Forrige kapitel Forsiden  
[ Undervisningsministeriets logo ]

6. Oversigt over udviklingsemner





(1) Udvikling af elevernes faglige udbytte

Fokus på udbyttet i enkelte fag

tydeliggørelse af faglige mål
progression i undervisningen
undervisningsmidler
undervisningsmetoder
udbytteevaluering

Fokus på elevernes indsats

forbedring af standpunktet
forberedelsesarbejde
indsats i timerne
medindflydelse på tilrettelæggelsen
medvirken til intern evaluering

Fokus på lærernes indsats

faglig vejledning af den enkelte elev
samspil med klassen
faglig og pædagogisk forberedelse
kollegialt samarbejde
evaluering

Fokus på udbyttet i alle fag

sammenhængen mellem fagene
variation af arbejdsformerne
IT- politik
koordineringen af skriftlige opgaver
større skriftlige opgaver
studievejledere i samspil med faglærere

(2) Udvikling af elevernes generelle kompetencer

Fokus på udvikling af personlige kompetencer i undervisningen

forudsætninger for læring og metakognition
effektiv studieteknik
selvstændighed
analytiske færdigheder
forudsætninger for fordybelse
nysgerrighed

Fokus på udvikling af sociale kompetencer i undervisningen

kommunikationsevne
samarbejdsevne
forudsætninger for danne og udmelde egne meninger
forudsætninger for at øve indflydelse

Fokus på udvikling af generelle kompetencer uden for undervisningen

medansvarlighed for skolens liv
forudsætninger for at øve indflydelse
konstruktiv holdning til organiseret medindflydelse
forudsætninger for at øve indflydelse

(3) Udvikling af støtte til elever med særlige behov

Fokus på studievejledning
Fokus på lektiehjælp
Fokus på sproglige vanskeligheder (herunder læsevanskeligheder)
Fokus på psykologisk rådgivning
Fokus på fysisk handicappede

(4) Udvikling af organiseringen af skolearbejdet

Fokus på pædagogisk variation af de tidsenheder, der bruges til undervisning
Fokus på pædagogisk variation af holdstørrelser og elevgrupperinger
Fokus på årsplanen
Fokus på ekskursioner og studieture
Fokus på fællestimer og tværfaglige temaforløb (timer/dage/uger)

(5) Udvikling af skolekulturen (skolens etos)

Fokus på værdier og adfærdssregler i undervisningstiden
Fokus på værdier og adfærdsregler på skolen uden for undervisningstiden

Fokus på elevkulturen

holdninger til skolen
holdninger til gymnasial uddannelse
holdninger til skole/kursusarbejdet
holdninger til de ansatte holdninger til andre elever

Fokus på lærerkulturen

holdninger til skolen
holdninger til skolen som arbejdsplads
holdninger til gymnasial uddannelse
holdninger til elever og kursister indstilling til kollegialt samarbejde

Fokus på ledelseskulturen

information
administration
pædagogisk ledelse

(6) Udvikling af lærer- og ledelseskompetencer

Fokus på lærernes pædagogiske og faglige kompetencer

ekstern efteruddannelse
skolebaseret efteruddannelse

Fokus på ledelseskompetencer

forvaltning
institutionsledelse
personaleledelse
pædagogisk ledelse.

(7) Udvikling af skolens forhold til omverdenen

Fokus på forholdet til naboer og nærmiljø
Fokus på skolens forhold til udlandet
Fokus på forholdet til afgivende institutioner
(specielt lokale folkeskoler)
Fokus på forholdet til aftagerinstitutioner
(specielt videregående uddannelser)
Fokus på forholdet til skolens samfundsmæssige rammer
(fx amtskommunen)

(8) Udvikling af miljøbevidsthed

Fokus på teoretisk viden om miljøforhold
(del af undervisningen i mange fag)
Fokus på praktisk hensyntagen til miljøet på skolen
(i undervisningslokaler og fællesarealer; indendørs og udendørs)
Fokus på interesse for og praktisk hensyntagen til miljøet uden for skolen

(9) Udvikling af ressourcer og faciliteter

Fokus på undervisningsmidler (bøger m.v.)
Fokus på skolens bygninger (anlæg og vedligehold)
Fokus på inventar (indkøb og vedligehold)
Fokus på pædagogiske og studiemæssige faciliteter

 


Denne side indgår i publikationen "Kvalitetsudvikling i gymnasiet" som kapitel 6 af 6
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  
Til sidens top