3. Læringsformer og læringsindhold
- børn og unges læring i skolens fællesskaber
Folkeskolen spiller en væsentlig rolle i år 2010. Skolen producerer mange af de
kompetencer, eleverne senere skal kunne mestre. Det er skolens opgave at skabe forbindelse
mellem samfundets mange forskellige traditioner og værdier og det samspil mellem
fornyelse og tilpasning, der til enhver tid gør sig gældende. Hertil kommer, at
skoletiden rummer en værdi i sig selv. Skolen er en vigtig del af barnets liv og er
indrettet på at skabe gode og sunde betingelser for elevernes daglige liv og læring i
skolens fællesskaber.
Principper for læring i
informationssamfundet 2010
Læring i informationssamfundet 2010 handler om at bearbejde påvirkninger fra mange
sider, påvirkninger, som let bliver uoverskuelige og fører til forvirring og
retningsløshed. Læring i informationssamfundet skaber orden i informationerne, så de
giver mening og retning for den enkelte elev. Informationerne forvandles fra isolerede
udsagn til brugbar viden.
Læring i skolen 2010 omfatter flere læreprocesser:
- At lære at navigere Skolen er ikke længere hovedkilden til viden. Eksplosionen i
informationsstrømme og vidensformidling betyder, at børn og unge har direkte adgang til
et væld af informationer. Derfor udvikler skolen kompetencer, der sigter på at give
eleverne systematiske og kritiske arbejdsmetoder til at søge, vurdere og prioritere
information. Skolens mål er, at børn og unge bliver i stand til at foretage valg og
bliver i stand til at forandre de mange informationer til viden, der øger
handlemulighederne for den enkelte og for fællesskabet.
- Sprog og kommunikation Samspillet mellem mennesker får stadig større betydning. Derfor
er sprog og kommunikation et centralt kompetenceområde, der dækker over et bredt felt
lige fra mundtlig formulering, læsning, skrivning, krops- og billedsprog til anvendelse
af elektronisk post, elektroniske konferencer og andre former for elektroniske medier. Den
solide beherskelse af dansk og fremmedsprog har aldrig haft større betydning end i år
2010.
- Samarbejde og samvær Teamwork og netværksarbejde er en almindelig måde at
tilrettelægge samfunds og arbejdslivet på. Skolen er indrettet på at give eleverne
kompetencer i samarbejde, konfliktløsning, selvindsigt og anvendelse af hinandens viden
og erfaringer.
- Deltagelse og ansvar I 2010 skal alle kunne indgå i ledelsesprocesser.
Ledelse er polulært sagt hver mands eje og hver mands ansvar. At kunne lede sig selv
er et krav, og derfor arbejder skolen med udvikling af elevernes motivation og disciplin
formuleret som »den enkeltes ledelsesansvar over for sig selv og fællesskabet«.
Mennesker i informationssamfundet skal selv kunne finde svar på egne behov for
læring. Dette kan kun ske, hvis den enkelte formår at forholde sig konstruktivt kritisk
til egen viden og holdninger.
- Problemløsning og aflæring Når informationer skal omdannes til viden, er
problemløsning et bærende princip både i skolens læringsmiljø og i de tilknyttede
læringsmiljøer uden for skolen. I læringsmiljøerne inddrages eleverne i mange
forskellige typer af problemløsning i et moderne samfund.
Problemløsning og gode projektmiljøer betragtes af skolen som en kerne i børns og
unges mulighed for at beskæftige sig med emner, som vedrører fx kultur, miljø,
ungdomskultur og de problemstillinger, der angår deres egen opvækst.
En vigtig kompetence i forbindelse med problemløsning er at kunne aflære metoder,
viden og principper, som ikke længere er gyldige, og afvikle de organisations og
praksisformer, der knytter sig dertil. Viden er foranderlig i en foranderlig verden.
I 2010 arbejder de fleste skoler med klart formulerede mål, der sigter på at omsætte
disse overordnede læringsprincipper i praksis og sikre, at skolerne arbejder med
projekter, der inddrager alle de nævnte principper.
Målformuleringerne bygger på et ideal om læring, der kan beskrives således: Skolen
skal skabe læringsmiljøer, der gør eleverne i stand til at tilegne sig udvalgte
kvalifikationer og udvikle og vurdere egne kompetencer. Det indebærer bevidstheden om,
hvad man skal og kan lære, og hvad man skal aflære.
Skolen et læringsmiljø med flere
indgange
I år 2010 arbejder et meget stort antal folkeskoler på at udvikle deres eget koncept
for »Skolen som videnscenter«.
Udviklingen væk fra skolens traditionelle opbygning med klasser, fag- og
lektionsopdeling var allerede begyndt ved udgangen af sidste århundrede. På flere og
flere skoler indså man, at den meget mekaniske opbygning af skolens virksomhed stod i
vejen for at arbejde med udgangspunkt i elevernes forskellighed i forudsætninger. Dertil
kom, at de kendte rammer også stod i vejen for, at medarbejderne kunne udvikle deres
kompetencer.
Læringsmiljøet i de danske folkeskoler har i tiåret frem mod år 2010 været under
betydelig forandring. Den fagopdelte skole er nu de fleste steder blevet afløst af en
projektstyret skole, der sigter på at skabe større helhed i undervisningen.
Fagene er ikke forsvundet ud af skolens dagligdag, men de indgår i undervisningen på
en anden måde. Projekternes formål og indhold er afgørende for hvilke fag, der
undervises i. Fagene betragtes imidlertid som en nødvendig forudsætning en base
af viden med projekterne som det samlende omdrejningspunkt for elevernes læring.
Den største forandring, mange skoler har været igennem, er omdannelsen af skolen til
en række sammenhængende kompetencemiljøer. Ideen med at skabe disse miljøer er at give
eleverne mulighed for at udnytte deres forskellighed i forudsætninger og motivation. I
mange skoler vil eleverne lige fra skolestarten arbejde med meget forskellige
udtryksformer og kompetencer.
Skolens kompetencemiljøer
Adskillige skoler har etableret kompetencemiljøer med hvert deres speciale, fx
Center for sprog- og kommunikationsfag
Virksomheden omfatter:
- Udvikling af mundtlige og skriftlige sprogfærdigheder
- Autentisk sprogundervisning ved opkobling til skoler i udlandet gennem elektroniske
konferencer og videokonferencer
- Direkte involvering af eksterne ressourcepersoner
- Udvikling af generelle kommunikationsfærdigheder.
Basisfag er dansk, engelsk, tysk, fransk og kommunikation.
Center for matematik og science
Virksomheden omfatter:
- Udvikling af matematiske færdigheder og logisk tænkning
- Udvikling af elevernes verdensbillede med moderne erkendelsesformer, herunder praktisk
eksperimenteren og abstrakt tilegnelse
- Udvikling af problemløsningsfærdigheder gennem anvendelse computerskabte simuleringer
- Udvikling af elevernes egne programmer og egne problemløsningsværktøjer.
Basisfag er matematik, fysik/kemi og biologi.
Center for praktiske og musiske udtryksformer
Virksomheden omfatter:
- Udvikling af kreative og praktiske færdigheder gennem arbejde med forskellige
håndværk, kunsthåndværk og billedskabelse
- Udvikling af musikalske evner og musikrelaterede færdigheder
- Udvikling af produktioner herunder musik- og multimedieproduktioner
- Udvikling af elevernes evner for musiske udtryk.
Basisfag er billedkunst, sløjd, musik, digtning og drama.
Center for bevægelse og sundhed
Virksomheden omfatter:
- Styrkelse af den sundhedsmæssige dimension omkring kost og motion
- Styrkelse af sammenhængen mellem leg, spil og sport
- Udvikling af kropsbevidsthed, kropsbeherskelse og kropsudtryk.
Basisfag er levnedsmiddellære, idræt og dans.
Center for samfundskundskab
Virksomheden omfatter:
- Viden om og forståelse af samfundsforhold
- Viden om den nære og fjerne verden
- Viden om historiske kerneområder
- Tilegnelse af historisk bevidsthed.
Basisfag er samfundsfag, historie og geografi.
Center for filosofi
Virksomheden omfatter:
- Udvikling af selvindsigt og forståelse af menneskelige relationer
- Udvikling af kulturel forståelse og viden om religioner
- Forståelse af filosofiske og etiske problemstillinger.
Basisfag er psykologi, filosofi og religion.
Fag og faglighed i år 2010
Overgangen til den projektstyrede skole har gjort det nødvendigt at udvikle skolens
faglighed. Hvor skolefagene tidligere fortrinsvis var opdelt på lærere, lektioner og
klasser, er fagene nu samlet i nogle vidensbaser, hvor omdrejningspunktet for det
professionelle samarbejde først og fremmest er undervisningens faglige indhold. I
vidensbaserne samarbejder skolens undervisere om at:
- tilrettelægge vejledning af projektgrupper og enkelte elever
- tilrettelægge undervisningsmaterialer
- tilrettelægge projekter og undervisningsforløb
- tilrettelægge undervisning med fokus på tilpassede forløb for elever med særlige
behov.
Behovet for udvikling af personalets kompetence og fortrolighed med de enkelte
vidensbaser har også været et argument for skolens ændrede faglighed.
De stærkeste argumenter har dog været, at de nye miljøer giver eleverne større
mulighed for fordybelse og mulighed for i perioder selv at kunne vælge emne for
faglig fordybelse.
De vanskeligheder, man har måttet arbejdet med, er tendensen til specialisering, idet
nogle elever ensidigt vælger at blive inden for nogle få, faglige områder og i de
centre, de finder mest interessante.
Det stiller store krav til vejledning og til de prøve- og evalueringsformer, som
afslutter projekter og undervisning.
Det stiller tilsvarende store krav til at tilrettelægge tværgående projekter,
således at eleverne oplever udfordringer fra alle centre og alle de faglige miljøer.
På denne måde holdes der fast i det alment dannende som et grundprincip.
Skolens nye struktur uden årgangsdelte klasser og med skiftende fællesskaber giver
store udfordringer med henblik på at sikre eleverne et trygt, udviklende fællesskab med
de andre elever.
Der dannes nu undervisningsteam med deltagere fra skolens forskellige, pædagogiske
personalegrupper. Et team er på 8-10 lærere og pædagoger, og også undervisere med
anden uddannelsesbaggrund er repræsenteret. Denne teamstørrelse gør det muligt at
etablere professionelle fællesskaber, hvor mange forskellige kompetencer kan virke
sammen.
Teamet har ansvaret for ca. 120 børn inden for et aldersspænd på 3-4 år.
Et team har to hovedopgaver:
at udvikle elevernes fælles samvær og samarbejde gennem de mange projekter
at udvikle de tværfaglige kompetencemiljøer, der tilsammen er grundlæggende for
skolens undervisning.
Sammenhæng og overblik i skolen 2010
Omorganiseringen af skolernes læringsmiljøer betyder, at det har været nødvendigt
at skabe nye arbejdsformer, der kan belyse og tydeliggøre sammenhænge og skabe overblik.
De nye arbejdsformer giver eleven indsigt i egen udvikling og læring og øger samtidig
undervisningsteamets forståelse for, hvad eleven kan eller skal involveres i.
Arbejdsformerne giver desuden indsigt i, hvilke fællesskaber og hvilke kommende
projekter, der er mest udviklende for eleven. Endelig lægges der vægt på, at
forældrene involveres i elevens udvikling og læring.
Anvendelsen af IT har afgørende betydning for at skabe det nødvendige overblik.
To af de nye redskaber, skolerne arbejder med, er:
- elevernes læringsprofil
- elevernes portfolier vurderings- og præsentationsmapper.
Læringsprofilen
For at få overblik over den enkelte elevs udvikling gennemfører alle
undervisningsteam et individuelt vejledningsforløb med de enkelte elever. Vejledningen er
baseret på grundige samtaler.
På baggrund af aftaler og vurderinger, der indgår i vejledningsforløbet, udarbejdes
en læringsprofil for den enkelte elev. Læringsprofilen
- sammenfatter den enkelte elevs personlige og faglige udvikling
- giver eleven indsigt i, hvad der kan øge hans eller hendes faglige og sociale
kompetencer
- beskriver, hvilke fællesskaber, der aktuelt er mest udviklende for eleven.
Læringsprofilen giver eleven og forældrene et godt grundlag for en samtale om, hvor
eleven er nu, og hvilke mål der skal arbejdes imod i den nærmeste fremtid. Profilen
danner desuden grundlag for, at teamet kan tilrettelægge de rigtige læringssituationer
og sikre, at eleven indgår i de mest udviklende kompetencemiljøer.
Eleven, teamet og elevens forældre har løbende en dialog om læringsprofilen over
skolens intranet, således at forældrene ud fra læringsprofilen kan være med til at
bakke op om de indgåede aftaler.
Den interaktive portfolio
Portfolioen er elevens og projektgruppernes informationsplatform. Her kan skolens
medarbejdere, elever og forældrene få indsigt i, hvad der sker med den enkelte elev og i
de enkelte projektgrupper.
På den enkelte elevs computer er der indrettet en informations- og
kommunikationsplatform med udvalgte programmer.
Platformen er særligt opbygget med henblik på at give et godt overblik over elevens
faglige udbytte. Her har eleven mulighed for daglig opsamling, vurdering og dialog med
relevante lærere og pædagoger.
Elevens portfolio indeholder altid både en personlig og en offentlig del.
Læringsprofilen er anbragt i portfolioens personlige del. Her har eleven sammen med
sin vejleder evalueret forskellige problemstillinger og opstillet personlige mål, der
sigter på det videre forløb på skolen, herunder hvilke temaer, faglige emner eller
projekter, det vil være relevant at indgå i. Det er eleven, der beslutter, hvem der skal
have adgang til den personlige del.
I den offentlige del af portfolioen formidler eleven, hvad andre elever, medarbejdere
og forældrene skal kunne se og følge med i. Det er den enkelte elev, der træffer
beslutning om, hvad der skal beskrives lige nu om de forskellige sammenhænge og
projektgrupper, som vedkommende indgår i.
Den samlede portfolio opsamler samtlige forløb, som eleven har gennemført alene og
sammen med andre, og eleven kan give sin vurdering af de undervisningsteam og vejledere,
som eleven aktuelt er i kontakt med.
Den interaktive portfolio er udarbejdet i aldersbestemte kategorier. For de yngste
elever har den mest karakter af en elektronisk vægavis i elevens hjemområde.
De ældste elever kan igennem deres portfolio også komme i kontakt med eksterne
vejledningssystemer, der kan give eleven informationer om andre uddannelsesinstitutioner
og muligheder for senere erhvervs- og studievalg.
På nationalt plan er der i perioden frem imod år 2010 udviklet en strategi for at
fastholde en af den danske skoles stærkeste værdier, nemlig understregningen af
fællesskabets betydning for læring.
Alle skoler har udarbejdet en bevidst strategi for fællesskabet.
Det bedste værn imod en stærkere individualisering af skolen er en satsning på
skolens mulighed for at skabe lokale fællesskaber. Det grundlæggende synspunkt er, at
den bedste læring sker gennem fællesskaber, der er fleksible i form og opbygning, og som
skaber rum for den enkelte og understøtter dem, der har særlige behov.
Denne strategi har betydet, at de fleste skoler her i år 2010 har en højt udviklet
ekspertise i at etablere fællesskaber mellem børnene. Hvor den tidligere årgangsdelte
skole med faste klasser var uden klar, pædagogisk begrundelse, er skolen i år 2010
præget af, at fællesskaber etableres ud fra funktionsbestemte principper, der altid
understøtter læringens mål:
- situationsbestemt hvilket fællesskab passer bedst til en given situation
- tryghed det sociale aspekt i læringen
- udfordringer hvordan kan fællesskabet udfordre den enkelte.
Skolen og det flerdimensionelle læringsmiljø
Den udviklingsproces, der tog fart ved starten af dette århundrede, var en udfordring
til de herskende vaneforestillinger om, hvordan en skole skulle være. I sidste
århundrede var skolen først og fremmest en bygning, et sted kaldet skole. Funktionerne
var kendte og trygge, men manglede tydelige sammenhænge til det omgivende, komplekse
samfund.
Skolen år 2010 er godt på vej til at skabe en ny forståelse af, hvad en skole kan
være. Nu taler man om den virtuelle skole og det flerdimensionelle læringsmiljø.
Med begrebet den virtuelle skole tænkes ikke på en skole, der kun eksisterer på
nettet og således ikke længere er en skole i form af en bygning. Skolen som bygning og
samlingssted er også i 2010 en realitet, som kun meget få endnu vil være foruden. Med
begrebet den virtuelle skole tænkes på en skole, der råder over et læringsmiljø med
flere dimensioner.
Skolen som bygning er i sig selv et mødested for fællesskaber. Fællesskaberne er en
afgørende forudsætning for at skabe udviklende og effektiv læring.
Dette kan betragtes som den indre dimension i skolens virksomhed.
Herudover har skolen indgået aftaler med en række miljøer i lokalsamfundet, som
konkret indgår som læringsmiljøer.
Der er tale om foreninger, andre institutioner, virksomheder og naturområder, som
skolen har adgang til. Det afgørende er, at disse miljøer ikke blot er samarbejdsparter,
men at de er en naturlig del af de forløb og aktiviteter, der sigter på læring og
undervisning.
Lokalsamfundet kan betragtes som den ydre dimension i skolens virksomhed.
Der er udviklet et meget tæt samarbejde med elevernes hjem. Alle hjem er koblet på
skolens intranet. Det betyder, at forældrene løbende får informationer om det, der
foregår i skolen, og det betyder, at eleverne kan arbejde med opgaver og projekter hjemme
på deres eget værelse. Udtrykket »hjemmearbejde« har ændret betydning. Det gælder
især de ældste elever, der ofte benytter sig af muligheden for at veksle mellem skolen
og hjemmet som arbejdssted og mødested. Dette er skole-hjem dimensionen i skolens
læringsmiljø.
Skolen har i dag opbygget en stor ekstern berøringsflade i form af lokale
virksomheder, andre skoler, forskningsmiljøer og enkeltpersoner, som indgår i skolens
virksomhed. De er knyttet til skolen som »virtuelle ressourcepersoner«, og både elever
og undervisere kan trække på deres ekspertise i dagligdagen.
Dette er læringsmiljøets virtuelle dimension.
Det flerdimensionelle læringsmiljø gør skolen i stand til at skabe
læringssituationer, der er så varierede, at traditionelle opdelinger af eleverne fx i
forhold til alder og forudsætninger betyder mindre nu end ved århundredskiftet. Dertil
kommer, at det flerdimensionelle læringsmiljø bryder med opdelinger, der tidligere havde
stor betydning i skolen, fx tiden, i hvilken der undervises, og rummet,
hvori læringen sker. Nu kan elever og undervisere arbejde mange steder, og de kan vælge
at være sammen ansigt til ansigt eller i virtuelle fællesskaber.
Denne side indgår i
publikationen "Vision 2010" som kapitel 3 af 9
© Undervisningsministeriet 2000 |