Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Modeller for fag og læring i Det Virtuelle Gymnasium

2. faglige rapport




(Billede : Publikationens forside)

Denne faglige rapport er den anden i en række af i alt tre fagli-ge rapporter fra udredningsarbejdet om Det Virtuelle Gymna-sium. De faglige rapporter skal behandle udvalgte faglige, pæ-dagogiske, organisatoriske og IT-relaterede problemstillinger ved en mere massiv IT-anvendelse i gymnasieskolen.

Den første faglige rapport havde fag, pædagogik og IT i det almene gymnasium som omdrejningspunkt. På baggrund af en omfattende empiriindsamling gav rapporten en status på den aktuelle IT-anvendelse ud fra både faglige og pædagogiske vinkler. Den tegnede ligeledes et billede af udviklingstendenser i forbindelse med IT-anvendelsen - ikke mindst med udgangs-punkt i de afsluttede og igangværende forsøgs- og udviklings-projekter som gennemføres under Udviklingsprogrammet for fremtidens ungdomsuddannelser.

Indhold:

Forord

Sammenfatning

Kapitel 1: Jagten på de nye kompetencer
1.1. Kompetence som ny dannelse
1.2. Kompetence som udvidet faglighed
1.3. Kompetence som beherskelse af læreprocesser
1.4. Kompetencemålsætning for Det Virtuelle Gymnasium

Kapitel 2: Det Virtuelle Gymnasiums profil
2.1. Faglig og pædagogisk profil
2.2. Læringsmiljøet i Det Virtuelle Gymnasium
2.3. Tre strategier for skoleudvikling

Kapitel 3: Læringsrum, IT og undervisnings-forløb
3.1. Det organisatoriske rum
3.2. Undervisningsrummet
3.3. Træningsrummet
3.4. Studierummet

Kapitel 4: Skemamodeller for Det Virtuelle Gymnasium
4.1. Nye byggeklodser i skemaet
4.2. Årets gang i Det Virtuelle Gymnasium
4.3. Fagenes timefordeling og -normer

Kapitel 5: Evalueringsdesign
5.1. Evaluering af kompetencer
5.2. Elevens evalueringsbehov
5.2.1. Studieplan og mentorsamtaler
5.2.2. Prøver
5.2.3. Portfolio og logbøger
5.3. Skole- og lærerudvikling
5.3.1. Konferencer
5.3.2. Lærerportfolios
5.4. Samfundets evalueringsbehov

Kapitel 6: Lærerroller og -samarbejde
6.1. Lærernes opgaver i Det Virtuelle Gymnasium
6.2. Specialisering af lærerfunktioner
6.3. Lærersamarbejde

Kilder

 

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2002
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top