Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





Et af formålene med reformen af erhvervsuddannelserne i 2001 er at gøre disse mere rummelige og fleksible for at få flere elever til at starte - og ikke mindst gennemføre - en kompetencegivende erhvervsuddannelse.

Øget modulisering, elevens personlige uddannelsesplan - og i princippet individuelle veje frem mod gennemført uddannelse - og dermed en gradvis nedbrydning af de gamle klasse- eller holdstrukturer er centrale elementer i reformen. Samtidig er der sat fokus på, at elever nu engang har forskellige måder at lære på.

I alt dette er det vigtigt at huske på, at læring ikke kun er en personlig og individuel proces, men i høj grad også en social proces. Når klasse-/holdstrukturen efterhånden mere eller mindre forsvinder, er det derfor nødvendigt at skabe rammer og muligheder, der giver eleverne muligheder for at lære hinanden at kende, så de kan støtte hinanden i hverdagen og få det sociale liv på skolen til at blomstre. Det er det, dette hæfte handler om.

Her er inspiration, cases og eksempler, der blandt andet handler om, hvordan skolerne kan arbejde med at udvikle læringsog arbejdsformer, der kan appellere til alle elevtyper, og hvordan der kan skabes rammer og strukturer, hvor alle kan udvikle sig. Ligeledes er der ideer til, hvordan skolen kan give eleverne tilbud om forskellige aktiviteter, der dels sammentænker mål og sociale aktiviteter dels ligger ud over de enkelte fags eller uddannelsers mål eller tilbud. Alt sammen i samarbejde med eleverne.

Forfatterne fra Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse har besøgt et antal erhvervsskoler og produktionsskoler, og hæftets indhold bygger på oplevelser og erfaringer fra disse besøg.

Den enkelte erhvervsskole kan anvende hæftets ideer, cases og gode eksempler i deres egne aktuelle initiativer og arbejde med at udvikle og dygtiggøre lærere og mellemledere i det fortsatte arbejde med at realisere intentioner og mål i erhvervsuddannelserne efter reformen i 2001. Hæftet vil dog også kunne inspirere inden for andre uddannelsesområder.

Undervisningsministeriet har finansieret det bagvedliggende forsøgs- og udviklingsarbejde, udarbejdelsen og udgivelsen af dette temahæfte.

Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet står for forfatternes egen regning.

Henrik Friediger
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Område for de erhvervsfaglige uddannelser
April 2002

 


Denne side indgår i publikationen "Læringens sociale aspekter" som forord
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top