Indholdsfortegnelse
Forord
1. Indledning
2. Hvorfor skal skolen udvikles?
1) Fra
uvilkårlig til systematisk institutions udvikling
2) Fra boglig eliteskole til
masseuddannelse
3) Fra etablerede
normer til kulturel frisættelse
4) Fra engangsuddannelse
til livslang uddannelse
5) Fra central
kontrol til institutionel selv udvikling
Hvis interesse tjener
skoleudviklingen?
3. Hvordan kan skolen udvikles?
Udvikling i mange
hastigheder og på mange måder
Overordnede principper for
skoleudvikling
Den skotske model
Lokale mål og
handlingsplaner som styringsredskab
Andre skoleudviklingsprojekter
Mange arbejdskategorier -
beslægtede procedurer
Rapportering om udviklingsarbejdet
4. Hvad kan udvikles på skolen?
Rammer
for selvforvaltning
Udviklingsprogrammet
for fremtidens ungdomsuddannelse
Hovedområder og fokuspunkter
Forgrund- og baggrundproblemet
(1) Udvikling af elevernes
faglige udbytte
(2) Udvikling af generelle
elevkompetencer
(3) Udvikling af
støtte til elever med særlige behov
(4) Udvikling af
organisering af skolearbejdet
(5) Udvikling af skolekulturen
(6) Udvikling af lærer-
og ledelseskompetencer
(7) Udvikling af forholdet
til omverdenen
(8) Udvikling af miljøaspektet
(9) Udvikling af ressourcer og
faciliteter
5. Tillæg
Erfaringer
med "Standarder og profiler"
Specielle erfaringer med SP
6. Oversigt over skoleudviklingsemner
Denne side indgår i publikationen "Kvalitetsudvikling i gymnasiet" som
indhold
© Undervisningsministeriet 2001
|