Læringens sociale aspekter
- nye betingelser for elevernes fællesskaber
Maj 2002
![[Billede: Her ses publikationens grafiske forside]](images/forside1501.jpg) |
Det sociale aspekt i og omkring undervisningen er væsentligt for
elevernes muligheder for at lære og for at gennemføre en uddannelse. Reformen af
erhvervsuddannelserne - med kravet om større rummelighed i disse - betyder, at skolerne
må skabe et fagligt pædagogisk grundlag for at etablere og understøtte sociale
strukturer og relationer for eleverne - på skolerne og i de læringsaktiviteter, som
eleverne vælger at deltage i. I hæftet er der ideer, cases og gode eksempler fra både
erhvervsskoler og produktionsskoler.
Denne serie af hæfter indeholder inspiration, praktiske eksempler og værktøjer til
skolernes arbejde med at udvikle og dygtiggøre lærere og mellemledere på
erhvervsskolerne. |
Indhold:
Forord
1. Indledning - Målet er rummelighed
2. De unge - meningsorienterede individualister
3. Læring og arbejdsformer med et socialt perspektiv
4. Skolemiljø med et socialt perspektiv
5. Lærernes og kontaktlærernes opgaver
6. Erhvervsskolerne og samspillet med omgivelserne
7. Sammenfatning
Litteratur
Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)
Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00
© Undervisningsministeriet 2002
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

|