|
"Kvalitetsudvikling i gymnasiet" (KIG) er Uddannelsesstyrelsens
oplæg til systematisk skoleudvikling som en del af den årlige rutine på de almene
gymnasier. Enhver lærer kender værdien af at formulere mål og planer for undervisningen
og værdien af den regelmæssige interne evaluering på de enkelte hold og ved, at
arbejdet kan forbedres ved med mellemrum at blive analyseret, debatteret og revideret.
Sådan er det også på institutionsniveau. Hæftet er udarbejdet med det formål at
bistå de enkelte skoler med at systematisere og kvalificere dette evaluerings- og
udviklingsarbejde. KIG foreskriver ikke en bestemt fremgangsmåde, men peger på
forskellige muligheder og henviser til tilgængeligt erfaringsmateriale. KIG foreskriver
heller ikke nogle ganske bestemte udviklingsinitiativer inden for givne tidsfrister, men
tilbyder et søge- og eksempelmateriale, en systematik, som tænkes benyttet under
planlægningen. Systematikken består af 9 hovedområder for skoleudvikling, underopdelt i
en række fokuspunkter.
"Kvalitetsudvikling i gymnasiet" bygger bl. a. på skolernes tilbagemeldinger
om erfaringer med et tidligere udviklingsprojekt, "Standarder og profiler". En
sammenfatning af disse findes som tillæg til hæftet. |