Elevplan er det værktøj, som blandt andet er udviklet til undervisningsplanlægning.
Alle skoler er nu med i ordningen og har
adgang til systemet. Derfor er det nærliggende at bruge dette
værktøj i samfundsfag. I den traditionelle undervisning kan
Elevplan bruges til at udarbejde en plan for undervisningstilrettelæggelse,
der tydeliggør, hvilke emner der skal arbejdes med
og i hvilken rækkefølge. Elevplan kan også bruges til at tilrettelægge
undervisning, hvor eleverne kan vælge forskellige emner,
der giver samme kompetence (se figur 1).
I foranstående model kan det emne/tema, eleven vælger, tage
udgangspunkt i forskellige aktuelle samfundsmæssige debatter,
men i virkeligheden sigte på samme bekendtgørelsesmål. Som
eksempel kan temaer inden for EU, det nationale parlament
eller det kommunale selvstyre godt sigte på det mål i bekendtgørelsen,
der omhandler politiske beslutningsprocesser.
Denne form for procesundervisning, hvor elevens proces er
centrum for udvikling af kompetencer, kræver et styringsredskab.
Det værktøj, vi har til vores rådighed, er Elevplan.
|