Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Samarbejde og opgavefordeling

I det følgende sættes der fokus på den opfølgning af evalueringsresultaterne fra Viskvalitet.dk, der skal ske på skoler og i efteruddannelsesudvalg, og som i vid udstrækning kan ske i et samarbejde mellem de to parter. Afsnittet indeholder desuden en præcisering af opgave- og rollefordelingen mellem skolen og efteruddannelsesudvalget.

Skolernes kvalitetsudvikling af arbejdsmarkedsuddannelserne kan med fordel ske i samarbejde med de efteruddannelsesudvalg, der har udviklet de konkrete uddannelsesmål. Det kan ses ved udveksling af informationer, analyser og rapporter mellem efteruddannelsesudvalget og skolen. Det kan bidrage til, at:

  • Skolen på baggrund af løbende tilbagemeldinger fra efteruddannelsesudvalget kan blive støttet i til stadighed at producere den ønskede faglige kvalitet i arbejdsmarkedsuddannelserne.
  • Efteruddannelsesudvalget på baggrund af løbende tilbagemeldinger fra skolen kan blive støttet i til stadighed at udstikke hensigtsmæssige og tidssvarende rammer for at kunne producere den ønskede faglige kvalitet i arbejdsmarkedsuddannelserne.
Dialogen mellem skolen og efteruddannelsesudvalget kan støttes gennem udarbejdelsen af et sæt fælles retningslinjer for, hvordan dialogen kan finde sted i praksis.

Dialogen kan have forskellig karakter, for eksempel:

1. Løbende dialog

Skolen og efteruddannelsesudvalget har en aftale om en løbende dialog, der tager udgangspunkt i aktuelle, konkrete tegn på ekstraordinære gode resultater eller kvalitetsbrist. Dialogen kan omfatte medarbejdere på alle niveauer – helt afhængigt af behovet.

2. Periodevis dialog

De kvalitetsansvarlige på skolen og i efteruddannelsesudvalget udveksler udarbejdede kvalitetsrapporter (for eksempel halvårsrapporter). Rapporterne kan være ledsaget af eventuelle spørgsmål eller kommentarer, som ønskes nærmere belyst – eventuelt ved et møde, hvis der er behov for det.

3. Årlig dialog

Den årlige dialog kan ligeledes tage udgangspunkt i de udarbejdede kvalitetsrapporter. Den årlige dialog kan med fordel foregå ved et møde, for eksempel mellem efteruddannelsesudvalget og de skoler, som efteruddannelsesudvalget især samarbejder med.

Rollefordeling mellem skolen og efteruddannelsesudvalget

Nedenfor er skitseret et forslag til, hvordan arbejdsopgaverne kan fordeles mellem de involverede medarbejdere på skolen og hos efteruddannelsesudvalget.

Som det er beskrevet i kapitel 9 i Undervisningsministeriets “Vejledning om fælles kompetencebeskrivelser, arbejdsmarkedsuddannelser...” er der en række opgaver, som skal være en fast del af en skoles og et efteruddannelsesudvalgs arbejde med kvalitetssikring og kvalitetsudvikling af arbejdsmarkedsuddannelserne. Disse opgaver fremgår af det følgende. Desuden er der en række eksempler på, hvordan skoler og efteruddannelsesudvalg yderligere kan bidrage til kvalitetsudviklingen.

Skolen

Lærere og afdelingsledere skal:

  • Følge op på evalueringsresultater og løse eventuelle konstaterede problemer i samarbejde med kolleger og ledelsen.
  • Drøfte evalueringsresultater på møder med skolens andre lærere og skolens ledelse.
Lærere og afdelingsledere kan for eksempel:
  • Udvælge/bearbejde resultater og udarbejde rapporter om evalueringerne på egne kurser i samarbejde med den/de administrative medarbejder(e).
  • Foretage mere detaljerede analyser i Viskvalitet.dk af årsager til gode/mindre gode resultater.
  • Bidrage til udarbejdelsen af/udarbejde en rapport til egen ledelse.
  • Bidrage til udarbejdelsen af/udarbejde en rapport til relevante efteruddannelsesudvalg.
  • Drøfte evalueringsresultater på møder med repræsentanter fra efteruddannelsesudvalg.
  • Medvirke til, at der iværksættes relevante kvalitetsudviklingstiltag på skolen på baggrund af bredere tendenser i evalueringsresultaterne.
Afhængigt af den besluttede arbejdsfordeling på skolen kan en administrativ medarbejder for eksempel:
  • Stå for at tage udtræk fra Viskvalitet.dk til skolerapporter og/eller afdelingsrapporter.
  • Medvirke ved vurdering og sortering i udtrækkene ud fra de kriterier, man vælger på skolen.
  • Medvirke ved udarbejdelsen af rapporter over evalueringsresultaterne til lærere/uddannelseskonsulent og eventuelt til efteruddannelsesudvalg.
Ledelsen skal:
  • Fastlægge strategisk retning og målsætning for kvalitetsarbejdet.
  • Sørge for, at der bliver fulgt op på eventuelle kvalitetsproblemer, herunder i samarbejde med repræsentanter fra relevante efteruddannelsesudvalg og/eller ministeriet, hvor det er relevant.
  • Iværksætte relevante kvalitetsudviklingstiltag på baggrund af evalueringsresultaterne.
  • Medvirke til at udvikle Viskvalitet.dk i samarbejde med ministeriet.
Ledelsen kan for eksempel:
  • Få udarbejdet statistiske analyser af, hvor det ud fra evalueringsresultaterne bedst kan betale sig at sætte ind for at opnå bedre kvalitet.
  • Afholde møder med relevante efteruddannelsesudvalg, hvor evalueringsresultater inden for udvalgets område er på dagsordenen.

Efteruddannelsesudvalget

Uddannelseskonsulenten skal:

  • Drøfte evalueringsresultater på møder med efteruddannelsesudvalgets ledelse.
  • Følge op på evalueringsresultater og løse eventuelle konstaterede problemer i samarbejde med kolleger og ledelsen.
Uddannelseskonsulenten kan for eksempel:
  • Udvælge/bearbejde resultater og udarbejde rapporter om evalueringerne på egne kurser i samarbejde med den/de administrative medarbejder(e).
  • Foretage mere detaljerede analyser i Viskvalitet.dk af årsager til gode/mindre gode resultater.
  • Bidrage til udarbejdelsen af/udarbejde en rapport til egen ledelse.
  • Bidrage til udarbejdelsen af/udarbejde en rapport til relevante skoler.
  • Medvirke til, at der iværksættes relevante kvalitetsudviklingstiltag på efteruddannelsesudvalgets område på baggrund af bredere tendenser i evalueringsresultaterne.
  • Drøfte evalueringsresultater på møder med repræsentanter fra relevante skoler.
Afhængigt af den besluttede arbejdsfordeling i efteruddannelsesudvalget kan en administrativ medarbejder for eksempel:
  • Stå for at tage udtræk fra Viskvalitet.dk til rapporter om evalueringsresultaterne.
  • Medvirke ved vurdering og sortering i udtrækkene ud fra de kriterier, man vælger i efteruddannelsesudvalget.
  • Medvirke ved udarbejdelsen af rapporter over evalueringsresultaterne til uddannelseskonsulenterne, ledelsen og efteruddannelsesudvalget.
Ledelsen skal:
  • Fastlægge strategisk retning og målsætning for kvalitetsarbejdet.
  • Sørge for, at der bliver fulgt op på eventuelle kvalitetsproblemer, herunder i samarbejde med skolerne og/eller ministeriet, hvor det er relevant.
  • Iværksætte relevante kvalitetsudviklingstiltag på baggrund af evalueringsresultaterne.
  • Drøfte evalueringsresultaterne med efteruddannelsesudvalget.
  • Sørge for, at der udarbejdes spørgsmål til alle arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er tilknyttet en fælles kompetencebeskrivelse.
  • Medvirke til at udvikle Viskvalitet.dk i samarbejde med ministeriet.
Ledelsen kan for eksempel:
  • Få udarbejdet statistiske analyser af, hvor det ud fra evalueringsresultaterne bedst kan betale sig at sætte ind for at opnå bedre kvalitet.
  • Afholde møder med relevante skoler, hvor evalueringsresultater fra skolen er på dagsordenen.
Uanset hvilke producerer og former for samarbejde med efteruddannelsesudvalg, som skolen vælger at benytte sig af, er det vigtigt jævnligt at tage disse op til revision. Procedurer og samarbejde skal anvendes, når det er en hjælp. Hvis det primært er en belastning, må de revurderes.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Kvik-Guide til Viskvalitet.dk"
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top