![]() Team og ledelse - teamledelse
Inspiration og dokumentation vedrørende team-udvikling og ledelse i uddannelsesinstitutioner "Team er arbejdsformernes Ferrarier. De er højtydende, men kræver megen vedligeholdelse og mange slags indsatser." Edward Lawler USC 1994
Temahæftet giver ledere på erhvervsskoler et redskab til at organisere og lede team. Hæftet beskriver alle de forskellige forhold, der skal tages højde for vedrørende team, som for eksempel sammensætning, organisering, kompetence og ledelse. Der gives fem konkrete cases fra skolernes egen verden på erfaringer med team og ledelse af team. Hæftet giver også et bud på perspektiverne for den fremtidige ledelse af skolerne set ud fra en synsvinkel med team.
Indhold2. Erfaringer fra og anvisninger på teamorganisering
3. Fem eksemplariske "øjebliksbilleder"
4. Teoriovervejelser:
5. Teamledelse: Perspektiver for fremtiden
ForordI Undervisningsministeriets projekt "Lederudvikling på erhvervsskolerne" fik skolernes bestyrelser og ledere mulighed for at ønske sig redskaber til brug for ledelsesarbejdet. Ét af ønskerne var at få udarbejdet et inspirationsmateriale, om hvordan erhvervsskolerne kan etablere, organisere og lede via team. Arbejdsgruppen bag Lederudvikling på erhvervsskolerne, hvor alle leder- og bestyrelsesforeninger på erhvervsskoleområdet er repræsenteret, har bedt Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse om at udarbejde et temahæfte om emnet. Temahæftet, som har til formål at give konkrete anvisninger på teamorganisering og teamledelse, indeholder følgende: - Erfaringer fra ni erhvervsskoler, herunder fem cases. - En beskrivelse af, hvordan en skole kan etablere team, og hvilke opgaver og udfordringer ledelsen skal være opmærksomme på. - En redegørelse for den grundlæggende teoridannelse bag teamarbejde. - Et bud på fremtidens institutionsledelse. Arbejdsgruppen anbefaler temahæftet "Team og ledelse - teamledelse" som ledelsesværktøj for den enkelte skoles bestyrelse og ledelse. Hæftet er udarbejdet af lektor Ole Holm Madsen, DEL-Syd.
Med venlig hilsen Martin Bülow Pia Friberg
ResuméDette temahæfte er udformet som inspiration for i første række erhvervsskolernes ledere. Det indeholder en kort fremstilling af en række relevante problemstillinger i forbindelse med den om sig gribende teamorganisering i skolernes undervisningsområder. Hæftet giver bud på besvarelse af tre overordnede spørgsmål:
Disse spørgsmål besvares indirekte gennem en række konkrete anvisninger til håndteringen af detailforhold, som en leder må kunne afklare og gribe ind over for i forbindelse med etablering af "team", "grupper", "klynger", eller hvordan man nu vælger at benævne sådanne faste samarbejdsmønstre mellem lærerne i givne undervisningsområder. De nævnte anvisninger baseres i overvejende grad på erfaringer og praktiske eksempler, som er indhentet fra forskellige erhvervsskoler, som med hensyn til teamorganisering hver befandt sig på sit eget udviklingstrin på det tidspunkt, denne undersøgelse blev gennemført. I det første kapitel "Erfaringer fra og anvisninger på teamorganisering og teamledelse på erhvervsskoler" gøres der i bearbejdet og detaljeret form rede for den aktuelle undersøgelse af teamdannelse og teamledelse, som forfatteren gennemførte i foråret 1998 på ni skoler. De indhentede data fremlægges og kommenteres i den bearbejdede og systematiserede orden, som materialet er struktureret i. Formålet med dette kapitel er at vise ledere på erhvervsskoler, hvordan kollegerne på andre skoler griber tingene an. Det gælder i konkrete detaljer bl.a. med hensyn til, hvordan teamorganiseringen er etableret, hvilke vilkår i form af timer og øvrige ressourcer, man har til rådighed. Det gælder videre mht. de forskellige opgaver, beføjelser og rettigheder, man som teamleder på de forskellige skoler er tillagt. Og endelig gælder det et helt afgørende punkt, mht. hvordan teamorganisering og uddelegering påvirker den traditionelle lederrolles form og indhold på højere liggende niveauer. I forlængelse af oversigten over de indsamlede og bearbejdede data er der i det næstfølgende kapitel udarbejdet fem eksemplariske "øjebliksbilleder" - eller skolecases - som på hver sin måde anslår et centralt tema i forbindelse med teamudvikling og teamledelse. Disse cases er tænkt anvendt som inspiration eller diskussionsgrundlag, når såvel teamledere som andre ledere f.eks. skal afholde orienteringsmøder eller pædagogiske dage om teamorganisering eller teamledelse. I overensstemmelse med de medvirkende skolers forskellighed mht. kultur, mål, ambitionsniveau og erfaringstid med teamledelse tegner fremstillingen et nuanceret billede, som brugerne af temahæftet kan lade sig inspirere af. Det er således værdifuldt, at materialet muliggør en fremstilling af teamledelse på meget tidlige udviklingstrin såvel som på mere ambitiøse og udviklede niveauer. Det giver den enkelte læser en mulighed for at måle sin egen situation op imod det beskrevne samt for at lære af de problemer, andre har måttet kæmpe sig igennem. Temahæftets fjerde kapitel består af en kortfattet teoretisk
del, som søger at skabe en forbindelse mellem den grundlæggende
socialpsykologiske teoridannelse og praksis med hensyn til teamarbejde i
1960`erne og de tilsvarende initiativer i 1990`erne. Det konkluderes, at
teamorganisering og -ledelse på afgørende vis hviler på
nogle erfaringer fra 60`erne, men også at de centrale begreber om
team og Hæftet slutter med et kik fremad, hvori der gives et bud på "Fremtidens institutionsledelse", som understreger vigtigheden af en række af de kvalifikationer og kompetencer, som hæftet har peget på. Afslutningsvist omtales også kort, hvorledes den forsatte udvikling inden for informationsteknologien vil være med til at sætte dagsordenen for de måder, team skal organiseres og ledes på i fremtiden.
IndledningAt organisere arbejdsprocesser i team, når man skal undervise eller lære noget, er blevet et stadigt mere udbredt fænomen. Det gælder i virksomheder, uddannelsesinstitutioner og for organisationer i fritidssektoren. Tendensen er ikke helt ny, men stigende i takt med udviklingen af informationssamfundet og dettes behov for netværksdannelse. Behovet for helhed, sammenhæng og optimal ressourceudnyttelse på tværs af kompetencer, faglig indsigt og ekspertise i de klassiske organisationshierarkier vokser ligefremt proportionalt med teknologiudvikling, specialisering og fremmedgørelse. Team - som kan forekomme i mange udgaver f.eks. som problemløsende team, kvalitetscirkler, produktionsgrupper, ledelsesteam og virtuelle netværk - er dog ikke nødvendigvis garanti for, at alle problemer ophører. Mere typisk vil det være, at chancen for nogle typer opgavers løsning eller måls indfrielse øges med indførelse af team. Men det forudsætter sagt på anden måde, at hvis team er et "svar", så er det helt afgørende, at "spørgsmålene" forud er velovervejede og rigtigt stillede1). Trenden imod team sætter sig igennem både på trods af og måske også som konsekvens af en samtidig tendens til øget individualisering og fokusering på det enkelte menneske. Dette gælder især i uddannelsespolitiske og læringsfokuserede sammenhænge2). For denne trend er jorden gødet holdningsmæssigt ved de senere årtiers erfaringer med decentralisering, uddelegering af ansvar og beføjelser, samt ved udjævning af hierarkierne i retning af stadig mere "flade" organisationer. Nogle vil nok finde det paradoksalt, at teamideer tilsyneladende udvikles i dialektiske former, som kan udtrykkes således:
Den skitserede udvikling er baggrund for denne fremstillings ambition om at undersøge, beskrive og give bud på disse tre overordnede spørgsmål: 1. Hvordan kan jeg som leder på en erhvervsskole etablere, organisere og videre håndtere lærerteam i forbindelse med undervisning? 2. Hvordan håndteres ledelsesfunktioner i det enkelte team? 3. Hvordan påvirkes det traditionelle ledelsesbegreb i sit indhold og fremtrædelsesform af en tiltagende decentralisering og især teamorganisering? Det er i alle tilfælde spørgsmål, som ledere i disse år stiller sig selv og hinanden. Spørgsmålene udspringer dels af nysgerrighed og usikkerhed mht., hvad der er på vej til at ske med deres funktion i organisationen, når teamudvikling i stigende grad indføres. Dels i overvejelser om, hvilke nye udfordringer og krav, der er til indehavere af sådanne positioner i fremtiden. Denne fremstilling retter sig altså imod uddannelsesinstitutioner. Det gælder både dens erfaringsbaserede dele og dens generelt teoretiske forsøg på at belyse de anførte spørgsmål. Men det gælder også af hensyn til bogens målgruppe, som primært består af ledere fra erhvervsuddannelsesinstitutionerne. Ledere og medarbejdere fra tilgrænsende dele af det danske uddannelsessystem formodes dog også at kunne have gavn af de dokumenterede erfaringer og anvisninger, samt af de kortfattede og supplerende teoretiske overvejelser og anvisninger, der fremlægges her. Indledningsvis dokumenteres eksemplarisk nogle af de erfaringer, som man på erhvervsskolerne har gjort sig indtil nu, både hvad angår de centrale ledelsesroller og ledelsesfunktionerne i de enkelte team. Denne dokumentation vil ske i form af en kommenteret fremlæggelse af en række data vedrørende team og ledelse på erhvervsskolerne. Fremlæggelsen er struktureret af spørgsmål, der knytter sig til et tidsmæssigt forløb af en teamorganisering. Af hensyn til den størst mulige bredde i inspirationen er fremstillingen suppleret med generelle "teoretiske" bud på de emner og temaer, som behandles i de enkelte afsnit. De praktiske oplysninger og erfaringer i denne fremstilling er indhentet dels igennem interview og dels gennem spørgeskemaer på en række erhvervsskoler i foråret 1998.3) I den forbindelse skal her lyde en stor og varm tak for beredvillig medvirken til de medvirkende skoler og ledere.4) Derefter fremlægges i bearbejdet form fem "snapshots", som beskriver forskellige udviklingstrin eller situationer, en erhvervsskole kan befinde sig i med hensyn til teamorganisering af lærersamarbejdet samt ledelseshåndteringen heraf. Det er håbet, at disse helhedsbilleder vil gøre det lettere for læsere fra erhvervsskolesystemet at genkende eller identificere egen skoles eller afdelings situation på området. I slutningen af bogen findes et kortere teoretisk orienteret kapitel, som søger at beskrive udviklingen fra fokusering på gruppe- og ledelsesbegrebet i 1960 og 70´erne til fokuseringen på team og ledelse i 1990`erne. Dette kapitel er skrevet af hensyn til de læsere, som måske stadig kan huske det socialpsykologiske grundlag, som havde blandt andet psykologen Arne Sjølund som ophavsmand, og som ønsker at se en sammenhæng mellem dette grundlag og teamtendenserne i 90`erne. Men det kan også læses af dem i målgruppen, som ønsker blot lidt mere teoretisk baggrund og henvisninger for fremstillingens nøglebegreber. Endelig vil fremstillingen afslutningsvis søge at udpege perspektiver for en fremtidig udvikling af forholdet mellem team og ledelse. Det er på dette grundlag et håb, at den samlede fremstilling vil kunne anvendes som orienterings- og inspirationsmateriale for som nævnt især ledere på forskellige niveauer på erhvervskolerne.
Erfaringer og anvisninger på teamorganisering og -ledelse på erhvervsskoler
2.1 Hvilke betegnelser bruges for fast organiseret lærersamarbejde?Benævnelsen for målsøgende og fast organiseret lærersamarbejde varierer i det indsamlede materiale fra "klynger" og "team" over "faggrupper", "lærerteam" til "selvfungerende grupper". I det følgende vil begrebet "team" blive anvendt som fællesbetegnelse for sådanne formaliserede former for lærersamarbejde. I et enkelt tilfælde fremlægges en egen definition: "team er når nogle lærere - der i det daglige undervisningsarbejde planlægger i fællesskab og sigter på tværfaglighed - fungerer som kollegial støttefunktion". Både hvad angår teamopfattelse og definition viser sammenligning med de mere teoretiske udgangspunkter og med erfaringer og anvisninger fra andre skoleformer, at erhvervsskolerne er fuldt i overensstemmelse med begge disse.
2.2 Hvilken baggrund og hvilke begrundelser er der for etablering af lærerteam?Enhver skole har sin egen unikke forhistorie og aktuelle situation, og det er selvfølgelig i det perspektiv, de nedenstående autentiske besvarelser med hensyn til baggrund og begrundelser skal ses, idet det skal bemærkes, at sådanne besvarelser her og i det følgende bringes i tilfældige blandinger af enkelte skolebesvarelser.5) Besvarelserne grupperer sig således med hensyn til baggrunden og begrundelserne for team på de enkelte skoler:
Mere generelt kan begrundelserne for teamorganiseret lærersamarbejde formuleres i fem ønsker og krav:
2.3 Hvilke ideer og formål søges tilgodeset med teamorganisering?Svarene på disse spørgsmål overlapper til en vis grad svarene på spørgsmål 2. For det første mener de skoler, der svarer på spørgsmålet, at team er kommet for at blive. Endvidere at teamorganisering skaber et involveringsmiljø for både elever og lærere, samtidig med at det er en lærings- og arbejdsform, som svarer til, hvad der er under indførelse i erhvervslivet. Så det ses der også at være en pædagogisk begrundelse i. Andre mulige svar ville kunne gives efter disse hovedgrupperinger: Øget effektivitet
Øget arbejdslivskvalitet
Positive bieffekter (men ikke primære mål)
2.4 Hvorledes sammensætte og organisere lærerteam?Det viser sig som noget karakteristisk, at man i de fleste tilfælde har gjort ordningen med teamorganisering obligatorisk og altså har inddraget samtlige lærere. Det er også grunden til, at man i flere tilfælde har oplevet modstand fra lærere imod team. Noget tyder dog på, at denne modstand aftager efterhånden, som man får længerevarende erfaringer med systemet. Enkelte steder er man af faglige grunde nødt til at lade nogle lærere have medlemskaber af to team. Der er også typisk en snæver sammenhæng mellem faglige, pædagogiske og personlige erfaringer fra tidligere klyngestrukturer og så de nuværende ordninger, som man vel sine steder næppe kan skelne fra klyngerne. Det er et gennemgående træk på de deltagende skoler, at man har indført mere eller mindre faste mødestrukturer i det enkelte team og mellem team og uddannelseschefen. I nogle tilfælde med mere fast dagsorden end i andre, som kun holder møder efter behov. Endelig er der på et par af skolerne tale om, at teamorganiseringen er led i et strategisk forsøg på at arbejde sig hen imod en "lærende organisation" på skoleniveau. Måden, en skole organiserer sin teamstruktur på, afhænger blandt mange andre ting af, hvordan undervisningen er organiseret. Det enkelte team kan således dække klasser både i en lodret og i en horisontal struktur. Det vil f.eks. sige, at man kan danne team med ansvar for enten alle 1. hh eller for en lodret linje med klasser på alle årgange. Om man gør det ene eller det andet - eller måske noget helt tredje - skal i hvert enkelt tilfælde finde eller give sin egen lokale begrundelse.
På den baggrund kan man generelt sige, A. At der findes tre hovedtyper af team: 1. Permanente team Det permanente team er basis for lærerarbejdet for flere klasser over mindst ét skoleår - ofte flere. De kan rette sig imod såvel lodret som vandret lærersamarbejde. 2. Periodiske team Det periodiske team bruges til tilbagevendende, længerevarende, men dog tidsbegrænsede opgaver. Disse har mest karakter af planlægning, som f.eks. planlægning af features, introduktionsfaser og evaluering heraf samt tværgående pædagogisk udviklingsarbejde og lignende. 3. Ad hoc team Disse team opstår, når bestemte kortvarige og overskuelige opgaver på skolen skal løses. Det kan være af mange slags, men er oftest rettet imod planlægning og gennemførelse af enkeltaktiviteter som f.eks. en studierejse, opførelse af en musical på skolen, en idrætsdag eller lignende.6) Der er tale om en meget grundlæggende måde at sortere team på. I erhvervsskolernes praksis kendes denne opdeling også, men billedet er nok også dér endnu mere nuanceret end som så. B. At dannelse og sammensætning af team kan ske efter principper som disse:
Går man endnu tættere på teamdannelsen, må også den aktuelle skolekultur tages i betragtning, så teamdannelse bliver en udvikling af - og ikke et for dramatisk brud med - gældende opfattelser og sædvaner. Teamdannelse kan således yderligere finde sted i henhold til:
Dette sidste princip har sammenhæng med den igangværende debat om professionalisering og kvalitetsudvikling af lærerarbejdet. Denne debat er ved at bide sig så fast, at man godt kan forudse, at et "professionelt" princip på længere sigt vil dominere teamdannelsen fremover. Overordnet kan princippet karakteriseres således:
Ifølge dette princip er grundlaget for teamamarbejdet altså:
Alle de her omtalte principper for teamsdannelse og sammensætning har hver sine fordele og ulemper. Det er f.eks. en udbredt erfaring, at "kærlighedsprincippet" ligger snublende nært at bruge i forbindelse med førstegangsetablering af team. Men det er ydermere erfaringen, at der så ofte på uhensigtsmæssig måde kan blive nogle lærere til overs, og at man så som leder må "tvangsanbringe" disse. Endvidere at sympatien mellem deltagerne kan komme på så hårde prøver i forbindelse med det første års tid af teametableringen, at sympatierne kan blive slidt op. Og så har man et forringet udgangspunkt for næste sammensætningsrunde: nu er der nogen, som bestemt ikke kan sættes sammen! Så det gælder ved dette princip - som ved de andre omtalte - at man som deltagere og leder tænker sig godt om og træffer sit valg af princip for teamsammensætning ud fra omhyggelig overvejelse af den unikke situation, som foreligger hver gang.
C. At der med hensyn til samarbejdsformer i teamet kan være tale om f.eks. disse: 1. Skemalagte ydertimer en - to gange pr. måned. Disse timer kan ofte overskrides/forlænges ud over aftalt tid. Derfor vil der i sådanne team være en naturlig tendens til struktur og dagsorden for at komme ud over de rene orienteringspunkter. 2. Hele planlægningsdage. Ofte i forbindelse med f.eks. færdiggørelse eller finpudsning af større projekter eller rent faglige temaer. 3. Samlede forberedelsesperioder - vurderes som regel højest af f.eks. involverede lærere. Her kan de fleste lærerkvalifikationer komme til udfoldelse, samtidigt med at kreativitet og idéudvikling får ro og gode rammer til at skabe resultater. 4. Pædagogiske weekends. Disse kan især nyetablerede team bruge i etableringsfasen. Etablerede team kan f.eks. bruge sådanne weekends til aftalt status eller til evaluering af arbejdsprocesser i teamet. Men det kan også bruges, hvis man i teamet har et bestemt problem eller måske en konflikt, der skal løses. I alle tilfælde er der eksempler på, at der har været god støtte at hente til sådanne opgaver hos eksterne konsulenter eller andre ressourcepersoner. Hvad angår problemløsning i team er det en almindelig erfaring fra pædagogisk udviklingsarbejde - og fra teambuildingsforløb - at de kvalifikationer, det er at:
er anderledes og stiller andre krav, når det skal ske i teamsammenhæng end ved enkeltmandsarbejde. Og da det er vigtige elementer i teamudvikling, skal der fra start være stor opmærksomhed på, at disse færdigheder udvikles i teamet. På den baggrund giver følgende spørgsmål eksempler på emner, der bør drøftes i etableringsfasen:
Oversigten over problemløsningskvalifikationerne er medtaget her, da de skønnes relevante også på handelsskoler og tekniske skoler.8)
2.5 Hvilken kompetence og hvilke opgaver skal det enkelte team have?Teamets opgaver og kompetence varierer også naturligt nok fra skole til skole, hvilket selvfølgelig har en sammenhæng med hvilket udviklingsstade, man befinder sig på. Men uanset dette er det naturligvis alle steder en hovedopgave at tilrettelægge og gennemføre den praktiske undervisningshverdag i de klasser, teamet har ansvaret for. Også den løbende normale kontakt med elever, herunder gennemførelse af elevsamtaler og kontakt med forældre, ligger de fleste steder hos teamet. Men der er variationer med hensyn til, hvor meget man som teammedlem er involveret i teamsammensætning fra starten af samt i fagfordeling/skemaplanlægning. Det varierer fra team til team og fra situation til situation. Hvad angår graden af økonomisk kompetence, er der eksempler i materialet fra udstrakt selvforvaltning til ingenting udover administration af en klassekasse til ad-hoc aktiviteter. Størst autonomi - udover på undervisningens planlæggelse og gennemførelse - er der på områder som kollegial supervison og kollegial støtte samt på elev- og forældrekontakt. I alle tilfælde oplever man tydeligt, at de formelle ledere står mere eller mindre tæt på i teamets "kulisse". Hvor tæt har også noget at gøre med det stade i teamudviklingen, man er på, og dermed med omfanget og kvaliteten af de erfaringer, man har med uddelegering af kompetence til det enkelte team og dets leder eller koordinator. I sidste ende er der jo tale om uddelegering. |
2.6 Hvorledes varetages ledelsesfunktioner i det enkelte team?Der er ingen tvivl om, at dette begreb er i et særligt fokus på alle skoler. Det skyldes en fornemmelse af vigtigheden af funktionen samt endvidere af de vanskeligheder, der er forbundet med varetagelse af teamledelsen. På de her berørte skoler er der mest tale om en enkelt person til varetagelsen af opgaverne, men der findes dog også hos én af skolerne en ordning med to teamkoordinatorer i hvert team. Dette begrundes helt åbent med jobbets lighed med "øretævernes holdeplads" og med, at man på den pågældende skole anser det for vigtigt og nødvendigt, at der er to personer, som dels fordeler arbejdet imellem sig og dels støtter sig til hinanden i denne udsatte position. Betegnelserne på denne funktion varierer i øvrigt fra "kontaktlærer" og "gruppeleder" over "teamkoordinator" til "teamleder". Dette er et tydeligt kulturtræk, idet lærerne på nogle skoler klart oplever ledelsesbegrebet som værende mere belastet og kontroversielt, end man gør på andre. Så alene titlen, som én af ens egne kolleger skal arbejde under, kan være årsag til en del animositet omkring hele teamordningen på skolen. Gruppeledere kan være udpeget af den formelle ledelse, eller de kan være valgt inden for teamets rammer i samarbejde med den formelle leder. Der kan være tale om "indtil videre udpegninger", eller der kan være aftalt faste turnusperioder for de enkelte teamledere. I et enkelt tilfælde varetages teamledelsen nærmest kollektivt, idet samtlige teammedlemmer har det fælles ansvar for varetagelsen af de opgaver, der er tillagt teamet. Som antydet oven for er der variationer i teamlederes kompetencer. Ja nogen er i virkeligheden reelt mere administratorer end ledere. I andre tilfælde er kompetence ikke noget man får, men derimod noget man tager inden for den motivation, der er til stede i teamet, og i forhold til de målstyrede rammer, der er for arbejdet. "Teamledere" aflønnes med mellem 50 og 400 timer på de skoler, der har været med i denne undersøgelse. Til supplement af disse svar kan følgende citater, erfaringer og anvisninger anføres: "I almindelighed er der enighed blandt folk, som interesserer sig for management, om at arbejdskraften yder sit bedste, når der kan ses en mening med det, man laver, og når man har et ansvar for sin egen arbejdssituation. Kobles dette sammen med behovet for udbygning af administrationen på undervisningsinstitutionerne, med afskaffelsen af stive kollektive organers kompetence og med lærernes ønske om indflydelse, kan man f.eks. komme frem til en løsning, der hedder "teamledelse". Teamledelse er, at vi hver især har nogle ansvarsområder, som vi er blevet enige om at uddelegere og varetage. Men i teamet forsøger vi desuden at holde os så godt orienteret om, hvad de andre i teamet laver, at vi næsten til enhver tid kan gå ind og svare på spørgsmål om det, og gå ind og gøre en eller anden opgave færdig for en anden, hvis vedkommende er syg, eller situationen på anden måde kræver det. Det hører også med til at være team, at man har mange diskussioner om principperne, og at man snakker sig til rette om de overordnede principper og retningslinjer for beslutninger inden for områderne. Sådan kan vi hver for sig træffe beslutninger og vide, hvad holdningen i teamet er. Arbejde og ledelse i team opleves ofte som noget med mange møder. Men der er også en forudsætning om reel kompetence i teamet, som skal være opfyldt. Endelig skal der være en rimelig tid til rådighed. Er det tilfældet, så kan teamledelse fungere i praksis!"9) Det understreges i dette citat, at teamledelse altså blandt andet indebærer en gensidig forpligtelse mellem teamets medlemmer om at forholde sig ansvarligt til de arbejdsopgaver, man har fordelt imellem sig i teamet. Men også en forpligtelse for den enkelte til at følge med i, hvad de andre medlemmer af teamet foretager sig. Opfyldes disse to ting, vil teamet være både fleksibelt og modstandsdygtigt i forhold til påvirkninger ude fra, også uden at man behøver at møde sig "ihjel", som man ofte ser. Endelig fremgår det, at det handler om at have tålmodighed, at give sig tid og at give plads for hinanden.
Elementer i teamledelse Teamledelse er en ledelsesform, der organisatorisk og funktionelt bygger på:
Ledelse - i det enkelte team Kan ses som en erfaringsbaseret nødvendighed, hvor ledelse blandt andet indebærer disse kompetencer og opgaver:
Disse punkter kan formentlig uden videre overføres til team i erhvervsskolesektoren. Dog skal de i hvert enkelt tilfælde - som andre anvisninger - altid tilpasses den aktuelle og unikke situation og kultur, som findes dér.
Demokratisk lederadfærd i smågrupper Endelig kan afslutningsvis anføres de generelle tendenser til lederadfærd, som sociologen George Homans på grundlag af undersøgelser i demokratiske smågrupper opstiller i disse punkter :12)
Det bør understreges, at disse antagelser gælder med særlig hensyn til lederens adfærd og forhold indadtil i egen gruppe eller eget team. Problemet for den demokratiske leder bliver, hvordan han/hun vil optræde situationsbetinget, demokratisk og loyalt til alle sider, når der er modsat rettede interesser på spil i forholdet mellem den lille gruppe/teamet og den store omgivende organisation. Det bliver i hvert enkelt tilfælde den enkelte leders "hovedpine" at finde ud af - i bedste fald med støtte fra sine teamlederkolleger fra andre team på skolen.
2.7 Hvilke foreløbige erfaringer og resultater har man på erhvervsskoler med team?Hvad er generelt gået godt? Et gennemgående træk i materialet er efter uddannelseschefers m.fl.'s bedømmelse, at der er kommet et stigende engagement for arbejdet blandt lærerne. Endvidere opleves følgende som positive resultater:
|
3. Billede: "Ambition om det optimale..."Begrundelser for teamorganisering På hg-området startede man i midten af 80`erne med "lærerklynger" under en vis inspiration fra forsøg dengang på folkeskoleområdet. Der blev dannet fire klynger af fire klasser med 8-10 lærere hver. I dag mere bevidste og målorienterede team med såvel hg-reformen som teamteorien som baggrund og inspiration. tre hg-team med 8-11 lærere fast tilknyttet det enkelte team. På hh har man været i gang et års tid. Alle lærere på de to uddannelsesområder er involverede. Hg- og hh-elever er forskelligt motiverede for at gå i skole. På Hg-området er lærerne traditionelt mere pædagogiske, orienterede, end tilfældet er på hh, hvor det mere er fagligheden, der prioriteres. Det vil sige, at impulsen til/behovet for pædagogisk teamudvikling ligger mere lige for på hg end på hh, jf. senere. Initiativet til teamorganiseringen er kommet ud af en vekselvirkning mellem uddannelseschefer, lærere og ledelsesgruppen. Ingen egentlig forankring i en overordnet strategi men mere i interne erfaringer og behov samt i iværksatte reformer. Endvidere i uddannelseschefer med en høj grad af viden og engagement på pædagogisk-organisatoriske områder. De to chefer har en nær kontakt i dette arbejde og er velorienterede om hinandens områder.
Idé/formål/forankring Fælles (hg-hh): at skabe motivation hos lærerne via indflydelse på egen arbejdssituation i hverdagen samt gennem opbygningen af en vis "korpsånd" og et uddybet fællesskab (teambuilding). Endvidere at tilvænne lærere og elever til arbejdsmetoder og samarbejdsformer, som er stærkt på vej i erhvervslivet. Gradvist at adskille hg- og hh-lærere, som hidtil har undervist på tværs af de to områder. At bearbejde den modstand, der er imod team-ideen. Hg ca. 80% for, 20% imod, på hh 50-50. At observere og justere på de enkelte teams naturligt forskellige udvikling, således at de stadig holder sig inden for angivne mål og rammer. Team er en permanent ordning.
Organisering/indhold/opgaver/ansvar Teamsammensætningen på hh tager udgangspunkt i en matrix over områdets lærere, opdelt på den ene led i faggrupper og på den anden led efter fordeling på klasser. Endvidere i en fornemmelse af, at hh-bekendtgørelsen vil påvirke til mere team-udvikling. Dette gælder også, selvom impulsen hertil måske ikke er så stor som på hg, hvis man ser på elev- som lærerforudsætninger. Udgangspunktet for opgaverne i team er (både hg og hh) tilrettelæggelsen af den praktiske undervisningshverdag i klasserne. Det kan yderligere underopdeles i pædagogisk planlægning, i disciplinære spørgsmål (i samarbejde med uddannelses- og erhvervsvejlederne) samt i den løbende forældrekontakt i form af møder og gensidige henvendelser. Der er stor indflydelse på ting som efteruddannelsesbudget og bogbudget samt planlægning af diverse faglige og sociale aktiviteter. Hertil er der 2000 kr. til rådighed pr. klasse pr. skoleår. Uddannelsescheferne udpeger henholdvis teamledere (hg) og teamkoordinatorer (hh) for et år ad gangen. De førstnævnte har årligt 300 timer til rådighed for funktionen, og de sidste har 400 timer til det samme arbejde. Forskelle i titler og rådighedstimer må tilskrives den forskellige funktionstid - og dermed udviklingstrin - som team i de to uddannelsesområder har haft. Det er en særlig pointe, at man på denne skole har to teamledere/teamkoordinatorer i hvert team. Dette anses af flere grunde for nødvendigt - og i overensstemmelse med teoretiske anvisninger - hvis ledelsens ambitioner med teamudviklingen skal kunne fastholdes. De udpegede teamledere/-koordinatorer befinder sig virkelig på "øretævernes holdeplads". De varetager i fællesskab - og på indbyrdes supplerende måde - de overordnede, igangsættende og koordinerende funktioner på de nævnte områder i egne team. På hg er der møde mellem teamledere og uddannelseschef én gang pr. måned og interne teammøder hver 14. dag. På hh er der teamledermøde med uddannelseschef hver 14. dag uden fast dagsorden og med præg af erfaringsudveksling.
Opsummerende 1. Hvad er gået godt?:
2. Hvad skal der gøres mere ved?:
3. Påvirkninger på kendte lederrollers indhold?
Gode råd til kolleger på andre skoler Uddannelseslederen skal hele tiden gå foran og vise vejen. Man skal som leder virkelig ville det - lunkne holdninger bliver afsløret. At arbejde med udvikling af team i sit område kræver stor tålmodighed - ikke mindst af uddannelsescheferne. Brug tid på at støtte team i, at "ting tager tid". Jorden skal være vel gødet ved igangsætning af team. Og den skal løbende gødes. Lederen skal bestandigt arbejde med lærermotivation og passende information om intentioner og rammer.
Ting man skal huske på Eksempler smitter - ledergruppen skal også gerne fungere som team ("amøbeform"). Teamorganisering bryder med pyramiden som princip. Man skal løbende sørge for tilførsel af pædagogisk kompetence - også i lederteamet.
4. Billede: "Bedst at være på forkant.."Betegnelser for team
Begrundelser for teamorganisering Pilotforsøg i 1996, egentlig opstart i 96/97 med anvisning fra ekstern konsulent, dvs. at erfaringerne rækker ca. 1 1/2 år tilbage. Begrundelsen kan bl.a. findes i en tro på, at uddelegering giver ansvarsfølelse og arbejdsglæde. Team smitter af på og støtter det sociale liv på skolen. Dette medvirker forhåbentligt til mindre frafald og til en mere ligelig kønsfordeling.
Impuls/initiativtagere Ledergruppen på htx i samspil med den pædagogiske gruppe.
Idé/formål/forankring I den nærmeste tid er det formålet at inddrage kollegial supervision og PEEL-metodikken. Altså at prioritere den pædagogiske udvikling. Endvidere en betoning af kvalitetssikring af arbejdet i afdelingen. Og endeligt at drive autonomien i de enkelte team så langt, som der er grundlag i form af mål og rammer til.
Organisering Oprindeligt havde det været ideen, at det skulle være frivilligt for den enkelte lærer at deltage i. Nu fungerer teamarbejdet omkring alle klasser på 1. og 2. årgang, og alle lærere (ca. 30) er involveret - dog minus enkelte timelærere. Teamarbejdet fungerer som en naturlig udvikling af samarbejdet i eksisterende faglige grupper og andre ad-hoc prægede grupper, som f.eks. "Tøser og teknik". Der er ikke udpeget særlige teamledere eller koordinatorer, idet lærerne i de enkelte team alle er forpligtede på at fordele opgaver og ansvar, for at det fungerer. Dette kommer også af, at alle får timer til teamarbejdet. Det er typisk, at man skiftes til at trække læsset. Den ledende lærer varetager den løbende direkte kontakt med de enkelte team.
Indhold/opgaver/ansvar Pædagogiske team forvalter ingen direkte økonomi eller timepuljer. Det ligger for det førstes vedkommende i de omtalte faglige grupper. Hvad angår elevsamtaler, er det således, at hver teamlærer gennemfører samtale med fire-fem elever. Orientering og konsultation med forældre varetages i overvejende grad af de enkelte team. Uddannelseslederen inddrages kun i de særligt vanskelige/tunge tilfælde. Kvartalsvise møder mellem team med erfaringsudveksling. Bearbejdning på pædagogiske dage bl.a. med eksterne bidrag. Aktiviteternes karakter er bestemt permanent, selvom vi stadig ikke har så mange erfaringer. På en 10-skala for autonomi befinder vore team med variationer sig vel omkring 6.
Teamprojektets resultater Hvad er gået godt?
Hvad kan gøres bedre?
Påvirkning fra teamorganisering på min lederrolle
Gode råd til kolleger på andre skoler
5. Billede: "Tættere lærersamarbejde på hh..."Betegnelser for team "Når nogle lærere - der i det daglige undervisningsarbejde planlægger i fællesskab og sigter på tværfaglighed - fungerer som kollegial støttefunktion."
Begrundelser for teamorganisering Team på hh er noget helt nyt på skolen og blev igangsat ved starten af indeværende skoleår. Ønsket er at skabe et tættere lærersamarbejde om klasserne på hh. Endvidere at lette integrationen af nye lærere. Inspiration hentet fra velfungerende ordning på skolens hg-område. På hh har der fra start været en del modstand og skepsis imod teamtanken. Modstanden har taget afsæt i nogle fagforeningspolitiske uoverensstemmelser, som nu er klaret. Derudover har der fra enkelte læreres side været en tendens til mistænkeliggørelse af ledelsens motiver eller "skjulte dagsorden" i forbindelse med teamaktiviteternes iværksættelse. Impulsen til team på hh er kommet fra uddannelseschefens side, bl.a. som nævnt under inspiration fra skolens hg.
Idé/formål/forankring Det er formålet at implementere hh-bekendtgørelsens påbud om tværfagligt samarbejde og dokumentation heraf. At skabe sammenhæng i hverdagen for både lærere og elever, samt at gøre dette lidt uformelt i en glidende overgang fra lærersamarbejdets hidtidige samarbejdsformer og altså som en kvalificering af disse.
Organisering/indhold/opgaver/ansvar Ordningen er obligatorisk for lærere på hh 1. år og omfatter 17 klasser fordelt på i alt fire team med seks-otte lærere tilknyttet det enkelte team, idet enkelte overlappende medlemskaber forekommer. Skolens forstander og uddannelseschefen indgår i hvert sit af disse team i deres egenskab af faglærere i et enkelt fag. På alle årgange - både på hg og hh - er kontaktlæreren en central person med ansvar for koordineringen af undervisningen, men har dog ikke egentlige ledelsesopgaver. Til dette koordineringsarbejde gives den enkelte kontaktlærer 50 timer på hg og hh 1. år. På hh 2. og 3. år gives der 25 timer til denne funktion. Til egentligt teamarbejde på hh 1. år gives ekstra timer. Kontaktlæreren indkalder til lærermøder i de pågældende team. Kontaktlæreren bestyrer også klassekassen på kr. 2500 til div. aktiviteter pr. klasse. Kontaktlærer er man på skift, og det er noget, de fleste efterhånden har prøvet at være. Nogle vil gerne være det flere gange. Skemaplanlægning har man frabedt sig på grund af manglende tid hertil. Da man ikke udover klassekassen har nogen form for økonomisk decentralisering på skolen, er bestræbelserne på det nuværende stadie af teambestræbelserne koncentrerede om det pædagogiske felt i dagligdagen. Her er friheden/autonomien mest iøjnefaldende. Teamorganisering er tænkt som permanent foranstaltning. Der finder ingen strukturerede møder sted imellem kontaktlærere og uddannelsesleder. Dog har man på hh 1. år midlertidigt ansat en støtteperson (otte mdr.) med det formål at følge og støtte det igangsatte forløb samt den konkrete teamudvikling i de enkelte team. Det er denne person, der i den første fase har kontakten med kontaktlærerne.
Teamprojektets resultater NB: Skolens korte tid med team kan endnu kun give begrænsede erfaringer. "Bevidsthedsændringer" i retning af det kollegiale og tværfaglige var målet, og dette realiseres langsomt og gradvist, selvom det erkendes, at det kan være svært at nå. Fælles holdninger medvirker til positiv stemning og imødegår modstand imod teambestræbelserne på samme måde, som teamorganiserede lærere smitter positivt af på forholdet mellem elever i klasserne.
Teamorganiseringens afsmittende virkninger på lederroller og hidtidige organisation Der er ingen tilstræbte eller påviselige påvirkninger af de nævnte forhold.
Gode råd til kolleger på andre skoler
Teoriovervejelser:
|