Til forsiden
Krone
Undervisningsministeriets logo

Kvik-Guide til Viskvalitet.dk




Den trykte publikations forside

Resumé

Kvik-Guiden indeholder en kort introduktion til Viskvalitet.dk, der er Undervisningsministeriets webbaserede værktøj til dokumentation og evaluering af kvaliteten i arbejdsmarkedsuddannelserne. Kvik-Guiden er et praktisk værktøj for undervisere inden for AMU-systemet.

 


Indhold:

Forord
Formålet med Kvik-Guiden
Kort om Viskvalitet.dk
Procedurer for kvalitetsudvikling
Resultater i Viskvalitet.dk
Samarbejde og opgavefordeling
Hvis du vil vide mere…
Bilag


Komplet indholdsfortegnelse
Kolofon
Hele publikationen samlet i en fil (67 kB)
Hele publikationen i PDF-format (2.8 MB)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 3392 5000

© Undervisningsministeriet 2006
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

grøn streg

Indholdsfortegnelse

Forord

Formålet med Kvik-Guiden

Kort om Viskvalitet.dk
Hvad kan man i Viskvalitet.dk?
God kvalitet i arbejdsmarkedsuddannelserne
Skolernes opgaver
Evalueringsspørgsmål

Procedurer for kvalitetsudvikling

Mulighed for udvikling af egne spørgsmål på skolen
Formulering af spørgsmål
kap04.html:Svarkategorier
Sparring

Resultater i Viskvalitet.dk
Resultatoversigter
Analyse af resultaterne
Oversigt over rapporter

Samarbejde og opgavefordeling
Rollefordeling mellem skolen og efteruddannelsesudvalget

Hvis du vil vide mere…

Bilag
Bilag 1. Fælles spørgsmål til kursisterne
Bilag 2. Fælles spørgsmål til virksomhederne
Bilag 3. Eksempler på spørgsmål fra efteruddannelsesudvalg
Bilag 4. Eksempler på spørgsmål fra skoler
Undervisningsministeriets håndbogsserie

groslash;n streg

Forord

Viskvalitet.dk er Undervisningsministeriets webbaserede værktøj til dokumentation og evaluering af kvaliteten i arbejdsmarkedsuddannelserne.

Formålet med denne Kvik-Guide til Viskvalitet.dk er at inspirere lærere og ledere, der arbejder med arbejdsmarkedsuddannelser, til at bruge evalueringssystemet mere aktivt i det daglige arbejde med kvalitetsudvikling af uddannelserne.

Alle kursister, som deltager i en arbejdsmarkedsuddannelse, skal gennemføre en evaluering med Viskvalitet.dk. Det samme gælder for en repræsentativ del af de virksomheder, hvis medarbejdere deltager i arbejdsmarkedsuddannelser. Skolerne skal bruge evalueringerne i kvalitetsudvikling af uddannelserne, og det betyder, at både lærere og ledere skal investere tid til analyser af evalueringsresultaterne.

Ved at anvende Kvik-Guiden kan skolerne få inspiration til, hvordan de kan få et bedre udbytte af den tid, de allerede anvender på Viskvalitet.dk. Samtidig kan skolerne få inspiration til, hvordan de kan udbygge deres anvendelse af evalueringssystemet ved for eksempel at stille egne spørgsmål til kursister og virksomheder eller ved at indgå i dialog med efteruddannelsesudvalg om evalueringsresultaterne.

Kun gennem en aktiv anvendelse af evalueringsresultaterne kan Viskvalitet.dk bidrage til kvalitetsudvikling af arbejdsmarkedsuddannelserne. Gevinsten fra den investering, der ligger i at gennemføre evalueringerne, kommer først hjem, når resultaterne bliver anvendt til at forbedre uddannelserne. Derfor denne Kvik-Guide!

Lizzie Mærsk Nielsen og Claus Müller fra Teknologisk Institut, Arbejdsliv har udarbejdet Kvik-Guiden i tæt samarbejde med Jørgen Brogaard Nielsen fra Undervisningsministeriet. Teknologisk Institut har siden 2001 bidraget til evaluering og udvikling af Viskvalitet.dk.

Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af publikationen.

Jørgen Brogaard Nielsen
Undervisningsministeriet
Afdelingen for erhvervsrettet voksenuddannelse
Kontor for livslang læring
November 2006

groslash;n streg

Formålet med Kvik-Guiden

Denne Kvik-Guide er en kort introduktion til skolernes anvendelse af Viskvalitet.dk. Formålet er at informere og inspirere lærere og ledere om de muligheder, der er for at anvende Viskvalitet.dk til kvalitetsudvikling af arbejdsmarkedsuddannelserne.

I Kvik-Guiden tages der udgangspunkt i de arbejdsgange, der er i forhold til tilrettelæggelse og gennemførelse af arbejdsmarkedsuddannelserne, gennemførelse af kurserne, evaluering af kurserne samt opfølgning af evalueringerne:

Mål og rammer

  • Fokus på uddannelsesmålet, der danner grundlag for kurset.
  • Beskrivelse af informationsbehovet for at vide, om målet er nået, herunder eventuel udarbejdelse af skolespecifikke evalueringsspørgsmål.
Gennemførelse af kurset
  • Kontakt med og information til kursist og virksomhed før og eventuelt under forløbet.
  • Kursusadministrationens og lærerens tilrettelæggelse af evalueringen.
  • Gennemførelse af undervisningen.
Evaluering og måling af indsatsen
  • Skriftlig evaluering.
  • Udskrift af evalueringsresultaterne.
  • Mundtlig evaluering.
Opfølgning på evalueringen
  • Overveje årsager til gode henholdsvis mindre gode evalueringsresultater.
  • Drøftelse af evalueringsresultaterne med kollegaer, ledere etc.
  • Overveje tiltag, der kan forbedre evalueringsresultaterne.
  • Opfølgning på evalueringen i forhold til kursister, virksomheder og eventuelle andre interessenter.
  • Fastsættelse af nye mål og planer for arbejdet med kurserne og for arbejdet med måling og dokumentation af kursets kvalitet.

I kapitel 2 får læserne en kort introduktion til Viskvalitet.dk. Desuden defineres forståelse af god kvalitet i arbejdsmarkedsuddannelserne, og kvalitetscirklen præsenteres.

Kapitel 3 sætter fokus på procedurer for kvalitetsudvikling af arbejdsmarkedsuddannelserne. I kapitlet gives en beskrivelse af de trin, der bør være i skolernes procedurer for sikring og forbedring af kvaliteten i arbejdsmarkedsuddannelserne. Der er også et eksempel på en skoles interne procedurer.

I kapitel 4 får læserne ideer til, hvordan de kan udarbejde skolespørgsmål, som supplerer de fælles spørgsmål og spørgsmålene fra efteruddannelsesudvalgene.

Kapitel 5 giver et overblik over de evalueringsrapporter, skolerne kan udtrække fra Viskvalitet.dk.

I kapitel 6 er der fokus på, hvordan skolerne kan samarbejde med efteruddannelsesudvalgene om kvalitetsudvikling af arbejdsmarkedsuddannelserne. Kapitlet indeholder også et forslag til, hvordan rollerne mellem skolen og efteruddannelsesudvalget kan fordeles.

Kapitel 7 er en kort opsummering af, hvor læseren kan finde yderligere oplysninger om Viskvalitet.dk og de forskellige elementer, der knytter sig hertil.

Da Kvik-Guiden blot er en kort introduktion til anvendelse af Viskvalitet.dk i kvalitetsudvikling, henvises der undervejs til, hvor læseren kan hente flere informationer.

groslash;n streg

Kort om Viskvalitet.dk

Viskvalitet.dk er Undervisningsministeriets system til evaluering af arbejdsmarkedsuddannelserne. Systemet er internetbaseret, hvilket betyder, at der på webstedet www.viskvalitet.dk er adgang til systemets forskellige funktioner.

Viskvalitet.dk består af to hovedelementer: evalueringer og videntilvækstmålinger. Kvik-Guiden handler udelukkende om evalueringerne.

Ved at bruge evalueringsresultaterne i Viskvalitet.dk kan skolen få et overblik over kursisternes og virksomhedernes grad af tilfredshed med arbejdsmarkedsuddannelserne. Såvel de gode evalueringsresultater som de mindre gode kan være med til at inspirere skolen til, hvordan lærere og ledere i fællesskab kan bidrage til en højere kvalitet i arbejdsmarkedsuddannelserne. Der kan derfor være rigtigt god fornuft i at bruge Viskvalitet.dk på en konstruktiv og fremadrettet måde.

Undervisningsministeriet har stor interesse i, at skolerne anvender Viskvalitet.dk til kvalitetsudvikling af arbejdsmarkedsuddannelserne, fordi det sikrer fælles omdrejningspunkt og begreber for et systematisk arbejde med kvalitet og evaluering. Derfor omfatter ministeriets tilsyn også krav om, at skoler og efteruddannelsesudvalg kan dokumentere, at de arbejder systematisk og synligt med sikring af kvaliteten af arbejdsmarkedsuddannelserne, blandt andet ved anvendelse af evalueringsresultaterne fra Viskvalitet.dk.

Hvad kan man i Viskvalitet.dk?

I Viskvalitet.dk har Undervisningsministeriet, skolerne og efteruddannelsesudvalgene mulighed for:

  • at formulere spørgsmål og opbygge spørgeskemaer,
  • at analysere og fremstille resultater,
  • at læse om funktioner og løbende justeringer af Viskvalitet.dk,
  • at lege og forsøge sig frem ved at låne en testadgangskode hos UNI•C, som varetager brugersupporten for Viskvalitet.dk.
Brugerne af arbejdsmarkedsuddannelserne bliver præsenteret for evalueringsskemaerne i Viskvalitet.dk på en pc med forbindelse til internettet eller via udprintede skemaer. Hvis evalueringsskemaet besvares direkte via internettet, bliver resultaterne automatisk opsamlet. Afleverer brugerne papirskemaer, skal skolerne skanne skemaerne ind eller taste data ind via internettet.

God kvalitet i arbejdsmarkedsuddannelserne

Undervisningsministeriet har fastlagt, at god kvalitet i arbejdsmarkedsuddannelserne er en kombination af,

  • at kursisterne når de mål, der er hensigten med den arbejdsmarkedsuddannelse, de deltager i – altså, at kursisterne opnår de tilsigtede kompetencer,
  • at de opnåede kompetencer er relevante for kursisterne, virksomhederne og/eller arbejdsmarkedet.
For at sikre, at kursisterne når de mål, der er hensigten, er det helt nødvendigt, at underviserne sikrer, at undervisningen gennemføres i god overensstemmelse med beskrivelserne for de aktuelle uddannelsesmål, enkeltfag og Fælles Kompetencebeskrivelser, som er godkendt af Undervisningsministeriet. Det er derfor vigtigt, at både kursister og lærere forud for kurserne er godt kendt med disse beskrivelser, og at de aktuelle, godkendte beskrivelser er til rådighed i undervisningssituationen i en papirudgave.

Når man skal arbejde med kvalitetsudvikling af arbejdsmarkedsuddannelserne, er det vigtigt at arbejde systematisk. Kvalitetsarbejdet vedrørende arbejdsmarkedsuddannelserne tager udgangspunkt i kvalitetscirklen. Kvalitetscirklen er Undervisningsministeriets anbefalede model for arbejdet med kvalitet i arbejdsmarkedsuddannelserne.

Budskabet med kvalitetscirklen er, at alle aktiviteter og arbejdsprocesser i kvalitetsarbejdet bør tænkes ind og overvejes i forhold til cirklens fire faser. For hver aktivitet og arbejdsproces skal man samtidig fastlægge og bruge velegnede metoder for arbejdet.

I enkel form ser kvalitetscirklen sådan ud:

Kvalitetscirklen


Kvalitetscirklen betyder – set i forhold til arbejdsmarkedsuddannelsessystemet som helhed for det første

  • at alle led i uddannelsesindsatsen skal dokumenteres: Der skal være relevant, tilgængelig og hurtig information til rådighed for vurdering af den indsats, der ydes.
For det andet, at ministeriet, skolerne og efteruddannelsesudvalgene alle har ansvar for:
  • at foretage vurdering og opfølgning af informationerne,
  • at dele information og oplyse andre led i uddannelsesindsatsen om forhold, der bør ændres.
Kun ved at gå hele cirklen rundt og bruge den dokumentation, der samles op, til (re)vurdering og dialog om de fastsatte mål og planer, ender man med kvalitetsudvikling. Skolerne kan hente inspiration til at arbejde med evaluering af undervisning i hæftet “Undervisningsevaluering: fem spørgsmål, fem råd, fem metoder”, der er udgivet af Danmarks Evalueringsinstitut.1

Skolernes opgaver

I arbejdet med at anvende Viskvalitet.dk til kvalitetsudvikling af arbejdsmarkedsuddannelserne har skolerne en række opgaver. Skolerne skal for eksempel:

  • Gennemføre kursistevalueringer.
  • Gennemføre virksomhedsevalueringer.
  • Sikre registreringer af besvarelserne.
  • Anvende resultaterne i kvalitetssikring og udvikling.
  • Inddrage ministeriet og efteruddannelsesudvalg, hvis noget bør ændres i arbejdsmarkedsuddannelserne.
  • Etablere enkle procedurer for månedlig eller kvartalsvis gennemgang af resultaterne fra Viskvalitet.dk.
  • Udarbejde planer og procedurer for skolernes samarbejde med efteruddannelsesudvalgene.
Skolen kan desuden udforme sine egne supplerende spørgsmål om undervisning, lokaler, kantinen etc. i Viskvalitet.dk.

Det er skolens opgave at beslutte, hvilke medarbejdere/ledere der varetager de forskellige arbejdsopgaver i forbindelse med anvendelse af Viskvalitet.dk.

Evalueringsspørgsmål

I Viskvalitet.dk er der to forskellige evalueringsskemaer. Det ene er til kursister, det andet til virksomheder, som har haft medarbejdere på kursus.

Evalueringsskemaerne består af op til tre sæt spørgsmål:

  • De fælles spørgsmål er fælles for alle de evalueringer, der gennemføres i arbejdsmarkedsuddannelserne. Der er syv fælles evalueringsspørgsmål og tre baggrundsspørgsmål. Alle ti spørgsmål går igen på alle spørgeskemaer til kursister, uanset hvilket kursus de har deltaget i. Der er fire andre fælles evalueringsspørgsmål og fire baggrundsspørgsmål på skemaet til virksomhederne. Se de fælles spørgsmål i bilag 1 og 2.
  • Spørgsmål fra det efteruddannelsesudvalg, der har ansvaret for det pågældende uddannelsesmål. Udvalgene stiller typisk tre til fem spørgsmål. Se eksempler på spørgsmål fra efteruddannelsesudvalg i bilag 3.
  • Spørgsmål fra skolen, hvis skolen har valgt at udarbejde spørgsmål til kursister og/eller virksomheder på det pågældende kursus. Se eksempler på spørgsmål fra skoler i bilag 4. Det anbefales at overveje antallet af spørgsmål nøje i forhold til den tid, det vil tage kursister og virksomheder at svare. Normalt må man som skole ikke stille mere end fem spørgsmål om generelle forhold og fem spørgsmål om forhold på det enkelte kursus – altså højst ti ekstra spørgsmål.

1: http://www.eva.dk/Viden_og_metode/Redskaber/Arkiv_for_notater.aspx?M=Shop&PID=1559 &ProductID=235

groslash;n streg

Procedurer for kvalitetsudvikling

I skolens arbejde med kvalitetsudvikling af arbejdsmarkedsuddannelserne er det en rigtig god hjælp at have procedurer og rutiner for, hvordan man vil arbejde med kvalitetsudviklingen. Desuden er det et krav fra Undervisningsministeriet, at alle skoler etablerer enkle procedurer for månedlig eller kvartalsvis gennemgang af resultaterne fra Viskvalitet.dk.

At sikre, at kvalitetsudviklingsarbejdet – også på længere sigt – bliver en indarbejdet del af de daglige rutiner, kræver, at ambitionsniveauet for kvalitetsudviklingsarbejdet er sat realistisk. Naturligvis kunne det være rart at arbejde for at opnå et tilfredshedsgennemsnit på 4,4 på en FKB eller et uddannelsesmål. Omvendt ville et så højt gennemsnit for mange skoler kræve uforholdsmæssigt mange ressourcer i arbejdet med at afdække forklaringer på evalueringsresultaterne i forhold til, hvis udgangspunktet er et evalueringsresultat på 3,8.

Skolerne skal udarbejde procedurer for, hvordan de vil arbejde med sikring og forbedring af kvaliteten af arbejdsmarkedsuddannelserne. Beskrivelsen af procedurerne skal indeholde følgende trin:

  1. Målsætning
    • Fastlæggelse af målsætningen.
    • Er der andre mål end kvalitetsudvikling?
    • Hvilket kvalitetsniveau sættes i forhold til Viskvalitet.dk (for eksempel 3,9)?
  2. Procedurer og roller
    • Fastlæggelse af, hvilke medarbejdere der har ansvaret for hvilke arbejdsopgaver i kvalitetsarbejdet.
    • Beslutning om, hvem der trækker data fra Viskvalitet.dk.
  3. Datagrundlag
    • Fastlæggelse af, hvilke rapporter der skal trækkes fra Viskvalitet.dk.
    • Overvejelser om, hvorvidt der er behov for at udforme ekstra spørgsmål til kursisternes og/eller virksomhedernes evalueringsskemaer.
    • Opmærksomhed på, om datagrundlaget giver de informationer, der skal til for at styre efter den målsætning, der er blevet fastlagt.
  4. Opfølgningskriterier
    • Fastlæggelse af, hvilke kriterier der skal opfyldes i evalueringsresultaterne, før noget gøres til genstand for en nærmere analyse, for eksempel ved at overveje, om der skal være en nedre grænse i evalueringsresultaterne, der automatisk resulterer i en nærmere analyse. Det kan også være med i overvejelserne at analysere årsagerne til særligt gode evalueringsresultater.
  5. Justeringer
    • Fastlæggelse af justerende initiativer, der skal iværksættes på baggrund af gennemførte analyser.
    • Overvejelser over, hvilke aktører og interessenter der kan bidrage til forbedrede evalueringsresultater.
  6. Offentliggørelse af evalueringsresultaterne
    • Skolen skal overveje, hvordan den vil offentliggøre evalueringsresultaterne. I Lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne2 fremgår det, at det er et minimumskrav, at skolerne lægger visse evalueringsresultater ud på skolens websted. På www.viskvalitet.dk kan man efter login se minimumsreglerne for arbejdsmarkedsuddannelserne på Viskvalitet.dk’s opslagstavle.

Et eksempel på en skoles interne procedurer

En skole har sat fokus på, hvordan den kan anvende Viskvalitet.dk til kvalitetsudvikling af de arbejdsmarkedsuddannelser, den gennemfører. Skolen vil gerne involvere lærere og afdelingsledere i kvalitetsudviklingen og har blandt andet besluttet sig for følgende procedurer:

Skolens kvalitetsansvarlige sørger for, at der kvartalsvist udtrækkes rapporter fra Viskvalitet.dk, der indeholder en samlet opgørelse over resultatet for henholdsvis kursisters og virksomheders evalueringer fordelt på efteruddannelsesområder. Desuden udtrækkes en oversigt, som viser resultaterne for alle de gennemførte arbejdsmarkedsuddannelser, der ligger under ministeriets vejledende grænseværdier – altså i det kritiske røde område. Endelig foretages en opgørelse over gennemførte arbejdsmarkedsuddannelser, der har bemærkelsesværdigt gode evalueringsresultater.

Alle spørgsmålstyper: Baggrunds-, fælles, udvalgs- og skolespørgsmål i henholdsvis kursistevalueringerne og virksomhedsevalueringerne er medtaget sammen med de relevante, skriftlige kommentarer fra evalueringsskemaerne.

Skolen har valgt at bruge løbenummerfeltet, når der oprettes evalueringer i Viskvalitet.dk. Når skolen med et bogstav eller et tal markerer, hvilken afdeling kurset gennemføres på, kan skolen efterfølgende udtrække rapporter over evalueringsresultater fordelt på de enkelte afdelinger.

I rapporten summeres der op på alle spørgsmål med tilhørende grafiske visninger af evalueringsresultaterne efter en mindre bearbejdning i regneark. Rapporten er udformet, så det er muligt at sammenligne de enkelte arbejdsmarkedsuddannelsers resultat med hele efteruddannelsesområdets resultat.

Rapporterne bruges i de relevante afdelinger, i drøftelser med skolens bestyrelse og i de lokale uddannelsesudvalg på de områder, evalueringsresultaterne dækker.

Foranstående eksempel lægger op til, at skolens enkelte afdelinger arbejder med rapporterne over evalueringsresultaterne. Rapporterne kan for eksempel danne grundlag for et afdelingsmøde, hvor lærere og ledere i fællesskab kan drøfte mulighederne for at øge kursisters og virksomheders tilfredshed med arbejdsmarkedsuddannelserne. Resultaterne kan desuden danne grundlag for drøftelser med det lokale uddannelsesudvalg.

En skoles interne procedurer kan desuden sætte fokus på, hvordan skolen gennem anvendelsen af Viskvalitet.dk kan synliggøre kvaliteten af de arbejdsmarkedsuddannelser, den gennemfører. Skolen kan for eksempel vælge at udarbejde en rapport over evalueringsresultaterne fra alle de arbejdsmarkedsuddannelser, der gennemføres på skolen. Rapporten kan fremsendes til skolens bestyrelse og til ledelsesgruppen, og desuden kan den lægges på skolens websted. Når skolen har overvejet mulige tiltag, der kan øge kvaliteten af de arbejdsmarkedsuddannelser, skolen gennemfører, kan det ligeledes være en god idé at orientere herom på webstedet.

2: http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2005/0088029.htm

groslash;n streg

Mulighed for udvikling af egne spørgsmål på skolen

Evalueringsskemaerne i Viskvalitet.dk består altid af baggrundsspørgsmål, fælles spørgsmål og af spørgsmål fra efteruddannelsesudvalgene, der knytter sig til de enkelte uddannelsesmål. Som tidligere nævnt har skolen også mulighed for at stille spørgsmål til kursister og/eller virksomheder. Skolen kan stille spørgsmål til enkelte hold, enkelte uddannelsesmål eller til alle kursister/virksomheder. Det er skolen, der selv bestemmer, hvem der stilles hvilke spørgsmål. Se eksempler på skolespørgsmål i bilag 4.

Når en skole ønsker at udvikle sine egne spørgsmål til kursister og/eller virksomheder, kan der vælges mellem forskellige typer af spørgsmål og svarkategorier. Der kan dog ikke genereres gennemsnitsberegning med tal på alle typer af spørgsmål i Viskvalitet.dk. Derfor er det vigtigt at overveje spørgsmålstyper og svarkategorier, som egner sig til at evaluere det, man ønsker fokus på.

Det er skolens administrator af Viskvalitet.dk, som har mulighed for at gå ind og oprette spørgsmål til skolens kursister og virksomheder, men inden da skal spørgsmålene udformes af de lærere og ledere, der har kendskab til uddannelsesområdet. Det er vigtigt, at lærere og ledere endnu engang nærlæser uddannelsesmålet, samt de fælles spørgsmål og de spørgsmål fra efteruddannelsesudvalget, der knytter sig til uddannelsesmålet. Herved kan lærere og ledere blive opmærksomme på, hvilke spørgsmål der allerede stilles til kursister og virksomheder, og hvilke spørgsmål det derfor kunne være relevant for skolen at supplere med.

Et eksempel på behovet for at stille ekstra spørgsmål

En skole er utilfreds med evalueringsresultaterne på et konkret uddannelsesmål. Skolen har et kvalitetsmål på minimum 3,9, men på det pågældende uddannelsesmål ligger gennemsnittet typisk på 3,3. En gennemgang af evalueringsresultaterne på fælles spørgsmål og efteruddannelsesudvalgets spørgsmål giver ikke et klart billede af, hvorfor kursisterne ikke er lige så tilfredse, som de er på de fleste andre uddannelsesmål, som skolen gennemfører kurser på.

Lærerne har forsøgt at drøfte problemstillingen med kursisterne, men heller ikke det har givet et klart billede. Nogle kursister giver udtryk for, at de ikke synes, at de har lært det, der er kursets formål, mens andre kursister er meget utilfredse med deres egen indsats på kurset.

I forhold til efteruddannelsesudvalgets spørgsmål synes mange kursister, at det faglige niveau på ét specifikt fagligt tema er for lavt, mens andre synes, at det er for højt.

På baggrund af ovenstående beslutter den ansvarlige afdelingsleder på skolen sig til, at der skal udarbejdes nogle supplerende spørgsmål, blandt andet om undervisning, udstyr og lokaleforhold, såkaldte skolespecifikke spørgsmål, som alle kursister på det pågældende uddannelsesmål skal svare på.

De fælles spørgsmål til kursisterne handler om:

  • Overordnet tilfredshed.
  • Kendskab til formål.
  • Om man har lært det, der er kursets formål.
  • Egen indsats på kurset.
  • Lærerens tilrettelæggelse af undervisningen.
  • Kursets faglige niveau.
  • Anvendelighed af det lærte i arbejdet fremover.
  • Hvem der fik ideen til kurset.
  • Nuværende jobsituation.
  • Hvorfra man fik oplysninger om kurset.
Efteruddannelsesudvalgenes spørgsmål varierer meget i forhold til de enkelte uddannelsesmål. Dette skyldes, at spørgsmålene skal knytte sig tæt til målbeskrivelsen på den enkelte arbejdsmarkedsuddannelse og altså dermed til fagligheden.

Eksempler på et spørgsmål fra efteruddannelsesudvalg3

I hvilken grad kan du efter kurset udføre måling og kontrol af maskinpolerede overflader?

(Svarmuligheder: I meget høj grad, I høj grad, I nogen grad, I begrænset grad, Slet ikke, Ved ikke/Ikke relevant)

Hvis skolen skal skaffe sig ny viden, er det altså helt centralt, at der er opmærksomhed om de spørgsmål, der allerede stilles, så man kan komme et spadestik dybere. Det første, der skal gøres, er altså at finde ud af, hvilke temaer det er vigtigt at spørge ind til. Når disse er opstillet, kan man gå over til formulering af spørgsmålene.

Formulering af spørgsmål

I formuleringen af spørgsmål er der en række overvejelser, man bør gøre sig, så man sikrer sig, at kursisten/virksomheden forstår spørgsmålet, og så man kan få svar på den problemstilling, man gerne vil have belyst. Der er en række forskellige faldgruber, som man skal passe på, når man formulerer spørgsmål. Nogle af disse faldgruber vil blive præsenteret i det følgende.

Flere spørgsmål i et spørgsmål

Vær opmærksom på, at der kun må være ét spørgsmål i hvert af de stillede spørgsmål. Man ser ofte spørgsmål, der reelt kunne opdeles i to eller flere spørgsmål.

Spørgsmålet: “Hvor tilfreds er du med udstyret i teorilokalet og laboratoriet?” kan med fordel deles op i to spørgsmål:

  1. Hvor tilfreds er du med udstyret i teorilokalet?
  2. Hvor tilfreds er du med udstyret i laboratoriet?
Herved kan man sikre sig, at man både får svar på tilfredshed med udstyret i teorilokalet og med udstyret i laboratoriet. Det kan være rigtigt svært for kursisten at svare, hvis denne er meget utilfreds med udstyret i det ene lokale og meget tilfreds med udstyret i det andet lokale – og skolen bliver ikke klogere af svaret.

Knudrede og uklare formuleringer

Lange, knudrede og uklare formuleringer kan gøre det vanskeligt at vide, hvad det er, der skal svares på.

Spørgsmålet: “Hvor tilfreds er virksomheden med skolens visitering af medarbejderen til kurset, og med medarbejderens udbytte heraf?” er uklart. Skal man svare på, om man er tilfreds med visiteringen og med, at det netop var det kursus, medarbejderen kom på? Eller skal man svare på, om man var tilfreds med visiteringen, og om man var tilfreds med medarbejderens udbytte af at deltage i kurset eller…? Også i dette tilfælde kan spørgsmålet med fordel deles op i to.

Lange og korte sætninger

I en spørgeskemaundersøgelse er det vigtigt at benytte sig af korte sætninger, så det er værd at bruge tid på at overveje, hvordan man bedst formulerer sig kort. Dette er ikke mindst centralt i forhold til et spørgeskema, som skal læses af kortuddannede, hvoraf en del har læseproblemer.

Spørgsmålet: “I hvilken grad synes du, at de øvrige kursisters forudsætninger bidrager til at gøre kurset til et spændende og udbytterigt kursus, hvor du lærer meget?” kunne for eksempel kortes ned til at spørge til, om de øvrige kursisters forudsætninger bidrager til at gøre kurset godt.

Aktiv og passiv sprogbrug

Det er vigtigt at formulere spørgsmålene i et let forståeligt sprog. Og det er vigtigt for læsbarheden og forståelsen at skrive i en aktiv form. Det vil sige – i videst muligt omfang – at undgå udsagnsord i passiv form (eksempelvis: der skrives….., der læses….., der udfyldes…., der planlægges….). Brug i stedet aktivt sprog, så læseren umiddelbart kan se, hvem det er, der handler (eksempelvis: kursisten skriver…, kursisten læser…., kursisten udfylder……, skolen planlægger….).

Spørgsmålet: “Hvor tilfreds er du med den måde, hvorpå arbejdsmiljø vægtes?” kan med fordel ændres til: “Hvor tilfreds er du med skolens prioritering af temaet arbejdsmiljø i undervisningen?”

Uens sprogbrug – ens begreber

Når man formulerer spørgsmål, skal man være opmærksom på at anvende et ensartet sprogbrug, så respondenten ikke bliver forvirret. Det er uheldigt, hvis man nogle steder omtaler AMU-kurset ved anvendelsen af forskellige begreber, som for eksempel kurset, uddannelsen, forløbet eller AMU. Det kan også være forvirrende, hvis man skiftevist taler om kursistens arbejdsplads, kursistens virksomhed eller kursistens arbejdssted. Det kan dels gøre det vanskeligt for kursisten at forholde sig til, hvad der egentlig bliver spurgt om, og dels kan det være vanskeligt at tolke svarene.

Sammenhæng mellem spørgsmål og svarmuligheder

Når man formulerer spørgsmål, er det vigtigt at sikre sig, at der er en klar sammenhæng mellem de enkelte spørgsmål og de svarmuligheder, der er til rådighed. Dette er naturligvis meget logisk, men der har været nogle eksempler på, at denne sammenhæng mangler. Dette hænger især sammen med, at man ved indtastning af spørgsmål i Viskvalitet.dk selv skal vælge svarkategorierne, og at man nogle gange glemmer at læse spørgsmålet og svarmulighederne i sammenhæng.

Spørgsmålet: “Har du modtaget vejledning fra skolen om, hvilket kursus du skulle deltage i?” kan for eksempel ikke besvares med svarkategorier fra tilfredshedsskalaen (Meget tilfreds, Tilfreds etc.). Gradsskalaen (I meget høj grad, I høj grad etc.) kan heller ikke anvendes.

Spørgsmålet skal omformuleres – eller der skal anvendes en tredje svarkategori – og det kan overvejes at opdele spørgsmålet i to spørgsmål: “I hvilken grad har du modtaget vejledning fra skolen om, hvilket kursus du skulle deltage i?” og “Hvor tilfreds er du med den vejledning, du har fået fra skolen om, hvilket kursus du skulle deltage i?”

Hermed er det dog ikke gjort, for spørgsmål to er betinget af, at kursisten faktisk har modtaget vejledning fra skolen. Dette problem kan løses ved, at kursisten kun får spørgsmål to, hvis han/hun har modtaget vejledning fra skolen.

Øvrige opmærksomhedspunkter

I formulering af spørgsmålene er det desuden vigtigt at være opmærksom på, om følgende er opfyldt:

  • Spørgsmålene er neutrale.
  • Spørgsmålene er relevante for svarpersonerne.
  • At flest mulige ord har få eller ingen bibetydninger.
  • At alle de anvendte ord er forståelige.
  • At der er anvendt korrekt tegnsætning, der gør det lettere at læse og forstå spørgsmålet.
  • At der ikke anvendes forkortelser, som svarpersonerne måske ikke forstår.
  • Spørgsmålene er enkle og grammatisk korrekte.
  • Spørgsmålene er præcise uden at være meget lange.
  • At spørgsmålene ikke indeholder dobbelte nægtelser (ikke + ikke).
  • At spørgsmålene er neutrale, så de ikke tilskynder til bestemte besvarelser.
Afprøv altid spørgsmålene på en mindre gruppe kursister/ virksomheder, inden de lægges ind på Viskvalitet.dk. Testen med kursister kan for eksempel gennemføres ved at udlevere spørgsmålene i papirform til et til to hold, lade kursisterne besvare spørgsmålene og efterfølgende drøfte spørgsmålene med dem. Vær opmærksom på, at den lille test ikke overflødiggør eventuelle justeringer af spørgsmålene efter igangsættelsen.

Yderligere inspiration til formulering af gode spørgsmål kan for eksempel fås i Socialforskningsinstituttets rapport: Guide til gode spørgeskemaer, som er skrevet af Henning Olsen. 06:11. 4

Svarkategorier

På Viskvalitet.dk er det muligt at beregne et gennemsnit for de svar, som kursisterne og virksomhederne har givet i evalueringen. Skolen vælger selv, hvilke svarskalaer den vil benytte sig af. Som tidligere nævnt er det dog ikke alle svarskalaer, der kan beregnes et gennemsnit ud fra. Læs nærmere herom i Viskvalitet.dk-brugervejledningen (jævnfør afsnittet “Alle svarkategorier til oprettelse af spørgsmål under tilfredshedsdelen af www.viskvalitet.dk”).

Godkendte svarskalaer til gennemsnitsberegning

De svarskalaer, der er godkendt til at indgå i beregnede gennemsnit, er følgende:

  • Tilfredshedsskala.
  • Gradskala.

Tilfredshedsskala
Når der benyttes en tilfredshedsskala, vil der kunne formuleres spørgsmål som:

Hvor tilfreds er du med…?

De svarkategorier, der benyttes hertil, er:
– Meget tilfreds
– Tilfreds
– Hverken tilfreds eller utilfreds
– Utilfreds
– Meget utilfreds
– Ved ikke / Ikke relevant



Gradskala
Når der benyttes en gradskala, vil der kunne formuleres spørgsmål som:

I hvilken grad synes du…?

De svarkategorier, der benyttes hertil, er:
– I meget høj grad
– I høj grad
– I nogen grad
– I begrænset grad
– Slet ikke
– Ved ikke / Ikke relevant


Der er mulighed for at skifte mellem svarskalaer fra ét spørgsmål til det næste.

Svarskalaer, der ikke er godkendt til gennemsnitsberegning

De svarskalaer, der ikke er godkendt til gennemsnitsberegning, er eksempelvis:

  • Ja / nej. Et eksempel på et spørgsmål kunne være: Vil du svare ja eller nej til…?
  • Enighed. Et eksempel på et spørgsmål kunne være: Er du enig i følgende…?
  • Let / svært. Et eksempel på et spørgsmål kunne være: Hvor let / svært synes du…?
  • Lært. Et eksempel på et spørgsmål kunne være: Har du lært…?
  • Brug for. Et eksempel på et spørgsmål kunne være: Har du brug for…?
Selvom der ikke kan beregnes gennemsnit på disse svarskalaer, er det naturligvis muligt at få beregninger på, hvor mange der har svaret inden for de enkelte kategorier.

Kombination af godkendte og ikke godkendte svarskalaer

Det er tilladt at kombinere et spørgsmål om, hvor tilfreds kursisten er med et bestemt forhold, med et spørgsmål om, hvor stor betydning det har for vedkommende. Selvom kursisten eksempelvis er utilfreds med en del af et kursus, er det ikke sikkert, at det er noget, vedkommende lægger vægt på. Ved at kombinere de to spørgsmålstyper, kan der altså gives en vurdering af, hvor kritisk en eventuel utilfredshed er.

Spørgsmålet “Hvor tilfreds er du med kursets faglige indhold vedrørende …?” (Svarmuligheder: Meget tilfreds, Tilfreds etc.) kan for eksempel kombineres med spørgsmålet “Hvor stor betydning har det for dig at lære om…?” (Svarmuligheder: Meget stor betydning, Stor betydning etc.)

I ovenstående tilfælde vil der ikke blive beregnet gennemsnit (talværdier mellem 1 og 5) for betydningsspørgsmålet, men kun for tilfredshedsspørgsmålet. Resultaterne vil selvfølgelig stadig fremgå, blandt andet i den færdige rapport – oversigtsrapporten.

På samme måde er det også muligt at kombinere spørgsmål, hvor der bruges en gradskala, med et spørgsmål om, hvor stor betydning det har for vedkommende.

Sparring

Når de relevante spørgsmål er blevet formuleret, kan det være en rigtigt god idé at bede om sparring, ved at andre læser spørgsmålene og fortæller, hvordan de forstår dem.

Der kan være tale om sparring med:

  • nærmeste leder,
  • kollegaer,
  • samarbejdspartnere,
  • brugere af spørgeskemaet.
Som forberedelse til sparring kan det være en fordel at gøre opmærksom på de potentielle fejl, vedkommende skal lede efter. De tidligere nævnte typiske fejlkilder i forbindelse med formulering af spørgsmål (for eksempel lange sætninger eller flere spørgsmål i ét) kan fanges af en god sparringspartner.

3: Se eksempler på flere spørgsmål i bilag 3.
4: http://www.sfi.dk/sw40884.asp

groslash;n streg

Resultater i Viskvalitet.dk

Viskvalitet.dk rummer de samlede oplysninger om evalueringsresultaterne for alle arbejdsmarkedsuddannelserne. Alle interesserede – for eksempel potentielle kursister og virksomheder – kan få adgang til resultaterne af de fælles spørgsmål via internettet på adressen www.viskvalitet.dk. Resultaterne kan ses via Resultatoversigter.

Resultaterne af efteruddannelsesudvalgenes spørgsmål er kun synlige for skolerne og for det efteruddannelsesudvalg, der har stillet de pågældende spørgsmål, efter login i systemet med brugernavn og adgangskode.

Resultaterne af skolernes spørgsmål er kun tilgængelige for den skole, der har stillet de pågældende spørgsmål til deres kursister og/eller de virksomheder, som kursisterne kommer fra. Det er også kun den skole, der har gennemført kurset, som kan se kursisternes og virksomhedernes skriftlige kommentarer i evalueringsskemaet.

Skolerne kan se alle resultaterne af de evalueringer, som deres kursister og virksomheder har deltaget i, mens andre interesserede – kursister, virksomheder, efteruddannelsesudvalg, offentligheden etc. – kun kan se resultater af de fælles spørgsmål på en arbejdsmarkedsuddannelse, når der er besvarelser fra mindst 35 kursister eller fem virksomheder.

Resultatoversigter

Inde i Resultatoversigter kan man vælge at se nærmere på enten kursisternes eller virksomhedernes evaluering. Der er mulighed for at se resultater vedrørende:

1) Et uddannelsesmål.
2) En skole.
3) Et efteruddannelsesudvalg.
4) Alle uddannelsesmålenes udvikling over tid.
5) De fælles kompetencebeskrivelser (FKB).

I tilgang 1, 2, 3 og 5 vises resultaterne for de kvartaler, man selv vælger ud. Tilgang 4 viser udviklingen af resultaterne på de enkelte fælles spørgsmål opdelt på kvartaler og år.

Resultaterne kan udskrives i skemaform direkte fra websiden (www.viskvalitet.dk).

Analyse af resultaterne

Mens Resultatoversigter er tilgængelige for alle, kræver det login (brugernavn og adgangskode) at analysere data fra Viskvalitet.dk nærmere og dybere. Efter login er der udstrakte muligheder for at få relevant, detaljeret og aktuel viden, om hvordan forskellige forhold ved arbejdsmarkedsuddannelserne bliver vurderet af kursister og virksomheder.

Alle skoler og efteruddannelsesudvalg har en administrator, der med en administrator-login-kode kan gennemføre analyser på tværs af alle gennemførte kurser.

Med en lærer-login-kode, som kan fås hos skolens administrator, har lærere og andre medarbejdere på skolen mulighed for at analysere evalueringsresultater for de enkelte kursushold. Lærerindgangen til evalueringsresultaterne har grundlæggende mulighed for at udtrække de samme analyserapporter, som administratoren har, men lærerindgangen til analyserne er begrænset til resultater for ét hold af gangen.

For eksempel kan man som lærer vælge at se en rapport over kursisternes evalueringsresultater på skærmen eller printe den umiddelbart efter gennemførelse af en evaluering med Viskvalitet.dk, hvor de tekstkommentarer, som kursisterne har skrevet, også er med. De skriftlige evalueringer kan dermed inddrages i lærerens mundtlige evaluering med kursisterne, og gode såvel som mindre gode evalueringsresultater kan uddybes.

Yderligere oplysninger om funktionaliteten i Viskvalitet.dk findes i Brugervejledningen på Viskvalitet.dk. Brugervejledningen ligger som ikon øverst i billedet, når man er logget ind.

Oversigt over rapporter

De foruddefinerede rapporter, som kan genereres fra Viskvalitet.dk er:

1. Rapport

Gennemsnit for hvert tilfredshedsspørgsmål opdelt på uddannelsesmål/EUD-fag.

1a. Rapport

Gennemsnit for hvert tilfredshedsspørgsmål opdelt på uddannelsesmål/EUD-fag og FKB.

2. Rapport

Gennemsnit af samtlige tilfredshedsspørgsmål opdelt på uddannelsesmål/EUD-fag.

2a. Rapport

Gennemsnit af samtlige tilfredshedsspørgsmål opdelt på uddannelsesmål/EUD-fag og FKB.

3. Rapport

Gennemsnit for hvert tilfredshedsspørgsmål på tværs af uddannelsesmål/EUD-fag.

4. Rapport

Gennemsnit af samtlige tilfredshedsspørgsmål på tværs af uddannelsesmål/EUD-fag.

5. Rapport

Oversigtsrapport Procentfordeling på samtlige evalueringsspørgsmål.

6. Rapport

Top 10 rapport De ti evalueringsspørgsmål, hvor størst andel har svaret Meget tilfreds/Tilfreds eller I meget høj grad/I høj grad.

7. Rapport

Forbedringsområder De ti evalueringsspørgsmål, hvor størst andel har svaret Meget utilfreds/Utilfreds eller Slet ikke/I mindre grad.

8. Rapport

Variabel rapport Lav analyser af udvalgte besvarelser.

9. Rapport

Oversigt over tekstbesvarelser – opdelt Udskriver alle tekstbesvarelser i datasættet – opdelt på spørgsmål.

10. Rapport

Oversigt over tekstbesvarelser – samlet Udskriver alle tekstbesvarelser i datasættet – samlet per svarperson.

Det er kun skolerne, der har adgang til at se rapporterne 9 og 10 med tekstbesvarelser fra spørgeskemaernes kommentarfelter.

Resultatoversigten fremkommer med talværdier mellem 0 og 5. Den laveste værdi står for besvarelsen Meget utilfreds eller Slet ikke, mens den højeste værdi står for besvarelsen Meget tilfreds eller I meget høj grad.

De evalueringsspørgsmål, der kan genereres rapporter over, er spørgsmål, der vedrører tilfredshedsspørgsmål (for eksempel:

Hvor tilfreds er du med….?) og gradsspørgsmål (for eksempel: I hvilken grad synes du, at ….?). I de fælles spørgsmål er der desuden baggrundsspørgsmål.

Når skoler og efteruddannelsesudvalg formulerer deres egne spørgsmål i Viskvalitet.dk, har de ud over tilfredshedsspørgsmål og gradsspørgsmål en række andre spørgsmålstyper og svarkategorier at vælge imellem, men der genereres ikke talværdier på besvarelsen af disse spørgsmål. Det er dog altid muligt at analysere resultaterne, for eksempel gennem opgørelser af, hvor mange der har svaret inden for de enkelte svarkategorier.

Skoler og efteruddannelsesudvalg kan logge sig ind i systemet med eget brugernavn og egen adgangskode og vælge punktet Analysere data?, hvorefter skolen kan analysere resultaterne for eget område.

Når man er logget ind som skole/efteruddannelsesudvalg, er det kun egne resultater, man arbejder med.

groslash;n streg

Samarbejde og opgavefordeling

I det følgende sættes der fokus på den opfølgning af evalueringsresultaterne fra Viskvalitet.dk, der skal ske på skoler og i efteruddannelsesudvalg, og som i vid udstrækning kan ske i et samarbejde mellem de to parter. Afsnittet indeholder desuden en præcisering af opgave- og rollefordelingen mellem skolen og efteruddannelsesudvalget.

Skolernes kvalitetsudvikling af arbejdsmarkedsuddannelserne kan med fordel ske i samarbejde med de efteruddannelsesudvalg, der har udviklet de konkrete uddannelsesmål. Det kan ses ved udveksling af informationer, analyser og rapporter mellem efteruddannelsesudvalget og skolen. Det kan bidrage til, at:

  • Skolen på baggrund af løbende tilbagemeldinger fra efteruddannelsesudvalget kan blive støttet i til stadighed at producere den ønskede faglige kvalitet i arbejdsmarkedsuddannelserne.
  • Efteruddannelsesudvalget på baggrund af løbende tilbagemeldinger fra skolen kan blive støttet i til stadighed at udstikke hensigtsmæssige og tidssvarende rammer for at kunne producere den ønskede faglige kvalitet i arbejdsmarkedsuddannelserne.
Dialogen mellem skolen og efteruddannelsesudvalget kan støttes gennem udarbejdelsen af et sæt fælles retningslinjer for, hvordan dialogen kan finde sted i praksis.

Dialogen kan have forskellig karakter, for eksempel:

1. Løbende dialog

Skolen og efteruddannelsesudvalget har en aftale om en løbende dialog, der tager udgangspunkt i aktuelle, konkrete tegn på ekstraordinære gode resultater eller kvalitetsbrist. Dialogen kan omfatte medarbejdere på alle niveauer – helt afhængigt af behovet.

2. Periodevis dialog

De kvalitetsansvarlige på skolen og i efteruddannelsesudvalget udveksler udarbejdede kvalitetsrapporter (for eksempel halvårsrapporter). Rapporterne kan være ledsaget af eventuelle spørgsmål eller kommentarer, som ønskes nærmere belyst – eventuelt ved et møde, hvis der er behov for det.

3. Årlig dialog

Den årlige dialog kan ligeledes tage udgangspunkt i de udarbejdede kvalitetsrapporter. Den årlige dialog kan med fordel foregå ved et møde, for eksempel mellem efteruddannelsesudvalget og de skoler, som efteruddannelsesudvalget især samarbejder med.

Rollefordeling mellem skolen og efteruddannelsesudvalget

Nedenfor er skitseret et forslag til, hvordan arbejdsopgaverne kan fordeles mellem de involverede medarbejdere på skolen og hos efteruddannelsesudvalget.

Som det er beskrevet i kapitel 9 i Undervisningsministeriets “Vejledning om fælles kompetencebeskrivelser, arbejdsmarkedsuddannelser...” er der en række opgaver, som skal være en fast del af en skoles og et efteruddannelsesudvalgs arbejde med kvalitetssikring og kvalitetsudvikling af arbejdsmarkedsuddannelserne. Disse opgaver fremgår af det følgende. Desuden er der en række eksempler på, hvordan skoler og efteruddannelsesudvalg yderligere kan bidrage til kvalitetsudviklingen.

Skolen

Lærere og afdelingsledere skal:

  • Følge op på evalueringsresultater og løse eventuelle konstaterede problemer i samarbejde med kolleger og ledelsen.
  • Drøfte evalueringsresultater på møder med skolens andre lærere og skolens ledelse.
Lærere og afdelingsledere kan for eksempel:
  • Udvælge/bearbejde resultater og udarbejde rapporter om evalueringerne på egne kurser i samarbejde med den/de administrative medarbejder(e).
  • Foretage mere detaljerede analyser i Viskvalitet.dk af årsager til gode/mindre gode resultater.
  • Bidrage til udarbejdelsen af/udarbejde en rapport til egen ledelse.
  • Bidrage til udarbejdelsen af/udarbejde en rapport til relevante efteruddannelsesudvalg.
  • Drøfte evalueringsresultater på møder med repræsentanter fra efteruddannelsesudvalg.
  • Medvirke til, at der iværksættes relevante kvalitetsudviklingstiltag på skolen på baggrund af bredere tendenser i evalueringsresultaterne.
Afhængigt af den besluttede arbejdsfordeling på skolen kan en administrativ medarbejder for eksempel:
  • Stå for at tage udtræk fra Viskvalitet.dk til skolerapporter og/eller afdelingsrapporter.
  • Medvirke ved vurdering og sortering i udtrækkene ud fra de kriterier, man vælger på skolen.
  • Medvirke ved udarbejdelsen af rapporter over evalueringsresultaterne til lærere/uddannelseskonsulent og eventuelt til efteruddannelsesudvalg.
Ledelsen skal:
  • Fastlægge strategisk retning og målsætning for kvalitetsarbejdet.
  • Sørge for, at der bliver fulgt op på eventuelle kvalitetsproblemer, herunder i samarbejde med repræsentanter fra relevante efteruddannelsesudvalg og/eller ministeriet, hvor det er relevant.
  • Iværksætte relevante kvalitetsudviklingstiltag på baggrund af evalueringsresultaterne.
  • Medvirke til at udvikle Viskvalitet.dk i samarbejde med ministeriet.
Ledelsen kan for eksempel:
  • Få udarbejdet statistiske analyser af, hvor det ud fra evalueringsresultaterne bedst kan betale sig at sætte ind for at opnå bedre kvalitet.
  • Afholde møder med relevante efteruddannelsesudvalg, hvor evalueringsresultater inden for udvalgets område er på dagsordenen.

Efteruddannelsesudvalget

Uddannelseskonsulenten skal:

  • Drøfte evalueringsresultater på møder med efteruddannelsesudvalgets ledelse.
  • Følge op på evalueringsresultater og løse eventuelle konstaterede problemer i samarbejde med kolleger og ledelsen.
Uddannelseskonsulenten kan for eksempel:
  • Udvælge/bearbejde resultater og udarbejde rapporter om evalueringerne på egne kurser i samarbejde med den/de administrative medarbejder(e).
  • Foretage mere detaljerede analyser i Viskvalitet.dk af årsager til gode/mindre gode resultater.
  • Bidrage til udarbejdelsen af/udarbejde en rapport til egen ledelse.
  • Bidrage til udarbejdelsen af/udarbejde en rapport til relevante skoler.
  • Medvirke til, at der iværksættes relevante kvalitetsudviklingstiltag på efteruddannelsesudvalgets område på baggrund af bredere tendenser i evalueringsresultaterne.
  • Drøfte evalueringsresultater på møder med repræsentanter fra relevante skoler.
Afhængigt af den besluttede arbejdsfordeling i efteruddannelsesudvalget kan en administrativ medarbejder for eksempel:
  • Stå for at tage udtræk fra Viskvalitet.dk til rapporter om evalueringsresultaterne.
  • Medvirke ved vurdering og sortering i udtrækkene ud fra de kriterier, man vælger i efteruddannelsesudvalget.
  • Medvirke ved udarbejdelsen af rapporter over evalueringsresultaterne til uddannelseskonsulenterne, ledelsen og efteruddannelsesudvalget.
Ledelsen skal:
  • Fastlægge strategisk retning og målsætning for kvalitetsarbejdet.
  • Sørge for, at der bliver fulgt op på eventuelle kvalitetsproblemer, herunder i samarbejde med skolerne og/eller ministeriet, hvor det er relevant.
  • Iværksætte relevante kvalitetsudviklingstiltag på baggrund af evalueringsresultaterne.
  • Drøfte evalueringsresultaterne med efteruddannelsesudvalget.
  • Sørge for, at der udarbejdes spørgsmål til alle arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er tilknyttet en fælles kompetencebeskrivelse.
  • Medvirke til at udvikle Viskvalitet.dk i samarbejde med ministeriet.
Ledelsen kan for eksempel:
  • Få udarbejdet statistiske analyser af, hvor det ud fra evalueringsresultaterne bedst kan betale sig at sætte ind for at opnå bedre kvalitet.
  • Afholde møder med relevante skoler, hvor evalueringsresultater fra skolen er på dagsordenen.
Uanset hvilke producerer og former for samarbejde med efteruddannelsesudvalg, som skolen vælger at benytte sig af, er det vigtigt jævnligt at tage disse op til revision. Procedurer og samarbejde skal anvendes, når det er en hjælp. Hvis det primært er en belastning, må de revurderes.

groslash;n streg

Hvis du vil vide mere…

På webstedet www.viskvalitet.dk er det muligt at finde de vejledninger, der er lavet til systemet.

Vejledningerne kan enten bruges direkte, mens der arbejdes i systemet, eller de kan printes og bruges som opslagsværk. OBS! Vejledningerne opdateres løbende. Derfor er det en fordel at holde øje med webstedet.

Hvor er vejledningen, og hvordan kan man skrive den ud, hvis der er behov for det?

1) Gå ind på webadressen www.viskvalitet.dk.
2) Klik på Login-/Logout-knappen.
3) Skriv brugernavn og kodeord.
4) Klik på knappen Brugervejledning.
5) De relevante dokumenter kan printes i pdf-format fra forsiden af brugervejledningen eller læses direkte på skærmen.

I bunden af forsiden på Brugervejledning, kan man også stille spørgsmål til Viskvalitet.dk og komme med forslag til forbedringer af samme.

Koder:

Testkodeord fås hos UNI•Cs brugersupport på telefonnummer 3587 8800.

Normale kodeord fås hos UNI•C, Jørgen Lihn, direkte telefonnummer: 3587 8889. Normale kodeord udleveres dog kun på skrift til institutionen og aldrig over telefon eller e-post.

Brugersupport:

Man også kontakte følgende hotline/support:
Support telefon: 3587 8800
Support e-post: viskvalitet-support@uni-c.dk

Supplerende materialer

Undervisningsministeriet, 2004: Vejledning om fælles kompetencebeskrivelser, arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i fælles kompetencebeskrivelser, kapitel 9. Internetadresse: http://static.uvm.dk/publikationer/2004/kompetencebeskrivelser.

Socialforskningsinstituttet, 2006: Guide til gode spørgsmål. 06: 11.

Danmarks Evalueringsinstitut, 2003: Undervisningsevaluering: fem spørgsmål, fem råd, fem metoder. Internetadresse: http://www.eva.dk/Viden_og_metode/Redskaber/Arkiv_for_notater.aspx?M=Shop&PID=1559&ProductID=235

Bilag

Bilag 1. Fælles spørgsmål til kursisterne

Skemaet til kursister består af en indledning, efterfulgt af syv fælles spørgsmål, tre baggrundsspørgsmål, og et kommentarfelt:


Vedrørende løbende forbedring af arbejdsmarkedsuddannelserne Du har netop gennemført et kursus i:

(XX-måltitel… )

Da vi ønsker løbende at udvikle kursernes kvalitet, vil vi meget gerne høre din mening om kurset. Vi håber, at du vil hjælpe os ved at besvare dette spørgeskema.

Efter det sidste spørgsmål har du mulighed for at uddybe din besvarelse.

Din besvarelse er anonym.

På forhånd tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
(Institutionsnavn)







Bilag 2. Fælles spørgsmål til virksomhederne









Bilag 3. Eksempler på spørgsmål fra efteruddannelsesudvalg

De fælles spørgsmål efterfølges af efteruddannelsesudvalgets spørgsmål. Efteruddannelsesudvalgets spørgsmål til henholdsvis kursister og virksomheder er rettede mod det konkrete uddannelsesmål.

Efteruddannelsesudvalget skal formulere tre til fem spørgsmål til hvert uddannelsesmål.

Eksempler på evalueringsspørgsmål fra et efteruddannelsesudvalg til kursisterne:

  • I hvilken grad kan du efter kurset udføre måling og kontrol af maskinpolerede overflader? (Svarmuligheder: I meget høj grad, I høj grad, I nogen grad, I begrænset grad, Slet ikke, Ved ikke/Ikke relevant)
  • I hvilken grad synes du, at emnet montage skal vægtes højere på kurset: Operatør af hæve-sænke skriveborde? (Svarmuligheder: I meget høj grad, I høj grad, I nogen grad, I begrænset grad, Slet ikke, Ved ikke/Ikke relevant)
  • Er du tilfreds med dit udbytte af undervisningen i opbygning og konstruktion af formværktøjer? (Svarmuligheder: Meget tilfreds, Tilfreds, Hverken tilfreds eller utilfreds, Utilfreds, Meget utilfreds, Ved ikke/Ikke relevant)
Eksempler på evalueringsspørgsmål fra et efteruddannelsesudvalg til virksomhederne:
  • I hvilken grad kan medarbejderen efter kurset opbygge og konstruere formværktøjer? (Svarmuligheder: I meget høj grad, I høj grad, I nogen grad, I begrænset grad, Slet ikke, Ved ikke/Ikke relevant)
  • Hvilken betydning har det for virksomheden, at medarbejderen efter kurset kan udføre simple reparationer af hæve-sænke borde? (Svarmuligheder: Meget stor betydning, Stor betydning, En vis betydning, Begrænset betydning, Ingen betydning, Ved ikke)

Bilag 4. Eksempler på spørgsmål fra skoler

Skolen kan formulere op til fem spørgsmål til henholdsvis kursister og virksomheder. Hvis skolen vælger at formulere spørgsmål, står disse til sidst i evalueringsskemaet.

Spørgsmålene kan være fælles for alle uddannelsesmål på skolen, eller der kan formuleres spørgsmål til specifikke uddannelsesmål eller hold.

Eksempler på evalueringsspørgsmål fra en skole til kursisterne:

  • I hvilken grad er du tilfreds med kantineforholdene på skolen? (Svarmuligheder: I meget høj grad, I høj grad, I nogen grad, I begrænset grad, Slet ikke, Ved ikke/Ikke relevant)
  • Hvor tilfreds er du med undervisningsstedets omgivelser/miljø i øvrigt? (Svarmuligheder: Meget tilfreds, Tilfreds, Hverken tilfreds eller utilfreds, Utilfreds, Meget utilfreds, Ved ikke/Ikke relevant)
  • I hvilken grad synes du, at du fik den vejledning og information fra skolen, som du behøvede? (Svarmuligheder: I meget høj grad, I høj grad, I nogen grad, I begrænset grad, Slet ikke, Ved ikke/Ikke relevant)
Eksempler på evalueringsspørgsmål fra en skole til virksomhederne:
  • Hvor tilfreds er du med den betjening, du har fået ved henvendelse til skolens administration? (Svarmuligheder: Meget tilfreds, Tilfreds, Hverken tilfreds eller utilfreds, Utilfreds, Meget utilfreds, Ved ikke/Ikke relevant)
  • I hvilken grad synes du, at skolens websted opfylder virksomhedens behov for information? (Svarmuligheder: I meget høj grad, I høj grad, I nogen grad, I begrænset grad, Slet ikke, Ved ikke/Ikke relevant)
  • Hvor tilfreds er du med det materiale, virksomheden har fået tilsendt fra skolen? (Svarmuligheder: Meget tilfreds, Tilfreds, Hverken tilfreds eller utilfreds, Utilfreds, Meget utilfreds, Ved ikke/Ikke relevant)

Undervisningsministeriets håndbogsserie

I denne serie udsender Undervisningsministeriet publikationer med baggrundsorientering om lovgivningen, uddannelser og enkelte fag samt vejledninger om god praksis mv. Håndbøgerne er rettede mod uddannelsernes drift.

2006:
Nr. 1 – 2006: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på gymnasier og hf-kurser (UVM 4-053)

Nr. 2 – 2006: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på social- og sundhedsskoler (UVM 4-054)

Nr. 3 – 2006: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på voksenuddannelsescentre (UVM 4-055)

Nr. 4 – 2006: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på sygepleje- og radiografskoler (UVM 4-056)

Nr. 5 – 2006: Matematik i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 6 – 2006: Vejledning til køb, leje og leasing af kopimaskiner og printere (UVM) (indkøb på institutioner)

Nr. 7 – 2006: Realkompetencevurdering i EUD – praktiske muligheder (UVM 7-371) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 8 – 2006: Samfundsfag i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 9 – 2006: Naturfag, fysik og kemi i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 10 – 2006: Fremmedsprog i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 11 – 2006: Læring, kommunikation og samarbejde i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 12 – 2006: Skolepraktik i erhvervsuddannelserne (UVM 7-372) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 13 – 2006: Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan? (internetpublikation) (Grundskolen)

Nr. 14 – 2006: Sprogtest i AMU. Inspirationsmateriale til sprogtest af personer med dansk som andetsprog ved optagelse på arbejdsmarkedsuddannelse (internetpublikation) (Arbejdsmarkedsuddannelser)

Nr. 15 – 2006: Sortbog om lov nr. 579 af 9. juni 2006. Lov om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen (internetpublikation) (Videregående uddannelser)

Nr. 16 – 2006: Håndbog i AMUs tilbud til flygtninge og indvandrere (internetpublikation) (Arbejdsmarkedsuddannelser)

Nr. 17 – 2006: Kvik-Guide til Viskvalitet.dk (UVM 13-005) (Arbejdsmarkedsuddannelser)

Trykte publikationer – som i oversigten er forsynet med et UVM-bestillingsnummer – kan mod betaling af et ekspeditionsgebyr rekvireres hos Nordisk Bog Center eller hos boghandlere. Internetpublikationer kan frit downloades fra www.uvm.dk – til eget brug.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Kvik-Guide til Viskvalitet.dk" som hele publikationen
© Undervisningsministeriet 2006

Til forsiden
Til sidens top