|
 |
Samarbejde og opgavefordeling
I det følgende sættes der fokus på den opfølgning af evalueringsresultaterne
fra Viskvalitet.dk, der skal ske på skoler og i
efteruddannelsesudvalg, og som i vid udstrækning kan ske i et
samarbejde mellem de to parter. Afsnittet indeholder desuden
en præcisering af opgave- og rollefordelingen mellem skolen og
efteruddannelsesudvalget.
Skolernes kvalitetsudvikling af arbejdsmarkedsuddannelserne
kan med fordel ske i samarbejde med de efteruddannelsesudvalg,
der har udviklet de konkrete uddannelsesmål. Det kan ses
ved udveksling af informationer, analyser og rapporter mellem
efteruddannelsesudvalget og skolen. Det kan bidrage til, at:
- Skolen på baggrund af løbende tilbagemeldinger fra efteruddannelsesudvalget
kan blive støttet i til stadighed at producere
den ønskede faglige kvalitet i arbejdsmarkedsuddannelserne.
- Efteruddannelsesudvalget på baggrund af løbende tilbagemeldinger
fra skolen kan blive støttet i til stadighed at udstikke
hensigtsmæssige og tidssvarende rammer for at kunne producere
den ønskede faglige kvalitet i arbejdsmarkedsuddannelserne.
Dialogen mellem skolen og efteruddannelsesudvalget kan støttes
gennem udarbejdelsen af et sæt fælles retningslinjer for,
hvordan dialogen kan finde sted i praksis.
Dialogen kan have forskellig karakter, for eksempel:
1. Løbende dialog
Skolen og efteruddannelsesudvalget har en aftale om en løbende
dialog, der tager udgangspunkt i aktuelle, konkrete tegn
på ekstraordinære gode resultater eller kvalitetsbrist. Dialogen
kan omfatte medarbejdere på alle niveauer – helt afhængigt af
behovet.
2. Periodevis dialog
De kvalitetsansvarlige på skolen og i efteruddannelsesudvalget
udveksler udarbejdede kvalitetsrapporter (for eksempel halvårsrapporter).
Rapporterne kan være ledsaget af eventuelle spørgsmål
eller kommentarer, som ønskes nærmere belyst – eventuelt
ved et møde, hvis der er behov for det.
3. Årlig dialog
Den årlige dialog kan ligeledes tage udgangspunkt i de udarbejdede
kvalitetsrapporter. Den årlige dialog kan med fordel foregå
ved et møde, for eksempel mellem efteruddannelsesudvalget
og de skoler, som efteruddannelsesudvalget især samarbejder
med.
Rollefordeling mellem skolen og efteruddannelsesudvalget
Nedenfor er skitseret et forslag til, hvordan arbejdsopgaverne
kan fordeles mellem de involverede medarbejdere på skolen og
hos efteruddannelsesudvalget.
Som det er beskrevet i kapitel 9 i Undervisningsministeriets
“Vejledning om fælles kompetencebeskrivelser, arbejdsmarkedsuddannelser...”
er der en række opgaver, som skal være en fast del af en skoles og et efteruddannelsesudvalgs
arbejde med kvalitetssikring og kvalitetsudvikling
af arbejdsmarkedsuddannelserne. Disse opgaver fremgår af
det følgende. Desuden er der en række eksempler på, hvordan
skoler og efteruddannelsesudvalg yderligere kan bidrage til kvalitetsudviklingen.
Skolen
Lærere og afdelingsledere skal:
- Følge op på evalueringsresultater og løse eventuelle konstaterede
problemer i samarbejde med kolleger og ledelsen.
- Drøfte evalueringsresultater på møder med skolens andre
lærere og skolens ledelse.
Lærere og afdelingsledere kan for eksempel:
- Udvælge/bearbejde resultater og udarbejde rapporter om
evalueringerne på egne kurser i samarbejde med den/de
administrative medarbejder(e).
- Foretage mere detaljerede analyser i Viskvalitet.dk af årsager
til gode/mindre gode resultater.
- Bidrage til udarbejdelsen af/udarbejde en rapport til egen
ledelse.
- Bidrage til udarbejdelsen af/udarbejde en rapport til relevante
efteruddannelsesudvalg.
- Drøfte evalueringsresultater på møder med repræsentanter
fra efteruddannelsesudvalg.
- Medvirke til, at der iværksættes relevante kvalitetsudviklingstiltag
på skolen på baggrund af bredere tendenser i evalueringsresultaterne.
Afhængigt af den besluttede arbejdsfordeling på skolen kan
en administrativ medarbejder for eksempel:
- Stå for at tage udtræk fra Viskvalitet.dk til skolerapporter
og/eller afdelingsrapporter.
- Medvirke ved vurdering og sortering i udtrækkene ud fra de
kriterier, man vælger på skolen.
- Medvirke ved udarbejdelsen af rapporter over evalueringsresultaterne
til lærere/uddannelseskonsulent og eventuelt til
efteruddannelsesudvalg.
Ledelsen skal:
- Fastlægge strategisk retning og målsætning for kvalitetsarbejdet.
- Sørge for, at der bliver fulgt op på eventuelle kvalitetsproblemer,
herunder i samarbejde med repræsentanter fra relevante
efteruddannelsesudvalg og/eller ministeriet, hvor det
er relevant.
- Iværksætte relevante kvalitetsudviklingstiltag på baggrund af
evalueringsresultaterne.
- Medvirke til at udvikle Viskvalitet.dk i samarbejde med
ministeriet.
Ledelsen kan for eksempel:
- Få udarbejdet statistiske analyser af, hvor det ud fra evalueringsresultaterne
bedst kan betale sig at sætte ind for at
opnå bedre kvalitet.
- Afholde møder med relevante efteruddannelsesudvalg, hvor
evalueringsresultater inden for udvalgets område er på dagsordenen.
Efteruddannelsesudvalget
Uddannelseskonsulenten skal:
- Drøfte evalueringsresultater på møder med efteruddannelsesudvalgets
ledelse.
- Følge op på evalueringsresultater og løse eventuelle konstaterede
problemer i samarbejde med kolleger og ledelsen.
Uddannelseskonsulenten kan for eksempel:
- Udvælge/bearbejde resultater og udarbejde rapporter om
evalueringerne på egne kurser i samarbejde med den/de
administrative medarbejder(e).
- Foretage mere detaljerede analyser i Viskvalitet.dk af årsager
til gode/mindre gode resultater.
- Bidrage til udarbejdelsen af/udarbejde en rapport til egen
ledelse.
- Bidrage til udarbejdelsen af/udarbejde en rapport til relevante
skoler.
- Medvirke til, at der iværksættes relevante kvalitetsudviklingstiltag
på efteruddannelsesudvalgets område på baggrund
af bredere tendenser i evalueringsresultaterne.
- Drøfte evalueringsresultater på møder med repræsentanter
fra relevante skoler.
Afhængigt af den besluttede arbejdsfordeling i efteruddannelsesudvalget
kan en administrativ medarbejder for
eksempel:
- Stå for at tage udtræk fra Viskvalitet.dk til rapporter om
evalueringsresultaterne.
- Medvirke ved vurdering og sortering i udtrækkene ud fra de
kriterier, man vælger i efteruddannelsesudvalget.
- Medvirke ved udarbejdelsen af rapporter over evalueringsresultaterne
til uddannelseskonsulenterne, ledelsen og efteruddannelsesudvalget.
Ledelsen skal:
- Fastlægge strategisk retning og målsætning for kvalitetsarbejdet.
- Sørge for, at der bliver fulgt op på eventuelle kvalitetsproblemer,
herunder i samarbejde med skolerne og/eller ministeriet,
hvor det er relevant.
- Iværksætte relevante kvalitetsudviklingstiltag på baggrund af
evalueringsresultaterne.
- Drøfte evalueringsresultaterne med efteruddannelsesudvalget.
- Sørge for, at der udarbejdes spørgsmål til alle arbejdsmarkedsuddannelser
og enkeltfag, der er tilknyttet en fælles
kompetencebeskrivelse.
- Medvirke til at udvikle Viskvalitet.dk i samarbejde med
ministeriet.
Ledelsen kan for eksempel:
- Få udarbejdet statistiske analyser af, hvor det ud fra evalueringsresultaterne
bedst kan betale sig at sætte ind for at
opnå bedre kvalitet.
- Afholde møder med relevante skoler, hvor evalueringsresultater
fra skolen er på dagsordenen.
Uanset hvilke producerer og former for samarbejde med efteruddannelsesudvalg,
som skolen vælger at benytte sig af, er det
vigtigt jævnligt at tage disse op til revision. Procedurer og samarbejde
skal anvendes, når det er en hjælp. Hvis det primært er
en belastning, må de revurderes.
Denne side indgår i publikationen " Kvik-Guide til Viskvalitet.dk" © Undervisningsministeriet 2006
|
 |