Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Kvalitetsudvikling i gymnasiet



[Billede: Her ses publikationens forside.] "Kvalitetsudvikling i gymnasiet" (KIG) er Uddannelsesstyrelsens oplæg til systematisk skoleudvikling som en del af den årlige rutine på de almene gymnasier. Enhver lærer kender værdien af at formulere mål og planer for undervisningen og værdien af den regelmæssige interne evaluering på de enkelte hold og ved, at arbejdet kan forbedres ved med mellemrum at blive analyseret, debatteret og revideret. Sådan er det også på institutionsniveau. Hæftet er udarbejdet med det formål at bistå de enkelte skoler med at systematisere og kvalificere dette evaluerings- og udviklingsarbejde.

KIG foreskriver ikke en bestemt fremgangsmåde, men peger på forskellige muligheder og henviser til tilgængeligt erfaringsmateriale. KIG foreskriver heller ikke nogle ganske bestemte udviklingsinitiativer inden for givne tidsfrister, men tilbyder et søge- og eksempelmateriale, en systematik, som tænkes benyttet under planlægningen. Systematikken består af 9 hovedområder for skoleudvikling, underopdelt i en række fokuspunkter.

"Kvalitetsudvikling i gymnasiet" bygger bl. a. på skolernes tilbagemeldinger om erfaringer med et tidligere udviklingsprojekt, "Standarder og profiler". En sammenfatning af disse findes som tillæg til hæftet.

Indhold:

Forord
1. Indledning
2. Hvorfor skal skolen udvikles?
3. Hvordan kan skolen udvikles?
4. Hvad kan udvikles på skolen?
5. Tillæg
6. Oversigt over skoleudviklingsemner

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2001
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.


TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top