Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

7. Rids af erhvervsskolernes historie





Det følgende er et kort rids af den historiske udvikling, erhvervsskoler og erhvervsuddannelser har gennemløbet. Det er vores opfattelse, at dette kan være nyttig for en forståelse af den bygningsmæssige udvikling. Vægten ligger på det bygningsmæssige udtryk, der har været gældende for erhvervsskolerne. Det er vores opfattelse, at skolebygningernes historie i høj grad afspejler den pædagogiske tænknings historie. At man ved at undersøge skolebygningernes arkitektur og indretning får et ganske godt billede af tidens herskende opfattelse af undervisning og pædagogik. Det, vi har i fokus, er ikke så meget bygningernes arkitektoniske form, men bygningernes funktion, deres brugsmæssige egenskaber, som rammer for undervisning og læring.

Men først lidt om baggrunden for at bygge alle de skoler. Det blev til mange i årenes løb. I 1940 nåede antallet af tekniske skoler op på ca. 350, og antallet af handelsskoler, dvs. handelsskoler, købmandsskoler og handelsgymnasier nåede i 1959 op på i alt 187.

De første egentlige erhvervsskoler i Danmark har flere forudsætninger. Baggrunden for skolerne var den begyndende industrialisering, handelen med omverdenen og den manglende almene dervisning - det må erindres, at først i 1814 fik Danmark de første skolelove for grundskolen. Søndagsskolebevægelsen - for uddannelsen af håndværkere - var aktiv fra år 1800, og håndværksfagene selv har ligeledes forsøgt sig med flere initiativer, f.eks. Instituttet for Metalarbejdere, Akademiet for håndværkere og Det tekniske Institut. Handelsskoler og egentlige handelsuddannelser ser dagens lys i midten af 1800-tallet.

Søndagsskoler for lærlinge

Traditionelt er det opfattelsen, at de tekniske skoler har deres rødder i de søndagsskoler for lærlinge, som idealistiske borgere og præster i begyndelsen af 1800-tallet tog initiativ til at oprette. Og sandt er det, at de første søndagsskoler for lærlinge blev oprettet i år 1800 af Massmann. Massmann, der var præst ved den tyske kirke (Frederikskirken) i København, etablerede en søndagsskole for unge håndværkerlærlinge. Inspirationen til etablering af søndagsskolerne kom fra Kiel, hvor der i 1796 blev oprettet en søndagsskole for håndværkslærlinge og svende. Fagene, der blev undervist i, var "religion, skriftlige udarbejdelser og tegning". Det er højst tænkeligt, at Massmann, som havde forbindelser til Kiel, har haft kendskab til denne bevægelse. C. Nyrop, Kjøbenhavn 1900. Undervisningen foregik til at begynde med i kirkens skole. Man startede med 40 lærlinge, inddelt i fire klasser. Dertil havde man fire lærere, hvoraf de tre arbejdede gratis. Der meldte sig stadig lærlinge til undervisningen. Allerede inden året var omme, havde man over hundrede elever indskrevet til undervisning. Lokalerne blev fundet rundt om i København. Ingen tvivl om at de Massmannske søndagsskoler var en succes.

I begyndelsen af 1800-tallet spredte søndagsskolebevægelsen sig til andre steder i landet. Flere af de store provinsbyer fik deres egne søndagsskoler. Ofte var det de lokale præster, der oprettede disse skoler. Således etableres i 1802 en søndagsskole i Helsingør, og i 1804 en søndagsskole i Aalborg, i 1805 i Randers, i 1810 Næstved osv.

De Massmannske Søndagsskoler virkede helt frem til efter første verdenskrig. Undervisningen af håndværkslærlingene var da helt overtaget af fagene selv.

Institut for Metalarbejdere/ Det tekniske Institut/Det tekniske Selskab

I 1807 oprettede Kobbertøjsfabrikanten Jørgen Conrad et institut på sit eget værksted. Her skulle metalhåndværkerlærlingene undervises i drejning, drivning, ciselering og gravering, og fra 1810 udvides fagrækken til at omfatte støbning, hamring, slibning og polering, og endelig i 1820 inddrages tegning i undervisningen. Instituttet for metalarbejdere repræsenterer et væsentlig fremskridt. Man kan betragte instituttet som den første egentlige fagskole. Selvom kilderne ikke meddeler meget om selve undervisningen, så må det formodes, at undervisningen har haft et tydeligt praktisk sigte. C. Nyrop, Kjøbenhavn 1893.

I 1843 oprettedes Det tekniske Institut af snedkermester Larsenius Kramp. Instituttet havde udover søndagsundervisning tillige aftenskole og dagskoleundervisning. Skolen startede i lånte lokaler i Bagernes Laugshus i København. Instituttet ændrede senere navn til Det tekniske Selskab.

Fagskolebevægelsen startede allerede i begyndelsen af 1800-tallet. I 1827 startede en fagskole for snedkere, i 1829 en skole for guldsmede, i 1831 en malerskole tillige med en skole for tømrertegning med flere. Flere af skolerne havde dog relativ kort levetid. I slutningen af århundredet kom der nyt liv i fagskolerne. Skomagernes Fagskole blev grundlagt 1887, i 1889 en urmagerskole, en farverfagskole, en handskemagerskole, en glarmesterskole, en fagskole for tapetserere og i 1905 Damefrisørernes Fagskole.

Landet over begyndte der at opstå tekniske selskaber. Det var ofte lokale håndværksmestre og skolelærere, der stod for den praktiske undervisning. Initiativerne kom overvejende fra de lokale håndværkerforeninger. Hver større by fik sin tekniske skole. Skolerne tilbød for ringe betaling aftenskoleundervisning i almene fag som skrivning, regning og ikke mindst tegning. De første tekniske skoler var tegneskoler. Jonas Møller, Odense 1991. Undervisningen foregik i vinterhalvåret og om aftenen. I de mindre byer var det ofte den lokale skoles lokaler, der blev anvendt, men også forsamlingshuse, gæstgiverier og håndværkerforeningens lokaler kunne bruges. For de fleste tekniske skoler blev pladsen efterhånden for trang, og man søgte efter midler, så man kunne bygge sin egen skolebygning.

Handelsskolen

Egentlige handelsskoler, faktisk private kurser for handelslærlinge, blev etableret i 1821. En translatør og sproglærer averterede i Viborg med, at der gives undervisning på aftenkursus i bogholderi, korrespondance, regning efter en "letfattelig og behagelig ny læremetode". Erik Langsted, Kolding 1960. Urtekræmmerforeningen oprettede kursus i 1837 i København, Langkærs Handelsakademi 1842 og Grüners Handelsakademi 1843. Desuden opstod der såkaldte Søndagsskoler for handelslærlinge. Efter loven om næringsfrihed i 1857 opstod handelsstandsforeningerne, og dermed rejste sig snart kravet om en handelsuddannelse. I Århus oprettedes den første handelsskole under handelsstandens ledelse. I marts 1865 startede skolen med fire klasser. Det var aftenundervisning med fire ugentlige timer. Derefter gik det fremad. Andre byer oprettede ligeledes handelsskoler. Horsens i 1869, Hjørring i 1872, Aalborg i 1876. Derefter fulgte byerne Fredericia, Odense og Randers. Først i 1880 kommer København med. Da stiftedes "foreningen til unge handelsmænds uddannelse" og i 1881 begyndte undervisningen.

Håndværkets mænd bygger tegneskoler

I de første mange år var både de tekniske uddannelser og handelsuddannelserne henvist til at benytte sig af lejede lokaler. Oftest var det i den lokale kommuneskole, der villigt stillede lokaler til rådighed. De lokale håndværkerforeninger havde også lokaler, der kunne være brugbare. Tit var det skolelærerne ved kommuneskolen eller lokale håndværkere og arkitekter, der underviste lærlingene på aftenskolen. I sidste halvdel af 1800-tallet begyndte flere skoler at tilbyde dagundervisning. Hermed bliver ønsket om egen skolebygning forstærket, og muligheder for at bygge egen skole vokser, da staten var med til at finansiere byggeriet. Gennem lokale indsamlinger og gaver fra virksomheder og foreninger lykkedes det at rejse talrige tekniske skoler og handelsskoler over hele landet.

Skolebyggeriet var præget af tidens strømninger inden for arkitektur og moder. Siden 1814, hvor de første skolelove for grundskolen kom, havde arkitekter og skolefolk arbejdet med at finde frem til en særlig skolearkitektur. "Skolen bør give sig til kende - ikke som en privatmands, men som en samfundsbygning. Som udtryk for noget fælles, noget ud over den enkelte, skulle den også være noget ud over den almindelige privatbolig, den bør være anseligere og fylde så godt på sin plads, at den - i al beskedenhed - alligevel bliver en monumental bygning." Tegninger til Skolebygninger, København 1913. Dette citat er taget fra en sammenhæng om folkeskolebygninger, men citatet udtrykker noget generelt om skolebygninger.

De modeller, der var til rådighed for erhvervsskolebyggeriet og tidens forestillinger om en skole, spiller naturligvis en stor rolle for, hvordan de tekniske skoler og handelsskoler bliver formgivet. Sammenligningen gælder også for det indholdsmæssige. Det er stort set de samme fag, der blev undervist i, både i kommuneskolen og på lærlingeskolerne. De samme lærere og som sådan de samme undervisningsmetoder. Det, man havde brug for, var klasseværelser. Klasseværelser til brug for undervisning i først og fremmest tegning, men også skrivning og regning.

Det tekniske Selskab (Københavns tekniske Skole) begynder at bygge sin første skole i 1879, og i efteråret 1881 blev skolen indviet - Ahlefeldtsgade, København. Som det ses på tegningen side 95, er skolens udtryk ganske overvældende. Facaderne som et italiensk renæssancepalads. "Den italienske renæssance var et udtryk for viden og håndværksmæssig kunnen - her uddanner et kulturfolk sin ungdom." Danmarks Arkitektur: Magtens Bolig, København 1980. Bygningen er imponerende og har været med til at give håndværkeruddannelserne en status og betydning i samfundet. Det er til gengæld ikke sikkert, at en ung lærling vil føle sig hjemme på skolen. Man kan let forestille sig, at lærlingen har følt sig "lille" og udvist en ydmyg adfærd på skolen. På den måde har skolebygningen en opdragende virkning på lærlingene. Det er et sted med stor alvor, ikke et sted for barnlig leg og pjank.

I de større købstæder byggede man i slutningen af 1800-tallet erhvervsskoler.

[Billede: Her ses Aarhus tekniske Skole. Opført 1884. Øverste etage 1924.]

Aarhus tekniske Skole. Opført 1884. Øverste etage 1924

Aarhus tekniske Skole byggede allerede i 1884 en fornem bygning for lærlingeundervisningen.

[Billede: Her ses Det tekniske Selskabs Skole, Ahlefeldtsgade, København.]

Det tekniske Selskabs Skole, Ahlefeldtsgade, København. Opført af arkitekt Ludvig Fenger

[Billede: Her ses Silkeborg Tekniske Skole.]

Silkeborg Tekniske Skole

I 1889 byggede Silkeborg Håndværkerforening en teknisk skole. Bygningen indeholder fem "rummelige og tidsvarende klasseværelser". Og undervisningen på skolen omfattede følgende fag: elementær tegning, dansk, skrivning, regning og bogføring, tillige fagtegning for bygningshåndværkere, metalarbejdere og malere. Som det ses af fagrækken, blev skolen også benyttet til uddannelse af handelslærlinge.

Grenå Tekniske Skole blev stiftet som søndagsskole i 1839 efter forbillede fra de Massmannske Søndagsskoler i København. Undervisningen foregik hver søndag eftermiddag fra kl. 16-18 og fandt sted i borgerskolen, den lokale kommuneskole. På en generalforsamling i Håndværkerforeningen vedtog man i 1879 at oprette en Tegneskole for håndværkere. Undervisningen blev senere udvidet til også at foregå om aftenen på hverdage - undervisningen foregik stadig på kommuneskolen.

[Billede: Her ses Grenå Tekniske Skole efter tilbygningen i 1937 .]

Grenå Tekniske Skole efter tilbygningen i 1937

I 1890 besluttede Håndværkerforeningen at bygge en teknisk skole, og året efter blev den "smukke og stilfulde" bygning taget i brug. Forstander på skolen blev en tidligere kommuneskolelærer, som havde været fast underviser på teknisk skole i en årrække. Skolebygningen blev tegnet af Overbanemester Jensen.

Allerede i 1901 begyndte man med dagskoleundervisning for malere og senere dagskole for bygningshåndværkere med 18 timers ugentlig undervisning.

I 1936 udarbejdede skolens forstander og arkitekt et forslag til en ny tilbygning til skolen, og i 1937 blev den ombyggede skole indviet. På billedet side 96 kan man se, at den nye bygning er tilpasset skolens oprindelige arkitektur og føjer sig således smukt ind i en helhed. Bygningens æstetiske udtryk henter tydeligvis sine forbilleder fra tidens stil for offentlige bygninger, som kan karakteriseres som monumentale bygninger, der udstråler magt og autoritet.

[Billede: Her ses Kolding tekniske Skole, 1890.]

Kolding tekniske Skole 1890. Arkitekt Fussing

I Kolding henvendte Teknisk Selskab Kolding sig til arkitekten Fussing og bad ham om at udarbejde tegninger til en teknisk skole. Byggeriet blev snart efter sat i gang, og i 1890 blev skolen taget i brug. Allerede i 1907 blev skolen udvidet, og efter ombygningen indeholdt skolen 18 klasseværelser, en foredragssal samt bolig for forstander og skolebetjent.

Teknisk Skole i Glamsbjerg er opført efter skitseforslag fra Bygmester Rs. Pedersen, som var medlem af byggeudvalget og lærer på skolen. Han underviste i malerfaget. De endelige tegninger til skolen er udarbejdet af Bygmester M. Jensen, Køng Håndværkerskole. Skolen blev opført i 1921 og indeholdt fire klasseværelser, et mindre værksted og bolig for en skolepedel. På skolen modtog håndværker-, handelslærlinge og unge landmænd undervisning.

Bygningen er tydeligvis tegnet af lokale folk med forestillinger om skolens betydning som kulturhus. Inspirationen er hentet fra palæstilen med de græske søjler og fra den borgerlige villa. Det vigtige er, at bygningen udtrykker autoritet og status. Den brede hovedtrappe og den massive egetræsdør fortæller, at dette hus er ikke for åndelige dværge, og at her beskæftiger man sig med ting af betydning.

På skolen modtog både handels- og håndværkerlærlinge undervisning helt frem til 1917, da blev der oprettet en egentlig handelsskole.

[Billede: Her ses Glamsbjerg Tekniske Skole.]

Glamsbjerg Tekniske Skole. Opført 1921

[Billede: Her ses Århus Handelsskole.]

Århus Handelsskole indviet 1905

[Billede: Her ses Års Tekniske Skole.]

Års Tekniske Skole. Opført 1932 efter tegninger af arkitekt W. Brorsen

[Billede: Her ses Bjerringbro Tekniske Skole.]

Bjerringbro Tekniske Skole. Indviet 1909

[Billede: Her ses Struer Tekniske Skole.]

Struer Tekniske Skole. Indviet 1909

 [Billede: Her ses Christiansgades Pigeskole, som blev overtaget af Aarhus Købmandsskole i slutningen af 1950'erne.]

Christiansgades Pigeskole opført ca. 1904. Overtaget af Århus Købmandsskole i slutningen af 1950'erne

Grundlaget for skolerne

I 1889 får Danmark sin første lærlingelov. I loven beskrives svendeprøver ikke som obligatoriske, men loven anerkendte, at de kunne benyttes i en række fag, og lovens paragraf 10 havde følgende ordlyd: "I de Fag, hvor der til Svendeprøve er knyttet en teoretisk Prøve i Tegning, Udregning og lign., skal Læremesteren give Lærlingen den fornødne Tid til i en af de paa Stedet værende Handels eller tekniske Skoler at erholde den til Udførelsen af en saadan Prøve fornødne Undervisning samt have Tilsyn med, at Lærlingen benytter denne Undervisning paa en forsvarlig maade." Her citeret efter: Fra tegneskole til teknisk skole.

Med loven kom der, som det er fremgået af de viste eksempler, gang i skolebyggeriet. Skolegangen var ikke obligatorisk med 1889-loven.

I 1921 kom der en mindre revision af loven, og nu blev mestrene forpligtet til at sende deres lærlinge på skolebænken.

Lærlingeloven af 1937 foreskriver mestrene at sende lærlingene på skole. Loven foreskriver nu obligatoriske svendeprøver. Samtidig blev det understreget, at undervisningen kun skulle gå til kl. 20. Desuden blev der med loven indført værkstedsskoler.

Antallet af skoler voksede stærkt, efterhånden som samfundets krav til lærlingeuddannelserne forstærkedes. Af nedenstående tabel fremgår det tydeligt, at der er stor vækst i antallet af skoler. Det må formodes, at noget tilsvarende gælder for handelsskolerne, men det har ikke været muligt at fremskaffe dokumentation for handelsskolerne.

Antal skoler Elevtal
1915 191 18.388
1920 249 23.590
1925 285 27.651
1930 309 31.609
1935 337 38.325
1940 342 37.235


Det fremgår af tabellen, at i begyndelsen af århundredet har der været en ganske stor stigning. Herefter bliver stigningen mindre for helt at stoppe under krigsperioden i 1940'erne.

Antallet af tekniske skoler og handelsskoler vokser igen efter krigens slutning i 1945. I 1956 var antallet af tekniske skoler nået op på ca. 370 skoler og antallet af handelsskoler på ca. 190. Der var stort set en teknisk skole og en handelsskole i enhver større købstad. Det er på sin plads at erindre om, at ikke alle skolerne havde selvstændige bygninger, f.eks. fik Aabenraa Købmandsskole først egen skolebygning i 1962. Flere havde lejet sig ind i den lokale folkeskole. Det gjaldt helt op til midten af 1960'erne.

Med lærlingeloven i 1956 blev aftenskoleundervisningen afskaffet. I løbet af en otteårig overgangsperiode skulle skolerne omstille sig til dagskoleundervisning. Det havde man naturligvis i stort omfang benyttet sig af tidligere, men den generelle afskaffelse af aftenskoleundervisningen betød en radikal ændring af skolerne og af deres uddannelser, både hvad angår indhold og form.

Faktisk giver 1956-loven strukturen for de erhvervsuddannelser, vi kender i dag. Samtidig er loven også grundlaget for reduktionen af det store antal skoler - fra de over 500 erhvervsskoler til de cirka 100 i år 2000.

Handels- og håndværkerforeningernes skoler

Handels- og tekniske skoler blev etableret af erhvervenes egne foreninger. Når der blev bygget skolebygninger, en handelsskole eller teknisk skole var det ligeledes erhvervene selv, der stod for byggeprojektet. Skolerne, fra de første der blev bygget i slutningen af 1800-tallet, var ligesom i dag selvejende skoler med egen bestyrelse. Skolerne blev økonomisk støttet af lokale virksomheder og ofte også af kommunen, og dertil kom statens bidrag. Det var initiativrige og fremsynede mænd, der tog lokale initiativer til at bygge skolerne. Den tekniske skole eller handelsskolen havde betydning for det lokale samfund.

[Billede: Her ses en tegning af skolen i St. Merløse.]

Skolen i St. Merløse indviet 1934 Skolen var både teknisk skole og handelsskole

Skolernes konkrete indretning med undervisningslokaler nævnes meget sjældent i den litteratur, vi har anvendt. Det kan forekomme lidt underligt, men skal ses på den baggrund, at selve indretningen af skolen, af disponeringen af skolens lokaler har været implicit givet. Man har ikke tænkt anderledes end i grundskolen, og for det meste var det også indføring i almene fag, det faktisk drejede sig om. Dansk, skrivning og regning var de grundlæggende fag. Den teknisk/merkantile del af undervisningen var fagene tegning og bogføring. Fagene var således af teoretisk karakter og kunne udmærket gennemføres i et almindeligt klasselokale i den lokale folkeskole. Begrundelsen for at bygge selvstændige handels- og tekniske skoler skal ikke findes i særlige krav, hvad angår lokaler eller undervisningsudstyr. Skolebyggeriet i 1800-tallet skal snarere ses som udtryk for et ønske om at etablere handels- og håndværkeruddannelserne som en vigtig faktor i samfundet. Det er det nye industrisamfund, der markerer sig. Skolerne skulle være med til at give uddannelserne status og betydning.

Lærlingene, der søgte skolen, blev organiseret i klasser, og skolen blev indrettet med klasseværelser. Var søgningen til skolen stor, blev antallet af klasseværelser øget i takt hermed.

En teknisk skole eller handelsskole har typisk indeholdt et antal klasseværelser, en foredragssal, et kontor til skolelederen, større skoler har desuden haft bolig  og handelsskole til forstander og skolepedel. På skoler i de større byer har der desuden været værksteder eller demonstrationslokaler. Specielt for fagskolerne med dagundervisning har værksteder været nødvendige.

Generelt kan man sige, at skolerne var funktionelle i forhold til den herskende undervisningspraksis, som var klasseundervisningen.

Den valgte byggestil eller æstetik var præget af en vis forvirring. Man blandede ofte forskellige stilarter fra forskellige historiske perioder, historicisme. Se for eksempel skolen i Ahlefeldtsgade og skolen i Glamsbjerg.

[Billede: Her ses Teknisk Skole, Julius Thomsensgade.]
 

[Billede: Her ses en skitse over Teknisk Skole, Julius Thomsensgade.]

Teknisk Skole, Julius Thomsensgade

Skolebyggeri fra 1930'erne

Med loven fra 1937 blev behovet for skolebygninger forøget. I København byggede man en ny stor Hovedskole, Julius Thomsensgade. Skolen blev indviet i 1938. Skolen blev anvendt til både aften og dagskole. Følgende uddannelser havde til huse i bygningen: bygmesterskole, husbygnings-teknikum, videregående malerskole, fagskolen for boghåndværk, litograffagets og kemigraffagets skoler, værkstedsskoler samt administration og festsal.

Som det ses på billedet nedenfor, er byggestilen fuldstændig forandret fra tidligere byggerier, og skolebygningen bryder med sin æstetik fuldstændigt med tidligere skolebyggerier. Byggestilen er "funkis" eller funktionalisme. Væk er det overflødige pynt, gesimser, vinduer i rundbuestil, de græske søjler osv. Det handler om at stable et antal klasseværelser op, ind i mellem nogle få værksteder. Undervisningsformen er der ikke ændret ved. Byggeriet er rationelt og økonomisk, målt op i kvadrater og rektangler. Bygningen virker set udefra temmelig trist og kedelig.

Skolebygningen består af en stor sammenhængende fem etagers bygning. Som det fremgår af skitsen side 103, har de grafiske fag og kunsthåndværkerne deres egne bygningsafsnit. Skolebygningen indeholder således flere skoler - den lille skole i den store. Skolen har en ganske stor festsal, denne blev dog kort tid efter skolens ibrugtagning ligeledes anvendt til undervisning.

På billedet side 105 ses en såkaldt normalklasse i Julius Thomsensgade skole. Klasseværelset er indrettet til at kunne benyttes både på aften- og dagskole og kan rumme henholdsvis 24 og 30 elever. Garderobe- og rekvisitskabe er indbygget i væggen. Tavlen er udfoldelig. Klasserummet har været uhyre moderne i 1938, bemærk for eksempel de moderne lamper.

[Billede: Her ses et atelier for reproduktionsforografer, grafisk læreanstalt.]

Grafisk læreanstalt. Atelier for reproduktionsfotografer

[Billede: Her ses en værkstedsklasse for kobbersmede på Institutet for metalarbejdere.]

Institut for metalarbejdere. Værkstedsklasse for kobbersmede

Skolebygningstyper og undervisningsformer

I Danmark findes der i dag (år 2001) ca. 100 erhvervsskoler fordelt med ca. halvdelen på henholdsvis handelsskoler og tekniske skoler. De fleste af disse skoler består af flere bygningsanlæg, hvor af de fleste er opført efter anden verdenskrig (fra 1960'erne).

Bygningsudformingen kan, som vi har vist, føres tilbage til nogle inspirationskilder, som har sat en slags standard for tidens skolebyggeri, og det er vigtigt, hvis man vil forstå sammenhængen mellem undervisning og skolebygninger.

Det, der i denne sammenhæng er i fokus, er ikke bygningernes arkitektoniske form, men skolebygningernes brugsmæssige egenskaber. Især bygningernes hoveddisposition der kommer til udtryk i planløsningen. Det er her den brugsmæssige idé, der ligger bag indretningen, bliver synlig.

[Billede: Her ses en "normalklasse" i Julius Thomsensgade.]

Normalklasse i Julius Thomsensgade. Klasseundervisning af modister

[Billede: Her ses en teknisk skole i 1930'erne .]

Billede fra en teknisk skole i 1930'erne

Skolebyggeri i 1950'erne

Realiseringen af lærlingeloven af 1956 fik synlige resultater i form af store centralskoler og nedlæggelse af et stort antal skoler. Den proces forløb i de otte år, der i loven var fastlagt som overgangsperiode.

[Billede: Her ses Randers Handelsskole.]

Randers Handelsskole

Mange af de små skoler kunne ikke håndtere overgangen fra aftenskole til dagskole, dels foregik undervisningen ofte i kommuneskolens lokaler, og dels var elevtallet ikke af en sådan størrelse, at det tillod skolen at bygge egen skole.

Centralskoler blev i virkeligheden en samling fagskoler, der var under samme tag, for at sige det enkelt. En af forudsætningerne for, at man kunne gennemføre omlægningen til de store centralskoler, var en infrastruktur, der muliggjorde, at eleverne kunne komme frem til skolerne. Omlægningen betød også, at skolerne måtte bygge skolehjem til eleverne.

Forholdene var spartanske. Byggeriet blev styret gennem igangsætningstilladelser, byggestop og gennem statstilskud til bestemte lokaletyper.

Den brugsmæssige (pædagogiske) idé, der lå bag bygningsudformningen, var tilsvarende spartansk. Man videreførte blot den allerede kendte bygningsindretning med klasselokaler, såkaldte normallokaler til brug for 24 til 30 elever. Pladsforholdene gav en møblering: bordrækker orienteret mod tavlen. Pladsforholdene og møbleringen tillod kun én undervisningsform: "Frontal Unterricht".

Publikationen "Klasserummet", 1957 (Undervisningsministeriets Byggeforskningsudvalg) undersøger de muligheder, en ændret indretning af klasselokalet kunne få for tilrettelæggelsen af undervisningen. Interessen samler sig om den enkelte elevklasse. Klassen og dermed også klasseværelset ses som en næsten selvstændigt fungerende enhed. Samspillet mellem forskellige uddannelser, fag eller andre skolefunktioner er omtrent ukendt.

[Billede: Her ses København tekniske Skole, Tuborgvej.]

København tekniske Skole, Tuborgvej. Opført 1965-66

Værkstedsundervisningen bliver en obligatorisk del af det at gå på en teknisk skole. Inden for metaluddannelserne får man såkaldte "fileskoler" og forskoler for alle uddannelserne.

1960'ernes skolebyggeri

Et væsentligt strukturende element bliver ved begyndelsen af 1960'erne et stort antal værkstedslokaler. Funktionsopdeling og dermed sektionering af anlægget i adskilte bygningsafsnit. Klasselokaler, værksteder og administration bliver den formel, store bygningsanlæg udformes efter. Rollefordelingen i skolemiljøet kan i disse skolebygninger også ses som resultat af og bliver måske fastholdt gennem det fysiske miljø.

De funktionsopdelte, sektionerede skolebygningsanlæg bliver udtrykt i teoripraktik relationen i de fleste skoler fra 60'erne. Dette princip med sektionering og adskillelse af undervisningsfunktioner passer til den stramt lektionsopdelte og fagdelte organisering af undervisningen.

Åben-plan, 1970'ernes skolebyggeri

1970'ernes skolebyggeri var karakteriseret ved en arkitektur, der gav mulighed for varierede undervisningsformer. Inspirationen til dette kom fra USA. Åbenplan skolen må anses som den mest radikale fornyelse i det danske skolebyggeri (især på folkeskoleområdet). Der opføres sådanne skoler enkelte steder i landet. Åben-plan passer fint med industrialiseringen og byggesystemer og fleksibilitet med vægge, der let kan flyttes. Tiden er moden til nytænkning, hvor der kunne forudses omfattende ændringer i undervisningens organisering og indhold.

Åben-plan skolens idé og formål var at give maksimale muligheder for forandringer i en kontinuerlig udvikling af skolens undervisnings- og arbejdsformer. Efter en tilpasningsperiode opstår en ny bygningstype, der er anvendt ved al skolebyggeri siden 70'erne.

Den lille skole i den store bliver den styrende idé for disponeringen af bygningsanlæggene.Klasselokalerne dimensioneres med en størrelse, så de tillader flere arbejdsformer, f.eks. individuelt arbejde, gruppearbejde mv. og i ethvert bygningsafsnit grupperes lokalerne rundt om et centralt beliggende fællesareal, der er tænkt som et sted, hvor væsentlige undervisningsmæssige og sociale funktioner skal udfolde sig.

Årtiet var præget af mange forsøgsbyggerier: skoler indrettet efter et værkstedsprincip uden klasselokaler, skoler med fælles værkstedsområder i stedet for selvstændige faglokaler eller enkelte med værksteder i klasselokalerne i stedet for de sædvanlige faglokaler.

Skolebyggeri i slutningen af århundret

Fra indførelsen af efg i 1975 på de tekniske skoler sker der igen en voldsom forøgelse af elevtallet. Dette medfører en udbygning af skolerne; skolerne bliver nærmest til hele skolevæsener i de større byer. Mange skoler vælger at leje sig ind i tidligere fabriksbygninger, der efter en ombygning tages i anvendelse. Behovet for forbedring og modernisering af ældre skolebygninger vokser.

[Billede: Her ses Silkeborg tekniske Skole.]

Silkeborg tekniske Skole

Enkelte nybygninger: anlægget ordnes i et antal mindre enheder ud fra ønsket om at fremme samarbejdsmulighederne mellem fag, mellem elevklasser og mellem emner. Tæt ved lokalerne er der adgang til supplerende arealer, f.eks. fælles arealer, grupperum mv., således at flere organisationsformer, samarbejdsformer og varierende arbejdsformer kan udvikles.

Gennem en periode, der strækker sig over 50-60 år i en tid med mange forandringer og med en omfattende byggeaktivitet, udvikles skolebygningen gradvist. Fra at være en nødvendig afskærmning mod et ugunstigt klima eller en disciplinerende, ordnende ramme til at være et redskab (middel), der kan medvirke til at forme det sociale og pædagogiske miljø i skolen.

 


Denne side indgår i publikationen "Skoleeksempler" som kapitel 7 af 9
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top