Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord

 

 

Denne faglige rapport er den anden i en række af i alt tre faglige rapporter fra udredningsarbejdet om Det Virtuelle Gymnasium. De faglige rapporter skal behandle udvalgte faglige, pædagogiske, organisatoriske og IT-relaterede problemstillinger ved en mere massiv IT-anvendelse i gymnasieskolen.

Den første faglige rapport havde fag, pædagogik og IT i det almene gymnasium som omdrejningspunkt. På baggrund af en omfattende empiriindsamling gav rapporten en status på den aktuelle IT-anvendelse ud fra både faglige og pædagogiske vinkler. Den tegnede ligeledes et billede af udviklingstendenser i forbindelse med IT-anvendelsen - ikke mindst med udgangspunkt i de afsluttede og igangværende forsøgs- og udviklingsprojekter som gennemføres under Udviklingsprogrammet for fremtidens ungdomsuddannelser.

Den anden faglige rapport sigter på at omsætte de mange værdifulde erfaringer med at integrere IT i undervisningen til modeller til, hvordan IT kan understøtte en faglig og pædagogisk udvikling, så det almene gymnasium fortsat giver eleverne et solidt fundament i mødet med studie-, arbejds- og samfundslivets udfordringer.

Det har været et mål for modellerne, at IT skal indgå som et strategisk redskab til at fremme faglige og pædagogiske målsætninger på helskoleniveau. Der kan med andre ord tales om modeller for den næste generation af de elektroniske skoler:

Det Virtuelle Gymnasium. Det betyder omvendt, at rapporten kun i meget begrænset omfang beskæftiger sig konkret med IT-anvendelsen i de enkelte fag. Det Virtuelle Gymnasium skal udgøre en både ambitiøs og realistisk udviklingsmodel for skolerne. Den første faglige rapport beskrev en betydelig variation mellem landets skoler i forhold til IT-anvendelse. Derfor vil nogle gymnasieskoler naturligvis være tættere på målet end andre. Alligevel har empiriindsamlingen givet et klart indtryk af, at modellerne indebærer faglige, pædagogiske og udstyrsmæssige udfordringer i forskellige kombinationer for alle skoler.

Den tredie faglige rapport vil beskæftige sig med organisatoriske og IT-mæssige problemstillinger, der udspringer af modellerne for fag og læring i Det Virtuelle Gymnasium. Derfor bliver disse emner ikke behandlet i dybden i denne faglige rapport.

Rapporten er udarbejdet af Strategisk Netværk og redigeret af analysechef Tue Vinther-Jørgensen samt analytiker Charlotte V. Andreasen under medvirken af lektor Anne Frausing, Gentofte HF. Strategisk Netværk er som kontraktholder eneansvarlig for rapportens indhold, herunder fortolkninger og vurderinger.

København, den 25. maj 2001

Søren Carøe
Projektchef

Denne side indgår i publikationen "Modeller for fag og læring i Det Virtuelle Gymnasium" som forord
© Undervisningsministeriet 2002

 Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top