INDHOLDSFORTEGNELSE
Forord
1. Indledning - udviklingen i samfundet og på arbejdsmarkedet
Hvorfor endnu en reform?
Kvalitet i erhvervsuddannelserne
Ændringer i arbejdsindhold og
organisation
Mesterlæren i behold
2. Uddannelse set som et landskab
Endnu en reform
Flere muligheder for at lære
Er læring det samme som
undervisning?
Differentiering
Farer eleverne vild i terrænet?
Personlige kompetencer
For lidt og for meget
Et læringslandskab med
individuelle muligheder
3. Den læringssøgende
Er uddannelse og undervisning det
samme?
En ny ramme om læring
Kontaktlærerrollen
Social kompetence
Aktiviteter som
læringsforudsætning - mesterlære
Didaktiske problemstillinger
Kompetencer og kvalifikationer
4. Eleven som didaktiker
En didaktisk reform
Et kompliceret system
Reformbehovet
Eleven i en helt ny rolle
Organisering som didaktik
Reformens didaktik
Vekseluddannelser i didaktisk lys
Et nyt læringsbegreb - nye
muligheder
5. Læreren i nye roller
Udvikling af de pædagogiske roller
Lærerrollen bliver mindre ensom
Ændring af læringsrummene
Rollen som kontaktlærer
Omfang og kontinuitet
Samspil mellem de pædagogiske
roller
6. Moduler og IT
Hvorfor moduler?
Hvad er moduler?
Hvordan holde styr på modulerne?
Udvikling af pædagogiske
databasesystemer
7. Betydningen af reformen
Reformens overordnede mål
8. Bilag
Bilag 1: Eleven som didaktiker
Bilag 2: Eud's to didaktiske søjler
Denne side indgår i
publikationen "Pædagogik og didaktik i de nye erhvervsuddannelser" som
indhold
© Undervisningsministeriet 2000 |