Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

1. Forord
Vision 2010 - en udviklingssamtale med skolen




[Billede: Tegning]

Folkeskolerådet og Vision 2010

Folkeskolerådet har til opgave at vurdere udviklingen i folkeskolen og på baggrund heraf rådgive undervisningsministeren.

Ved afslutningen af treårsperioden 1996-1999 afleverede det daværende Folkeskoleråd en række indstillinger til ministeren om folkeskolens udvikling ind i det nye årtusind. Som inspiration til arbejdet med indstillingerne fik rådet i samarbejde med en række eksterne personer udarbejdet en vision om folkeskolen i år 2010. Visionen blev til »Vision 2010 - en udviklingssamtale med skolen«.

Det skal understreges, at Vision 2010 ikke er et resultat af rådets samlede stillingtagen.

Visionen er og var det debatoplæg, der førte til formulering af det daværende Folkeskoleråds indstillinger til ministeren. Rådets indstillinger fremgår af bilaget bagest i bogen.

Visioner og fremtidssyn

Vision 2010 handler om, i hvilken retning folkeskolen skal udvikle sig i de kommende 10 år, hvad angår mulighederne for at fremme børnenes og de unges menneskelige, faglige, sociale, fysiske og æstetiske udvikling og dermed også, hvad angår mulighederne for at bidrage til en positiv samfundsudvikling såvel nationalt som globalt. Derudover handler visionen om skolen som ramme for en stor del af tilværelsen for stort set alle borgere i landet. Skolen skal derfor agere i forhold til de kulturelle, etniske og religiøse fællesskaber, der er repræsenteret i vores samfund.

Denne vision relateres til et fremtidssyn i form at nogle konkrete billeder af, hvordan skolen kan komme til at se ud i år 2010 med hensyn til organisation, styrelse, samarbejdsrelationer, lærerkompetencer, økonomi, fysiske rammer m.v., når man tager aktuelle udviklingstendenser og perspektiver i betragtning.

Dette fremtidssyn kan på nogle områder måske opfattes som skræmmebilleder, mens det på andre kan være udtryk for en ønskelig situation i år 2010.

Hvorvidt det ene eller det andet er tilfældet må afhænge af, om det beskrevne fremtidssyn vurderes at understøtte eller at modvirke visionerne om den ønskede udvikling frem til år 2010.

Værdigrundlaget findes i folkeskoleloven

Værdigrundlaget for de kommende års udvikling i folkeskolen er udmærket beskrevet i den nugældende folkeskolelov.

Dette værdigrundlag og det menneskesyn, der er formuleret i folkeskoleloven, er grundlaget for Folkeskolerådets vision om skolens udvikling frem til år 2010.

Skoletiden som forberedelse til noget senere og som en selvstændig del af tilværelsen

Folkeskolerådet er i sin vision opmærksom på, at skoletiden både er en forberedelse til en senere tilværelse, og at den udgør en væsentlig del af tilværelsen, der bør have en værdi i sig selv.

I begge tilfælde står elevernes alsidige udvikling centralt – menneskeligt, fagligt, socialt, fysisk og æstetisk. Visionen er, at alle elever – herunder elever med særlige undervisningsmæssige behov – til enhver tid skal kvalificeres bedst muligt på disse områder som baggrund for uddannelse og livslang læring og som grundlag for en fortsat personlig og social udvikling med forståelse for andre mennesker og deltagelse i udviklingen af et demokratisk samfund, såvel nationalt som globalt. Skolen skal fremme, at eleverne lærer at tage ansvar og at kunne vurdere virkninger af egne handlinger både for sig selv og andre også ud fra etiske overvejelser.

Elevernes alsidige udvikling skal desuden udgøre fundamentet for deres senere deltagelse i arbejdslivet og for, at de senere i livet kan påtage sig opgaver og indgå i erhverv, som ikke kendes i dag.

Som nævnt er Folkeskolerådet opmærksom på, at skolen har en meget væsentlig opgave ud over at forberede eleverne til deres tilværelse efter skolen. De år, man som barn og ung går i skole, er en så væsentlig og stor del af tilværelsen for den enkelte, at de alene af denne grund fortjener opmærksomhed. Skolen bør være et trygt og rart miljø, hvor eleverne trives i et godt socialt fællesskab, hvor de møder relevante udfordringer, oplever arbejdsglæde og udvikler tro på egne muligheder og egen formåen.

Centralt i Folkeskolerådets vision for år 2010 står således udvikling af skolen med henblik på både at gøre eleverne bedst muligt rustede til deres fremtidige tilværelse såvel personligt og socialt som uddannelses- og arbejdsmæssigt og at gøre skoleårene til en tid, som ikke alene er forberedelse til noget senere, men som har deres egen værdi med de krav, det må stille til skolen.

På Folkeskolerådets vegne vil jeg sige tak til rækken af »kritiske venner«, der har bidraget til den endelige udformning af Vision 2010 med konstruktive forslag, kommentarer og synspunkter: Direktør Torben Bo Jansen, Center for udviklingsforskning Direktør Ole Graam Olesen, Lyngby Uddannelsescenter Rektor Jørgen Poulsen, Skanderborg Amtsgymnasium, Adm. direktør Lise Jeremiassen, Aliniea A/S Rektor Flemming Andersen, Danmarks Pædagoghøjskole Rektor Elin Bonde, Ringstabekk Skola, Oslo Lektor Mads Hermansen, Danmarks Lærerhøjskole Professor Steen Hildebrandt, Institut for Organisation og Ledelse, Handelshøjskolen i Århus Professor Erik Wallin, Uppsala Seniorforsker Inge Mette Kirkeby, Statens Byggeforskningsinstitut Seniorforsker Steen Bengtsson, Socialforskningsinstituttet Professor Ulf Lundgren, Stockholm

[Billede: ]

Svend E. Pedersen
Formand for Folkeskolerådet

Denne side indgår i publikationen "Vision 2010" som forord
© Undervisningsministeriet 2000

 Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top