Forrige kapitel Forsiden  
[ Undervisningsministeriets logo ]

9. Bilag: Vision 2010. Udviklingsområder og indstillinger. Folkeskolerådet, juni 1999





Vision Forudsætninger og sigtepunkter Indstilligner til ministeren Konkrete initiativer - på vej imod 2010 (sammenhæng F2000)
Læringsformer og læringsindhold
Skolen år 2010 er en stimulerende ramme for børns liv, kultur og udvikling. Skolen er et læringsmiljø og formidler læringsindhold, som er ajour med omgivelsernes krev og fremtidsforventninger i 2010.
  • At finde frem til afgørende balancepunkter mellem den individuelle, alsidige udvikling og læring i fællesskaber.
  • At finde frem til hensigtsæssige former for elevernes aktive medvirken i udviklingen af læringsmiljøet og arbejdet med egne kompetencer.
  • Undersøgelse af forskellige læringsformers betydning for indsatsen over for elever med særlige behov.
Der gennemføres eksperimentelle forløb med nye læringsformer og deres organisering på en række udvalgte >>spydspidsskoler<< med henblik på modeludvikling.

Der udvikles metoder til beskrivelse af elevernes kompetenceudvikling, der inddrager elever og forældre.

Etablering af ideoplæg.

Der udvælges en række spydspidsskoler, hvor der igangsættes udviklingsarbejder om børn og unges inddragelse i beslutninger om læringsmiljøets udformning og indhold.

Der fastlægges et kommissorium for udviklingsarbejdets og dets formidling til landets øvrige skoler

Bygger videre på F3

Skolen som videnshus
Skolen år 2010 indgår i et aktivt og dynaisk fællesskab med sine omgivelser. Det betyder, at det er muligt for skolen at bruge omgivelserne som en ressource og som en aktiv medspiller til udvikling af læringsmiljø og indhold.
Det betyder også, at skolen opfattes og anvendes som en ressource i lokalområdets fortsatte udvikling.
  • At se det pædagogiske servicecenter som center for skolens netværk med andre institutioner og organisationer, der arbejder med læring og kulturformidling - lokalt og globalt.
På lokalsamfunds niveau udvikles en række modeller for indhold og form i skolens arbejde med at skabe videns- og erfaringsnetværk - lokalt og globalt.
Netværkssamarbejde formidles gennem det pædagogiske servicecenter.
Netværkene skal inddrage og formidle eksterne erfaringer, viden og ekspertise.
Kulturformidling indgår som en del af netværksudviklingen.
Etablering af 5-10 netværksmodeller med fokus på:

Udvikling af projektorienterede kompetencemiljøer

Eksempler på informationssøgning ved anvendelse af nære og fjerne vidensmiljøer medhenblik på styrkelse af den individuelle og fælles kompetenceudvikling.

F4 danner udgangspunkt for dette arbejde.

Skolen som organisation
Skolen år 2010 er en vidensorganisation, der fleksibelt og selvreflekterende er i stand til at møde de udfordringer, der viser sig fra omgivelserne og fra skolens eget miljø. Det gælder ledelse, medarbejderudvikling, organisering af opgaver og funktioner samt anvendelse af skolens interne og eksterne ressourcer.
  • At støtte udviklinge af nye ledelsesformer og ledelse af forandringsprocesser i skolens organisation. Målet er at styrke skolens lærings- og udviklingsmiljø, den kultur og netværk og dens samlede ressource- anvendelse.
  • Fremme udviklende arbejdsformer.
  • Skolen som lærende organisation.
  • Skærpe bevidstheden om sammenhænge mellem skolens ressourceanvendelse og det menneskelige og samfundsmæssige udbytte af skolens virksomhed.
Der gennemføres en udredning under titlen:

Skolen og de nye organisationsformer - den danske folkeskoles organisering i et globalt perspektiv.

Der gennemføres et sammenlignende studie af skoler og kommuner i Europa der arbejde eksperimentelt med udvikling af skolens organisation og den samlede viden og kompetence som skolen repræsenterer.

Det sikres, at der i analysen arbejdes med skolens organisation og dens bredere betydning for skolens udvikling - læringsmiljøer - arbejdsmiljø - ledelse og innovation. Endvidere fokuseres på sammenhængen med den kommunale organisation og det kommunale skole- fællesskab.
Nedsættelse af analyse- og udredningsgruppe.

Skoleledelse
Der etableres et idensmiljø for udviklingen af skoleledelse i Danmark. Et samlende miljø som kan være med til at fremme ledertræning, ledervurdering, nye ledelsesformer og formidling af viden om skoleledelse.

Generationsskiftet i den danske folkeeskole
Etablering af en handlingsplan vedr. generationsskiftet i den danske folkeskole. Betydning for skolens muligheder for fastholdelse af kvalitet og udvikling.

Anvendelse og fordeling af skolens samlede ressourcer
Der udarbejdes en tilbundsgående beskrivelse af ressourceanvendelsen i det danske skolevæsen. Beskrivelsen inddrager relevante parametre for lokalt begrundede forskelle i ressourceanvendelsen.

Komparativt studie af organisatorisk skoleudvikling i 3-5 lande.

Der arbejdes videre på grundlag af F7 og F8.

Sammenfatning af eksisterende prognoser.
Scenarier for generationsskiftet.

Handlingsmodeller for:

  • den enkelte skole
  • den enkelte kommune
  • læreruddannelse og efter-/videreuddannelse

Der nedsættes en analysegruppe, der repræsenterer pædagogisk, økomo,isk og anden relevant faglig ekspertise.
Analysegruppen udarbejde beskrivelsesværktøjet, der foretages dataindsamling og -bearbejdning. På baggrund af analysegruppens resultater overvejes evt. ændringer i ressourceallokeringen.

Bygger på F8

Skolens kompetencer
Skolen år 2010 er i stand til konstant at vurdere og systematisk udvikle egne kompetencer, således at de i overensstemmelse med de behov, som børn, unge og andre møder skolen med.
Professionen og skolens kompetencer bygger bro mellem skolens traditioner og fremtid.
  • At sikre skolens professioner og skolens samlede kompetencer er indstillet på de udfordringer som gør sig gældende i nye læringsformer og den samfundsmæssige udvikling.
  • At skolens kompetencer aktivt er med til at udvikle dannelsessyn og betingelser for læring.
Der igangsættes udviklings- og forskningsprojekter om fremtidens professioner i skolen, lærerrollen og skolens samlede kompetence. Udviklende samarbejde mellem skole, seminarier, universiteter og andre innovative undervisningsmiljøer.
Der etableres et udvidet samarbejde med erhvervs- og samfundslivet med sigte på udvikling af skolens kompetencer.
Skolens fysiske rum
Den danske folkeskole år 2010 er kendetegnet ved fleksible, bygningsmæssige rammer, der er indrettet på at skabe et godt læringsmiljø, sikre et sundt arbejdsmiljø og give et aktivt samspil mellem pædagogik og arkitektur.
  • At sikre den kvantitative og kvalitative udvikling af den danske skoles fysiske rammer og arkitektoniske standard.
  • At sikre, at skolens bygninger og rammer spiller en aktiv rolle i løsningen af den samlede kommunale opgave på børn og unge området i form af et godt arbejdsmiljø for alle.
Der etableres et udviklingsmiljø for skolebyggeri, der bygger på ny viden om samspillet børn/unge og rum samt mellem pædagogik og skolebygninger. Der foretages en erfaringsindsamling nationalt og internationalt vedrørende udviklingen af fysiske rammer for læring og pædagogik.

Der tages initiativ til at systematisere og formidle viden om...

  • Nybygning
  • Ombygning
  • Tilbygning
  • Alternative lokaleformer
  • udvikling af rum og arkitektur

Der tages initiativ til et udviklingsmiljø der kan inspirere, ideudvikle og vejlede skoler og kommuner.
Der arbejdes nyskbende med finansierings- og projekteringsformer for skolebyggeri.

F4 bygger videre på arkitektkonkurrencer og forskningsprojekt.

Skolens fællesskaber
Den danske skole år 2010 inddrager aktivt og ansvarliggørende forældre og elever i skolens udviklin. Der arbejdes med udvikling af elev- og forældreroller med sigte på skolens valg og prioriteringer.
Den nye forældrerolle:
  • At videreudvikle samarbejdsformer, der tager sigte på at fremme elevers, forældres og lokale aktørers ansvarlighed over for og engagement i skolen.

Den nye elevrolle

  • At videreudvikle former for elevinddragelse og ansvarliggørelse, der fremmer anvendelse og udvikling af elevernes viden, erfaringer og indsigt, herunder det etiske aspekt.

Sammenhæng og nye partnerskaber omkring børns liv og læring

  • Skolen tager ansvar for at videreudvikle involveringsformer for børn og unges ligeværdige medvirken i lokalt forankrede kulturelle og sociale miljøer med sigte på udvikling og læring.
  • Skolen leder etableringen af lokale partnerskaber mellem professionelle og frivillige aktører i det kulturelle og sociale miljø. partnerskabet sigter på øget kvalitet i børn og unges liv, ressourceudnyttelse og dialog om faglige kompetencer.
Der iværksættes udviklingsarbejde, der tager sigte på at fremme elevers, forældres og lokale aktører ansvarlighed over for og engagement i skolen.

Kendskab til succesfulde partnerskaber mellem skole og aktører i lokalområdet udbredes.

Udvikling af en række modeller for den aktive og ansvarlige forældrerolle i skolen.

Arbejde med betydningen af nye former for ansvarliggørende medborgerskab omkring skolens udvikling strategisk og indholdsmæssigt.

Udvikling af en række modeller for den aktive og ansvarlige elevrolle i skolen.

I en række udvalgte lokalområder afprøves partnerskabsmodeller, der sigter på at udvikle nye pædagogiske og organisatoriske muligheder for at skabe...

  • Pædagogiske miljøer på tværs af alder, fag og formelle uddannelser
  • Aktiviteter på tværs af institutionelle rammer
  • Projektsamarbejde
  • En øget involvering af det civile samfund
  • Samspil med etniske, kulturelle og religiøse grupperinger i lokalområdet.

 

Denne side indgår i publikationen "Vision 2010" som kapitel 9 af 9
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  
Til sidens top