[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Indhold

 

 

Forord

Resume

1. Indledning

2. Erfaringer fra og anvisninger på teamorganisering
og teamledelse på erhvervsskoler

2.1 Hvilke betegnelser bruges for fast organiseret lærersamarbejde?
2.2 Hvilken baggrund og hvilke begrundelser er der for etablering af lærerteam?
2.3 Hvilke ideer og formål søges tilgodeset med teamorganisering?
2.4 Hvorledes sammensætte og organisere lærerteam?
2.5 Hvilken kompetence og hvilke opgaver skal det enkelte team have?
2.6 Hvorledes varetages ledelsesfunktioner i det enkelte team?
2.7 Hvilke foreløbige erfaringer og resultater har man med team på erhvervsskoler?
2.8 Hvilke virkninger på skolens kendte organisation skønnes teamorganisering at få?
2.9 Hvilke råd vil man give kolleger på andre skoler i forbindelse med teamorganisering?
2.10 Hvilke ting må en leder huske på, når man vil indføre teamorganisering?

3. Fem eksemplariske "øjebliksbilleder"

1. Billede: "Sikring af kvaliteten.."
2. Billede: "Fremtidssikring af arbejdsformer"
3. Billede: "Ambition om det optimale"
4. Billede: "Bedst at være på forkant"
5. Billede: "Tættere lærersamarbejde på hh"

4. Teoriovervejelser:
Grupper, team og ledelse i 1960'erne og i 1990'erne

4.1 Teamorganisering i uddannelsesinstitutioner
4.2 Fra "T-grupper" og "gruppedynamik" til "det lærende team"
4.3 Teamledelse/ledelse i 60`erne og i 90`erne

5. Teamledelse: Perspektiver for fremtiden

6. Bilag

Bilag A. Spørgeskema vedr. Ledelse og team
Bilag B. Oversigt over skolebidrag og svarpersoner
Bilag C. Gruppens udvikling i faser
Bilag D. "Den modne gruppe"

7. Litteratur

Noter

Hele publikationen uden grafik

 



Forsiden | Kolofon