INDHOLD
Forord
Indledning
1. Sammenfatning
Restgruppebegreb og målgruppediskussion
Individualisering af uddannelserne
Vejledning
Læringsmiljøer
Tværgående problemstillinger i tilknytning til
"systemniveau"
2. Hvad virker - for hvem?
Forudsætningerne for "Hvad virker"
Restgruppen - hvem består den af?
Tre statistiske karakteristika ved restgruppen
Hvilke målgrupper har der været i 90'ernes udviklingsaktiviteter
Opsummering
3. Fokus på det individuelle og personlige
Indledning
Struktur og social arv eller individuel ageren og kulturel
frisættelse
Individualisering - to betydninger
En ny ungdomskultur?
Individualisering af uddannelserne
Viden om den individualiserede tilretning af uddannelse og aktivering
Vejledning
Helhedsorientering og personlig fokusering i vejledningen
Frafald
Ansvar
Opsummering
4. Fokus på læringsmiljøer
Indledning
De planlægningsmæssige og pædagogiske dimensioner
Lærerroller og lærerkvalifikationer
Sociale og fysiske miljøer
Opsummering
5. Fokus på ungdomsuddannelsessystemet
Indledning
Livslang læring
Fornyelse af ungdomsuddannelsessystemet - hvordan?
Manglende ligeværdighed mellem de forskellige ungdomsuddannelser
Vejledning - igen!
Pauser og ventetid
Særlige målgrupper og projekter
Livslang læring - igen!
Opsummering
Bilag
1. Overblik over ungdomsuddannelserne og uddannelsesforløb for unge
2. Behov for ny viden
Litteraturliste
English summary
![[Billede. pige]](3.gif)
Forsiden | Næste kapitel
|