Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





Parallelt med udviklingen i private og offentlige virksomheder har erhvervsskolernes uddannelser de senere år - senest med erhvervsuddannelsesreformen, der trådte i kraft i januar 2001 - været udsat for krav om konstant forandring. Det gælder i forhold til organisering, indhold, teknologi, pædagogik, skolemiljø etc.

Udviklingen stiller store krav til fleksibiliteten i de fysiske rammer: skolebygningerne. De kan sjældent ændres med samme hastighed som uddannelserne. Det er kostbart at bygge om eller bygge nyt.

To medarbejdere fra Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse (DEL) har i et Forsøgs- og Udviklingsarbejde undersøgt, hvordan udvalgte erhvervsskoler i valget af form, indretning, materialer, udstyr osv. har forsøgt på den ene side at tilgodese dagens krav og på den anden side give plads til og muligheder for den fremtidige udvikling.

Skoleeksempler indeholder eksempler fra skoler, der forhåbentlig kan inspirere til løsninger på andre skoler. Hæftet indeholder efter vores opfattelse inspiration og ideer til kommende skolebyggere og -ombyggere, så de kan skabe skolebygninger med rammer, der kan rumme forskellige typer elever og kursister og understøtte deres sociale behov og ønsker til et levende og kreativitetsfremmende skolemiljø. Bygninger, som kan tilgodese de aktuelle pædagogiske og organisatoriske krav, og som samtidig giver mulighed for udvikling i forhold til nye krav.

Sidste del af hæftet indeholder et historisk afsnit om erhvervsskolernes udvikling fra 1800-tallet til i dag med fokus på erhvervsuddannelserne.

Hæftet henvender sig især til ledelser, bestyrelser og andre, der beskæftiger sig med bygning, ombygning og indretning af skoler - især erhvervsskoler.

Undervisningsministeriet har finansieret den bagvedliggende undersøgelse og udarbejdelsen og udgivelsen af dette temahæfte.

Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet står for forfatternes egen regning.

 

Finn Togo
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Område for de erhvervsfaglige uddannelser
Oktober 2001

 


Denne side indgår i publikationen "Skoleeksempler" som forord
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top