Bilag
Bilag A: Spørgeskema ("Spørgeramme") vedrørende ledelse og "team" Bilag B: Oversigt over bidragende skoler og interviewpersoner samt
svar- Bilag C: "Gruppens udvikling i faser" Bilag D: "Den modne gruppe"
Bilag A: Spørgeskema("Spørgeramme") vedrørende ledelse og "team" Erfaringer med forholdet mellem ledelse og "team" på erhvervsskoler Svarperson(er): Skole: Dato:
Teamorganisering på skolen
Aktiviteternes karakter: forsøg eller permanent tilstand?
Teamprojektets resultater Hvad er generelt gået godt i forhold til de ideer/mål der lå til grund for projektet? Hvad er gået godt i forhold til den "gamle" ledelses-/organiseringsform? (hvilke nye problemstillinger kan klares ved team?) Hvad er ikke gået godt i forhold til den gamle ledelses-/ Hvad betyder erfaringer fra teamorganiseringen for den traditionelle lederrolles indhold? Hvilke permanente påvirkninger på den kendte organisation skønnes teamorganiseringen at få? Gode råd til kolleger på andre skoler (som skal eller er i gang med team o.lign.) Ting man endelig skal huske på, når man går i gang med "team":
Bilag B:Oversigt over bidragende skoler og interviewpersoner samt svarpersoner i forbindelse med spørgeskemaer
Handelsskoler: 1. Grindsted Handelsskole (17/3-98) 2. Haderslev Handelsskole (19/3-98) 3. Kolding Købmandsskole (13/3-98) 4. Skive Handelsskole (2/4 -98) 5. Svendborg Handelsskole (29/3-98) 6. Vejle Handelsskole (18/3-98) Tekniske skoler 1. Håndværkerskolen Haslev (31/3-98) 2. Odense Tekniske Skole (19/3 -98) 3. Teknisk Skole Slagelse ( 27/3-98) Herudover blev der ikke returneret spørgeskemaer fra andre tre skoler.
Bilag C:"Gruppens udvikling i faser" Grupper udvikler sig forskelligt. Alligevel er der ligesom en vis lovmæssighed eller gentagelse i det, man kan observere. Der gennemløbes nogle faser, som næsten alle kan sammenlignes med et menneskes livsforløb. Og bortset fra varigheden af de forskellige faser og tilbagefald fra en fase til en tidligere, synes der at være en vis regelmæssighed og genkendelighed i de faser, forskellige grupper må igennem for at kunne udvikle sig til effektive grupper - eller til at ophøre...
"Den formelle fase" Vi er i en ny gruppe. Usikkerhed og formel høflighed og hensyntagen. Hvem er jeg her? Hvem og hvordan er de andre? Jeg gør, som jeg plejer - og uden at støde nogen.
"Følen-på-tænderne-fasen" Initiativ. Tegn på modsætninger og mulige konflikter dukker op. Hvem skal styre her? Undervisningen, læreren eller forhold derhjemme gør det svært at arbejde her. Dialoger trives ikke rigtigt - så lad os stemme om det!
"Lykkestemningsfasen" Vi fandt alligevel hinanden. Denne er den bedste gruppe! De tavse deltager, og de dominerende tager hensyn, virker tilbageholdende og venlige. Uforløste spændinger i gruppens "underbevidsthed" fornemmes, men undertrykkes.
"Revolutionsfasen" Nye initiativer dukker op. Vi må ud af denne stilstand. Hvorfor skulle vi ikke kunne være både effektive og have det rart sammen? Det underbevidste og hidtil undertrykte træder frem. Sammenstød, rivalisering og åben konflikt. Krav om strukturering. Tilbagefald eller modning.
"Den modne fase" Lederskab opstår og varetages skiftende efter behov. Følelsesmæssige problemstillinger kan håndteres. Alle ressourcer udnyttes. Modsætninger kan drøftes i en afslappet atmosfære. Arbejde og procesanalyse. Alle har et ansvar og tager det. Da der her er tale om tendenser, er det ikke alle grupper, der når igennem til at blive en moden, effektiv og problemløsende enhed. Grundene hertil kan være mange. Prøv eventuelt selv at angive nogle af disse ud fra dine egne erfaringer med grupper.
Bilag D:"Den modne gruppe" A. Samler fuldstændige informationer om et problem, før den prøver at løse det. B. Er i stand til at have god kommunikation til andre grupper, som den har forbindelse med. C. Bedømmer fremførte ideer efter deres konsekvenser - snarere end efter deres kilde. D. Har høj tolerance over for usikkerhedsmomenter og/eller dobbelthed i opgaven. E. Har intet behov for at udpege et fast, formelt ledeskab. F. Er engageret i demokratiske normer. G. Har løst de følelsesmæssige modsætninger i gruppen. H. Tilpasser sin ledelsesform efter skiftende opgaver og situationer.
Efter Arne Sjölund 1965 Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel |