[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Noter

 

 

 

1) Se f.eks. Brian Dumaines artikel "The Troubel With Teams" i "Fortune" september 1994.

2) Se dog overvejelserne og aktiviteterne hen imod målet "Det udviklende arbejde" i en virksomheds- og arbejdspladssammenhæng.

3) Det anvendte interview- og spørgeskema findes som bilag A.

4) En oversigt over disse bidragydere findes i bilag B.

5) Dette gøres for mest muligt at søge at opretholde de indgående skolers anonymitet.

6) Opdelingen er en bearbejdning af en opstilling hentet hos Hermansen m.fl. 1990.

7) Dette kan være nødvendigt i pædagogiske systemer, hvor der er væsentlig underrepræsentation af kønnene - som f.eks. i folkeskolen og i daginstitutioner.

8) Det anførte spørsmål 7 behandles indgående og kompetent af Andy Hargarves jf. Iversen m.fl. i artiklen "Lærersamarbejde eller påtvungen kollegialitet?" 1997

9) Citatet stammer fra "Gymnasieskolen" 3/91

10) Inspirationen hertil er bl.a. Shiguru Kobayashi og hans tanker om en "tredje vej" i ledelse og samarbejde. Denne metode ligger bag ved teamtræningsformer som "T-T-metoden ", "walking rallye" og lignende. Figuren stammer opr. derfra.

11) Disse erfaringer/anvisninger stammer fra et gedigent forsøg med team og teamledelse på syv almene gymnasier i Frederiksborg Amt. jf. bl.a. Szomlaiski 1991.

12) Her anført i let bearbejdet form jf. George Homans: "Menneskegruppen" Paludans Fiolbibliotek 1967

13) Tendensen er pædagogisk og uddannelsespolitisk styret. Bemærk således f.eks. indførelse af obligatoriske projektperioder.

14) I handelskolens hg og i de gymmasiale uddannelser herunder hhx og htx er tværfaglighed og dokumentation heraf påbudt i de seneste bekendtgørelser og disse uddannelser.

15) Som i 1958 gennemgik en træneruddannelse hos National Training Laboratory I Betel i USA jf. Jørgen Filtenborg: "Gruppetræning", 1982

16) "Konfrontationsmetoden" jf. Sjølund "Gruppepsykologi" 1965

17) Dette betyder ikke, at der ikke er kommet nye erfaringer og teroridannelse til på området siden, jf. senere.

18) Sjölund 1965 s 33-39

19) Samme s 38. Tilsvarende definitionsindhold kan findes hos Hjelholt 1962 s 35-36

20) Jf. bilag B: "Gruppens udvikling i faser"

21) Jf. bilag C: "Den modne gruppe"

22) Dette vil jeg vende tilbage til i forbindelse med de indhentede data fra erhvervsskolerne

23) Se S.C. Poulsens arbejdshæfte TV-spil-8, 1996 "Lærerteam"

24) Vagn Strandgaard m.fl. 1995: "Den lærende Organisation"

25) O.D. Andersen og E. Petersson: "Fra teamarbejde til teamlæring" DEL 1998 s 11

26) Hjelholt 1962 s 1962 s 66. "Situationsbestemt ledelse" slog først for alvor igennem i Danmark senere, uden at Hjeltholt så vidt vides var indblandet i det.

27) Se Hjelholt 1962 s 66-84 og Sjölund 1965 s 130-164

28) Sten Clod Poulsen 1996 s 21-26

29) Strandgaard m.fl. 1995 kap 12

30) Der er tale om de såkaldte "business administration skills" eller blot management jfr. Strandgaard m.fl. s 240

31) Jf. bilag B og Arne Sjølund 1965

32) Jf. Lars Erling Dale 1989

33) Jf. Ghoshal (INSEAD), Ugebrevet Mandag morgen 1994

34) Jf. Finn Lindhard, amstskoledirektør i Frederiksborg Amt og en hovedmand bag de tidligere omtalte væsentlige forsøg med teamledelse ved syv gymnasier i amtet. "Uddannelse" 1/91

35) Lipnack og Stamps: "Virtual Teams" 1997

36) Jf. Lipnack og Stamps 1997



Forsiden