|
|
6. Lærerroller og -samarbejde
Det Virtuelle Gymnasium vil være kendetegnet af et fleksibelt, IT-faciliteret
læringsmiljø, som gør det muligt for eleverne at bringe deres faglige
kompetencer i spil i selvstændige arbejdsforløb. Læringsmiljøet skal
tillige fremme og synliggøre elevernes refleksion over faglige, sociale
og personlige læreprocesser. Det stiller særlige krav til undervisningsforløb,
skemaer, evalueringsdesign og IT, og det giver ikke mindst store udfordringer
til lærerne.
Lærerne skal varetage en række opgaver, hvoraf nogle vil adskille
sig fra lærerarbejdet i dag. De fleste opgaver kan imidlertid genkendes
fra den nuværende undervisningspraksis. Den afgørende forskel vil være
måden, som opgaverne løses på i Det Virtuelle Gymnasium. For det første
vil det være påkrævet, at lærerne løser mange af opgaverne ved hjælp
af IT. For det andet er der både faglige, pædagogiske og ressourcemæsige
begrundelser for at lave en arbejdsdeling mellem lærerne og dermed
påbegynde en specialisering af forskellige lærerfunktioner. For det
tredie forudsætter løsningen af flere opgaver, at lærersamarbejdet
systematiseres via en klassekoordinator, en lærergruppe og løst koblede
lærerteams.
6.1. Lærernes opgaver i Det Virtuelle Gymnasium
Det er en balancegang at beskrive lærernes opgaver: På den ene side
skal der opstilles modeller, som er retningsgivende for Det Virtuelle
Gymnasium. På den anden side skal rammerne være så fleksible, at skolen
og de enkelte lærere får handlerum. Opgaverne bliver derfor ikke beskrevet
i detaljer, og en række elementer er forslag, som den enkelte lærer
kan tage stilling til.
Opgavebeskrivelsen omfatter syv centrale områder:
- Koordinere undervisning i forhold til kompetenceplan
- Udarbejde skemaplaner
- Planlægge undervisningsforløb
- Gennemføre undervisning og vejledning
- Yde personlig vejledning til eleverne
- Evaluere elevernes arbejde
- Bidrage til udviklingen af et reflekterende læringsmiljø på skolen
Koordinere undervisning i forhold til kompetenceplan: Lærerne
skal samarbejde om at tilrettelægge en undervisning, som giver eleverne
mulighed for at opøve og udfolde kompetencer. Det vil være hensigtsmæssigt
at udarbejde en kompetenceplan, som indeholder overvejelser om blandt
andet læringsrum samt arbejds- og studieteknikker. Lærerne skal løse
følgende opgaver:
- Koordinere undervisning, så eleverne opøver de forskellige kompetencer
under hensyntagen til progression. Lærerne skal eksempelvis aftale,
hvordan og hvornår eleverne introduceres til emne- og problembaseret
projektarbejde.
- Aftale, hvordan studieværkstedstimerne skal anvendes til at fremme
elevernes kompetencer. Lærerne skal desuden aftale, hvornår der afholdes
mentorsamtaler.
- Koordinere elevernes skriftlige arbejdsbyrde og større projekter.
Udarbejde skemaplaner: Inden skolestart udsender den centrale
skemalægger et overordnet skema for hele året. Klassens lærere skal
imidlertid selv planlægge forløb i særskemaer, lektionsbytning, studieværkstedstimer,
tværfaglige forløb, ekskursioner, efteruddannelse m.v. Blandt opgaverne
vil være:
- Koordinere anvendelse af studieværkstedstimer.
- Koordinere klassens lektioner i særskemaperioder.
- Holde regnskab med fagets timetal for at sikre overholdelse af årsnorm.
- Opdatere ugeskema, så elever og lærere har fuldt overblik over kommende
lektioner og aktiviteter samt eventuelle ændringer.
Planlægge undervisningsforløb: I Det Virtuelle Gymnasium vil
lærerne skulle bruge betragtelig mere tid på at planlægge undervisningen.
Det stiller store krav til deres faglige, pædagogiske og IT-mæssige
kvalifikationer. De skal blandt andet være bevidste om, hvordan det
faglige stof kan digitaliseres i de tre læringsrum, og de skal være
i stand til at synliggøre rammerne om undervisningen elektronisk. Selv
om UNI-C, Systime og andre forlagsvirksomheder udgiver digitale læringsmidler,
vil der være specifikke fagområder, som ikke er dækket ind. Lærerne
skal derfor også kunne producere digitale læringsmidler, som kan indgå
i undervisningsforløb, og hver faglærer skal sikre, at klassen har adgang
til et virtuelt fagligt læringsmiljø.
Følgende opgaver er således essentielle for lærerne:
- Holde sig ajour med den teknologiske udvikling med hensyn til hardware
og software.
- Orientere sig løbende om faglige links på Internettet.
- Opdatere rammer for undervisningen i det virtuelle organisatoriske
rum. Det drejer sig for eksempel om faglige mål, opgaver, deadlines,
evalueringskriterier m.m. Eleverne skal også kunne få et overblik
over fagets indre sammenhæng, centrale pointer og konklusioner.
- Vedligeholde et virtuelt undervisningsrum med læringsobjekter,
som formidler det faglige stof ved hjælp af interaktivitet, (hyper)tekst,
billeder, grafik, video eller lyd. Det virtuelle undervisningsrum
kan endvidere indeholde notater fra afholdte undervisningstimer på
skolen, virtuelle forelæsninger af eksterne personer, eksempler på
fagets anvendelse i samfundet og aktuelle nyheder, som perspektiverer
det faglige stof.
- Vedligeholde et virtuelt træningsrum med forskellige træningsmuligheder
for eleverne i form af simulation, øvelser, spørgsmål, tests, prøver,
vejledninger, tips, studieteknikker, løsninger m.v.
- Vedligeholde et virtuelt studierum, hvor eleverne blandt andet kan
få adgang til digitale samarbejds- og projektstyringsværktøjer, en
beskrivelse af de forskellige faser i projektarbejde, tjeklister,
formidlingsteknikker, navne på igangværende grupper, gruppernes produktion
m.m.
- Udvikle undervisningsforløb, som kombinerer elementer fra de forskellige
læringsrum, og som i mange tilfælde udarbejdes i samarbejde med lærere
fra andre fag.
- Anvende eksisterende digitale læringsmidler i undervisningsforløb.
- Etablere og vedligeholde konferencer, hvor elever og lærere kan
udveksle information, spørgsmål og svar om det faglige stof.
Gennemføre undervisning og vejledning: Selv om eleverne i højere
grad selv skal udforske læringsfeltet, bliver læreren på ingen måde
overflødig som faglig og pædagogisk holdepunkt. Læreren har overblik
over fagets kerneområder og erfaring med, hvor det er svært eller let.
Samtidig besidder læreren den måske vigtigste ressource i dag: Interesse
og begejstring for sit fag. En af de største udfordringer for læreren
er at inspirere eleverne til fordybelse, fremme deres nysgerrighed og
glæde ved at lære faget, relatere stoffet til elevernes egen livsverden
og give det et bredere perspektiv. Læreren skal personligt legitimere
fagets relevans for eleverne, og de ønsker skræddersyet undervisning
frem for stangtøj. Opgaverne svarer stort set til det arbejde, som lærerne
udfører i gymnasiet i dag:
- Tilpasse faglige input i forhold til forskellige mål og i forskellige
fora. Det kan for eksempel dreje sig om at afholde studiekreds for
en mindre elevgruppe, diskussionsfora, studieværkstedstimer, forelæsning
for mange elever eller lektioner via videokonference.
- Etablere kontakt til eksterne samarbejdspartnere som for eksempel
andre gymnasier, videregående uddannelsesinstitutioner, virksomheder,
foredragsholdere m.v. Samarbejdspartnerne skal bidrage med autentiske
problemstillinger og emner i undervisningen og elevernes arbejdsopgaver.
- Gennemføre undervisningsforløb og vejlede på tværs af fag. I Det
Virtuelle Gymnasium skal eleverne arbejde meget med tværfaglige forløb,
og derfor skal lærerne kunne udvikle og tilrettelægge undervisningsforløb
i fællesskab. Det kræver først og fremmest kreativitet, fagligt overblik
og samarbejdsevne.
- Vejlede eleverne i deres projektarbejde. Lærerens udfordring består
i at være opsøgende og samtidig bevare distancen til eleverne. Vejledningen
strækker sig fra elevernes udvælgelse af emne eller problemfelt til
deres forberedelse af formidling.
- Vejlede og træne via elektronisk kommunikation. En større del af
lærerens vejledning vil foregå elektronisk i Det Virtuelle Gymnasium,
hvor eleverne får større frihedsgrad til at beslutte, om de arbejder
på skolen eller derhjemme.
- Differentiere i bredde og dybde. Opgaver og tempo skal i større
omfang tilpasses eleverne, hvilket vil være nemmere at styre ved hjælp
af de virtuelle læringsrum. Læreren kan eksempelvis give eleverne
mindre tests eller spørgsmål i træningsrummet for at vurdere deres
niveau og målrette undervisningen. Læreren kan også øge sin indsigt
i den enkelte elevs læringsstil, faglige niveau og læringsbehov via
den åbne del i elevens portfolio.
- Skrive en kort udtalelse eller på anden vis give input om hver enkelt
elevs generelle faglige og personlige udvikling to til tre gange om
året. Udtalelsen skal indgå i elevens mentorsamtale.
Yde personlig vejledning til eleverne: Læreren skal støtte eleven
i at opstille og forfølge personlige mål for uddannelsen. Funktionen
indebærer, at læreren stiller spørgsmål, lytter, motiverer, evaluerer,
følger op og udfordrer. Eleven skal bruge den personlige vejledning
til at reflektere over sin læreproces, og det forudsætter, at relationen
mellem elev og læreren er præget af gensidig respekt og herredømmefri
dialog. I denne sammenhæng skal læreren ikke give karakter til eleven.
Den personlige vejledning består af følgende opgaver:
- Gennemføre mindst tre samtaler med den enkelte elev hvert år: I
begyndelsen, midtvejs og ved afslutning af skoleåret.
- Besvare spørgsmål, der er omfattet af den personlige vejledning,
i en elektronisk træffetid.
- Vejlede eleven i forbindelse med udarbejdelse og revidering af studieplan.
- Vejlede eleven med hensyn til arbejdsvaner.
- Koordinere med studievejledere og eventuelt psykologer i de tilfælde,
hvor en elev har brug for særlig hjælp.
- Evaluere elevens læreprocesser ved hjælp af portfolio og logbøger.
Evaluere øvelser, opgaver, projekter og prøver: Evalueringen
omfatter elevens niveau med hensyn til viden og færdigheder samt evne
til problemløsning. Viden- og færdighedsniveauet kan i større omfang
blive afprøvet ved hjælp af elektroniske prøver, tests og øvelser, mens
eleverne viser deres evne for problemløsning ved mundtlige fremlæggelser
og samtaler om deres projektarbejde. Følgende opgaver vil indgå i funktionen:
- Udvikle prøver, øvelser, tests og spørgsmål, der kan digitaliseres
og besvares digitalt.
- Anvende elektroniske rettenøgler.
- Gøre brug af processkrivning til at forbedre elevernes læring.
- Anvise muligheder i for eksempel det virtuelle træningsrum, så eleverne
kan forbedre det faglige niveau.
- Afholde evalueringssamtaler med udgangspunkt i elevernes projektarbejde.
- Arkivere det evaluerede produkt med kommentarer og karakterer i
elevernes portfolios.
Bidrage til udviklingen af et reflekterende læringsmiljø på skolen:
En væsentlig udfordring for lærerne bliver så at sige at åbne døren
til klasselokalet og udvikle en praksis, hvor de systematisk reflekterer
over læringsmiljøet. Det vil omfatte følgende opgaver for den enkelte
lærer:
- Gennemføre evaluering af undervisningsforløb og undervisning sammen
med elever og andre lærere.
- Etablere og vedligeholde lærerportfolio.
- Deltage i efteruddannelsesaktiviteter.
- Deltage i kollegial supervision.
- Afholde en årlig medarbejderudviklingssamtale med rektor.
- Udveksle erfaringer i elektroniske konferencer, pædagogisk råd og
på andre skoler.
6.2. Specialisering af lærerfunktioner
I dag varetager den enkelte lærer typisk det samlede spænd af funktioner
i forhold til den enkelte klasse og det enkelte fag. Som nævnt tidligere,
er der både faglige, pædagogiske og ressourcemæsige begrundelser for
at øge arbejdsdelingen mellem lærerne og dermed specialisere lærerrollerne.
De beskrevne funktioner kan grupperes i fem lærertyper: Underviser,
netlærer, mentor, udvikler og klassekoordinator.
Underviser: Underviseren har det overordnede ansvar for elevernes
faglige udvikling, og de vigtigste funktioner vil være at planlægge
undervisningsforløb samt gennemføre undervisning og faglig vejledning.
Underviseren har sin dagligdag på skolen, og rollen minder om den traditionelle
lærerrolle. Til forskel fra i dag skal underviseren tillige tilrettelægge
og gennemføre flere aktiviteter i studieværkstedet.
Netlærer: Netlærerens opgave er at evaluere elevernes rapporter
i forbindelse med længerevarende projektperioder. De rettede rapporter
skal automatisk indgå i elevens åbne portfoliodel, hvor underviser og
mentor har adgang. Netlæreren kan eventuelt også virke som faglig vejleder
via nettet og arbejde uafhængigt af skolens geografiske lokalitet.
Mentor: Mentoren fungerer som elevernes personlige vejviser
vedrørende studieteknik og studieplanlægning. Det er vigtigt at fastslå,
at mentoren skal fungere mere som en studievejleder end en socialrådgiver.
Mentoren vejleder 15-20 elever gennem tre årlige samtaler og elektronisk
vejledertid. Mentoren arbejder på skolen og kan også fungere som underviser
eller udvikler.
Udvikler: Udviklingen af særligt IT-tunge undervisningsforløb
og digitale læringsmidler er ressourcekrævende, og udvikleren må være
professionel for at sikre et højt niveau. Kun derved kan der åbnes op
for, at andre lærere kan og vil anvende materialet. Det vil være hensigtsmæssigt
at give en række lærere en fuldtids- eller deltidsstilling, hvor de
kan udvikle særlige faglige forløb og læringsmidler samt fungere som
faglig og pædagogisk IT-konsulent for kolleger. Det skal imidlertid
understreges, at alle lærere fortsat skal udarbejde faglige forløb med
integreret IT-anvendelse og virtuelle undervisningselementer.
Klassekoordinator: Den primære funktion for klassekoordinatoren
er at opdatere skemaer. Klassekoordinatoren har hovedansvaret for opdateringen,
men de øvrige lærere skal bistå med oplysninger om lektionsbytninger,
forløb, aktiviteter, ekskursioner m.v. Klassekoordinatoren skal endvidere
koordinere aktiviteter for lærergruppen, herunder samarbejde med ledelsen
og de øvrige klassekoordinatorer samt varetage forældrekontakt. Klassekoordinatoren
arbejder på skolen som underviser.
Ledelsen og lærerne kan gennem specialisering udnytte de eksisterende
ressourcer optimalt. Lærerne har forskellige styrker og interesser,
hvilket arbejdsdelingen kan tage hensyn til. Det er derfor vigtigt,
at lærerne ikke presses til at varetage bestemte funktioner. Skolens
ledelse skal sammen med lærerne aftale, hvor mange funktioner en lærer
kan varetage på én gang.
6.3. Lærersamarbejde
Lærersamarbejdet udfolder sig inden for to grupperinger: Lærergruppen
og lærerteams. Klassekoordinatorens opgaver er beskrevet under lærerroller,
og i det følgende skitseres opgaverne i lærergruppen og de løst koblede
lærerteams.
Lærergruppen. Lærergruppen konstitueres før skoleårets start
og består af alle de lærere, som skal undervise den pågældende klasse.
Lærerne vil derfor indgå i flere lærergrupper samtidig. Det betyder,
at det kan være vanskeligt at samle hele gruppen. Der kan derfor med
fordel benyttes virtuelle konferencer under arbejdet. Lærergruppen skal
varetage følgende opgaver:
- Planlægge arbejde i forhold til kompetenceplan og studieværkstedstimer.
- Aftale overordnede rammer for forløb i særskemaer. Det handler eksempelvis
om, hvilke emner klassen skal arbejde med.
- Sammensætte lærerteams for årets særskemaperioder.
- Koordinere supervision og efteruddannelse.
- Planlægge perioder med mentorsamtaler.
- Koordinere elevernes skriftlige arbejde.
- Bistå klassekoordinatoren med at opdatere ugeskemaer.
- Aftale eksamensformer.
- Føre logbog over klassens udvikling og drøfte klassen i virtuelle
konferencer.
Lærerteams. Lærerteamet har følgende opgaver:
- Planlægge særskemaer i detaljer. Det handler for eksempel om, hvordan
undervisningen skal lede frem til projektugerne.
- Aftale tilrettelæggelsen af projektugerne.
- Aftale vægtning af fagene i tværfaglige projekter. Lærerteamet
skal for eksempel afklare, om fagene er ligestillede, eller om et
af fagene er hovedansvarlig.
- Planlægge ekskursioner.
- Aftale fremlæggelse og evaluering.
Lærerroller og lærersamarbejdet behandles yderligere i den faglige
rapport om organisatoriske aspekter ved Det Virtuelle Gymnasium.
Denne side indgår
i publikationen "Modeller for fag og læring i Det Virtuelle Gymnasium"
som kapitel 7 af 8
© Undervisningsministeriet 2002
|
|