Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Procedurer for kvalitetsudvikling

I skolens arbejde med kvalitetsudvikling af arbejdsmarkedsuddannelserne er det en rigtig god hjælp at have procedurer og rutiner for, hvordan man vil arbejde med kvalitetsudviklingen. Desuden er det et krav fra Undervisningsministeriet, at alle skoler etablerer enkle procedurer for månedlig eller kvartalsvis gennemgang af resultaterne fra Viskvalitet.dk.

At sikre, at kvalitetsudviklingsarbejdet – også på længere sigt – bliver en indarbejdet del af de daglige rutiner, kræver, at ambitionsniveauet for kvalitetsudviklingsarbejdet er sat realistisk. Naturligvis kunne det være rart at arbejde for at opnå et tilfredshedsgennemsnit på 4,4 på en FKB eller et uddannelsesmål. Omvendt ville et så højt gennemsnit for mange skoler kræve uforholdsmæssigt mange ressourcer i arbejdet med at afdække forklaringer på evalueringsresultaterne i forhold til, hvis udgangspunktet er et evalueringsresultat på 3,8.

Skolerne skal udarbejde procedurer for, hvordan de vil arbejde med sikring og forbedring af kvaliteten af arbejdsmarkedsuddannelserne. Beskrivelsen af procedurerne skal indeholde følgende trin:

  1. Målsætning
    • Fastlæggelse af målsætningen.
    • Er der andre mål end kvalitetsudvikling?
    • Hvilket kvalitetsniveau sættes i forhold til Viskvalitet.dk (for eksempel 3,9)?
  2. Procedurer og roller
    • Fastlæggelse af, hvilke medarbejdere der har ansvaret for hvilke arbejdsopgaver i kvalitetsarbejdet.
    • Beslutning om, hvem der trækker data fra Viskvalitet.dk.
  3. Datagrundlag
    • Fastlæggelse af, hvilke rapporter der skal trækkes fra Viskvalitet.dk.
    • Overvejelser om, hvorvidt der er behov for at udforme ekstra spørgsmål til kursisternes og/eller virksomhedernes evalueringsskemaer.
    • Opmærksomhed på, om datagrundlaget giver de informationer, der skal til for at styre efter den målsætning, der er blevet fastlagt.
  4. Opfølgningskriterier
    • Fastlæggelse af, hvilke kriterier der skal opfyldes i evalueringsresultaterne, før noget gøres til genstand for en nærmere analyse, for eksempel ved at overveje, om der skal være en nedre grænse i evalueringsresultaterne, der automatisk resulterer i en nærmere analyse. Det kan også være med i overvejelserne at analysere årsagerne til særligt gode evalueringsresultater.
  5. Justeringer
    • Fastlæggelse af justerende initiativer, der skal iværksættes på baggrund af gennemførte analyser.
    • Overvejelser over, hvilke aktører og interessenter der kan bidrage til forbedrede evalueringsresultater.
  6. Offentliggørelse af evalueringsresultaterne
    • Skolen skal overveje, hvordan den vil offentliggøre evalueringsresultaterne. I Lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne2 fremgår det, at det er et minimumskrav, at skolerne lægger visse evalueringsresultater ud på skolens websted. På www.viskvalitet.dk kan man efter login se minimumsreglerne for arbejdsmarkedsuddannelserne på Viskvalitet.dk’s opslagstavle.

Et eksempel på en skoles interne procedurer

En skole har sat fokus på, hvordan den kan anvende Viskvalitet.dk til kvalitetsudvikling af de arbejdsmarkedsuddannelser, den gennemfører. Skolen vil gerne involvere lærere og afdelingsledere i kvalitetsudviklingen og har blandt andet besluttet sig for følgende procedurer:

Skolens kvalitetsansvarlige sørger for, at der kvartalsvist udtrækkes rapporter fra Viskvalitet.dk, der indeholder en samlet opgørelse over resultatet for henholdsvis kursisters og virksomheders evalueringer fordelt på efteruddannelsesområder. Desuden udtrækkes en oversigt, som viser resultaterne for alle de gennemførte arbejdsmarkedsuddannelser, der ligger under ministeriets vejledende grænseværdier – altså i det kritiske røde område. Endelig foretages en opgørelse over gennemførte arbejdsmarkedsuddannelser, der har bemærkelsesværdigt gode evalueringsresultater.

Alle spørgsmålstyper: Baggrunds-, fælles, udvalgs- og skolespørgsmål i henholdsvis kursistevalueringerne og virksomhedsevalueringerne er medtaget sammen med de relevante, skriftlige kommentarer fra evalueringsskemaerne.

Skolen har valgt at bruge løbenummerfeltet, når der oprettes evalueringer i Viskvalitet.dk. Når skolen med et bogstav eller et tal markerer, hvilken afdeling kurset gennemføres på, kan skolen efterfølgende udtrække rapporter over evalueringsresultater fordelt på de enkelte afdelinger.

I rapporten summeres der op på alle spørgsmål med tilhørende grafiske visninger af evalueringsresultaterne efter en mindre bearbejdning i regneark. Rapporten er udformet, så det er muligt at sammenligne de enkelte arbejdsmarkedsuddannelsers resultat med hele efteruddannelsesområdets resultat.

Rapporterne bruges i de relevante afdelinger, i drøftelser med skolens bestyrelse og i de lokale uddannelsesudvalg på de områder, evalueringsresultaterne dækker.

Foranstående eksempel lægger op til, at skolens enkelte afdelinger arbejder med rapporterne over evalueringsresultaterne. Rapporterne kan for eksempel danne grundlag for et afdelingsmøde, hvor lærere og ledere i fællesskab kan drøfte mulighederne for at øge kursisters og virksomheders tilfredshed med arbejdsmarkedsuddannelserne. Resultaterne kan desuden danne grundlag for drøftelser med det lokale uddannelsesudvalg.

En skoles interne procedurer kan desuden sætte fokus på, hvordan skolen gennem anvendelsen af Viskvalitet.dk kan synliggøre kvaliteten af de arbejdsmarkedsuddannelser, den gennemfører. Skolen kan for eksempel vælge at udarbejde en rapport over evalueringsresultaterne fra alle de arbejdsmarkedsuddannelser, der gennemføres på skolen. Rapporten kan fremsendes til skolens bestyrelse og til ledelsesgruppen, og desuden kan den lægges på skolens websted. Når skolen har overvejet mulige tiltag, der kan øge kvaliteten af de arbejdsmarkedsuddannelser, skolen gennemfører, kan det ligeledes være en god idé at orientere herom på webstedet.

2: http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2005/0088029.htm

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Kvik-Guide til Viskvalitet.dk "
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top