|
 |
Hvis du vil vide mere…
På webstedet www.viskvalitet.dk er det muligt at finde de vejledninger,
der er lavet til systemet.
Vejledningerne kan enten bruges direkte, mens der arbejdes i
systemet, eller de kan printes og bruges som opslagsværk.
OBS! Vejledningerne opdateres løbende. Derfor er det en fordel
at holde øje med webstedet.
Hvor er vejledningen, og hvordan kan man skrive
den ud, hvis der er behov for det?
1) Gå ind på webadressen www.viskvalitet.dk.
2) Klik på Login-/Logout-knappen.
3) Skriv brugernavn og kodeord.
4) Klik på knappen Brugervejledning.
5) De relevante dokumenter kan printes i pdf-format fra forsiden
af brugervejledningen eller læses direkte på skærmen.
I bunden af forsiden på Brugervejledning, kan man også stille
spørgsmål til Viskvalitet.dk og komme med forslag til forbedringer
af samme.
Koder:
Testkodeord fås hos UNI•Cs brugersupport på telefonnummer
3587 8800.
Normale kodeord fås hos UNI•C, Jørgen Lihn, direkte telefonnummer:
3587 8889. Normale kodeord udleveres dog kun på
skrift til institutionen og aldrig over telefon eller e-post.
Brugersupport:
Man også kontakte følgende hotline/support:
Support telefon: 3587 8800
Support e-post: viskvalitet-support@uni-c.dk
Supplerende materialer
Undervisningsministeriet, 2004: Vejledning om fælles kompetencebeskrivelser,
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i
fælles kompetencebeskrivelser, kapitel 9. Internetadresse: http://static.uvm.dk/publikationer/2004/kompetencebeskrivelser.
Socialforskningsinstituttet, 2006: Guide til gode spørgsmål. 06:
11.
Danmarks Evalueringsinstitut, 2003: Undervisningsevaluering:
fem spørgsmål, fem råd, fem metoder. Internetadresse: http://www.eva.dk/Viden_og_metode/Redskaber/Arkiv_for_notater.aspx?M=Shop&PID=1559&ProductID=235
Bilag
Bilag 1. Fælles spørgsmål til kursisterne
Skemaet til kursister består af en indledning, efterfulgt af syv
fælles spørgsmål, tre baggrundsspørgsmål, og et kommentarfelt:
Vedrørende løbende forbedring af arbejdsmarkedsuddannelserne
Du har netop gennemført et kursus i:
(XX-måltitel… )
Da vi ønsker løbende at udvikle kursernes kvalitet, vil vi meget
gerne høre din mening om kurset. Vi håber, at du vil hjælpe os
ved at besvare dette spørgeskema.
Efter det sidste spørgsmål har du mulighed for at uddybe din
besvarelse.
Din besvarelse er anonym.
På forhånd tak for hjælpen!
Med venlig hilsen
(Institutionsnavn)
Bilag 2. Fælles spørgsmål til virksomhederne
Bilag 3. Eksempler på spørgsmål fra efteruddannelsesudvalg
De fælles spørgsmål efterfølges af efteruddannelsesudvalgets spørgsmål. Efteruddannelsesudvalgets
spørgsmål til henholdsvis kursister og virksomheder
er rettede mod det konkrete uddannelsesmål.
Efteruddannelsesudvalget skal formulere tre til fem spørgsmål til hvert uddannelsesmål.
Eksempler på evalueringsspørgsmål fra et efteruddannelsesudvalg til kursisterne:
- I hvilken grad kan du efter kurset udføre måling og kontrol af maskinpolerede
overflader?
(Svarmuligheder: I meget høj grad, I høj grad, I nogen grad, I begrænset
grad, Slet ikke, Ved ikke/Ikke relevant)
- I hvilken grad synes du, at emnet montage skal vægtes højere på
kurset: Operatør af hæve-sænke skriveborde?
(Svarmuligheder: I meget høj grad, I høj grad, I nogen grad, I begrænset
grad, Slet ikke, Ved ikke/Ikke relevant)
- Er du tilfreds med dit udbytte af undervisningen i opbygning og
konstruktion af formværktøjer?
(Svarmuligheder: Meget tilfreds, Tilfreds, Hverken tilfreds eller
utilfreds, Utilfreds, Meget utilfreds, Ved ikke/Ikke relevant)
Eksempler på evalueringsspørgsmål fra et efteruddannelsesudvalg til virksomhederne:
- I hvilken grad kan medarbejderen efter kurset opbygge og konstruere
formværktøjer?
(Svarmuligheder: I meget høj grad, I høj grad, I nogen grad, I begrænset
grad, Slet ikke, Ved ikke/Ikke relevant)
- Hvilken betydning har det for virksomheden, at medarbejderen
efter kurset kan udføre simple reparationer af hæve-sænke borde?
(Svarmuligheder: Meget stor betydning, Stor betydning, En vis
betydning, Begrænset betydning, Ingen betydning, Ved ikke)
Bilag 4. Eksempler på spørgsmål fra skoler
Skolen kan formulere op til fem spørgsmål til henholdsvis kursister og virksomheder.
Hvis skolen vælger at formulere spørgsmål, står disse til sidst i
evalueringsskemaet.
Spørgsmålene kan være fælles for alle uddannelsesmål på skolen, eller der kan
formuleres spørgsmål til specifikke uddannelsesmål eller hold.
Eksempler på evalueringsspørgsmål fra en skole til kursisterne:
- I hvilken grad er du tilfreds med kantineforholdene på skolen?
(Svarmuligheder: I meget høj grad, I høj grad, I nogen grad, I begrænset
grad, Slet ikke, Ved ikke/Ikke relevant)
- Hvor tilfreds er du med undervisningsstedets omgivelser/miljø i
øvrigt?
(Svarmuligheder: Meget tilfreds, Tilfreds, Hverken tilfreds eller utilfreds,
Utilfreds, Meget utilfreds, Ved ikke/Ikke relevant)
- I hvilken grad synes du, at du fik den vejledning og information fra
skolen, som du behøvede?
(Svarmuligheder: I meget høj grad, I høj grad, I nogen grad, I begrænset
grad, Slet ikke, Ved ikke/Ikke relevant)
Eksempler på evalueringsspørgsmål fra en skole til virksomhederne:
- Hvor tilfreds er du med den betjening, du har fået ved henvendelse til
skolens administration?
(Svarmuligheder: Meget tilfreds, Tilfreds, Hverken tilfreds eller utilfreds,
Utilfreds, Meget utilfreds, Ved ikke/Ikke relevant)
- I hvilken grad synes du, at skolens websted opfylder virksomhedens
behov for information?
(Svarmuligheder: I meget høj grad, I høj grad, I nogen grad, I begrænset
grad, Slet ikke, Ved ikke/Ikke relevant)
- Hvor tilfreds er du med det materiale, virksomheden har fået tilsendt
fra skolen?
(Svarmuligheder: Meget tilfreds, Tilfreds, Hverken tilfreds eller utilfreds,
Utilfreds, Meget utilfreds, Ved ikke/Ikke relevant)
Undervisningsministeriets håndbogsserie
I denne serie udsender Undervisningsministeriet publikationer med baggrundsorientering om
lovgivningen, uddannelser og enkelte fag samt vejledninger om god praksis mv. Håndbøgerne
er rettede mod uddannelsernes drift.
2006:
Nr. 1 – 2006: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på gymnasier og
hf-kurser (UVM 4-053)
Nr. 2 – 2006: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på social- og
sundhedsskoler (UVM 4-054)
Nr. 3 – 2006: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på
voksenuddannelsescentre (UVM 4-055)
Nr. 4 – 2006: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på sygepleje- og
radiografskoler (UVM 4-056)
Nr. 5 – 2006: Matematik i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation)
(Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 6 – 2006: Vejledning til køb, leje og leasing af kopimaskiner og printere (UVM)
(indkøb på institutioner)
Nr. 7 – 2006: Realkompetencevurdering i EUD – praktiske muligheder (UVM 7-371)
(Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 8 – 2006: Samfundsfag i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation)
(Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 9 – 2006: Naturfag, fysik og kemi i erhvervsuddannelserne – råd og vink
(internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 10 – 2006: Fremmedsprog i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation)
(Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 11 – 2006: Læring, kommunikation og samarbejde i erhvervsuddannelserne – råd og vink
(internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 12 – 2006: Skolepraktik i erhvervsuddannelserne (UVM 7-372)
(Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 13 – 2006: Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan? (internetpublikation) (Grundskolen)
Nr. 14 – 2006: Sprogtest i AMU. Inspirationsmateriale til sprogtest af personer med dansk
som andetsprog ved optagelse på arbejdsmarkedsuddannelse
(internetpublikation) (Arbejdsmarkedsuddannelser)
Nr. 15 – 2006: Sortbog om lov nr. 579 af 9. juni 2006. Lov om uddannelsen til
professionsbachelor som lærer i folkeskolen (internetpublikation)
(Videregående uddannelser)
Nr. 16 – 2006: Håndbog i AMUs tilbud til flygtninge og indvandrere (internetpublikation)
(Arbejdsmarkedsuddannelser)
Nr. 17 – 2006: Kvik-Guide til Viskvalitet.dk (UVM 13-005)
(Arbejdsmarkedsuddannelser)
Trykte publikationer – som i oversigten er forsynet med et UVM-bestillingsnummer – kan
mod betaling af et ekspeditionsgebyr rekvireres hos Nordisk Bog Center eller hos boghandlere.
Internetpublikationer kan frit downloades fra www.uvm.dk – til eget brug.
Denne side indgår i publikationen " Kvik-Guide til Viskvalitet.dk" © Undervisningsministeriet 2006
|
 |