Forsiden
[ Undervisningsministeriets logo ]

INDHOLDSFORTEGNELSE





Forord; 1. Vision 2010 - en udviklingssamtale med skolen
Folkeskolerådet og Vision 2010
Visioner og fremtidssyn
Værdigrundlaget findes i folkeskoleloven
Skoletiden som forberedelse til noget senere og som en selvstændig del af tilværelsen

2. Introduktion
Vision 2010. Seks forestillinger om folkeskolen i år 2010
Skolen, samfundet og forandringerne
Videnssamfundets værdigrundlag 2010

3. Læringsformer og læringsindhold
Principper for læring i informationssamfundet 2010
Skolen - et læringsmiljø med flere indgange
Skolens kompetencemiljøer
Fag og faglighed i år 2010
Struktur
Sammenhæng og overblik i skolen 2010
Fællesskabet og læringsmiljøet
Skolen og det flerdimensionelle læringsmiljø

4. Skolen som videnshus
Skolens roller i lokalsamfundet
Et skridt mod åbning - Et historisk tilbageblik
Presset fra lokalsamfundet
2000-2007: De pædagogiske partnerskabers tid
Nyt liv til lokalområderne

5. Skolens kompetencer og kvalitet
Professionsudvikling og læring 2010
Kvalitet i skolen - En professionel arbejdsform
Den professionelle lærer - Uddannelse og selvudvikling
Forskning på skolens grund
Læreruddannelsen

6. Skolen som dynamisk organisation
Skolen i år 2000 set i bakspejlet
Folkeskoleloven af 1993 - starten på det organisatoriske opbrud
Opbruddet - kvalitet og dokumentation 1993-2001
Udforskningen af den dynamiske skoleorganisation 2000-2010
De fælles ressourcer, den fælles viden. Folkeskolen 2000-2005
Folkeskolens to karrieresystemer
Ledelsesreformen
Forberedelse af en styrings- og finansieringsreform
Og målet - hvad var det?
Udforskningen af det innovative læringsmiljø, Folkeskolen 2005-2010
Etableringen af skolen som innovativ enhed
Grænsemedarbejderen som udviklingspotentiale
Folkeskolen år 2010 - En flerdimensionel organisation

7. Skolens rammer og rum
En slidt skole
Opbrud og nye betingelser 2000-2006
Skolen 2010 - Udformningen af et mangesidet skolemiljø
Nye læringsmiljøer kræver nye rum
Det pædagogiske servicecenter
Skolen uden for skolen - Skolen som helhed

8. Skolens fællesskaber
Parter i skolens dagligdag
Afklaring af folkeskolens værdigrundlag og selvforståelse
Folkeskolens egenafklaring
Skolens lokalpolitiske fællesksab i 2010

9. Bilag, Vision 2010. Udviklingsområder og indstillinger, Folkeskolerådet - juni 1999

Denne side indgår i publikationen "Vision 2010" som indholdsfortegnelse
© Undervisningsministeriet 2000

Forsiden
Til sidens top