![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Indledning
At organisere arbejdsprocesser i team, når man skal undervise eller
lære noget, er blevet et stadigt mere udbredt fænomen. Det gælder
i virksomheder, uddannelsesinstitutioner og for organisationer i fritidssektoren.
Tendensen er ikke helt ny, men stigende i takt med udviklingen af informationssamfundet
og dettes behov for netværksdannelse. Behovet for helhed, sammenhæng
og optimal ressourceudnyttelse på tværs af kompetencer, faglig
indsigt og ekspertise i de klassiske organisationshierarkier vokser ligefremt
proportionalt med teknologiudvikling, specialisering og fremmedgørelse.
Team - som kan forekomme i mange udgaver f.eks. som problemløsende
team, kvalitetscirkler, produktionsgrupper, ledelsesteam og virtuelle netværk
- er dog ikke nødvendigvis garanti for, at alle problemer ophører.
Mere typisk vil det være, at chancen for nogle typer opgavers løsning
eller måls indfrielse øges med indførelse af team. Men
det forudsætter sagt på anden måde, at hvis team er et
"svar", så er det helt afgørende, at "spørgsmålene"
forud er velovervejede og rigtigt stillede1).
Trenden imod team sætter sig igennem både på trods
af og måske også som konsekvens af en samtidig tendens til øget
individualisering og fokusering på det enkelte menneske. Dette gælder
især i uddannelsespolitiske og læringsfokuserede sammenhænge2). For denne trend er jorden gødet holdningsmæssigt
ved de senere årtiers erfaringer med decentralisering, uddelegering
af ansvar og beføjelser, samt ved udjævning af hierarkierne
i retning af stadig mere "flade" organisationer.
Nogle vil nok finde det paradoksalt, at teamideer tilsyneladende udvikles
i dialektiske former, som kan udtrykkes således:
- læring - undervisning
- helhed - detalje
- fællesskab - individualisering
- effektivitet - kvalitet.
Den skitserede udvikling er baggrund for denne fremstillings ambition
om at undersøge, beskrive og give bud på disse tre overordnede
spørgsmål:
1. Hvordan kan jeg som leder på en erhvervsskole etablere, organisere
og videre håndtere lærerteam i forbindelse med undervisning?
2. Hvordan håndteres ledelsesfunktioner i det enkelte team?
3. Hvordan påvirkes det traditionelle ledelsesbegreb i sit indhold
og fremtrædelsesform af en tiltagende decentralisering og især
teamorganisering?
Det er i alle tilfælde spørgsmål, som ledere i disse
år stiller sig selv og hinanden. Spørgsmålene udspringer
dels af nysgerrighed og usikkerhed mht., hvad der er på vej til at
ske med deres funktion i organisationen, når teamudvikling i stigende
grad indføres. Dels i overvejelser om, hvilke nye udfordringer og
krav, der er til indehavere af sådanne positioner i fremtiden.
Denne fremstilling retter sig altså imod uddannelsesinstitutioner.
Det gælder både dens erfaringsbaserede dele og dens generelt
teoretiske forsøg på at belyse de anførte spørgsmål.
Men det gælder også af hensyn til bogens målgruppe, som
primært består af ledere fra erhvervsuddannelsesinstitutionerne.
Ledere og medarbejdere fra tilgrænsende dele af det danske uddannelsessystem
formodes dog også at kunne have gavn af de dokumenterede erfaringer
og anvisninger, samt af de kortfattede og supplerende teoretiske overvejelser
og anvisninger, der fremlægges her.
Indledningsvis dokumenteres eksemplarisk nogle af de erfaringer, som
man på erhvervsskolerne har gjort sig indtil nu, både hvad angår
de centrale ledelsesroller og ledelsesfunktionerne i de enkelte team. Denne
dokumentation vil ske i form af en kommenteret fremlæggelse af en
række data vedrørende team og ledelse på erhvervsskolerne.
Fremlæggelsen er struktureret af spørgsmål, der knytter
sig til et tidsmæssigt forløb af en teamorganisering. Af hensyn
til den størst mulige bredde i inspirationen er fremstillingen suppleret
med generelle "teoretiske" bud på de emner og temaer, som
behandles i de enkelte afsnit.
De praktiske oplysninger og erfaringer i denne fremstilling er indhentet
dels igennem interview og dels gennem spørgeskemaer på en række
erhvervsskoler i foråret 1998.3) I
den forbindelse skal her lyde en stor og varm tak for beredvillig medvirken
til de medvirkende skoler og ledere.4)
Derefter fremlægges i bearbejdet form fem "snapshots",
som beskriver forskellige udviklingstrin eller situationer, en erhvervsskole
kan befinde sig i med hensyn til teamorganisering af lærersamarbejdet
samt ledelseshåndteringen heraf. Det er håbet, at disse helhedsbilleder
vil gøre det lettere for læsere fra erhvervsskolesystemet at
genkende eller identificere egen skoles eller afdelings situation på
området.
I slutningen af bogen findes et kortere teoretisk orienteret kapitel,
som søger at beskrive udviklingen fra fokusering på gruppe-
og ledelsesbegrebet i 1960 og 70´erne til fokuseringen på team
og ledelse i 1990`erne. Dette kapitel er skrevet af hensyn til de læsere,
som måske stadig kan huske det socialpsykologiske grundlag, som havde
blandt andet psykologen Arne Sjølund som ophavsmand, og som ønsker
at se en sammenhæng mellem dette grundlag og teamtendenserne i 90`erne.
Men det kan også læses af dem i målgruppen, som ønsker
blot lidt mere teoretisk baggrund og henvisninger for fremstillingens nøglebegreber.
Endelig vil fremstillingen afslutningsvis søge at udpege
perspektiver for en fremtidig udvikling af forholdet mellem team og ledelse.
Det er på dette grundlag et håb, at den samlede fremstilling
vil kunne anvendes som orienterings- og inspirationsmateriale for som nævnt
især ledere på forskellige niveauer på erhvervskolerne.
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |