4. Skolen som videnshus
- sammenhæng og partnerskab mellem skole og lokalområde
Ved slutningen af sidste århundrede stod mange kommuner og lokalsamfund over for en
udfordring på folkeskoleområdet. Skolen skulle bevares som et aktiv for lokalsamfundet
og samtidig udvikles som et inspirerende læringsmiljø med undervisning af høj, faglig
kvalitet. En udviklingsorienteret skole, der udviklede sig internt samtidig med, at den
udadtil bidrog til lokalsamfundets udvikling.
For mange skoler var situationen den, at betingelsen for overlevelse stod og faldt med,
at omverdenen havde tillid til, at kvaliteten af undervisningen var i top i samtidig med,
at man fra skolens side sideløbende iværksatte nye funktioner og serviceordninger, der
gjorde skolen til andet og mere end et sted, hvor lokalsamfundets børn gik i skole.
Skolens roller i lokalsamfundet
De fleste betragter skolen som en naturlig del af de danske lokalsamfund.
Både i forstæder og midtbyområder, i stationsbyer og i købstæder er skolen dybt
forankret i danskernes bevidsthed et symbol på det gode og velfungerende
lokalsamfund.
Derfor er reaktionerne på lukning eller omstrukturering af en skole ofte voldsomme.
En skolelukning er et nederlag for et lokalsamfund. Det er ikke blot et udtryk for en
tabt lokalpolitisk kamp.
Dybere set handler det om tab af lokal identitet og om følelsen af lokalsamfundets
opløsning.
Drøftelser om skolens funktion og placering i lokalsamfundet handler om andet og mere
end skolens og undervisningens kvalitet. Det drejer sig også om lokalsamfundets
selvforståelse, dets arbejdspladser, dets fysiske samlingspunkt og dialogen på tværs af
generationer og sociale grupperinger.
Et skridt mod åbning et historisk
tilbageblik
Det danske skolesystem havde ved århundredskiftet et stort antal små skoler.
De udgjorde ca. 20-25% af de i alt ca. 1800 folkeskoler og var en betydelig økonomisk
belastning for mange mindre kommuner. Diskussionen om bevarelsen af de små skoler
omfattede flere problemstillinger:
- Betyder store skoler driftsmæssige fordele, og bliver kvaliteten bedre?
- Hvilke konsekvenser har større skoleafstande især for de mindre børn?
- Kan skolen fastholdes i lokalområdet ved at påtage sig andre og nye funktioner?
- Hvordan skal skolen omstille sig og håndtere samspillet mellem lokale traditioner og de
nye forventninger, som kommer til den med tilflyttere, nye lærere, nye livsformer og nye
krav fra lovgivning og myndigheder?
- Er det vigtigere at have en lokal skole end at have en levende skole?
Diskussionerne om bevarelsen af den lokale skole var meget følelsesladede og kunne af
og til internt i de politiske partier skabe uenigheder, der overskyggede uenighed med
andre partier.
I slutningen af 1980erne forsøgte man sig med et stort anlagt forsøgsarbejde:
»Skolen som lokalt kulturcenter«. Der blev givet støtte til den lokale udvikling, og
man prøvede at introducere nye funktioner i den lokale skole:
- »Skolen i lokalsamfundet«
- »Skolen som medborgerhus«
- »Skolen som kulturcenter«
- »Lokalt forankret undervisning«.
Forsøgene og initiativerne var mange, når det gjaldt om at argumentere for de
nødvendige forsøgsmidler. Man forsøgte med forskellige ambitionsniveauer at skabe
konkrete eksempler på, hvordan folkeskolen kunne organiseres og udformes med særlig
vægt på den lokale forankring. Det omkringliggende samfund og den lokale kultur skulle i
et tættere samspil med skolens dagligdag.
Resultatet af dette store udviklingsarbejde viste imidlertid, at der var problemer med
at virkeliggøre de nye funktioner, og det viste også, hvori problemerne bestod: På den
ene side var der betydelige problemer med at involvere hovedparten af skolens medarbejdere
i orienteringen imod lokalsamfundet. På den anden side var det svært at få det lokale
liv, de lokale beboere og foreninger m.m. integreret i skolens daglige praksis og
læringsmiljø.
Det blev tydeligt, at de kvalifikationer, som kræves for at skabe en aktiv integration
mellem skole og lokalområde, havde vanskeligt ved at udvikle sig i den eksisterende
skole. Der manglede fleksible organisationsformer og arbejdsmetoder, der kunne forlige
forskellige livsværdier og forventninger og skabe et aktivt samspil på tværs af
generationer.
Udviklingsarbejdet skabte kun i ringe udstrækning disse forudsætninger og kun hos de
meget få lærere, som aktivt tog del i »kulturcenterideen«.
»Skolen som lokalt kulturcenter« endte således med, at det fortrinsvis var skolens
bygninger, der nu og da blev brugt af andre og nye grupper. Der blev skabt flere
fritidsaktiviteter, og enkelte steder blev der ydet en større service over for områdets
foreninger og oplysningsforbund i deres bestræbelser på at skabe aktiviteter på tværs
af generationerne.
Med bortfaldet af forsøgsmidlerne forsvandt mange initiativer uden at have udviklet en
ny og bæredygtig praksis.
Udviklingsarbejdet afslørede en betydelig afstand mellem skolen som skole for
områdets børn og unge og skolen som aktiv part i lokalområdet.
Presset fra lokalsamfundet
Udviklingsarbejdet var betydningsfuldt, fordi det var med til at afdække denne
afstand. Det viste, at skolens personale ikke havde øje for behovet for og mulighederne i
en stærkere relation til lokalområdet.
»Skolen som lokalt kulturcenter« var ikke blot en ny og »trendy« ide. Den var
imidlertid forud for sin tid. Den opfyldte behov, som ved udviklingsarbejdets start ikke
var presserende, men som med århundredskiftet meldte sig med mere påtrængende
nødvendighed:
- Behovet for at rumme og håndtere de voksende forskelle i livsformer, livsværdier og
etnisk baggrund, der udspiller sig i lokalområdet.
- Nødvendigheden af at tage afsæt i børnenes og de unges forskellige forudsætninger,
der omfatter forskelle i potentialer, erfaringer og kultur. Skolen må aktivt forholde sig
til disse forudsætninger i en differentieret undervisning.
- Behovet for at skabe læringssituationer, der er tæt på den virkelighed, som børn og
unge lever i. Lokalsamfundet må betragtes som et potentiale og som den primære ramme for
undervisning og læring.
- Behovet for at se lokalsamfundets aktiviteter og tilbud som en helhed i børn og unges
daglige liv, så der skabes en sammenhængende og meningsfuld hverdag for børnene.
- Behovet for at bruge de ressourcer, der er i lokalsamfundet, herunder udvikling af
netværk med andre institutioner, skoler og virksomheder.
Det giver skolen en stærkere, lokal base, og skolen er med til at give lokalsamfundet
profil og identitet.
Ved århundredskiftet stod skolen i fysisk forstand åben. Som bygning, som mødested
og som facilitet for lokalområdets initiativer var dørene åbne. Den nye og langt
større udfordring bestod i, at man fra skolens side skulle åbne sig mentalt og nedbryde
den traditions- og professionsskabte »mur« mellem skolen og det lokale liv udenfor. Det
var en mur, som de elektroniske og mediemæssige netværk allerede havde brudt huller i,
men skolen havde endnu ikke taget konsekvensen af sin nye virkelighed.
Skolens mentale åbning var en nødvendighed.
Det ydre pres gjorde det uundgåeligt.
2000-2007: De pædagogiske partnerskabers tid
Ved indgangen til det nye århundrede befandt skolen sig i en situation, hvor den
måtte forholde sig til en række krav i lokalsamfundet, som blev mere og mere
påtrængende.
Et servicekoncept for lokalområdet
Nogle af de første skridt mod skolens åbning over for lokalområdet handlede om
anvendelse og brug af skolens fysiske faciliteter. Nogle steder overtog skolen
forsamlingshusets rolle og gav muligheder for, at grupper fx kunne dyrke musik og idræt
og arrangere fællesspisning, foredrag, koncerter, udstillinger etc. Nogle steder tilbød
skolen administrativ service til foreninger og interessegrupper med udgangspunkt i
fælleskommunale og internationale datanet.
Det blev almindeligt, at såvel forældre som andre brugere af skolen modtog en årlig
serviceinformation, som indeholdt en oversigt over de forskellige servicetilbud, skolen
kunne udbyde. Oversigten indeholdt en beskrivelse af tilbuddene og anvisning på, hvordan
man som bruger skulle forholde sig, hvis man ønskede at gøre brug af serviceordningerne.
I 2010 omfatter skolernes serviceordninger:
- lokale- og facilitetsservice (leje af lokaler og udstyr/skolen som medborgerhus)
- etablering af forældregrupper
- forældrevejledning
- børne- og ungdomsrådgivning
- forskellige typer supplerende undervisning for børn, unge og voksne
- interesse- og kulturbaserede aktiviteter og studieforløb uden for de normale skoleuger
- indtægtsdækket anvendelse af det pædagogiske servicecenter (herunder IT-support og
databasesøgning) og skolens faglige værksteder
- anvendelse af skolens faglige, pædagogiske og organisatoriske viden i form af
indtægtsdækket, lokal konsulenttjeneste
- anvendelse af skolens supplerende service- og rådgivningsordninger inden for sundheds-,
social- og kulturområdet
- tilrettelæggelse og koordinering af undervisnings- og fritidstilbud for børn og unge.
Især fra forældreside blev det i stigende udstrækning gjort gældende, at det ikke
længere var hensigtsmæssigt at dele undervisning og fritidstilbud op i mange forskellige
og ofte ukoordinerede, pædagogiske tilbud. I alt for mange tilfælde førte det enten til
ventelister eller til svingende kvalitet i de pædagogiske tilbud for børn og unge. Flere
steder opstod krav om, at de pædagogiske miljøer i lokalområdet med skolen som
ansvarlig koordinator måtte finde sammen om at udvikle et sammenhængende, pædagogisk
miljø med fælles, overordnet målsætning. Disse initiativer kom til at vedrøre det
faglige samspil imellem de personalegrupper, der fik ansvaret for den praktiske
tilrettelæggelse og gennemførelsen af de pædagogiske og kulturelle tilbud. Samtidig
blev lokalområdets foreninger og klubber i stigende omfang inddraget i dette arbejde.
I mange kommuner har initiativerne ført til, at der med skolen som omdrejningspunkt er
blevet etableret en fælles styring og administration af de pædagogiske tilbud
såvel de obligatoriske forløb som tilbud i fritiden lige fra børnehave til
ungdomsuddannelse.
Projektorienteret integration af de faglige miljøer
En væsentlig forudsætning for, at sammenhængen kunne etableres, var, at
faggrænserne blev ophævet. Disse havde hidtil ført til uhensigtsmæssige og
systemskabte overgange i børns og unges liv. Sigtet med sammenhængen var imidlertid ikke
en harmonisering og sammenblanding af faggruppernes virksomhed, men en bevidst brug af
personalegruppernes forskellige, faglige forudsætninger, herunder deres viden og
kulturelle færdigheder.
I flere og flere lokalområder blev der gennemført projektarbejder, som var
samlingspunkt for læring, social udvikling og kulturelle udtryksformer. De fælles
projekter blev både faglige, sociale og identitetsskabende samlingspunkter for
faggrupperne.
Udvidet anvendelse af bygninger
herunder, idræts- og fritidsfaciliteter, ude- og naturmiljøer, uddannelses- og
kulturinstitutioner (se afsnittet Nyt liv til lokalområderne s. 28).
Forstærket samspil mellem det frivillige og det professionelle pædagogiske arbejde
Frivilligt arbejde er i årene efter århundredskiftet blevet inddraget som en stadig
mere synlig og markant del af skolens aktiviteter. Det viser sig bl.a. i mange af de
sociale aktiviteter og i forbindelse med projekter på de musiske og praktiske områder.
De frivillige foreninger på især børne- og ungdomsområdet samarbejder og udvikler
aktiviteter sammen med skolen, både i pædagogiske spørgsmål og på administrative,
servicemæssige områder.
Partnerskab om koordineret overgang mellem uddannelser
Samarbejdet mellem folkeskolen og ungdomsuddannelserne har i denne periode ført til et
stort antal partnerskabsprojekter.
Det er projekter, hvor man tilrettelægger forløb med fokus på elevgruppers og
enkeltelevers overgang fra skole til fx gymnasium eller teknisk skole. I udviklingsfasen
betød det etablering af tættere relationer mellem folkeskolens ældste elever og de unge
fra ungdomsuddannelserne ved:
- fælles vejledersystemer
- afgrænsede, fælles undervisningsprojekter
- ung-til-ung projekter omkring sociale og ungdomskulturelle problemstillinger
- samarbejde om internationale projekter og sprogformidling
- udveksling af lærere
- informationsbearbejdning og -udveksling på tværs af skoleformerne
- fælles, virtuelle fagnetværk og faglige lærerkonferencer
- fælles kontakt til erhvervsvirksomheder og offentlige virksomheder om praktik og
vekseluddannelse
- fælles portefolioordninger.
Folkeskolens udskoling omfattede aldersgruppen fra 14-17 år. Undervisningen var i
princippet udelt, og eleverne var først og fremmest organiseret i skiftende
projektgrupper på baggrund af konkrete projektforløb.
Sigtet med partnerskabsprojekterne var i første række at skabe en koordineret og
tilpasset overgang mellem gymnasium og skole. Partnerskabsprojekterne blev direkte
afløsere af de forskellige former for brobygning, der imod slutningen af sidste
århundrede blev drøftet i forbindelse med ændringen af 10. klasse. Denne ændring
førte til, at 10. klasses undervisning blev tilrettelagt med særlig vægt på elevernes
overgang til ungdomsuddannelserne.
Hertil kom, at et bredere koncept for studie- og erhvervspraktik førte til en række
faglige og driftsmæssige udviklingsaftaler mellem skolerne og organisationer og
virksomheder i lokalområdet.
Desuden skulle partnerskaberne effektivisere anvendelsen af ressourcer på de fagligt
og tidskrævende specialfunktioner, såsom vejledning, specialundervisning,
softwareudvikling, elektroniske undervisningsmaterialer, læringsforløb tilrettelagt i
samarbejde med lokale virksomheder og projektundervisning.
Ordningen gjorde det muligt at oprette tværgående, faglige udviklings- og
projektgupper, og man undgik derved, at hver enkelt skole selv måtte opbygge disse
funktioner.
Resultatet af denne proces førte til de første initiativer til en samarbejdsmodel
mellem lokalområdets forskellige skoleformer i de større kommuner og tværkommunalt
samarbejde for de små kommuners vedkommende.
Samarbejdet og koordineret skole- og vidensudvikling i lokalområdet.
Etablering af udviklingsgrupper/råd for lokalområdet.
1) Udvikling |
2) Ledelse |
Partnerskab 1 |
Partnerskab 2 |
- In-service træning af lærere
- Projektudvikling
- Undervisningsmateriale
|
- Koordinering af initiativer
- Effektivisering af fælles funktioner i administration og ledelse af uddannelsesmæssige
og kulturelle organisationer og systemer
|
Nyt liv til lokalområderne
Den teknologiske udvikling overvinder afstandene
I begyndelsen af århundredet forstærkedes tendensen til en større brug af
hjemmearbejdspladsen som supplement til den traditionelle arbejdsplads. På den måde blev
mange lokalområder på ny befolket i dagtimerne især i de traditionelle landsbyer,
forstadskvarterer og sovebyer. Med udviklingen af flere hjemmearbejdspladser opstod
behovet for en række servicefunktioner:
- møde- og kursusfaciliteter
- hurtig og direkte IT-support
- hurtig og effektiv rådgivning
- anvendelse af databasesøgning.
Dermed opstod et voksende behov for etablering af fleksible kontorfaciliteter i
lokalområderne.
Mange skoler så i lyset af den stigende mangel på lærerkræfter en stor mulighed i
at tiltrække »grænsemedarbejdere« fra lokalområdet. Samtidig kunne skolen på
indtægtsdækket basis stille faciliteter til rådighed, som imødekom en række af de
behov, som det voksende antal hjemmearbejdspladser skabte. I mange tilfælde betød det,
at der opstod et nyt netværk mellem skolen og de professionelle kompetencer, der var i
disse hjemmearbejdspladser. Skolerne udnyttede dette nye »lokalefællesskab« af hjemme-
og deltidsarbejdende, bl.a. ved at dække behov for samvær med fagkolleger og etablering
af fagligt innovative arbejdsmiljøer.
Skolen i det byøkologiske perspektiv
Det er ofte blevet sagt om den modernisering og industrialisering af det danske
samfund, der slog igennem i 1960 70erne, at der samtidig med udbygning af skoler og
institutioner til snart sagt alle formål skete en betydelig »asfaltering« af børn og
unges fysiske miljø i lokalområdet. Børnene blev ganske enkelt indhegnet. Dels skulle
der opsyn til og dels var det alt for farligt for især mindre børn at færdes i
trafikken.
Frem imod år 2005 opstod imidlertid stærke kræfter i lokalområderne, som dels
pressede på for en af-trafikering af store dele af lokalområderne, dels begyndte man at
tale om at genoprette lokalområderne, således at det blev friere og lettere at færdes,
især for børn og unge. Børnene fik i stigende grad mulighed for at færdes på egen
hånd også i trafikken.
Skolerne blev et væsentligt samlingspunkt for denne by-økologiske bølge, som også
omfattede en fokusering på anvendelse og udvikling af nye energiformer, genbrugssystemer,
grøn guide, bæredygtig kultur og produktion etc.
Skolerne blev det formidlende og samlende led i denne bevægelse.
Skolernes læringsmiljø blev stedet, hvor man gav børn og unge indflydelse på
lokalområdets udformning. Al fysisk og kulturel planlægning i lokalområderne skulle
følges af en høring af områdets børn og unge. Skolerne blev den institutionelle ramme
om dialoger med lokalpolitikere og planlæggere. Juridisk blev systemet understøttet af
den nyoprettede funktion som børneombudsmand.
Idegrundlag, debat og beslutninger blev kommunikeret i virtuelle konferencer til
inspiration for andre lokalområder både i Danmark og i udlandet.
Det etniske og flerkulturelle perspektiv
Langt hovedparten af de danske lokalsamfund var homogent danske; men perioden viste
klart en stærk påvirkning ved tilflytning af borgere med anden etnisk baggrund. Dette
medvirkede til at synliggøre livsformer, der afveg fra de traditionelt danske. Det skabte
nyt liv i mange lokalområder, men også betydelige spændinger. Det førte til, at
beboere, der havde mulighed for det, flyttede fra området. Især i mange forstadsområder
var disse spændinger og udfordringer særdeles nærværende i skolens daglige virke.
Den voksende globalisering udvidede skolens internationale samarbejde og skabte nye,
sociale og faglige kontaktnet.
I samme periode voksede behovet for kvalificeret arbejdskraft eksplosivt.
Dette resulterede i et skred i holdningen til flygtninge og indvandrere. Frem for
ensidigt at fokusere på kulturelt betingede forskelle med henblik på social integration
tog et voksende antal skoleprojekter fat på at arbejde konstruktivt med
forskellighederne. De forskellige, kulturelle baggrunde og traditioner, som første- og
andengenerationsindvandrere bringer ind i skolen, blev opfattet som en
ressourcetilførsel, og flygtninge og indvandrere fik status som brobyggere til andre dele
af verden.
Dette har sat sit tydelige præg på skolens fysiske udformning, som nu også rummer
mange andre kulturelle udtryksformer end de danske. Det præger desuden de arrangementer
og initiativer, som skolerne sætter i gang i de områder, hvor mange kulturer er samlet.
Strategier for folkeskolen som videnshus i lokalområdet
Søgeprocessen
»Partnerskabsperioden« var en vanskelig og kompliceret søgeproces for de mange
skoler, der kastede sig ud i disse nye samspilsformer med lokalområdet. For mange skoler
var der tale om en proces, som først og fremmest handlede om overlevelse. For andre var
den i højere grad båret af ønsket om at igangsætte et udviklingsarbejde, hvor
lokalområdet var det primære udviklingspotientiale.
Set i bakspejlet var denne søgeproces båret af fire grundmotiver for skolens
udvikling (en søgemodel):
afsøgning af partnerskaber, som kunne bruges som en ressource i skolens
udvikling
afprøvning og etablering af nye funktioner og aktiviteter rettet imod
lokalområdet. Målet var funktionsudvikling på områder med relevans for lokalområdets
udvikling
afvikling af en række af skolens overflødiggjorte funktioner og opgaver
afprøvning af grænserne for hvor langt en skole kan bringe lærings- og
udviklingsformer ud i lokalområdets konkrete, fysiske, sociale, erhvervsmæssige og
kulturelle geografi.
Udvikling af en strategi
Perioden frem imod 2010 har for de fleste skoler været tiden, hvor man har skullet
fastlægge en strategi for de kommende års inddragelse af lokalområdet samtidig med, at
man udviklede en ny selvforståelse og faglig identitet.
På de skoler, der har arbejdet mest offensivt med en sådan strategi, bliver begrebet
lokalsamfund opfattet på to niveauer.
For det første er lokalsamfundet et geografisk anliggende. Det er det sted,
hvor skolen hører til og har sine sociale og kulturelle forpligtelser. Stedet hvor skolen
kan være et aktiv i udviklingen af det sociale og kulturelle liv. Stedet som er ved
hånden i fysisk og historisk forstand.
For det andet opfatter man lokalområdet i virtuel forstand. De fleste skoler
har skabt deres eget netværk eller »lokalsamfund« af nationale og/eller internationale
samarbejdspartnere, venskabsskoler, foreninger og organisationer.
Disse aktive og kritiske partnere er med til skabe nye impulser til skolen.
Det virtuelle lokalsamfund er ikke blot et løst koblet system. Det konstrueres som et
lokalsamfund, som skolens børn, unge og de ansatte gradvis vinder fortrolighed med.
I naturlig forlængelse af de initiativer, der opstod i »partnerskabsperioden«, har
mange skoler opbygget et samspil med deres lokalområde, både det geografiske og det
virtuelle. Samspillet er opdelt i fire hovedformer med indhold og retninger, der
prioriteres og håndteres forskelligt af de enkelte skoler.
Betjening af lokalsamfundet med forskellige informations- og servicetilbud er fortsat
under udbygning. Skolerne arbejder åbent og fleksibelt med sammensatte service- og
uddannelsestilbud til de forskellige grupper i lokalsamfundet.
Skolens udadvendte virksomhed er i et vist omfang indtægtsdækket.
Ethvert initiativ er bundet til en tilsvarende opgaveløsning, som lokalområdets
borgere eller politikere betaler for. Der er også indgået aftaler og skrevet kontrakter
med foreninger, virksomheder eller andre offentlige institutioner.
Vidensområdet er i modsætning til serviceområdet skolens mulighed for at inddrage og
involvere forskellige former for viden og kompetence fra det geografiske og det virtuelle
lokalområde.
Det kan dreje sig om at inddrage personer fra lokalområdet og indgå samarbejde med
virksomheder, organisationer og foreninger. På det virtuelle plan kan det bl.a. dreje sig
om at få adgang til og etablere samarbejdsaftaler med attraktive uddannelses og
forskningsmiljøer.
- Partnerskab om læringsmiljøet
Denne del af skolens involvering i lokalområdet spiller en stadig større rolle i
skolernes udvikling. Forpligtende partnerskaber med andre uddannelsesinstitutioner og
læringsmiljøer har mange steder ført til, at der er opbygget integrerede læringsnet,
hvor skolen er bundet sammen med
- ungdomsuddannelser
- initiativer rettet mod de mindre børn
- voksen- og erhvervsuddannelser
- lærer- og pædagoguddannelser
- forskningsmiljøer
- kulturinstitutioner og kulturelle miljøer.
Der gennemføres et voksende antal partnerskabsbundne undervisningsforløb og
-projekter. Nogle steder er der igennem partnerskabet opstået strategiske fora, som er
med til at påvirke den samlede ledelse af det pædagogiske miljø i de lidt større
lokalområder (kommuner/» subregioner«).
Det sociale og kulturelle netværk
I år 2010 er skolen mange steder kommet bort fra at opfatte sig selv som en
institutionel enhed i lokalområdet. På de fleste fronter indgår den som medspiller i
det forpligtende samarbejde om social og kulturel vedligeholdelse og udvikling af skolens
lokalområde. Det betyder også, at mange skoler har tilknyttet opsøgende medarbejdere
med fysisk base i lokalområdet, som er med til at skabe samspil mellem områdets
ressourcer og skolen som læringsmiljø.
Denne side indgår i
publikationen "Vision 2010" som kapitel 4 af 9
© Undervisningsministeriet 2000 |