Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Formålet med Kvik-Guiden

Denne Kvik-Guide er en kort introduktion til skolernes anvendelse af Viskvalitet.dk. Formålet er at informere og inspirere lærere og ledere om de muligheder, der er for at anvende Viskvalitet.dk til kvalitetsudvikling af arbejdsmarkedsuddannelserne.

I Kvik-Guiden tages der udgangspunkt i de arbejdsgange, der er i forhold til tilrettelæggelse og gennemførelse af arbejdsmarkedsuddannelserne, gennemførelse af kurserne, evaluering af kurserne samt opfølgning af evalueringerne:

Mål og rammer

  • Fokus på uddannelsesmålet, der danner grundlag for kurset.
  • Beskrivelse af informationsbehovet for at vide, om målet er nået, herunder eventuel udarbejdelse af skolespecifikke evalueringsspørgsmål.
Gennemførelse af kurset
  • Kontakt med og information til kursist og virksomhed før og eventuelt under forløbet.
  • Kursusadministrationens og lærerens tilrettelæggelse af evalueringen.
  • Gennemførelse af undervisningen.
Evaluering og måling af indsatsen
  • Skriftlig evaluering.
  • Udskrift af evalueringsresultaterne.
  • Mundtlig evaluering.
Opfølgning på evalueringen
  • Overveje årsager til gode henholdsvis mindre gode evalueringsresultater.
  • Drøftelse af evalueringsresultaterne med kollegaer, ledere etc.
  • Overveje tiltag, der kan forbedre evalueringsresultaterne.
  • Opfølgning på evalueringen i forhold til kursister, virksomheder og eventuelle andre interessenter.
  • Fastsættelse af nye mål og planer for arbejdet med kurserne og for arbejdet med måling og dokumentation af kursets kvalitet.

I kapitel 2 får læserne en kort introduktion til Viskvalitet.dk. Desuden defineres forståelse af god kvalitet i arbejdsmarkedsuddannelserne, og kvalitetscirklen præsenteres.

Kapitel 3 sætter fokus på procedurer for kvalitetsudvikling af arbejdsmarkedsuddannelserne. I kapitlet gives en beskrivelse af de trin, der bør være i skolernes procedurer for sikring og forbedring af kvaliteten i arbejdsmarkedsuddannelserne. Der er også et eksempel på en skoles interne procedurer.

I kapitel 4 får læserne ideer til, hvordan de kan udarbejde skolespørgsmål, som supplerer de fælles spørgsmål og spørgsmålene fra efteruddannelsesudvalgene.

Kapitel 5 giver et overblik over de evalueringsrapporter, skolerne kan udtrække fra Viskvalitet.dk.

I kapitel 6 er der fokus på, hvordan skolerne kan samarbejde med efteruddannelsesudvalgene om kvalitetsudvikling af arbejdsmarkedsuddannelserne. Kapitlet indeholder også et forslag til, hvordan rollerne mellem skolen og efteruddannelsesudvalget kan fordeles.

Kapitel 7 er en kort opsummering af, hvor læseren kan finde yderligere oplysninger om Viskvalitet.dk og de forskellige elementer, der knytter sig hertil.

Da Kvik-Guiden blot er en kort introduktion til anvendelse af Viskvalitet.dk i kvalitetsudvikling, henvises der undervejs til, hvor læseren kan hente flere informationer.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Kvik-Guide til Viskvalitet.dk "
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top