Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Indholdsfortegnelse





Forord
 
1. Indledning
 
2. Skolemiljøfaktorer
Skolemiljøets tre faktorer
Visioner om en skolebygning
Model for erhvervsskolemiljø
  
3. Skolens disponering - Layout
Skolens omverden/omgivelser
De fysiske anlæg
Rumfordeling: "Torv" eller gange
"Det fælles" og "det særlige"
Model for erhvervsskolens disponering
 
4. Klasserum - værksteder
Værksteder
Multiværksteder/åbne værksteder
Teorilokaler/klasselokaler
Auditoriet/storrummet
Studierum/grupperum
Åbne læringscentre
Skemaplanlægning
 
5. Cases - seks skoler
 
Købmandsskolen Aabenraa Business College
Generelt om skolen
Skolens struktur og disponering
Lærerummene
Visioner for det fysiske miljø
 
Industri- og Håndværkerskolen Nykøbing F
Generelt om skolen
Ny levnedsmiddelafdeling
 
Århus Købmandsskole - Sønderhøj
Generelt om skolen
Idégrundlag
Lærerummene
Økonomisering med pladserne
Projekt "Elevbord"
Sikkerhed - tyverier
  
Vejle Tekniske Skole - Teknisk Gymnasium
 
Viborg Handelsskole
Ny tilbygning
Lærermiljøet - "Kernehuset"
"Erantislokalet"
Bazargade"
 
Kolding tekniske Skole
 
6. Øvrige besøgte skoler
Teknisk Skole Slagelse (nu Selandia - Center for Erhvervsuddannelse)
Kolding Købmandsskole
Erhvervsuddannelsescenter Midt (EUC Midt)
Aalborg tekniske skole
Nakskov Tekniske Skole
Teknisk Skole & Teknisk Gymnasium ThyMors
Metalindustriens Fagskole - Ballerup
AMU-Center København/Frederiksberg (Sukkertoppen)
Aarhus tekniske Skole - Levnedsmiddel, Dollerupvej
South East Essex College, UK
Immanuel College Technology Centre, Adelaide, Australien
 
7. Rids af erhvervsskolernes historie
Søndagsskole for lærlinge
Institut for metalarbejdere
Handelsskolen
Håndværkets mænd bygger tegneskoler
Grundlaget for skolerne
Handels- og håndværkerforeningernes skoler
Skolebyggeri fra 1930'erne
Skolebygningstyper og undervisningsformer
Skolebyggeri i 1950'erne
1960'ernes skolebyggeri
Åben-plan - 1970'ernes skolebyggeri
Skolebyggeri i slutningen af århundredet
 
8. Litteratur
 
Bilag
Liste over de interviewede på de besøgte skoler

 


Denne side indgår i publikationen "Skoleeksempler" som indholdsfortegnelse
© Undervisningsministeriet 2001

Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top