![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Noter
1) Se f.eks. Brian Dumaines artikel "The Troubel
With Teams" i "Fortune" september 1994.
2) Se dog overvejelserne og aktiviteterne hen imod
målet "Det udviklende arbejde" i en virksomheds- og arbejdspladssammenhæng.
3) Det anvendte interview- og spørgeskema
findes som bilag A.
4) En oversigt over disse bidragydere findes i bilag
B.
5) Dette gøres for mest muligt at søge
at opretholde de indgående skolers anonymitet.
6) Opdelingen er en bearbejdning af en opstilling
hentet hos Hermansen m.fl. 1990.
7) Dette kan være nødvendigt i pædagogiske
systemer, hvor der er væsentlig underrepræsentation af kønnene
- som f.eks. i folkeskolen og i daginstitutioner.
8) Det anførte spørsmål 7 behandles
indgående og kompetent af Andy Hargarves jf. Iversen m.fl. i artiklen
"Lærersamarbejde eller påtvungen kollegialitet?" 1997
9) Citatet stammer fra "Gymnasieskolen"
3/91
10) Inspirationen hertil er bl.a. Shiguru Kobayashi
og hans tanker om en "tredje vej" i ledelse og samarbejde. Denne
metode ligger bag ved teamtræningsformer som "T-T-metoden ",
"walking rallye" og lignende. Figuren stammer opr. derfra.
11) Disse erfaringer/anvisninger stammer fra et
gedigent forsøg med team og teamledelse på syv almene gymnasier
i Frederiksborg Amt. jf. bl.a. Szomlaiski 1991.
12) Her anført i let bearbejdet form jf.
George Homans: "Menneskegruppen" Paludans Fiolbibliotek 1967
13) Tendensen er pædagogisk og uddannelsespolitisk
styret. Bemærk således f.eks. indførelse af obligatoriske
projektperioder.
14) I handelskolens hg og i de gymmasiale uddannelser
herunder hhx og htx er tværfaglighed og dokumentation heraf påbudt
i de seneste bekendtgørelser og disse uddannelser.
15) Som i 1958 gennemgik en træneruddannelse
hos National Training Laboratory I Betel i USA jf. Jørgen Filtenborg:
"Gruppetræning", 1982
16) "Konfrontationsmetoden" jf. Sjølund
"Gruppepsykologi" 1965
17) Dette betyder ikke, at der ikke er kommet nye
erfaringer og teroridannelse til på området siden, jf. senere.
18) Sjölund 1965 s 33-39
19) Samme s 38. Tilsvarende definitionsindhold
kan findes hos Hjelholt 1962 s 35-36
20) Jf. bilag B: "Gruppens udvikling i faser"
21) Jf. bilag C: "Den modne gruppe"
22) Dette vil jeg vende tilbage til i forbindelse
med de indhentede data fra erhvervsskolerne
23) Se S.C. Poulsens arbejdshæfte TV-spil-8,
1996 "Lærerteam"
24) Vagn Strandgaard m.fl. 1995: "Den lærende
Organisation"
25) O.D. Andersen og E. Petersson: "Fra teamarbejde
til teamlæring" DEL 1998 s 11
26) Hjelholt 1962 s 1962 s 66. "Situationsbestemt
ledelse" slog først for alvor igennem i Danmark senere, uden
at Hjeltholt så vidt vides var indblandet i det.
27) Se Hjelholt 1962 s 66-84 og Sjölund 1965
s 130-164
28) Sten Clod Poulsen 1996 s 21-26
29) Strandgaard m.fl. 1995 kap 12
30) Der er tale om de såkaldte "business
administration skills" eller blot management jfr. Strandgaard m.fl.
s 240
31) Jf. bilag B og Arne Sjølund 1965
32) Jf. Lars Erling Dale 1989
33) Jf. Ghoshal (INSEAD), Ugebrevet Mandag morgen
1994
34) Jf. Finn Lindhard, amstskoledirektør
i Frederiksborg Amt og en hovedmand bag de tidligere omtalte væsentlige
forsøg med teamledelse ved syv gymnasier i amtet. "Uddannelse"
1/91
35) Lipnack og Stamps: "Virtual Teams"
1997
36) Jf. Lipnack og Stamps 1997
Forsiden |