![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Teoriovervejelser:
Grupper, team og ledelse i 1960'erne og i 1990'erne
4.1 Teamorganisering i uddannelsesinstitutioner
Som antydet tidligere vinder teamorganisering som princip i stadig stigende
grad indpas i skolesystemet. Det gælder lige fra folkeskoleniveau
til de højere læreanstalter. Det er karakteristisk, at det
i nogle sammenhænge mest finder sted på lærerniveau, mens
det med en øget tendens til undervisning via projekt-undervisningsmetoder
andre steder inddrager både elever/studerende og lærere.13) Forklaringerne herpå kan være
mange. Blandt de hyppigst anvendte og hørte er:
- Pædagogiske: et ønske om via tværfagligt samarbejde
at skabe større faglig helhed og sammenhæng i uddannelsesforløbene.14)
- Læringsaspektet: at bevidstgøre om læringsprocesser
og metoder (metakognition).
- Ressourceudnyttelse: et ønske om effektiv udnyttelse af dyre
investeringer og ressourcer.
- Udviklingsaspektet: at sikre løbende og systematisk erfaringsopsamling
til gavn for en løbende ajourføring af overensstemmelse mellem
uddannelsesinstitution og bruger/aftagerbehov.
- Trivselsmæssigt: at sikre bedst mulige arbejds- og studiemiljøer.
Af de her omtalte grunde tales der i erhvervsskolesystemet mest om lærings-
og udviklingsaspekterne, hvilket ikke er unaturligt i de ofte meget ambitiøse
miljøer, som erhvervsskolerne er blevet - især efter reformen
i 1991.
De centrale begreber i denne sammenhæng er "team" og
"ledelse". Og når det forekommer relevant at sætte
de to begreber op imod hinanden, skyldes det dels, at det i begge tilfælde
er begreber, som længe har stået centralt i skolernes interne
debat om indhold, struktur og udviklingsretning. Dels skyldes det, at de
blandt meget andet - måske især i en pædagogisk kultur
og tradition - kan opleves, som hinandens modsætninger.
Begrebsmæssigt signalerer team således ligestilling og fællesskab,
mens ledelse signalerer myndighed, niveaudeling og individualitet. Det er
de spontane signaler, der i hverdagen knyttes til begreberne. At det dog
er unuanceret kategorisering at opfatte begreberne således, skal den
følgende fremstilling søge at vise.
4.2 Fra "T-grupper" og "gruppedynamik"til
"det lærende team"
Mange af de forestillinger, ledere og undervisere m.fl. i uddannelsessektoren
i dag har om begreberne team og ledelse har forbindelse med sammenkædningen
mellem socialpsykologi, t-grupper og ledertræning, som har en 40-årig
tradition i Danmark. Til forståelse af baggrunden for sådanne
forestillinger skal her derfor gives et rids af denne traditions udvikling.
I USA var og er der en lang tradition for udforskning og forsøgsvirksomhed
vedrørende management, ledelsessystemer og effektiv organisation
af arbejds- og læringsprocesser. Denne tradition kom omkring 1960
også danske erhvervsledere, psykologer, sociologer m.fl. med tilknytning
til interesseorganisationer, virksomheder og højere læreanstalter
for alvor i berøring med. Baggrunden var et stort behov for modernisering
og effektivisering af produktions-, -ledelses og samarbejdsformer i både
virksomheder og uddannelsessystemer. Også her var USA på den
tid det store foregangsland.
Inspirationen hentes her til landet bl.a. af markante og kendte enkeltpersoner
som f.eks. psykologerne Gunnar Hjelholt, Arne Sjølund og Gori Ehrenskjöld.
Kort fortalt arbejdede den første med de såkaldte "t-grupper",
som havde til formål på en ustruktureret og selvstyret måde
at udvikle arbejdsgrupper til effektive grupper i harmonisk balance med
en udvikling hos gruppens deltagere.
Hjelholt15) arbejdede i starten med træning
af tillidsmænd og lign. inden for rammerne af AOF og fagbevægelsen.
Senere også i virksomheder.
Arne Sjølund, som var afdelingsleder ved Teknologisk Institut,
hentede materiale til et struktureret øvelses- og uddannelsesforløb
for "gruppedynamisk" udvikling af lærings- og arbejdsgrupper
hjem fra USA. Dette system blev lanceret i uddannelsessystemet, hvor det
med sine øvelser og begrebs- og definitionsbilag i mere eller mindre
fragmenteret form huserede i mange år.
Sjölunds system med den tilhørende arbejdsmetode16) fik en kolossal betydning for forståelse
af arbejdsgruppers funktion og udvikling inden for alle grene af undervisningssektoren.
Ehrenskjöld var repræsentant for den række af psykologer
og konsulenter, som introducerede de skitserede og andre metoder til brug
ved træning og udvikling i virksomhedernes dagligdag - mest på
ledelsesside.
Fælles for de nævnte psykologer - samt for den hærskare
af andre psykologer, konsulenter og pædagoger - der tog disse ideer
og metoder op - var et udgangspunkt i motivationsteoretiske, socialpsykologiske
og organisationsteoretiske erfaringer og teoridannelser hovedsageligt fra
USA.
Disse tidlige erfaringer og teoridannelser omsattes til og suppleredes
med danske erfaringer og har præget tænkningen og forestillingerne
om blandt andet gruppe-/teamudvikling og ledelse helt op til i dag.
Hvilken grad af overlapning eller indholdsmæssig forskel er
der så imellem definition og opfattelse af grundbegreberne gruppe/team
og ledelse dengang og i dag? 17)
- Gruppe kontra team: er der forskel, eller er der blot tale om
en ændret sprogbrug i takt med en forøget amerikanisering
af vores vesteuropæiske kultur?
Hos Sjölund defineres en gruppe som "en samling af individer
mellem hvilke, der består visse dynamiske relationer".18) Yderligere anføres tre karakteristiske
forhold ved grupper:
1. Gruppens mål (formål).
2. Gruppens bevægelse i forhold til målet.
3. Gruppens struktur ift. mål og bevægelse.19)
Denne opfattelse peger på gruppen som en udviklingsenhed, der -
helt menneskeligt - skal gennemløbe en række udviklingsfaser20) for at slutte på "toppen"
i den fase, der hos Sjölund hedder "den modne gruppe".21) Dette er en gruppe, som på samme
tid fungerer optimalt og effektivt i forhold til opfyldelse af gruppens
mål, og som samtidigt er i stand til løbende at håndtere
og regulere på gruppens interne arbejdsproces og dermed også
på de følelsesmæssige aspekter af gruppens liv.
Ser man til sammenligning på, hvorledes man i 90`erne typisk definerer
"team" - og det de skal bruges til - kan man finde frem til følgende
"definitioner", idet sprogbrugen skifter mellem grupper, delvist
selvstyrende grupper, selvforvaltede grupper og team.22)
Hos en af 90`ernes ledende teaminspiratorer i skoleverdenen, konsulenten,
cand. psych. Sten Clod Poulsen,23) bruges
både gruppe og team i flæng som betegnelse for samarbejdende
lærergrupper.
Hos en anden kilde til inspiration til teamudvikling, "Strandgård-gruppen"
pointeres disse elementers vigtighed i forbindelse med teamsamarbejde, idet
teamets betydning som indlæringsstruktur betones:
1. Positiv interaktion mellem teammedlemmerne.
2. Der afsættes tid til direkte fysisk nærvær.
3. Enhver tager ansvar for egen indlæring i teamet.
4. Medlemmerne udvikler de nødvendige sociale færdigheder,
som teamets funktion kræver.24)
I en netop udkommet publikation - som retter sig specielt mod erhvervsskolernes
lærere - definerer Andersen og Petersson teamarbejde således:
"Et længerevarende og forpligtende samarbejde, hvor en gruppe
af lærere ud fra en klart defineret målsætning og en række
tilhørende aktiviteter arbejder med elevernes faglige og personlige
læreprocesser, ligesom teamet af lærere bevidst arbejder med
egen kultur og indbyrdes relationer"25)
Sammenholdes de her fremdragne definitioner og beskrivelser af grupper
og team, forekommer der at være flere ligheder og overlapninger end
egentlige begrebsmæssige forskelle.
Det mest iøjnefaldende og banale er måske, at der ikke længere
er noget forbehold mod den amerikanske betegnelse "team". En anden
ting er, at skiftet fra gruppe til team også delvis er et skift i
fokus fra "udvikling" til "læring". Men om det
er en reel indholdsmæssig forskel, kan man tvivle på. Begge
betegnelser forekommer således at være middel for det formål,
den samarbejdende gruppe henholdsvis team skal opfylde: effektivt at nå
gruppens mål.
Konklusionen på dette punkt må blive, at der ikke reelt er
nogen indholdsmæssig forskel på det gruppe/teambegreb man kendte
i 60`erne, og det vi arbejder med i 90`erne. Der er højst tale om
nuancer, som måske mest er forskelle i indpakning.
Så derfor behøver man altså ikke som leder i en uddannelsesinstitution
at skrotte den viden om grupper og gruppeudvikling, man evt. har, når
man i dag står over for at skulle arbejde med og lede team i teamorganiserede
organisationer, som lærings- og samarbejdsstruktur.
4.3 Teamledelse/ledelse i 60'erne og i 90'erne
Både Gunnar Hjelholt og Arne Sjölund anskuer hovedsageligt
lederskab som den synlige varetagelse af en række funktioner i gruppen.
Det var det, de især var optaget af i 60`erne. Herudover har Hjelholt
dog et lidt vagt begreb om ledelse, som noget situationsbestemt.26)
Det drejer sig for begge de førstnævnte om adfærd
i gruppen, som har enten arbejdsmæssig/målsøgende karakter
i forhold til gruppens formål/opgave eller om vedligeholdende/social
karakter i forbindelse med gruppemedlemmernes indbyrdes proces i forløbet.
Eksempler på den første type adfærd er:
1. at tage initiativer
2. at koordinere
3. at vurdere
4. at opsummere.
Den anden type er f.eks.:
1. at opmuntre
2. at regulere,
3. at sætte normer
4. at mægle.
Tilsammen ses den samlede varetagelse heraf som én blandt flere
roller, der ikke kan undværes, hvis gruppen skal trives og være
effektiv. 27)
Alle gruppemedlemmer vil have større eller mindre del i udførelsen
af de nævnte funktioner. Men det gruppemedlem, der enten er formelt
udpeget til det, eller den som uformelt varetager en stor del af de nævnte
funktioner, bliver den, som får/har den vigtige rolle i gruppen.
Der fokuseres i forlængelse heraf på lederens egenskaber,
på adfærd og stil samt på lederens "magtbaggrund"
og på spørgsmålet om fast eller skiftende lederskab mellem
gruppens medlemmer.
Ser man på teamledelse i 90`erne, er ét bud det, som Sten
Clod Poulsen benævner "horisontal ledelse".28)
Poulsen er på linje med Hjelholt og Sjölund, når han skriver:
"Ledelse - i betydningen ansvar for helheden af gruppens arbejde i
forhold til arbejdsopgaver og ressourcer - en sådan ledelse er nødvendig."
Og videre hedder det: "Og det (lederskabet) kan ikke i praksis spredes
uformelt ud i gruppen. Jo - måske om tyve år. Måske i
særlige grupper. Men de fleste vil få svært ved at få
et lærerteam til at fungere positivt, hvis ikke det afklares på
hvilken måde, der er ledelse af arbejdet i gruppen. Spildet af tid,
energi og arbejdshumør kan være enormt."
"Horisontal ledelse" er efter Poulsens mening noget nyt, "som
hører vor tid til". Det betyder "ledelse mellem personer,
der i en organisation er placeret på samme niveau mht. arbejdsopgaver,
ansvar, myndighed, ekspertise mv." Som ledelsesform forudsætter
horisontal ledelse - i bearbejdet form - følgende hovedpunkter:
1. Det enkelte teammedlem har en ansvarsfølelse, der omfatter
mere end sit eget arbejde.
2. Det enkelte teammedlem har initiativpligt og pligt til dialog med
andre teammedlemmer.
3. "Vi-ansvarlighed": man rejser det som et problem i gruppen,
hvis den enkelte ikke kan udfylde den uddelegerede arbejdsopgave.
4. Det enkelte teammedlem følger også med i de andres arbejde
for at lære og blive dygtigere.
5. Det enkelte teammedlem har pligt til at bede om hjælp i tide
hos øvrige teammedlemmer.
6. Horisontal ledelse og ansvarlighed glider over i gensidig undervisning
og læring.
Hvad angår begrebet ledelse i "den lærende organisation"
omfatter det hos Strandgaard m.fl. følgende tre forhold - her i let
bearbejdet form:29)
1. Formidling af organisationens vision dvs.:
- skabe retning og mening
- skabe realistiske mål
- skabe opbakning og accept
- skabe sammenhæng med de personlige visioner.
2. Formidle helheden i organisationen dvs.:
- skabe helhedsforståelse
- skabe samarbejde på tværs
- forvalte interessegrupperne
- se og beskrive systemets struktur.
3. Synliggørelse af designkraft dvs.:
- designe indlæringen
- designe værdinormerne
- designe sprog og kulturværdier
- designe systemets overordnede dynamik
- forstå og designe forandringens dynamik.
For Strandgaard m.fl. er en god leder én, som magter disse tre
discipliner. Herudover er der de mere traditionelle ledelsesværkstøjer,
som skal beherskes. Men disse kan efter Strandgaard-gruppens opfattelse
lige vel sikres i lederens nærmeste omgivelser.30)
Det er og bliver dog de tre førstnævnte, der bliver de vigtigste
kompetencer hos ledere i den "lærende" organisation.
Konklusion: Sammenfattende om ligheder og forskelle mellem opfattelse
af ledelse i 60` erne og 90`erne kan følgende siges at gælde:
- Teamledelse er indholdsmæssigt stort set overlappende i de to
årstier. Der er stadig fokus på opgaveløsning og på
de løbende processer mellem gruppe-/teammedlemmerne.
- I 90`erne fokuseres på erfaringsopsamling og især på
læreprocesserne i det enkelte team. I 60`erne blev der som nævnt
talt mest om udvikling imod et "idealstade" som f.eks. "den
modne gruppe".31) I begge tilfælde
fik det konsekvenser for forventningerne til teamledelsen.
- Endelig forekommer det, som om der var en større grad af "berøringsangst"
over for begrebet ledelse i gruppen/teamet, end tilfældet er i 90'erne.
Men dette kan naturligvis bero på kulturforskelle fra institution
til institution og fra område til område - i begge årtier.
Hvad angår et mere overordnet og generelt ledelsesbegreb, forekommer
det, som om det er udviklet og suppleret i den betragtede periode.
Hvis Strandgaard m.fl.'s opfattelse blot er nogenlunde dækkende
og generelt gyldig, er det for mig at se, som om det traditionelle ledelsesbegreb
og de tilhørende kompetencer er blevet kvalitativt forbedret med
de ovenanførte ting.
Det overordnede ledelsesbegreb er på papiret i overensstemmelse
med udviklingen siden 60`erne og også med 90'ernes klare fokusering
på team som læringsstrukturer. Men også med en aktuel
individualisering i forhold til deltagerne i uddannelsessystemet.
Forsiden | Forrige kapitel |
Næste kapitel |