Hvordan kan strategierne implementeres?De fleste, som har arbejdet med strategier, har stået med spørgsmålene, hvorfor kom den valgte strategi ikke til at fungere? eller hvorfor fungerede strategien? Der er ofte langt fra de forkromede strategier og til virkelighedens verden. Her vil der dog komme en række overvejelser om denne implementeringsproblematik, i håbet om at læring i et vist omfang er mulig - også ud fra andres erfaringer. Erfaringer med strategiarbejde i større og mindre institutioner viser, at strategimodeller og processer skal afdramatiseres og gøres jordnære, således at både ledelse og medarbejdere opnår en høj grad af ejerskab til arbejdet. Udbuddet af litteratur og rådgivning om strategiske værktøjer, modeller, metoder osv. er efterhånden så omfattende, uoverskueligt og i mange tilfælde teoretisk og akademisk, at det afholder mange fra at tage fat på en systematisk udvikling og implementering af strategier for fremtiden. Ligeledes er det måske netop den praktiske argumentation for at udskyde arbejdet. Måske derfor bruger mange ledelsesgrupper alt for meget tid til at diskutere, hvilken model og metode, man skal benytte sig af. Ofte er diskussionen frugtesløs, og strategiarbejdet kommer aldrig i gang. Man må acceptere, at ikke alle kan være 100% enige i valg af metode og indhold, og at det mere er samspillet og mindre modellen, der gør strategien til en succes. Vigtigt er det dog, at modellen kan forstås, og at der blandt medarbejdere opnås en stor grad af ejerskab til modellen og hermed også en god start på processen. Det sidste behøver ikke være svært, for selve udformningen og implementeringen af strategier er i sig selv såre simpelt og kræver blot en god portion sund fornuft. Også derfor bør indfaldsvinklen til strategisystematikken være enkel og forståelig for alle. Udgangspunktet i kravene til strategiarbejdet bør tages i idégrundlaget, og sammenhængene skal synliggøres. Som tidligere nævnt har ledelsen en afgørende rolle for succesgraden i gennemførelsen og acceptfasen, som i en historisk synsvinkel altid har været den sværeste at håndtere. Kompleksiteten af denne proces fremgår af følgende ledelsesopgaver i en strategiudviklingsproces:
På erhvervsskolerne i Danmark benytter man sig alt efter størrelse og strategi af vidt forskellige organisationsformer. Når ledelsesbegrebet anvendes her, tænkes der på ledelse i mere end ét organisatorisk lag. Ofte er det den enkelte institutions størrelse, der er afgørende for, hvor mange organisatoriske lag, der har ledelsesansvar. Mellem disse lag kan der selvfølgelig delegeres ansvar. Strategiudvikling bør involvere hele organisationen, hvorfor det oftest vil være nødvendigt at udarbejde strategiformuleringer på alle organisatoriske niveauer. På en større erhvervsskole vil der således skulle udvikles strategier på: institutions-, afdelings- samt uddannelses- og funktionsniveau, mens det på en mindre skole kun vil være nødvendigt at udvikle strategier på institutions- samt uddannelses- og funktionsniveau. Det er vigtigt, at strategiudviklingen altid også omfatter funktionsniveauet, således at medarbejderne ser deres egen rolle i forhold til strategierne. I denne forbindelse er det vigtigt at slå fast, at alle skal have muligheden for at engagere sig i den videre proces, hvor afdelinger og uddannelsesretninger/funktioner skal udforme strategiformuleringer. Der vil være en række afdelinger og funktioner: udvikling, bygningsdrift, kantine, boghandel, mediatek, markedsføring, skolemiljø, lønningsbogholderi, elevregistrering, bogholderi, ekspedition og kasse, regnskab og lignende, som sikkert vil finde det vanskeligt at udfærdige deres bidrag til strategierne uden at udvise lidt kreativitet. Det er derfor centralt, at alle funktioner og afdelinger er med på, hvad der er strategiske overvejelser og hermed, hvad der er afgørende for skolens fremtid. Det er under udarbejdelsen af strategiformuleringerne vigtigt at huske alle forhold af betydning for formuleringernes værdi og betydning for det videre arbejde. Er strategiformuleringen objektiv og baseret på: De strategiformuleringer, der udarbejdes af afdelinger, uddannelsesretninger og funktioner kan alle tage udgangspunkt i ledelsens oplæg, som kan være blevet præsenteret, diskuteret og opnået enighed om på et eller flere stormøder eller gå-hjem-møder på institutionen. Derfor er det vigtigt, at ledelsens oplæg er gennemarbejdet og kalibreret til forventningerne hos medarbejderstaben.
Det er vigtigt, at strategiarbejdet udmønter sig i et synligt resultat, som alle kan forholde sig til. Med udgangspunkt i den enkelte institutions organisationsopbygning vil formuleringerne kunne være synlige i følgende formulerede strategier:
InstitutionsstrategiAfdelings- og stabsstrategierUddannelsesretnings- og funktionsstrategierSom tidligere nævnt kan chefgruppen i institutionsstrategierne sætte grænser for medarbejdernes økonomiske, faglige og pædagogiske kreativitet, ligesom de også positivt kan sætte retning og synergi i udviklingsprocessen. Alligevel må man forvente, at der, qua engagement og kreativitet, vil blive udformet strategier og forslag, som rækker ud over mulighederne i de eksisterende budgetter. Ligeledes vil der komme forslag, som vil have vide tværorganisatoriske konsekvenser og derfor kræve ledelsesmæssig afklaring, inden de eventuelt sættes i drift. Men det betyder intet, blot man gør det klart over for medarbejderne, at chefgruppen forbeholder sig ret til at prioritere de foreslåede indsatsområder, og at de skal diskuteres i organisationen. Derfor er det yderst vigtigt, at alle medarbejdere
informeres, når strategiformuleringerne er tilendebragt. Afhængig
af den enkelte skoles størrelse og ressourcer kan forskellige former
for information vælges:
Det bedste resultat opnås, hvis man vælger at kombinere de tre former, da strategiarbejdet skal leve videre i organisationen, for at medarbejdernes interesse og forståelse fastholdes. Ligeledes skal strategiformuleringerne diskuteres med medarbejderne. Slå målene fast igen og igen, forklar og diskuter, hvad der ligger ud over budgettet, forklar og diskuter de organisatoriske implikationer, vis og diskuter de synlige resultater, fortæl, hvordan ledelsen vil anvende alle de konstruktive forslag, gå i dialog om fremtiden, diskuter og vis, hvordan strategiarbejdet skal leve videre, diskuter og vis, hvordan funktionsniveauerne understøtter de overordnede målsætninger, fortæl, hvornår resultaterne af strategiarbejdet igen skal vurderes, hvem der skal involveres, hvordan - og sidst men ikke mindst lad være med at fokusere på det negative og alt det, der ikke kan lade sig gøre. Når disse møder er overstået, skal strategierne finde egen identitet og deres eget liv i organisationen på den enkelte skole. Derfor er det vigtigt, at strategiprocessen følges gennem målinger og resultatvurderinger i den eksisterende mødestruktur og organisation. Disse skal diskuteres på møder, synliggøres i referater, personalebladet eller nyhedsbreve, årsrapporter og lignende informationsmateriale. Dette stiller store krav til ledelseskompetencerne, men kan opgaven løftes, vil det medføre sandsynlighed for, at der skabes overensstemmelse mellem strategiudvikling og virkelighed.
6.1 Kritiske forudsætningerNår man forsøger at udvikle strategiplaner fra idé til fælles accept og gennemførelse med fokus på både modeller og proces, er der en række forhold, som har afgørende indflydelse på graden af succes.
6.2 Strategier og skolens andre aktiviteterImplementeringen griber ind i en række af erhvervsskolens aktiviteter, idet der skal tages stilling til bla. følgende spørgsmål:
Grænserne til organiseringen af erhvervsskolen er, som det fremgår af ovenstående, tæt knyttet til strategiarbejdet, både i forbindelse med selve strategiarbejde og ved implementeringen. Fokuseringen, på at opbygningen af intern og ekstern legitimitet er central for erhvervsskolerne, får den konsekvens, at der bliver behov for værdiorienteret ledelse. Ledelse som ikke blot omhandler strategiudvikling og eksterne relationer, men som også omhandler de interne relationer, relationer mellem mennesker. Et væsentligt aspekt er her at få skabt velfungerende og motiverende arbejdsmiljøer. Forandringsledelse drejer sig om at tage initiativer og om at få dem gennemført. Men ledere kan tage nok så gode initiativer, skabe strukturelle forandringer og igangsætte organisatoriske udviklingsprogrammer mv. Lige lidt hjælper det, hvis der ikke er opbakning til initiativerne. Så står eksempelvis manualerne for kvalitetsarbejdet ubrugte hen. Strukturændringer mv. skaber ingen resultater alene - de skal følges op af holdningsændringer, og her har den værdiorienterede ledelse med sin fokusering på processen en mulighed for at være løftestang. Værdierne skal kunne identificeres som bærende eller grundlæggende for den enkelte erhvervsskole og skal kunne deles (identificeres, forstås og accepteres) af interessenter i og helst også uden for organisationen. Et af de centrale mål med værdiledelse og arbejde med etik i organisationer er at etablere tillidsbaserede relationer, der er istand til at skabe loyalitet blandt medarbejderne og stolthed over det arbejde, man udfører. Der ligger er stort og vigtigt arbejde og venter på mange erhvervsskoler, før et mål om at etablere en sådan loyalitet og stolthedsfølelse er i hus.
6.3 Hvordan kommer skolen videre?Besvarelse på skolen af følgende spørgsmål kan fremme strategiarbejdets kvalitet:
Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel |