3. Billede: "Ambition om det optimale..."Begrundelser for teamorganisering På hg-området startede man i midten af 80`erne med "lærerklynger" under en vis inspiration fra forsøg dengang på folkeskoleområdet. Der blev dannet fire klynger af fire klasser med 8-10 lærere hver. I dag mere bevidste og målorienterede team med såvel hg-reformen som teamteorien som baggrund og inspiration. tre hg-team med 8-11 lærere fast tilknyttet det enkelte team. På hh har man været i gang et års tid. Alle lærere på de to uddannelsesområder er involverede. Hg- og hh-elever er forskelligt motiverede for at gå i skole. På Hg-området er lærerne traditionelt mere pædagogiske, orienterede, end tilfældet er på hh, hvor det mere er fagligheden, der prioriteres. Det vil sige, at impulsen til/behovet for pædagogisk teamudvikling ligger mere lige for på hg end på hh, jf. senere. Initiativet til teamorganiseringen er kommet ud af en vekselvirkning mellem uddannelseschefer, lærere og ledelsesgruppen. Ingen egentlig forankring i en overordnet strategi men mere i interne erfaringer og behov samt i iværksatte reformer. Endvidere i uddannelseschefer med en høj grad af viden og engagement på pædagogisk-organisatoriske områder. De to chefer har en nær kontakt i dette arbejde og er velorienterede om hinandens områder.
Idé/formål/forankring Fælles (hg-hh): at skabe motivation hos lærerne via indflydelse på egen arbejdssituation i hverdagen samt gennem opbygningen af en vis "korpsånd" og et uddybet fællesskab (teambuilding). Endvidere at tilvænne lærere og elever til arbejdsmetoder og samarbejdsformer, som er stærkt på vej i erhvervslivet. Gradvist at adskille hg- og hh-lærere, som hidtil har undervist på tværs af de to områder. At bearbejde den modstand, der er imod team-ideen. Hg ca. 80% for, 20% imod, på hh 50-50. At observere og justere på de enkelte teams naturligt forskellige udvikling, således at de stadig holder sig inden for angivne mål og rammer. Team er en permanent ordning.
Organisering/indhold/opgaver/ansvar Teamsammensætningen på hh tager udgangspunkt i en matrix over områdets lærere, opdelt på den ene led i faggrupper og på den anden led efter fordeling på klasser. Endvidere i en fornemmelse af, at hh-bekendtgørelsen vil påvirke til mere team-udvikling. Dette gælder også, selvom impulsen hertil måske ikke er så stor som på hg, hvis man ser på elev- som lærerforudsætninger. Udgangspunktet for opgaverne i team er (både hg og hh) tilrettelæggelsen af den praktiske undervisningshverdag i klasserne. Det kan yderligere underopdeles i pædagogisk planlægning, i disciplinære spørgsmål (i samarbejde med uddannelses- og erhvervsvejlederne) samt i den løbende forældrekontakt i form af møder og gensidige henvendelser. Der er stor indflydelse på ting som efteruddannelsesbudget og bogbudget samt planlægning af diverse faglige og sociale aktiviteter. Hertil er der 2000 kr. til rådighed pr. klasse pr. skoleår. Uddannelsescheferne udpeger henholdvis teamledere (hg) og teamkoordinatorer (hh) for et år ad gangen. De førstnævnte har årligt 300 timer til rådighed for funktionen, og de sidste har 400 timer til det samme arbejde. Forskelle i titler og rådighedstimer må tilskrives den forskellige funktionstid - og dermed udviklingstrin - som team i de to uddannelsesområder har haft. Det er en særlig pointe, at man på denne skole har to teamledere/teamkoordinatorer i hvert team. Dette anses af flere grunde for nødvendigt - og i overensstemmelse med teoretiske anvisninger - hvis ledelsens ambitioner med teamudviklingen skal kunne fastholdes. De udpegede teamledere/-koordinatorer befinder sig virkelig på "øretævernes holdeplads". De varetager i fællesskab - og på indbyrdes supplerende måde - de overordnede, igangsættende og koordinerende funktioner på de nævnte områder i egne team. På hg er der møde mellem teamledere og uddannelseschef én gang pr. måned og interne teammøder hver 14. dag. På hh er der teamledermøde med uddannelseschef hver 14. dag uden fast dagsorden og med præg af erfaringsudveksling.
Opsummerende 1. Hvad er gået godt?:
2. Hvad skal der gøres mere ved?:
3. Påvirkninger på kendte lederrollers indhold?
Gode råd til kolleger på andre skoler Uddannelseslederen skal hele tiden gå foran og vise vejen. Man skal som leder virkelig ville det - lunkne holdninger bliver afsløret. At arbejde med udvikling af team i sit område kræver stor tålmodighed - ikke mindst af uddannelsescheferne. Brug tid på at støtte team i, at "ting tager tid". Jorden skal være vel gødet ved igangsætning af team. Og den skal løbende gødes. Lederen skal bestandigt arbejde med lærermotivation og passende information om intentioner og rammer.
Ting man skal huske på Eksempler smitter - ledergruppen skal også gerne fungere som team ("amøbeform"). Teamorganisering bryder med pyramiden som princip. Man skal løbende sørge for tilførsel af pædagogisk kompetence - også i lederteamet.
4. Billede: "Bedst at være på forkant.."Betegnelser for team
Begrundelser for teamorganisering Pilotforsøg i 1996, egentlig opstart i 96/97 med anvisning fra ekstern konsulent, dvs. at erfaringerne rækker ca. 1 1/2 år tilbage. Begrundelsen kan bl.a. findes i en tro på, at uddelegering giver ansvarsfølelse og arbejdsglæde. Team smitter af på og støtter det sociale liv på skolen. Dette medvirker forhåbentligt til mindre frafald og til en mere ligelig kønsfordeling.
Impuls/initiativtagere Ledergruppen på htx i samspil med den pædagogiske gruppe.
Idé/formål/forankring I den nærmeste tid er det formålet at inddrage kollegial supervision og PEEL-metodikken. Altså at prioritere den pædagogiske udvikling. Endvidere en betoning af kvalitetssikring af arbejdet i afdelingen. Og endeligt at drive autonomien i de enkelte team så langt, som der er grundlag i form af mål og rammer til.
Organisering Oprindeligt havde det været ideen, at det skulle være frivilligt for den enkelte lærer at deltage i. Nu fungerer teamarbejdet omkring alle klasser på 1. og 2. årgang, og alle lærere (ca. 30) er involveret - dog minus enkelte timelærere. Teamarbejdet fungerer som en naturlig udvikling af samarbejdet i eksisterende faglige grupper og andre ad-hoc prægede grupper, som f.eks. "Tøser og teknik". Der er ikke udpeget særlige teamledere eller koordinatorer, idet lærerne i de enkelte team alle er forpligtede på at fordele opgaver og ansvar, for at det fungerer. Dette kommer også af, at alle får timer til teamarbejdet. Det er typisk, at man skiftes til at trække læsset. Den ledende lærer varetager den løbende direkte kontakt med de enkelte team.
Indhold/opgaver/ansvar Pædagogiske team forvalter ingen direkte økonomi eller timepuljer. Det ligger for det førstes vedkommende i de omtalte faglige grupper. Hvad angår elevsamtaler, er det således, at hver teamlærer gennemfører samtale med fire-fem elever. Orientering og konsultation med forældre varetages i overvejende grad af de enkelte team. Uddannelseslederen inddrages kun i de særligt vanskelige/tunge tilfælde. Kvartalsvise møder mellem team med erfaringsudveksling. Bearbejdning på pædagogiske dage bl.a. med eksterne bidrag. Aktiviteternes karakter er bestemt permanent, selvom vi stadig ikke har så mange erfaringer. På en 10-skala for autonomi befinder vore team med variationer sig vel omkring 6.
Teamprojektets resultater Hvad er gået godt?
Hvad kan gøres bedre?
Påvirkning fra teamorganisering på min lederrolle
Gode råd til kolleger på andre skoler
5. Billede: "Tættere lærersamarbejde på hh..."Betegnelser for team "Når nogle lærere - der i det daglige undervisningsarbejde planlægger i fællesskab og sigter på tværfaglighed - fungerer som kollegial støttefunktion."
Begrundelser for teamorganisering Team på hh er noget helt nyt på skolen og blev igangsat ved starten af indeværende skoleår. Ønsket er at skabe et tættere lærersamarbejde om klasserne på hh. Endvidere at lette integrationen af nye lærere. Inspiration hentet fra velfungerende ordning på skolens hg-område. På hh har der fra start været en del modstand og skepsis imod teamtanken. Modstanden har taget afsæt i nogle fagforeningspolitiske uoverensstemmelser, som nu er klaret. Derudover har der fra enkelte læreres side været en tendens til mistænkeliggørelse af ledelsens motiver eller "skjulte dagsorden" i forbindelse med teamaktiviteternes iværksættelse. Impulsen til team på hh er kommet fra uddannelseschefens side, bl.a. som nævnt under inspiration fra skolens hg.
Idé/formål/forankring Det er formålet at implementere hh-bekendtgørelsens påbud om tværfagligt samarbejde og dokumentation heraf. At skabe sammenhæng i hverdagen for både lærere og elever, samt at gøre dette lidt uformelt i en glidende overgang fra lærersamarbejdets hidtidige samarbejdsformer og altså som en kvalificering af disse.
Organisering/indhold/opgaver/ansvar Ordningen er obligatorisk for lærere på hh 1. år og omfatter 17 klasser fordelt på i alt fire team med seks-otte lærere tilknyttet det enkelte team, idet enkelte overlappende medlemskaber forekommer. Skolens forstander og uddannelseschefen indgår i hvert sit af disse team i deres egenskab af faglærere i et enkelt fag. På alle årgange - både på hg og hh - er kontaktlæreren en central person med ansvar for koordineringen af undervisningen, men har dog ikke egentlige ledelsesopgaver. Til dette koordineringsarbejde gives den enkelte kontaktlærer 50 timer på hg og hh 1. år. På hh 2. og 3. år gives der 25 timer til denne funktion. Til egentligt teamarbejde på hh 1. år gives ekstra timer. Kontaktlæreren indkalder til lærermøder i de pågældende team. Kontaktlæreren bestyrer også klassekassen på kr. 2500 til div. aktiviteter pr. klasse. Kontaktlærer er man på skift, og det er noget, de fleste efterhånden har prøvet at være. Nogle vil gerne være det flere gange. Skemaplanlægning har man frabedt sig på grund af manglende tid hertil. Da man ikke udover klassekassen har nogen form for økonomisk decentralisering på skolen, er bestræbelserne på det nuværende stadie af teambestræbelserne koncentrerede om det pædagogiske felt i dagligdagen. Her er friheden/autonomien mest iøjnefaldende. Teamorganisering er tænkt som permanent foranstaltning. Der finder ingen strukturerede møder sted imellem kontaktlærere og uddannelsesleder. Dog har man på hh 1. år midlertidigt ansat en støtteperson (otte mdr.) med det formål at følge og støtte det igangsatte forløb samt den konkrete teamudvikling i de enkelte team. Det er denne person, der i den første fase har kontakten med kontaktlærerne.
Teamprojektets resultater NB: Skolens korte tid med team kan endnu kun give begrænsede erfaringer. "Bevidsthedsændringer" i retning af det kollegiale og tværfaglige var målet, og dette realiseres langsomt og gradvist, selvom det erkendes, at det kan være svært at nå. Fælles holdninger medvirker til positiv stemning og imødegår modstand imod teambestræbelserne på samme måde, som teamorganiserede lærere smitter positivt af på forholdet mellem elever i klasserne.
Teamorganiseringens afsmittende virkninger på lederroller og hidtidige organisation Der er ingen tilstræbte eller påviselige påvirkninger af de nævnte forhold.
Gode råd til kolleger på andre skoler
Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel |