Forrige kapitel Til forsiden tom
Krone
Undervisningsministeriets logo







Hvis du vil vide mere…

På webstedet www.viskvalitet.dk er det muligt at finde de vejledninger, der er lavet til systemet.

Vejledningerne kan enten bruges direkte, mens der arbejdes i systemet, eller de kan printes og bruges som opslagsværk. OBS! Vejledningerne opdateres løbende. Derfor er det en fordel at holde øje med webstedet.

Hvor er vejledningen, og hvordan kan man skrive den ud, hvis der er behov for det?

1) Gå ind på webadressen www.viskvalitet.dk.
2) Klik på Login-/Logout-knappen.
3) Skriv brugernavn og kodeord.
4) Klik på knappen Brugervejledning.
5) De relevante dokumenter kan printes i pdf-format fra forsiden af brugervejledningen eller læses direkte på skærmen.

I bunden af forsiden på Brugervejledning, kan man også stille spørgsmål til Viskvalitet.dk og komme med forslag til forbedringer af samme.

Koder:

Testkodeord fås hos UNI•Cs brugersupport på telefonnummer 3587 8800.

Normale kodeord fås hos UNI•C, Jørgen Lihn, direkte telefonnummer: 3587 8889. Normale kodeord udleveres dog kun på skrift til institutionen og aldrig over telefon eller e-post.

Brugersupport:

Man også kontakte følgende hotline/support:
Support telefon: 3587 8800
Support e-post: viskvalitet-support@uni-c.dk

Supplerende materialer

Undervisningsministeriet, 2004: Vejledning om fælles kompetencebeskrivelser, arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i fælles kompetencebeskrivelser, kapitel 9. Internetadresse: http://static.uvm.dk/publikationer/2004/kompetencebeskrivelser.

Socialforskningsinstituttet, 2006: Guide til gode spørgsmål. 06: 11.

Danmarks Evalueringsinstitut, 2003: Undervisningsevaluering: fem spørgsmål, fem råd, fem metoder. Internetadresse: http://www.eva.dk/Viden_og_metode/Redskaber/Arkiv_for_notater.aspx?M=Shop&PID=1559&ProductID=235

Bilag

Bilag 1. Fælles spørgsmål til kursisterne

Skemaet til kursister består af en indledning, efterfulgt af syv fælles spørgsmål, tre baggrundsspørgsmål, og et kommentarfelt:


Vedrørende løbende forbedring af arbejdsmarkedsuddannelserne Du har netop gennemført et kursus i:

(XX-måltitel… )

Da vi ønsker løbende at udvikle kursernes kvalitet, vil vi meget gerne høre din mening om kurset. Vi håber, at du vil hjælpe os ved at besvare dette spørgeskema.

Efter det sidste spørgsmål har du mulighed for at uddybe din besvarelse.

Din besvarelse er anonym.

På forhånd tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
(Institutionsnavn)







Bilag 2. Fælles spørgsmål til virksomhederne









Bilag 3. Eksempler på spørgsmål fra efteruddannelsesudvalg

De fælles spørgsmål efterfølges af efteruddannelsesudvalgets spørgsmål. Efteruddannelsesudvalgets spørgsmål til henholdsvis kursister og virksomheder er rettede mod det konkrete uddannelsesmål.

Efteruddannelsesudvalget skal formulere tre til fem spørgsmål til hvert uddannelsesmål.

Eksempler på evalueringsspørgsmål fra et efteruddannelsesudvalg til kursisterne:

  • I hvilken grad kan du efter kurset udføre måling og kontrol af maskinpolerede overflader? (Svarmuligheder: I meget høj grad, I høj grad, I nogen grad, I begrænset grad, Slet ikke, Ved ikke/Ikke relevant)
  • I hvilken grad synes du, at emnet montage skal vægtes højere på kurset: Operatør af hæve-sænke skriveborde? (Svarmuligheder: I meget høj grad, I høj grad, I nogen grad, I begrænset grad, Slet ikke, Ved ikke/Ikke relevant)
  • Er du tilfreds med dit udbytte af undervisningen i opbygning og konstruktion af formværktøjer? (Svarmuligheder: Meget tilfreds, Tilfreds, Hverken tilfreds eller utilfreds, Utilfreds, Meget utilfreds, Ved ikke/Ikke relevant)
Eksempler på evalueringsspørgsmål fra et efteruddannelsesudvalg til virksomhederne:
  • I hvilken grad kan medarbejderen efter kurset opbygge og konstruere formværktøjer? (Svarmuligheder: I meget høj grad, I høj grad, I nogen grad, I begrænset grad, Slet ikke, Ved ikke/Ikke relevant)
  • Hvilken betydning har det for virksomheden, at medarbejderen efter kurset kan udføre simple reparationer af hæve-sænke borde? (Svarmuligheder: Meget stor betydning, Stor betydning, En vis betydning, Begrænset betydning, Ingen betydning, Ved ikke)

Bilag 4. Eksempler på spørgsmål fra skoler

Skolen kan formulere op til fem spørgsmål til henholdsvis kursister og virksomheder. Hvis skolen vælger at formulere spørgsmål, står disse til sidst i evalueringsskemaet.

Spørgsmålene kan være fælles for alle uddannelsesmål på skolen, eller der kan formuleres spørgsmål til specifikke uddannelsesmål eller hold.

Eksempler på evalueringsspørgsmål fra en skole til kursisterne:

  • I hvilken grad er du tilfreds med kantineforholdene på skolen? (Svarmuligheder: I meget høj grad, I høj grad, I nogen grad, I begrænset grad, Slet ikke, Ved ikke/Ikke relevant)
  • Hvor tilfreds er du med undervisningsstedets omgivelser/miljø i øvrigt? (Svarmuligheder: Meget tilfreds, Tilfreds, Hverken tilfreds eller utilfreds, Utilfreds, Meget utilfreds, Ved ikke/Ikke relevant)
  • I hvilken grad synes du, at du fik den vejledning og information fra skolen, som du behøvede? (Svarmuligheder: I meget høj grad, I høj grad, I nogen grad, I begrænset grad, Slet ikke, Ved ikke/Ikke relevant)
Eksempler på evalueringsspørgsmål fra en skole til virksomhederne:
  • Hvor tilfreds er du med den betjening, du har fået ved henvendelse til skolens administration? (Svarmuligheder: Meget tilfreds, Tilfreds, Hverken tilfreds eller utilfreds, Utilfreds, Meget utilfreds, Ved ikke/Ikke relevant)
  • I hvilken grad synes du, at skolens websted opfylder virksomhedens behov for information? (Svarmuligheder: I meget høj grad, I høj grad, I nogen grad, I begrænset grad, Slet ikke, Ved ikke/Ikke relevant)
  • Hvor tilfreds er du med det materiale, virksomheden har fået tilsendt fra skolen? (Svarmuligheder: Meget tilfreds, Tilfreds, Hverken tilfreds eller utilfreds, Utilfreds, Meget utilfreds, Ved ikke/Ikke relevant)

Undervisningsministeriets håndbogsserie

I denne serie udsender Undervisningsministeriet publikationer med baggrundsorientering om lovgivningen, uddannelser og enkelte fag samt vejledninger om god praksis mv. Håndbøgerne er rettede mod uddannelsernes drift.

2006:
Nr. 1 – 2006: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på gymnasier og hf-kurser (UVM 4-053)

Nr. 2 – 2006: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på social- og sundhedsskoler (UVM 4-054)

Nr. 3 – 2006: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på voksenuddannelsescentre (UVM 4-055)

Nr. 4 – 2006: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på sygepleje- og radiografskoler (UVM 4-056)

Nr. 5 – 2006: Matematik i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 6 – 2006: Vejledning til køb, leje og leasing af kopimaskiner og printere (UVM) (indkøb på institutioner)

Nr. 7 – 2006: Realkompetencevurdering i EUD – praktiske muligheder (UVM 7-371) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 8 – 2006: Samfundsfag i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 9 – 2006: Naturfag, fysik og kemi i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 10 – 2006: Fremmedsprog i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 11 – 2006: Læring, kommunikation og samarbejde i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 12 – 2006: Skolepraktik i erhvervsuddannelserne (UVM 7-372) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 13 – 2006: Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan? (internetpublikation) (Grundskolen)

Nr. 14 – 2006: Sprogtest i AMU. Inspirationsmateriale til sprogtest af personer med dansk som andetsprog ved optagelse på arbejdsmarkedsuddannelse (internetpublikation) (Arbejdsmarkedsuddannelser)

Nr. 15 – 2006: Sortbog om lov nr. 579 af 9. juni 2006. Lov om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen (internetpublikation) (Videregående uddannelser)

Nr. 16 – 2006: Håndbog i AMUs tilbud til flygtninge og indvandrere (internetpublikation) (Arbejdsmarkedsuddannelser)

Nr. 17 – 2006: Kvik-Guide til Viskvalitet.dk (UVM 13-005) (Arbejdsmarkedsuddannelser)

Trykte publikationer – som i oversigten er forsynet med et UVM-bestillingsnummer – kan mod betaling af et ekspeditionsgebyr rekvireres hos Nordisk Bog Center eller hos boghandlere. Internetpublikationer kan frit downloades fra www.uvm.dk – til eget brug.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Kvik-Guide til Viskvalitet.dk"
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden tom
Til sidens top