2.6 Hvorledes varetages ledelsesfunktioner i det enkelte team?Der er ingen tvivl om, at dette begreb er i et særligt fokus på alle skoler. Det skyldes en fornemmelse af vigtigheden af funktionen samt endvidere af de vanskeligheder, der er forbundet med varetagelse af teamledelsen. På de her berørte skoler er der mest tale om en enkelt person til varetagelsen af opgaverne, men der findes dog også hos én af skolerne en ordning med to teamkoordinatorer i hvert team. Dette begrundes helt åbent med jobbets lighed med "øretævernes holdeplads" og med, at man på den pågældende skole anser det for vigtigt og nødvendigt, at der er to personer, som dels fordeler arbejdet imellem sig og dels støtter sig til hinanden i denne udsatte position. Betegnelserne på denne funktion varierer i øvrigt fra "kontaktlærer" og "gruppeleder" over "teamkoordinator" til "teamleder". Dette er et tydeligt kulturtræk, idet lærerne på nogle skoler klart oplever ledelsesbegrebet som værende mere belastet og kontroversielt, end man gør på andre. Så alene titlen, som én af ens egne kolleger skal arbejde under, kan være årsag til en del animositet omkring hele teamordningen på skolen. Gruppeledere kan være udpeget af den formelle ledelse, eller de kan være valgt inden for teamets rammer i samarbejde med den formelle leder. Der kan være tale om "indtil videre udpegninger", eller der kan være aftalt faste turnusperioder for de enkelte teamledere. I et enkelt tilfælde varetages teamledelsen nærmest kollektivt, idet samtlige teammedlemmer har det fælles ansvar for varetagelsen af de opgaver, der er tillagt teamet. Som antydet oven for er der variationer i teamlederes kompetencer. Ja nogen er i virkeligheden reelt mere administratorer end ledere. I andre tilfælde er kompetence ikke noget man får, men derimod noget man tager inden for den motivation, der er til stede i teamet, og i forhold til de målstyrede rammer, der er for arbejdet. "Teamledere" aflønnes med mellem 50 og 400 timer på de skoler, der har været med i denne undersøgelse. Til supplement af disse svar kan følgende citater, erfaringer og anvisninger anføres: "I almindelighed er der enighed blandt folk, som interesserer sig for management, om at arbejdskraften yder sit bedste, når der kan ses en mening med det, man laver, og når man har et ansvar for sin egen arbejdssituation. Kobles dette sammen med behovet for udbygning af administrationen på undervisningsinstitutionerne, med afskaffelsen af stive kollektive organers kompetence og med lærernes ønske om indflydelse, kan man f.eks. komme frem til en løsning, der hedder "teamledelse". Teamledelse er, at vi hver især har nogle ansvarsområder, som vi er blevet enige om at uddelegere og varetage. Men i teamet forsøger vi desuden at holde os så godt orienteret om, hvad de andre i teamet laver, at vi næsten til enhver tid kan gå ind og svare på spørgsmål om det, og gå ind og gøre en eller anden opgave færdig for en anden, hvis vedkommende er syg, eller situationen på anden måde kræver det. Det hører også med til at være team, at man har mange diskussioner om principperne, og at man snakker sig til rette om de overordnede principper og retningslinjer for beslutninger inden for områderne. Sådan kan vi hver for sig træffe beslutninger og vide, hvad holdningen i teamet er. Arbejde og ledelse i team opleves ofte som noget med mange møder. Men der er også en forudsætning om reel kompetence i teamet, som skal være opfyldt. Endelig skal der være en rimelig tid til rådighed. Er det tilfældet, så kan teamledelse fungere i praksis!"9) Det understreges i dette citat, at teamledelse altså blandt andet indebærer en gensidig forpligtelse mellem teamets medlemmer om at forholde sig ansvarligt til de arbejdsopgaver, man har fordelt imellem sig i teamet. Men også en forpligtelse for den enkelte til at følge med i, hvad de andre medlemmer af teamet foretager sig. Opfyldes disse to ting, vil teamet være både fleksibelt og modstandsdygtigt i forhold til påvirkninger ude fra, også uden at man behøver at møde sig "ihjel", som man ofte ser. Endelig fremgår det, at det handler om at have tålmodighed, at give sig tid og at give plads for hinanden.
Elementer i teamledelse Teamledelse er en ledelsesform, der organisatorisk og funktionelt bygger på:
Ledelse - i det enkelte team Kan ses som en erfaringsbaseret nødvendighed, hvor ledelse blandt andet indebærer disse kompetencer og opgaver:
Disse punkter kan formentlig uden videre overføres til team i erhvervsskolesektoren. Dog skal de i hvert enkelt tilfælde - som andre anvisninger - altid tilpasses den aktuelle og unikke situation og kultur, som findes dér.
Demokratisk lederadfærd i smågrupper Endelig kan afslutningsvis anføres de generelle tendenser til lederadfærd, som sociologen George Homans på grundlag af undersøgelser i demokratiske smågrupper opstiller i disse punkter :12)
Det bør understreges, at disse antagelser gælder med særlig hensyn til lederens adfærd og forhold indadtil i egen gruppe eller eget team. Problemet for den demokratiske leder bliver, hvordan han/hun vil optræde situationsbetinget, demokratisk og loyalt til alle sider, når der er modsat rettede interesser på spil i forholdet mellem den lille gruppe/teamet og den store omgivende organisation. Det bliver i hvert enkelt tilfælde den enkelte leders "hovedpine" at finde ud af - i bedste fald med støtte fra sine teamlederkolleger fra andre team på skolen.
2.7 Hvilke foreløbige erfaringer og resultater har man på erhvervsskoler med team?Hvad er generelt gået godt? Et gennemgående træk i materialet er efter uddannelseschefers m.fl.'s bedømmelse, at der er kommet et stigende engagement for arbejdet blandt lærerne. Endvidere opleves følgende som positive resultater:
|
Hvad er gået knapt så godt? I materialet på dette punkt anføres følgende markante forhold, som dog hver især ikke nødvendigvis dækker mere end et par skoler:
Endelig nævnes det, at det ikke er lykkedes at få den øverste ledelsesgruppe til at fungere som et team. I denne udtalelse ligger nok en skuffet forventning om, at den gruppe ville/burde gå eksemplarisk foran, som et eksempel til motivering og efterfølgelse.
Hvad er gået godt i forhold til den gamle ledelses-/organiseringsform? Her blev disse punkter fremført:
Flere af disse punkter kan godt forekomme overraskende set i sammenhæng med den obligatoriske (tvangsmæssige) organisering af lærersamarbejdet jf. ovenfor.
Hvad er ikke gået godt ift. den gamle ledelses-/organiseringsform? Her var heller ikke mange svar, men der kom dog disse:
Disse punkter afspejler en vis usikkerhed over for det formaliserede lærersamarbejde, der er tale om. Samtidigt er der tale om forhold, som ledere både forud for, men også efterfølgende bør være stærkt opmærksomme på at gøre noget ved eller afklare.
Hvad betyder erfaringer fra teamorganiseringen for den traditionelle lederrolles indhold? Dette var der ret stor bevidsthed om blandt de adspurgte og interviewede ledere. Det var tydeligt noget, man havde overvejet. Og overvejelserne har både positive og negative facetter, som kan fremstilles i disse modsætningspar:
Specielt vedrørende uddannelseschefens "coaching" af team siges der disse tre ting:
Under ét siger synspunkter og erfaringer på dette punkt, at det både giver noget og koster noget at iværksætte en teamorganisering på en erhvervsskole. Og det er også åbenbart, at der stadig er vanskeligheder at overvinde. Endvidere er det klart, hvad de væsentlige vanskeligheder i denne forbindelse handler om og stort set også, hvad der skal gøres ved dem. I hvert fald er der ikke tvivl om, hvor ansvaret for dem skal placeres! Det var dog et samlet indtryk, at man ingen steder følte, at man havde sat mere til, end man havde opnået. Alle ledere i undersøgelsen var positive i deres holdning til teamarbejde og til at få det til at fungere, som ønsket.
2.8 Hvilke virkninger på skolens kendte organisation skønnes teamorganisering at få?At dømme efter svarene på dette spørgsmål er det nok lidt overflødigt, da de afgivne svar er indbyrdes modstridende og mere eller mindre er afgivet enslydende på tidligere spørgsmål. Der svares nemlig, at både fællesskabet og den enkeltes værdier og hensigter tydeliggøres, hvilket dog ikke i nogen af tilfældene er noget negativt. Det bliver det dog en anelse, når det samtidigt siges, at teamorganiseringen medfører en opsplitning af den kendte organisation. Der hentydes til, at man kommer til at forstå hinanden mindre og mindre på tværs af organisationen. Et andet forhold er det, at man mener, at flere bliver ledelsesansvarlige under teamorganisering, men at ikke alle opgaver på den anden side kan løses af team. Man er dog nogenlunde entydige i bedømmelse af, at der sker en stressning af organisationen, og at hverdagen i den bliver mere kompleks og dynamisk. Men en enkelt bemærker også, at "systemer skal skabes af kaos!"
2.9 Hvilke råd vil man give kolleger på andre skoler i forbindelse med teamorganisering?De relativt mange svar på dette spørgsmål grupperer sig således:
De her nævnte forhold forekommer meget fundamentale og i høj grad i overensstemmelse med erfaringer og anvisninger fra andre skoletyper. Det var også et af de spørgsmål, hvor der var mest rød tråd på tværs af svarene fra de enkelte skoler. Så det tyder på, at vi her står over for endog meget vigtige holdninger og især "kerneerfaringer"!
2.10 Hvilke ting skal en leder huske på, når man vil indføre teamorganisering?Selvom man måske ikke bruger alle de praktiske erfaringer, gode råd og anvisninger, som undersøgelsesmaterialet indeholder, kommer her afslutningsvis "cremen" af det, man i hvert fald skal huske på, inden man starter. Også det kan stilles op i et antal hovedpunkter:
Også disse påmindelser er resultatet af dybe overvejelser og til tider af nærgående oplevelser, som man tydeligt mærker, at de pågældende ledere har haft. Engagementet rækker også til, at man kan se ind af egne vinduer i enkelte af disse påmindelser. Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel |