Vision |
Forudsætninger
og sigtepunkter |
Indstilligner
til ministeren |
Konkrete
initiativer - på vej imod 2010 (sammenhæng F2000) |
Læringsformer og læringsindhold
Skolen år 2010 er en stimulerende ramme for børns liv, kultur og udvikling.
Skolen er et læringsmiljø og formidler læringsindhold, som er ajour med omgivelsernes
krev og fremtidsforventninger i 2010. |
- At finde frem til afgørende balancepunkter mellem den individuelle, alsidige udvikling
og læring i fællesskaber.
- At finde frem til hensigtsæssige former for elevernes aktive medvirken i udviklingen af
læringsmiljøet og arbejdet med egne kompetencer.
- Undersøgelse af forskellige læringsformers betydning for indsatsen over for elever med
særlige behov.
|
Der gennemføres eksperimentelle forløb
med nye læringsformer og deres organisering på en række udvalgte
>>spydspidsskoler<< med henblik på modeludvikling. Der udvikles metoder til
beskrivelse af elevernes kompetenceudvikling, der inddrager elever og forældre. |
Etablering af ideoplæg. Der udvælges en
række spydspidsskoler, hvor der igangsættes udviklingsarbejder om børn og unges
inddragelse i beslutninger om læringsmiljøets udformning og indhold.
Der fastlægges et kommissorium for udviklingsarbejdets og dets formidling til landets
øvrige skoler
Bygger videre på F3 |
Skolen som videnshus
Skolen år 2010 indgår i et aktivt og dynaisk fællesskab med sine omgivelser.
Det betyder, at det er muligt for skolen at bruge omgivelserne som en ressource og som en
aktiv medspiller til udvikling af læringsmiljø og indhold.
Det betyder også, at skolen opfattes og anvendes som en ressource i lokalområdets
fortsatte udvikling. |
- At se det pædagogiske servicecenter som center for skolens netværk med andre
institutioner og organisationer, der arbejder med læring og kulturformidling - lokalt og
globalt.
|
På lokalsamfunds niveau udvikles en række
modeller for indhold og form i skolens arbejde med at skabe videns- og erfaringsnetværk -
lokalt og globalt.
Netværkssamarbejde formidles gennem det pædagogiske servicecenter.
Netværkene skal inddrage og formidle eksterne erfaringer, viden og ekspertise.
Kulturformidling indgår som en del af netværksudviklingen. |
Etablering af 5-10 netværksmodeller med
fokus på: Udvikling af projektorienterede kompetencemiljøer
Eksempler på informationssøgning ved anvendelse af nære og fjerne vidensmiljøer
medhenblik på styrkelse af den individuelle og fælles kompetenceudvikling.
F4 danner udgangspunkt for dette arbejde. |
Skolen som organisation
Skolen år 2010 er en vidensorganisation, der fleksibelt og selvreflekterende er
i stand til at møde de udfordringer, der viser sig fra omgivelserne og fra skolens eget
miljø. Det gælder ledelse, medarbejderudvikling, organisering af opgaver og funktioner
samt anvendelse af skolens interne og eksterne ressourcer. |
- At støtte udviklinge af nye ledelsesformer og ledelse af forandringsprocesser i skolens
organisation. Målet er at styrke skolens lærings- og udviklingsmiljø, den kultur og
netværk og dens samlede ressource- anvendelse.
- Fremme udviklende arbejdsformer.
- Skolen som lærende organisation.
- Skærpe bevidstheden om sammenhænge mellem skolens ressourceanvendelse og det
menneskelige og samfundsmæssige udbytte af skolens virksomhed.
|
Der gennemføres en udredning under titlen: Skolen
og de nye organisationsformer - den danske folkeskoles organisering i et globalt
perspektiv.
Der gennemføres et sammenlignende studie af skoler og kommuner i Europa der arbejde
eksperimentelt med udvikling af skolens organisation og den samlede viden og kompetence
som skolen repræsenterer.
Det sikres, at der i analysen arbejdes med skolens organisation og dens bredere
betydning for skolens udvikling - læringsmiljøer - arbejdsmiljø - ledelse og
innovation. Endvidere fokuseres på sammenhængen med den kommunale organisation og det
kommunale skole- fællesskab.
Nedsættelse af analyse- og udredningsgruppe.
Skoleledelse
Der etableres et idensmiljø for udviklingen af skoleledelse i Danmark. Et samlende
miljø som kan være med til at fremme ledertræning, ledervurdering, nye ledelsesformer
og formidling af viden om skoleledelse.
Generationsskiftet i den danske folkeeskole
Etablering af en handlingsplan vedr. generationsskiftet i den danske folkeskole.
Betydning for skolens muligheder for fastholdelse af kvalitet og udvikling.
Anvendelse og fordeling af skolens samlede ressourcer
Der udarbejdes en tilbundsgående beskrivelse af ressourceanvendelsen i det danske
skolevæsen. Beskrivelsen inddrager relevante parametre for lokalt begrundede forskelle i
ressourceanvendelsen. |
Komparativt studie af organisatorisk
skoleudvikling i 3-5 lande. Der arbejdes videre på grundlag af F7 og F8.
Sammenfatning af eksisterende prognoser.
Scenarier for generationsskiftet.
Handlingsmodeller for:
- den enkelte skole
- den enkelte kommune
- læreruddannelse og efter-/videreuddannelse
Der nedsættes en analysegruppe, der repræsenterer pædagogisk, økomo,isk og anden
relevant faglig ekspertise.
Analysegruppen udarbejde beskrivelsesværktøjet, der foretages dataindsamling og
-bearbejdning. På baggrund af analysegruppens resultater overvejes evt. ændringer i
ressourceallokeringen.
Bygger på F8 |
Skolens kompetencer
Skolen år 2010 er i stand til konstant at vurdere og systematisk udvikle egne
kompetencer, således at de i overensstemmelse med de behov, som børn, unge og andre
møder skolen med.
Professionen og skolens kompetencer bygger bro mellem skolens traditioner og fremtid. |
- At sikre skolens professioner og skolens samlede kompetencer er indstillet på de
udfordringer som gør sig gældende i nye læringsformer og den samfundsmæssige
udvikling.
- At skolens kompetencer aktivt er med til at udvikle dannelsessyn og betingelser for
læring.
|
Der igangsættes udviklings- og
forskningsprojekter om fremtidens professioner i skolen, lærerrollen og skolens samlede
kompetence. |
Udviklende samarbejde mellem skole,
seminarier, universiteter og andre innovative undervisningsmiljøer.
Der etableres et udvidet samarbejde med erhvervs- og samfundslivet med sigte på udvikling
af skolens kompetencer. |
Skolens fysiske rum
Den danske folkeskole år 2010 er kendetegnet ved fleksible, bygningsmæssige
rammer, der er indrettet på at skabe et godt læringsmiljø, sikre et sundt arbejdsmiljø
og give et aktivt samspil mellem pædagogik og arkitektur. |
- At sikre den kvantitative og kvalitative udvikling af den danske skoles fysiske rammer
og arkitektoniske standard.
- At sikre, at skolens bygninger og rammer spiller en aktiv rolle i løsningen af den
samlede kommunale opgave på børn og unge området i form af et godt arbejdsmiljø for
alle.
|
Der etableres et udviklingsmiljø for
skolebyggeri, der bygger på ny viden om samspillet børn/unge og rum samt mellem
pædagogik og skolebygninger. |
Der foretages en erfaringsindsamling
nationalt og internationalt vedrørende udviklingen af fysiske rammer for læring og
pædagogik. Der tages initiativ til at systematisere og formidle viden om...
- Nybygning
- Ombygning
- Tilbygning
- Alternative lokaleformer
- udvikling af rum og arkitektur
Der tages initiativ til et udviklingsmiljø der kan inspirere, ideudvikle og vejlede
skoler og kommuner.
Der arbejdes nyskbende med finansierings- og projekteringsformer for skolebyggeri.
F4 bygger videre på arkitektkonkurrencer og forskningsprojekt. |
Skolens fællesskaber
Den danske skole år 2010 inddrager aktivt og ansvarliggørende forældre og
elever i skolens udviklin. Der arbejdes med udvikling af elev- og forældreroller med
sigte på skolens valg og prioriteringer. |
Den nye forældrerolle:
- At videreudvikle samarbejdsformer, der tager sigte på at fremme elevers, forældres og
lokale aktørers ansvarlighed over for og engagement i skolen.
Den nye elevrolle
- At videreudvikle former for elevinddragelse og ansvarliggørelse, der fremmer anvendelse
og udvikling af elevernes viden, erfaringer og indsigt, herunder det etiske aspekt.
Sammenhæng og nye partnerskaber omkring børns liv og læring
- Skolen tager ansvar for at videreudvikle involveringsformer for børn og unges
ligeværdige medvirken i lokalt forankrede kulturelle og sociale miljøer med sigte på
udvikling og læring.
- Skolen leder etableringen af lokale partnerskaber mellem professionelle og frivillige
aktører i det kulturelle og sociale miljø. partnerskabet sigter på øget kvalitet i
børn og unges liv, ressourceudnyttelse og dialog om faglige kompetencer.
|
Der iværksættes udviklingsarbejde, der
tager sigte på at fremme elevers, forældres og lokale aktører ansvarlighed over for og
engagement i skolen. Kendskab til succesfulde partnerskaber mellem skole og aktører i
lokalområdet udbredes. |
Udvikling af en række modeller for den
aktive og ansvarlige forældrerolle i skolen. Arbejde med betydningen af nye former for
ansvarliggørende medborgerskab omkring skolens udvikling strategisk og indholdsmæssigt.
Udvikling af en række modeller for den aktive og ansvarlige elevrolle i skolen.
I en række udvalgte lokalområder afprøves partnerskabsmodeller, der sigter på at
udvikle nye pædagogiske og organisatoriske muligheder for at skabe...
- Pædagogiske miljøer på tværs af alder, fag og formelle uddannelser
- Aktiviteter på tværs af institutionelle rammer
- Projektsamarbejde
- En øget involvering af det civile samfund
- Samspil med etniske, kulturelle og religiøse grupperinger i lokalområdet.
|