![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Resumé
Dette temahæfte er udformet som inspiration for i første
række erhvervsskolernes ledere. Det indeholder en kort fremstilling
af en række relevante problemstillinger i forbindelse med den om sig
gribende teamorganisering i skolernes undervisningsområder. Hæftet
giver bud på besvarelse af tre overordnede spørgsmål:
1. Hvordan kan jeg som leder på en erhvervsskole etablere, organisere
og videre håndtere lærerteam i forbindelse med undervisning?
2. Hvordan håndteres ledelsesfunktioner i det enkelte team?
3. Hvordan påvirkes det traditionelle ledelsesbegreb i sit indhold
og sin fremtrædelsesform af en tiltagende decentralisering.
Disse spørgsmål besvares indirekte gennem en række
konkrete anvisninger til håndteringen af detailforhold, som en leder
må kunne afklare og gribe ind over for i forbindelse med etablering
af "team", "grupper", "klynger", eller hvordan
man nu vælger at benævne sådanne faste samarbejdsmønstre
mellem lærerne i givne undervisningsområder.
De nævnte anvisninger baseres i overvejende grad på erfaringer
og praktiske eksempler, som er indhentet fra forskellige erhvervsskoler,
som med hensyn til teamorganisering hver befandt sig på sit eget udviklingstrin
på det tidspunkt, denne undersøgelse blev gennemført.
I det første kapitel "Erfaringer fra og anvisninger på
teamorganisering og teamledelse på erhvervsskoler" gøres
der i bearbejdet og detaljeret form rede for den aktuelle undersøgelse
af teamdannelse og teamledelse, som forfatteren gennemførte i foråret
1998 på ni skoler.
De indhentede data fremlægges og kommenteres i den bearbejdede
og systematiserede orden, som materialet er struktureret i. Formålet
med dette kapitel er at vise ledere på erhvervsskoler, hvordan kollegerne
på andre skoler griber tingene an. Det gælder i konkrete detaljer
bl.a. med hensyn til, hvordan teamorganiseringen er etableret, hvilke vilkår
i form af timer og øvrige ressourcer, man har til rådighed.
Det gælder videre mht. de forskellige opgaver, beføjelser og
rettigheder, man som teamleder på de forskellige skoler er tillagt.
Og endelig gælder det et helt afgørende punkt, mht. hvordan
teamorganisering og uddelegering påvirker den traditionelle lederrolles
form og indhold på højere liggende niveauer.
I forlængelse af oversigten over de indsamlede og bearbejdede data
er der i det næstfølgende kapitel udarbejdet fem eksemplariske
"øjebliksbilleder" - eller skolecases - som på hver
sin måde anslår et centralt tema i forbindelse med teamudvikling
og teamledelse. Disse cases er tænkt anvendt som inspiration eller
diskussionsgrundlag, når såvel teamledere som andre ledere f.eks.
skal afholde orienteringsmøder eller pædagogiske dage om teamorganisering
eller teamledelse.
I overensstemmelse med de medvirkende skolers forskellighed mht. kultur,
mål, ambitionsniveau og erfaringstid med teamledelse tegner fremstillingen
et nuanceret billede, som brugerne af temahæftet kan lade sig inspirere
af. Det er således værdifuldt, at materialet muliggør
en fremstilling af teamledelse på meget tidlige udviklingstrin såvel
som på mere ambitiøse og udviklede niveauer. Det giver den
enkelte læser en mulighed for at måle sin egen situation op
imod det beskrevne samt for at lære af de problemer, andre har måttet
kæmpe sig igennem.
Temahæftets fjerde kapitel består af en kortfattet teoretisk
del, som søger at skabe en forbindelse mellem den grundlæggende
socialpsykologiske teoridannelse og praksis med hensyn til teamarbejde i
1960`erne og de tilsvarende initiativer i 1990`erne. Det konkluderes, at
teamorganisering og -ledelse på afgørende vis hviler på
nogle erfaringer fra 60`erne, men også at de centrale begreber om
team og
-ledelse har udviklet sig og har fundet såvel nye anvendelsesområder
som betegnelser i den praktiske dagligdag i skolerne siden da.
Hæftet slutter med et kik fremad, hvori der gives et bud på
"Fremtidens institutionsledelse", som understreger vigtigheden
af en række af de kvalifikationer og kompetencer, som hæftet
har peget på. Afslutningsvist omtales også kort, hvorledes den
forsatte udvikling inden for informationsteknologien vil være med
til at sætte dagsordenen for de måder, team skal organiseres
og ledes på i fremtiden.
Forsiden | Forord | Næste kapitel |