|
Forord
En så gennemgribende reform, som erhvervsuddannelserne bliver omfattet af fra januar 2001, er resultatet af mange analyser, overvejelser og beslutninger. Derfor er den også udtryk for mange instansers og menneskers fælles anstrengelser. I hæftet gennemgås nogle hovedtræk i de intentioner, der fra første færd har ligget bag de ændringer, som reformen lægger op til i uddannelsernes pædagogik og didaktik. Det er således, hvad man kunne kalde reformens idégrundlag, der her fremlægges ikke historien om reformen og heller ikke en systematisk gennemgang af dennes forskellige elementer. Det har været bestræbelsen at gøre dette hæfte så let og indbydende at læse som muligt. Derfor er der kun meget få konkrete henvisninger. De læsere, som er interesseret i en uddybning, henvises til indeks og øvrige registre i: "Pædagogik, didaktik og regelstyring - overvejelser bag erhvervsuddannelsesreform 2000", som Undervisningsministeriet også udsender i efteråret 2000' og som indeholder fyldigere forklaringer om den pågældende terminologi og en mere detaljeret dokumentation, bl.a. i form af noter og litteraturoversigt. Ønsker man en mere systematisk indføring i erhvervsuddannelsesreform 2000, kan der henvises til Undervisningsministeriets og Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelses mange publikationer herom. (Se fx ministeriets websider om reformen på: www.uvm.dk/erhverv/reform og DEL's websider). Temahæftet henvender sig til ledere og undervisere på alle erhvervsskoler, til uddannelsesplanlæggere, vejledere, de faglige udvalg, de lokale uddannelsesudvalg m.fl. Det er vores opfattelse og håb, at hæftet kan anvendes bl.a. i erhvervslæreruddannelser, herunder pædagogikum. Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af dette temahæfte. Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet naturligvis står for forfatterens egen regning.
Henrik Friediger Denne side indgår i
publikationen "Pædagogik og didaktik i de nye erhvervsuddannelser" som
forord |
||
Til sidens top |