|
 |
Procedurer for kvalitetsudvikling
I skolens arbejde med kvalitetsudvikling af arbejdsmarkedsuddannelserne
er det en rigtig god hjælp at have procedurer og
rutiner for, hvordan man vil arbejde med kvalitetsudviklingen.
Desuden er det et krav fra Undervisningsministeriet, at alle
skoler etablerer enkle procedurer for månedlig eller kvartalsvis
gennemgang af resultaterne fra Viskvalitet.dk.
At sikre, at kvalitetsudviklingsarbejdet – også på længere sigt
– bliver en indarbejdet del af de daglige rutiner, kræver, at
ambitionsniveauet for kvalitetsudviklingsarbejdet er sat realistisk.
Naturligvis kunne det være rart at arbejde for at opnå et
tilfredshedsgennemsnit på 4,4 på en FKB eller et uddannelsesmål.
Omvendt ville et så højt gennemsnit for mange skoler
kræve uforholdsmæssigt mange ressourcer i arbejdet med at
afdække forklaringer på evalueringsresultaterne i forhold til,
hvis udgangspunktet er et evalueringsresultat på 3,8.
Skolerne skal udarbejde procedurer for, hvordan de vil arbejde
med sikring og forbedring af kvaliteten af arbejdsmarkedsuddannelserne.
Beskrivelsen af procedurerne skal indeholde følgende
trin:
- Målsætning
- Fastlæggelse af målsætningen.
- Er der andre mål end kvalitetsudvikling?
- Hvilket kvalitetsniveau sættes i forhold til Viskvalitet.dk
(for eksempel 3,9)?
- Procedurer og roller
- Fastlæggelse af, hvilke medarbejdere der har ansvaret for
hvilke arbejdsopgaver i kvalitetsarbejdet.
- Beslutning om, hvem der trækker data fra Viskvalitet.dk.
- Datagrundlag
- Fastlæggelse af, hvilke rapporter der skal trækkes fra
Viskvalitet.dk.
- Overvejelser om, hvorvidt der er behov for at udforme
ekstra spørgsmål til kursisternes og/eller virksomhedernes
evalueringsskemaer.
- Opmærksomhed på, om datagrundlaget giver de informationer,
der skal til for at styre efter den målsætning, der er
blevet fastlagt.
- Opfølgningskriterier
- Fastlæggelse af, hvilke kriterier der skal opfyldes i evalueringsresultaterne,
før noget gøres til genstand for en nærmere
analyse, for eksempel ved at overveje, om der skal være
en nedre grænse i evalueringsresultaterne, der automatisk
resulterer i en nærmere analyse. Det kan også være med i
overvejelserne at analysere årsagerne til særligt gode evalueringsresultater.
- Justeringer
- Fastlæggelse af justerende initiativer, der skal iværksættes på
baggrund af gennemførte analyser.
- Overvejelser over, hvilke aktører og interessenter der kan
bidrage til forbedrede evalueringsresultater.
- Offentliggørelse af evalueringsresultaterne
- Skolen skal overveje, hvordan den vil offentliggøre evalueringsresultaterne.
I Lov om gennemsigtighed og åbenhed
i uddannelserne2 fremgår det, at det er et minimumskrav,
at skolerne lægger visse evalueringsresultater ud på skolens
websted. På www.viskvalitet.dk kan man efter login se
minimumsreglerne for arbejdsmarkedsuddannelserne på
Viskvalitet.dk’s opslagstavle.
Et eksempel på en skoles interne procedurer
En skole har sat fokus på, hvordan den kan anvende Viskvalitet.dk til
kvalitetsudvikling af de arbejdsmarkedsuddannelser, den gennemfører.
Skolen vil gerne involvere lærere og afdelingsledere i kvalitetsudviklingen
og har blandt andet besluttet sig for følgende procedurer:
Skolens kvalitetsansvarlige sørger for, at der kvartalsvist udtrækkes rapporter
fra Viskvalitet.dk, der indeholder en samlet opgørelse over resultatet
for henholdsvis kursisters og virksomheders evalueringer fordelt på efteruddannelsesområder.
Desuden udtrækkes en oversigt, som viser resultaterne
for alle de gennemførte arbejdsmarkedsuddannelser, der ligger under
ministeriets vejledende grænseværdier – altså i det kritiske røde område.
Endelig foretages en opgørelse over gennemførte arbejdsmarkedsuddannelser,
der har bemærkelsesværdigt gode evalueringsresultater.
Alle spørgsmålstyper: Baggrunds-, fælles, udvalgs- og skolespørgsmål i
henholdsvis kursistevalueringerne og virksomhedsevalueringerne er medtaget
sammen med de relevante, skriftlige kommentarer fra evalueringsskemaerne.
Skolen har valgt at bruge løbenummerfeltet, når der oprettes evalueringer
i Viskvalitet.dk. Når skolen med et bogstav eller et tal markerer, hvilken
afdeling kurset gennemføres på, kan skolen efterfølgende udtrække rapporter
over evalueringsresultater fordelt på de enkelte afdelinger.
I rapporten summeres der op på alle spørgsmål med tilhørende grafiske
visninger af evalueringsresultaterne efter en mindre bearbejdning i regneark.
Rapporten er udformet, så det er muligt at sammenligne de enkelte
arbejdsmarkedsuddannelsers resultat med hele efteruddannelsesområdets
resultat.
Rapporterne bruges i de relevante afdelinger, i drøftelser med skolens
bestyrelse og i de lokale uddannelsesudvalg på de områder, evalueringsresultaterne
dækker.
|
Foranstående eksempel lægger op til, at skolens enkelte afdelinger
arbejder med rapporterne over evalueringsresultaterne.
Rapporterne kan for eksempel danne grundlag for et afdelingsmøde,
hvor lærere og ledere i fællesskab kan drøfte mulighederne
for at øge kursisters og virksomheders tilfredshed med arbejdsmarkedsuddannelserne.
Resultaterne kan desuden danne
grundlag for drøftelser med det lokale uddannelsesudvalg.
En skoles interne procedurer kan desuden sætte fokus på, hvordan
skolen gennem anvendelsen af Viskvalitet.dk kan synliggøre
kvaliteten af de arbejdsmarkedsuddannelser, den gennemfører.
Skolen kan for eksempel vælge at udarbejde en rapport
over evalueringsresultaterne fra alle de arbejdsmarkedsuddannelser,
der gennemføres på skolen. Rapporten kan fremsendes
til skolens bestyrelse og til ledelsesgruppen, og desuden kan
den lægges på skolens websted. Når skolen har overvejet mulige
tiltag, der kan øge kvaliteten af de arbejdsmarkedsuddannelser,
skolen gennemfører, kan det ligeledes være en god idé at orientere
herom på webstedet.
2: http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2005/0088029.htm
Denne side indgår i publikationen " Kvik-Guide til Viskvalitet.dk " © Undervisningsministeriet 2006
|
 |