|
 |
Kort om Viskvalitet.dk
Viskvalitet.dk er Undervisningsministeriets system til evaluering
af arbejdsmarkedsuddannelserne. Systemet er internetbaseret,
hvilket betyder, at der på webstedet www.viskvalitet.dk er
adgang til systemets forskellige funktioner.
Viskvalitet.dk består af to hovedelementer: evalueringer og
videntilvækstmålinger. Kvik-Guiden handler udelukkende om
evalueringerne.
Ved at bruge evalueringsresultaterne i Viskvalitet.dk kan skolen
få et overblik over kursisternes og virksomhedernes grad af
tilfredshed med arbejdsmarkedsuddannelserne. Såvel de gode
evalueringsresultater som de mindre gode kan være med til at
inspirere skolen til, hvordan lærere og ledere i fællesskab kan
bidrage til en højere kvalitet i arbejdsmarkedsuddannelserne.
Der kan derfor være rigtigt god fornuft i at bruge Viskvalitet.dk
på en konstruktiv og fremadrettet måde.
Undervisningsministeriet har stor interesse i, at skolerne anvender
Viskvalitet.dk til kvalitetsudvikling af arbejdsmarkedsuddannelserne,
fordi det sikrer fælles omdrejningspunkt og
begreber for et systematisk arbejde med kvalitet og evaluering.
Derfor omfatter ministeriets tilsyn også krav om, at skoler og
efteruddannelsesudvalg kan dokumentere, at de arbejder systematisk
og synligt med sikring af kvaliteten af arbejdsmarkedsuddannelserne,
blandt andet ved anvendelse af evalueringsresultaterne
fra Viskvalitet.dk.
Hvad kan man i Viskvalitet.dk?
I Viskvalitet.dk har Undervisningsministeriet, skolerne og
efteruddannelsesudvalgene mulighed for:
- at formulere spørgsmål og opbygge spørgeskemaer,
- at analysere og fremstille resultater,
- at læse om funktioner og løbende justeringer af
Viskvalitet.dk,
- at lege og forsøge sig frem ved at låne en testadgangskode
hos UNI•C, som varetager brugersupporten for
Viskvalitet.dk.
Brugerne af arbejdsmarkedsuddannelserne bliver præsenteret
for evalueringsskemaerne i Viskvalitet.dk på en pc med forbindelse
til internettet eller via udprintede skemaer. Hvis evalueringsskemaet
besvares direkte via internettet, bliver resultaterne
automatisk opsamlet. Afleverer brugerne papirskemaer, skal
skolerne skanne skemaerne ind eller taste data ind via internettet.
God kvalitet i arbejdsmarkedsuddannelserne
Undervisningsministeriet har fastlagt, at god kvalitet i arbejdsmarkedsuddannelserne
er en kombination af,
- at kursisterne når de mål, der er hensigten med den arbejdsmarkedsuddannelse,
de deltager i – altså, at kursisterne opnår
de tilsigtede kompetencer,
- at de opnåede kompetencer er relevante for kursisterne,
virksomhederne og/eller arbejdsmarkedet.
For at sikre, at kursisterne når de mål, der er hensigten, er det
helt nødvendigt, at underviserne sikrer, at undervisningen gennemføres
i god overensstemmelse med beskrivelserne for de
aktuelle uddannelsesmål, enkeltfag og Fælles Kompetencebeskrivelser, som er godkendt af Undervisningsministeriet. Det er
derfor vigtigt, at både kursister og lærere forud for kurserne er
godt kendt med disse beskrivelser, og at de aktuelle, godkendte
beskrivelser er til rådighed i undervisningssituationen i en papirudgave.
Når man skal arbejde med kvalitetsudvikling af arbejdsmarkedsuddannelserne,
er det vigtigt at arbejde systematisk.
Kvalitetsarbejdet vedrørende arbejdsmarkedsuddannelserne
tager udgangspunkt i kvalitetscirklen. Kvalitetscirklen er Undervisningsministeriets
anbefalede model for arbejdet med kvalitet
i arbejdsmarkedsuddannelserne.
Budskabet med kvalitetscirklen er, at alle aktiviteter og arbejdsprocesser
i kvalitetsarbejdet bør tænkes ind og overvejes i
forhold til cirklens fire faser. For hver aktivitet og arbejdsproces
skal man samtidig fastlægge og bruge velegnede metoder for
arbejdet.
I enkel form ser kvalitetscirklen sådan ud:
Kvalitetscirklen
Kvalitetscirklen betyder – set i forhold til arbejdsmarkedsuddannelsessystemet
som helhed for det første
- at alle led i uddannelsesindsatsen skal dokumenteres: Der
skal være relevant, tilgængelig og hurtig information til rådighed
for vurdering af den indsats, der ydes.
For det andet, at ministeriet, skolerne og efteruddannelsesudvalgene
alle har ansvar for:
- at foretage vurdering og opfølgning af informationerne,
- at dele information og oplyse andre led i uddannelsesindsatsen
om forhold, der bør ændres.
Kun ved at gå hele cirklen rundt og bruge den dokumentation,
der samles op, til (re)vurdering og dialog om de fastsatte mål og
planer, ender man med kvalitetsudvikling.
Skolerne kan hente inspiration til at arbejde med evaluering af
undervisning i hæftet “Undervisningsevaluering: fem spørgsmål,
fem råd, fem metoder”, der er udgivet af Danmarks Evalueringsinstitut.1
Skolernes opgaver
I arbejdet med at anvende Viskvalitet.dk til kvalitetsudvikling
af arbejdsmarkedsuddannelserne har skolerne en række opgaver.
Skolerne skal for eksempel:
- Gennemføre kursistevalueringer.
- Gennemføre virksomhedsevalueringer.
- Sikre registreringer af besvarelserne.
- Anvende resultaterne i kvalitetssikring og udvikling.
- Inddrage ministeriet og efteruddannelsesudvalg, hvis noget
bør ændres i arbejdsmarkedsuddannelserne.
- Etablere enkle procedurer for månedlig eller kvartalsvis gennemgang
af resultaterne fra Viskvalitet.dk.
- Udarbejde planer og procedurer for skolernes samarbejde
med efteruddannelsesudvalgene.
Skolen kan desuden udforme sine egne supplerende spørgsmål
om undervisning, lokaler, kantinen etc. i Viskvalitet.dk.
Det er skolens opgave at beslutte, hvilke medarbejdere/ledere
der varetager de forskellige arbejdsopgaver i forbindelse med
anvendelse af Viskvalitet.dk.
Evalueringsspørgsmål
I Viskvalitet.dk er der to forskellige evalueringsskemaer. Det
ene er til kursister, det andet til virksomheder, som har haft
medarbejdere på kursus.
Evalueringsskemaerne består af op til tre sæt spørgsmål:
- De fælles spørgsmål er fælles for alle de evalueringer, der gennemføres
i arbejdsmarkedsuddannelserne. Der er syv fælles
evalueringsspørgsmål og tre baggrundsspørgsmål. Alle ti
spørgsmål går igen på alle spørgeskemaer til kursister, uanset
hvilket kursus de har deltaget i. Der er fire andre fælles evalueringsspørgsmål og fire baggrundsspørgsmål på skemaet
til virksomhederne. Se de fælles spørgsmål i bilag 1 og 2.
- Spørgsmål fra det efteruddannelsesudvalg, der har ansvaret for
det pågældende uddannelsesmål. Udvalgene stiller typisk tre
til fem spørgsmål. Se eksempler på spørgsmål fra efteruddannelsesudvalg
i bilag 3.
- Spørgsmål fra skolen, hvis skolen har valgt at udarbejde
spørgsmål til kursister og/eller virksomheder på det pågældende
kursus. Se eksempler på spørgsmål fra skoler i bilag
4. Det anbefales at overveje antallet af spørgsmål nøje i
forhold til den tid, det vil tage kursister og virksomheder at
svare. Normalt må man som skole ikke stille mere end fem
spørgsmål om generelle forhold og fem spørgsmål om forhold
på det enkelte kursus – altså højst ti ekstra spørgsmål.
1:
http://www.eva.dk/Viden_og_metode/Redskaber/Arkiv_for_notater.aspx?M=Shop&PID=1559
&ProductID=235
Denne side indgår i publikationen " Kvik-Guide til Viskvalitet.dk " © Undervisningsministeriet 2006
|
 |