[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Indholdsfortegnelse

 

 

 

Forord

Indledning

1. Hvad er strategi på en erhvervsskole?

1.1 Hvorfor skal der arbejdes strategisk på erhvervsskolerne?
1.2 Hvad er strategi?
1.3 Hvordan kommer skolen videre?

2. Hvad er erhvervsskolernes kerneydelser?

2.1 Kerneydelser
2.2 Kernekompetencer
2.3 Hvordan kommer skolen videre?

3. Hvordan træffes strategiske beslutninger?

3.1 Mønstre i strategiudviklingen
3.2 Strategiske processer
3.3 Hvordan kommer skolen videre?

4. Hvordan klarlægges den strategiske situation?

4.1 Analyser af omgivelserne
4.1.1 Forståelse af omgivelsernes natur
4.1.2 Overvågning af omgivelsernes indflydelse
4.1.3 Strukturanalyse af de politiske og konkurrencemæssige omgivelser
4.1.4 Identificering af skolens politiske og konkurrencemæssige position

4.2 Analyser af skolen
4.3 Hvordan kommer skolen videre?

5. Hvad indeholder en strategiproces for en erhvervsskole?

5.1 Idégrundlag

5.2 Analysearbejde inden udformningen af strategierne 5.2.1 Intern analyse (styrker og svagheder)
5.2.2 Macroanalyse (muligheder og trusler)

5.3 Strategiske valg
5.4 Hvordan kommer skolen videre?

6. Hvordan kan strategierne implementeres?

6.1 Kritiske forudsætninger
6.2 Strategier og skolens andre aktiviteter
6.3 Hvordan kommer skolen videre?

7. Hvordan kan der følges op på strategierne?

Efterskrift

 



Forsiden | Kolofon