hvilke problemer
virksomheden har, komme med løsningsforslag til dem samt vurdere
deres egne løsningsforslag. Fokus er således flyttet fra det
reproduktive til forståelse og anvendelse med tilhørende ændring
i kompetencefokus. Man kan ikke løse denne opgave ved at kunne
recitere en eller flere teorier og modeller. For at kunne identificere
problemerne skal man have forstået fagene, og for at kunne komme
med løsningsforslag skal man kunne anvende fagenes teori og metode.
Til løsning af opgaven i de to dage har eleverne lov til at anvende
de IT-værktøjer, som de finder mest formålstjenlige. Opgaven skal
afleveres elektronisk.
Kilde: Studielektor Steen Lassen, Området for
gymnasiale uddannelser, Undervisningsministeriet.
|
I forbindelse med Udviklingsprogrammet er der allerede skabt rammer
for en række standardforsøg, som giver skolerne mulighed for at forny
eksamenssituationen med fokus på elevernes kompetencer. Ifølge Undervisningsministeriet
kan rektorerne frit iværksætte følgende eksamensforsøg:26
- Forsøg med mundtlig prøve i de enkelte fag (temaprøve med selvstændigt
elevoplæg eller synopsiseksamen)
- Forsøg med tværfaglig projektprøve i grupper
- Standardforsøg med mundtlige og skriftlige prøver
Der er imidlertid den begrænsning ved forsøgene, at den enkelte elev
i løbet af de tre år kun må deltage i én mundtlig prøve af den karakter,
der nævnes under punkt 1, og én prøve af den karakter, som er nævnt
under punkt 2. Hvis eksaminerne skal bygges op om kompetencer, er det
nødvendigt at ophæve denne begrænsning for at give lærerne mere frihed
i deres planlægning. Når lærergruppen lægger en kompetenceplan for
den enkelte klasse, er det således oplagt at koble kompetencerne med
forskellige typer eksaminer, som eleverne skal gennemføre i løbet af
de tre år. På den måde sikres det, at eleverne opbygger en palette
af eksamensformer, som varierer i formål.
18) Se for eksempel artiklen
Gymnasieskolen nr. 9, Eksamen og karakterer under lup, 2001.
19) Gymnasieskolen nr.
9, Eksamensforsøg er populære, 2001.
20) Undervisningsministeriet,
Eksamensforsøg i det almene gymnasium og hf, 2000.
21) Se for eksempel David
A. Kolb, Experiental learning, 1984.
22) Se for eksempel Helsingør
Gymnasiums rapport Den multikompetente student, 2000 (www.helsingoer-gym.dk).
23) Inspireret af Brian
Kjær Andreasen og Anette Kolmos, Undervisningsportfolios på
højere uddannelsesinstitutioner, 1999.
24) Undervisningsministeriet,
De skriftlige prøver i gymnasiet, 2000.
25) I hhx og htx er der
på forsøgsbasis udarbejdet elektroniske eksamensopgaver
i fire
skriftlige fag. Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse 2/2000.
26) Undervisningsministeriet,
Eksamensforsøg i det almene gymnasium, 2000.
Denne side indgår
i publikationen "Modeller for fag og læring i Det Virtuelle Gymnasium"
som kapitel 6 af 8
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |