1. Forord
Vision 2010 - en udviklingssamtale med skolen
Folkeskolerådet har til opgave at vurdere udviklingen i folkeskolen og på baggrund
heraf rådgive undervisningsministeren.
Ved afslutningen af treårsperioden 1996-1999 afleverede det daværende Folkeskoleråd
en række indstillinger til ministeren om folkeskolens udvikling ind i det nye årtusind.
Som inspiration til arbejdet med indstillingerne fik rådet i samarbejde med en række
eksterne personer udarbejdet en vision om folkeskolen i år 2010. Visionen blev til
»Vision 2010 - en udviklingssamtale med skolen«.
Det skal understreges, at Vision 2010 ikke er et resultat af rådets samlede
stillingtagen.
Visionen er og var det debatoplæg, der førte til formulering af det daværende
Folkeskoleråds indstillinger til ministeren. Rådets indstillinger fremgår af bilaget
bagest i bogen.
Vision 2010 handler om, i hvilken retning folkeskolen skal udvikle sig i de kommende 10
år, hvad angår mulighederne for at fremme børnenes og de unges menneskelige, faglige,
sociale, fysiske og æstetiske udvikling og dermed også, hvad angår mulighederne for at
bidrage til en positiv samfundsudvikling såvel nationalt som globalt. Derudover handler
visionen om skolen som ramme for en stor del af tilværelsen for stort set alle borgere i
landet. Skolen skal derfor agere i forhold til de kulturelle, etniske og religiøse
fællesskaber, der er repræsenteret i vores samfund.
Denne vision relateres til et fremtidssyn i form at nogle konkrete billeder af, hvordan
skolen kan komme til at se ud i år 2010 med hensyn til organisation, styrelse,
samarbejdsrelationer, lærerkompetencer, økonomi, fysiske rammer m.v., når man tager
aktuelle udviklingstendenser og perspektiver i betragtning.
Dette fremtidssyn kan på nogle områder måske opfattes som skræmmebilleder, mens det
på andre kan være udtryk for en ønskelig situation i år 2010.
Hvorvidt det ene eller det andet er tilfældet må afhænge af, om det beskrevne
fremtidssyn vurderes at understøtte eller at modvirke visionerne om den ønskede
udvikling frem til år 2010.
Værdigrundlaget for de kommende års udvikling i folkeskolen er udmærket beskrevet i
den nugældende folkeskolelov.
Dette værdigrundlag og det menneskesyn, der er formuleret i folkeskoleloven, er
grundlaget for Folkeskolerådets vision om skolens udvikling frem til år 2010.
Skoletiden som forberedelse til noget senere og som en selvstændig
del af tilværelsen
Folkeskolerådet er i sin vision opmærksom på, at skoletiden både er en forberedelse
til en senere tilværelse, og at den udgør en væsentlig del af tilværelsen, der bør
have en værdi i sig selv.
I begge tilfælde står elevernes alsidige udvikling centralt
menneskeligt, fagligt, socialt, fysisk og æstetisk. Visionen er, at alle elever
herunder elever med særlige undervisningsmæssige behov til enhver tid skal
kvalificeres bedst muligt på disse områder som baggrund for uddannelse og livslang
læring og som grundlag for en fortsat personlig og social udvikling med forståelse for
andre mennesker og deltagelse i udviklingen af et demokratisk samfund, såvel nationalt
som globalt. Skolen skal fremme, at eleverne lærer at tage ansvar og at kunne vurdere
virkninger af egne handlinger både for sig selv og andre også ud fra etiske
overvejelser.
Elevernes alsidige udvikling skal desuden udgøre fundamentet for deres senere
deltagelse i arbejdslivet og for, at de senere i livet kan påtage sig opgaver og indgå i
erhverv, som ikke kendes i dag.
Som nævnt er Folkeskolerådet opmærksom på, at skolen har en meget væsentlig opgave
ud over at forberede eleverne til deres tilværelse efter skolen. De år, man som barn og
ung går i skole, er en så væsentlig og stor del af tilværelsen for den enkelte, at de
alene af denne grund fortjener opmærksomhed. Skolen bør være et trygt og rart miljø,
hvor eleverne trives i et godt socialt fællesskab, hvor de møder relevante udfordringer,
oplever arbejdsglæde og udvikler tro på egne muligheder og egen formåen.
Centralt i Folkeskolerådets vision for år 2010 står således udvikling af skolen med
henblik på både at gøre eleverne bedst muligt rustede til deres fremtidige
tilværelse såvel personligt og socialt som uddannelses- og arbejdsmæssigt og at
gøre skoleårene til en tid, som ikke alene er forberedelse til noget senere, men som har
deres egen værdi med de krav, det må stille til skolen.
På Folkeskolerådets vegne vil jeg sige tak til rækken af »kritiske venner«, der
har bidraget til den endelige udformning af Vision 2010 med konstruktive forslag,
kommentarer og synspunkter: Direktør Torben Bo Jansen, Center for udviklingsforskning
Direktør Ole Graam Olesen, Lyngby Uddannelsescenter Rektor Jørgen Poulsen, Skanderborg
Amtsgymnasium, Adm. direktør Lise Jeremiassen, Aliniea A/S Rektor Flemming Andersen,
Danmarks Pædagoghøjskole Rektor Elin Bonde, Ringstabekk Skola, Oslo Lektor Mads
Hermansen, Danmarks Lærerhøjskole Professor Steen Hildebrandt, Institut for Organisation
og Ledelse, Handelshøjskolen i Århus Professor Erik Wallin, Uppsala Seniorforsker Inge
Mette Kirkeby, Statens Byggeforskningsinstitut Seniorforsker Steen Bengtsson,
Socialforskningsinstituttet Professor Ulf Lundgren, Stockholm
Svend E. Pedersen
Formand for Folkeskolerådet
Denne side indgår i
publikationen "Vision 2010" som forord
© Undervisningsministeriet 2000 |