![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 9. KvalitetssikringKvalitetssikring af arbejdsmarkedsuddannelserne sker ved at arbejde systematisk med kvalitet i alle led af arbejdet omkring uddannelsesindsatsen med henblik på at opnå en god kvalitet og ved løbende at anvende amukvalitet i dette arbejde til måling og evaluering af indsatsen. Anvendelsen af amukvalitet er fælles for arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i fælles kompetencebeskrivelser ( se www.amukvalitet.dk). 1. Fælles definition af god kvalitet i arbejdsmarkedsuddannelserneamukvalitet er et resultat af mange års arbejde med at finde egnede metoder og redskaber til at gennemføre effektiv kvalitetssikring og kvalitetsdokumentation for arbejdsmarkedsuddannelserne. På baggrund af de indhøstede erfaringer har ministeriet, repræsentanter for efteruddannelsesudvalg og uddannelsesinstitutioner i fællesskab fastlagt, at arbejdet med kvalitet i arbejdsmarkedsuddannelserne skal tage udgangspunkt i en fælles, konkret definition på, hvad god kvalitet er. For arbejdsmarkedsuddannelserne opnås god kvalitet i uddannelsesindsatsen ved den samtidige opfyldelse af følgende målsætninger
2. Systematisk arbejde med kvalitet: Kvalitetscirklen som modelKvalitetsarbejdet i AMU tager udgangspunkt i kvalitetscirklen. Kvalitetscirklen er også EU's anbefalede model for arbejdet med kvalitet i de erhvervsrettede uddannelser og efteruddannelser. Kvalitetscirklen Som model for arbejdet med sikre og udvikle kvaliteten af arbejdsmarkedsuddannelserne indebærer kvalitetscirklen,
3. Gennemførelse af kvalitetssikring og kvalitetsudviklingUndervisningsministeriet kræver generelt – bl.a. i forbindelse med tilsyn - at uddannelsesinstitutioner og efteruddannelsesudvalg arbejder systematisk og synligt med sikring af kvaliteten. Det er op til de enkelte uddannelsesinstitutioner og efteruddannelsesudvalg, hvordan arbejdet med kvalitetssikring konkret tilrettelægges. Men ministeriets krav er, at uddannelsesinstitutioner og efteruddannelsesudvalg skal have etableret arbejdsgange, der synligt og dokumenterbart følger kvalitetscirklen som hovedmodel for arbejdet med arbejdsmarkedsuddannelserne. Det vil sige, at der løbende planlægges og sættes mål/laves strategi, gennemføres aktiviteter efter de fastsatte planer, måles og vurderes på indsatsen, og at der på denne baggrund sker revurdering af planerne/strategierne. For så vidt angår de fælles internetbaserede redskaber, vil det derfor også - ud- over de måleresultater, der skal offentliggøres på hvert uddannelsesinstitutions hjemmeside efter "Lov om gennemsigtighed og åbenhed" - være et krav, at amukvalitet bruges aktivt og systematisk i forbindelse med evaluering, måling og vurdering af uddannelsesinstitutionens, henholdsvis efteruddannelsesudvalgets arbejde med arbejdsmarkedsuddannelserne. 4. Opgaver og roller i anvendelsen af arbejdsmarkedsuddannelsernes fælles kvalitetssikrings redskaberDe fælles kvalitetssikringsredskaber på internettet (www.amukvalitet.dk) har til formål at tilvejebringe hurtig, gennemsigtig og sammenlignelig dokumentation for, hvordan det går med uddannelsesindsatsen, tilgængelig for alle, der skal bruge dokumentationer i arbejdet med kvalitet. Resultater af målinger med de fælles kvalitetssikringsredskaber offentliggøres i aggregeret form, og de fælles kvalitetssikringsredskaber rummer desuden detaljeret information til lærer, uddannelsesinstitution og efteruddannelsesudvalg om netop dét, der vedrører deres arbejde med kvalitet i uddannelsesindsatsen. De fælles kvalitetssikringsredskaber på internettet rummer i dag
Uddannelsesinstitutionerne skal
Den enkelte uddannelsesinstitution kan vælge at udarbejde supplerende spørgsmål om forhold på uddannelsesinstitutionen, f.eks. om selve undervisningen, undervisningsudstyr m.v., som man finder relevant at få deltagernes vurdering af i forhold til løsning af uddannelsesinstitutionens opgaver omkring arbejdsmarkedsuddannelserne. Samlet betyder det, at den enkelte uddannelsesinstitution som minimum skal have etableret enkle procedurer for månedlig eller kvartalsvis gennemgang af resultater af målinger med de fælles kvalitetssikringsredskaber og procedurer for opfølgning, herunder planer og procedurer for samarbejdet mellem udvalg og uddannelsesinstitution omkring anvendelse af resultaterne i den indbyrdes dialog. Uddannelsesinstitutionerne skal supplerende have planer og procedurer for anvendelse af resultaterne i forhold til de lokale uddannelsesudvalg og virksomhederne. Efteruddannelsesudvalgene skal
Samlet betyder det, at det enkelte efteruddannelsesudvalg som minimum skal have etableret enkle procedurer for månedlig eller kvartalsvis gennemgang af resultater af målinger med de fælles kvalitetssikrings redskaber, og procedurer for opfølgning, herunder planer og procedurer for samarbejdet mellem udvalg og uddannelsessteder omkring anvendelse af resultaterne i den indbyrdes dialog. Undervisningsministeriet skal
5. HenvisningerLov nr. 446 af 10. juni 1003 om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., kapitel 8
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |