Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Fysik og almendannelse


Rapport fra en konference på Askov Højskole

[Billede: Publikationens forside.] Den svigtende rekruttering til de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser har været væsentlige emner i den offentlige debat gennem en hel del år. Der er ikke tilstrækkeligt mange unge, der gennem gymnasiet bliver interesseret, og antallet af elever, der vælger fysik på højt niveau, er faldet gennem 1990'erne.

Folketinget har besluttet at iværksætte et udviklingsprogram for ungdomsuddannelserne, og i efteråret 1999 udgav Uddannelsesstyrelsen et hæfte med en række indsatsområder og tilhørende forslag til initiativer.

Et af elementerne i Udviklingsprogrammet er at styrke det naturvidenskabelige dannelseselement. For at belyse, hvad dette betyder for faget fysik, tog Uddannelsesstyrelsen og Fysiklærerforeningen initiativ til at indkalde til konferencen "Fysik og almendannelse" på Askov Højskole 11.-12. november 1999.

Indhold:

Forord

  1. Program
  2. Velkomst
  3. Indledning til konferencen
  4. Dannelse, almendannelse og fag
  5. To verdener
  6. Naturfag som almendannelse
  7. Værdier og undervisning i fysik
  8. Indtryk fra gruppedrøftelser og plenum

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2000
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top