Indledning
Historisk er strategi tæt knyttet til militær og politik. Inden for de sidste mange årtier har de klassiske erfaringer om strategi fundet nye anvendelsesområder, hvoraf det især er i de private virksomheder, brugen har været høj. I denne type af virksomheder knyttes strategi ofte tæt sammen med konkurrence, ligesom virksomhedernes aktiviteter ofte forklares ud fra indbyrdes kampe om forbrugernes gunst. Umiddelbart kunne denne konkurrencebetonede strategiverden opfattes som så langt fra erhvervsskolernes dagligdag, at der ikke er nogen mening med at se på de erfaringer og den inspiration, der kan hentes fra denne. Men strategi beskæftiger sig også med andet end konkurrence. Inden for det sidste årti har der været en forøget fokus på kerneydelser og ressourcer, emner som har generel interesse og aktualitet for alle typer af virksomheder, herunder specielt erhvervsskoler. Strategi er på den ene side noget meget enkelt og på den anden side en meget kompleks proces. Så godt som alle - uanset baggrund - har en holdning til, hvad man (læs ledelsen) burde gøre, hvilken strategi, der er den bedste samt til, hvordan arbejdet burde være organiseret. På trods af alle disse synspunkter - eller måske netop på grund af disse - er det en kompleks proces at få det overblik over både omgivelser og interne ressourcer, som kan danne baggrund for en gennemtænkt og realistisk strategi. Målsætningen med dette hæfte er at inspirere og støtte erhvervsskolerne i deres strategiarbejde. Dette vil ikke ske gennem en traditionel gennemgang af hvad strategi er, men gennem en præsentation og diskussion af en række centrale spørgsmål og problemstillinger, som naturligt indgår i strategiarbejdet. Det er så op til de enkelte deltagere i strategiarbejdet at besvare og få besvaret disse spørgsmål samt at bruge disse svar aktivt. En hjælp til dette arbejde findes i den række af analyseredskaber, som kort præsenteres. Udgangspunktet tages i en fastlæggelse af, hvad strategi indeholder generelt, og specielt argumenteres der for, hvorfor erhvervsskolerne skal arbejde strategisk. Dette følges op af en gennemgang af rammerne for erhvervsskolernes strategiarbejde. Dernæst gennemgås, hvordan strategiske beslutninger træffes, og hvordan analyser benyttes i forbindelse med klarlæggelsen af erhvervsskolernes strategiske situation. Der sluttes af med en beskrivelse af, hvad en strategiproces for en erhvervsskole kan indeholde samt en række overvejelser i forbindelse med, hvordan strategierne kan implementeres og opfølges. Der er bevidst valgt en ikke-akademisk præsentation af emnerne. Dette betyder dog ikke, at de mange erfaringer, som den meget omfattende litteratur, forskning og praksis inden for strategi indeholder, ikke indgår. Erfaringerne indgår aktivt direkte i udvælgelsen af emnerne samt indirekte i teksten, ligesom der er henvisninger til yderligere litteratur for dem, der har disse tilbøjeligheder. Citatet fra Alice i Eventyrland på første side i dette hæfte sammenfatter strategiarbejdet i to centrale beslutningsområder: Hvor skal vi hen? Hvordan kan vi komme derhen? I dette inspirationshæfte vil rammerne for strategiarbejdet blive præsenteret gennem en række konkrete modeller og spørgsmål, som strategiarbejdet bør tage stilling til på enhver erhvervsskole. Der er bevidst ikke fokuseret på svar, men mere på de strategiske spørgsmål, som den enkelte skole eller afdeling på skolen skal have en holdning til. Modellerne, som præsenteres, er ligeledes udvalgt ud fra et ønske om overblik og enkelthed, mere end fuldstændighed og kompleksitet. Målgruppen for hæftet er dem, der deltager i og er ansvarlige for erhvervsskolernes strategiarbejde, hvilket primært er skolernes ledelser og bestyrelser. En så bred målgruppe nødvendiggør en bred og praksisorienteret tilgang til strategiemnet. De fleste har allerede på nuværende tidspunkt mange erfaringer om strategiarbejde, hvorfor dette hæfte har ambitionen om at fremme, systematisere og måske revitalisere strategiarbejdet på de enkelte erhvervsskoler. Det er desuden vort mål at kunne inspirere til at få erhvervsskolernes strategiarbejde yderligere systematiseret og konkretiseret, samt at starte udviklingen af en række strategimodeller, som aktivt kan bruges på erhvervsskolerne - herunder modeller, som realistisk tager udgangspunkt i erhvervsskolernes komplekse hverdag. At arbejde med strategier er at arbejde med helheder. Helheder, hvor alle dele vægtes sammen og vurderes, og hvor der besluttes for helheden. Dette stiller store krav til deltagerne i strategiarbejdet, idet de skal kunne vægte og vælge mellem detaljer og helheder samt finde løsninger, som både tager hensyn til helheden og til de enkelte - ofte meget forskellige - dele af skolens aktiviteter. Strategiarbejdet er en naturlig del af skolernes fortsatte arbejde med kvaliteten i erhvervsuddannelserne og bør derfor indgå med den vægt, et sådant arbejde naturligt må have på de enkelte skoler. God fornøjelse med det videre strategiarbejde
Forsiden | Forord | Næste kapitel |