[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]



Resumé

 

 

Dette temahæfte er udformet som inspiration for i første række erhvervsskolernes ledere. Det indeholder en kort fremstilling af en række relevante problemstillinger i forbindelse med den om sig gribende teamorganisering i skolernes undervisningsområder. Hæftet giver bud på besvarelse af tre overordnede spørgsmål:

1. Hvordan kan jeg som leder på en erhvervsskole etablere, organisere og videre håndtere lærerteam i forbindelse med undervisning?

2. Hvordan håndteres ledelsesfunktioner i det enkelte team?

3. Hvordan påvirkes det traditionelle ledelsesbegreb i sit indhold og sin fremtrædelsesform af en tiltagende decentralisering.

Disse spørgsmål besvares indirekte gennem en række konkrete anvisninger til håndteringen af detailforhold, som en leder må kunne afklare og gribe ind over for i forbindelse med etablering af "team", "grupper", "klynger", eller hvordan man nu vælger at benævne sådanne faste samarbejdsmønstre mellem lærerne i givne undervisningsområder.

De nævnte anvisninger baseres i overvejende grad på erfaringer og praktiske eksempler, som er indhentet fra forskellige erhvervsskoler, som med hensyn til teamorganisering hver befandt sig på sit eget udviklingstrin på det tidspunkt, denne undersøgelse blev gennemført.

I det første kapitel "Erfaringer fra og anvisninger på teamorganisering og teamledelse på erhvervsskoler" gøres der i bearbejdet og detaljeret form rede for den aktuelle undersøgelse af teamdannelse og teamledelse, som forfatteren gennemførte i foråret 1998 på ni skoler.

De indhentede data fremlægges og kommenteres i den bearbejdede og systematiserede orden, som materialet er struktureret i. Formålet med dette kapitel er at vise ledere på erhvervsskoler, hvordan kollegerne på andre skoler griber tingene an. Det gælder i konkrete detaljer bl.a. med hensyn til, hvordan teamorganiseringen er etableret, hvilke vilkår i form af timer og øvrige ressourcer, man har til rådighed. Det gælder videre mht. de forskellige opgaver, beføjelser og rettigheder, man som teamleder på de forskellige skoler er tillagt. Og endelig gælder det et helt afgørende punkt, mht. hvordan teamorganisering og uddelegering påvirker den traditionelle lederrolles form og indhold på højere liggende niveauer.

I forlængelse af oversigten over de indsamlede og bearbejdede data er der i det næstfølgende kapitel udarbejdet fem eksemplariske "øjebliksbilleder" - eller skolecases - som på hver sin måde anslår et centralt tema i forbindelse med teamudvikling og teamledelse. Disse cases er tænkt anvendt som inspiration eller diskussionsgrundlag, når såvel teamledere som andre ledere f.eks. skal afholde orienteringsmøder eller pædagogiske dage om teamorganisering eller teamledelse.

I overensstemmelse med de medvirkende skolers forskellighed mht. kultur, mål, ambitionsniveau og erfaringstid med teamledelse tegner fremstillingen et nuanceret billede, som brugerne af temahæftet kan lade sig inspirere af. Det er således værdifuldt, at materialet muliggør en fremstilling af teamledelse på meget tidlige udviklingstrin såvel som på mere ambitiøse og udviklede niveauer. Det giver den enkelte læser en mulighed for at måle sin egen situation op imod det beskrevne samt for at lære af de problemer, andre har måttet kæmpe sig igennem.

Temahæftets fjerde kapitel består af en kortfattet teoretisk del, som søger at skabe en forbindelse mellem den grundlæggende socialpsykologiske teoridannelse og praksis med hensyn til teamarbejde i 1960`erne og de tilsvarende initiativer i 1990`erne. Det konkluderes, at teamorganisering og -ledelse på afgørende vis hviler på nogle erfaringer fra 60`erne, men også at de centrale begreber om team og
-ledelse har udviklet sig og har fundet såvel nye anvendelsesområder som betegnelser i den praktiske dagligdag i skolerne siden da.

Hæftet slutter med et kik fremad, hvori der gives et bud på "Fremtidens institutionsledelse", som understreger vigtigheden af en række af de kvalifikationer og kompetencer, som hæftet har peget på. Afslutningsvist omtales også kort, hvorledes den forsatte udvikling inden for informationsteknologien vil være med til at sætte dagsordenen for de måder, team skal organiseres og ledes på i fremtiden.



Forsiden | Forord | Næste kapitel