Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Indholdsfortegnelse





Forord

1. Indledning

2. Hvorfor skal skolen udvikles?
1) Fra uvilkårlig til systematisk institutions udvikling
2) Fra boglig eliteskole til masseuddannelse
3) Fra etablerede normer til kulturel frisættelse
4) Fra engangsuddannelse til livslang uddannelse
5) Fra central kontrol til institutionel selv udvikling
Hvis interesse tjener skoleudviklingen?

3. Hvordan kan skolen udvikles?
Udvikling i mange hastigheder og på mange måder
Overordnede principper for skoleudvikling
Den skotske model
Lokale mål og handlingsplaner som styringsredskab
Andre skoleudviklingsprojekter
Mange arbejdskategorier - beslægtede procedurer
Rapportering om udviklingsarbejdet

4. Hvad kan udvikles på skolen?
Rammer for selvforvaltning
Udviklingsprogrammet for fremtidens ungdomsuddannelse
Hovedområder og fokuspunkter
Forgrund- og baggrundproblemet
(1) Udvikling af elevernes faglige udbytte
(2) Udvikling af generelle elevkompetencer
(3) Udvikling af støtte til elever med særlige behov
(4) Udvikling af organisering af skolearbejdet
(5) Udvikling af skolekulturen
(6) Udvikling af lærer- og ledelseskompetencer
(7) Udvikling af forholdet til omverdenen
(8) Udvikling af miljøaspektet
(9) Udvikling af ressourcer og faciliteter

5. Tillæg
Erfaringer med "Standarder og profiler"
Specielle erfaringer med SP

6. Oversigt over skoleudviklingsemner

 


Denne side indgår i publikationen "Kvalitetsudvikling i gymnasiet" som indhold
© Undervisningsministeriet 2001

Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top