Forside
Forord
Indledning
Progressionen i faget
Logistik i faget
Elevens dokumentation
Skolens dokumentation
Samfundsfag og Elevplan
Evaluering / eksamen
Merit
Eksempler på undervisningsforløb
Eksempler på undervisningsforløb, som afspejler progressionen
Eksempler på undervisningsforløb i uddannelsen til pædagogisk assistent
Eksempler på tværfaglighed
Inspiration til undervisning i åbne læringscentre
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Udskriv hele publikationen
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Samfundsfag og Elevplan
Elevplan er det værktøj, som blandt andet er udviklet til undervisningsplanlægning. Alle skoler er nu med i ordningen og har adgang til systemet. Derfor er det nærliggende at bruge dette værktøj i samfundsfag. I den traditionelle undervisning kan Elevplan bruges til at udarbejde en plan for undervisningstilrettelæggelse, der tydeliggør, hvilke emner der skal arbejdes med og i hvilken rækkefølge. Elevplan kan også bruges til at tilrettelægge undervisning, hvor eleverne kan vælge forskellige emner, der giver samme kompetence (se figur 1).

Tryk her for større læsbarhed

I foranstående model kan det emne/tema, eleven vælger, tage udgangspunkt i forskellige aktuelle samfundsmæssige debatter, men i virkeligheden sigte på samme bekendtgørelsesmål. Som eksempel kan temaer inden for EU, det nationale parlament eller det kommunale selvstyre godt sigte på det mål i bekendtgørelsen, der omhandler politiske beslutningsprocesser.

Denne form for procesundervisning, hvor elevens proces er centrum for udvikling af kompetencer, kræver et styringsredskab. Det værktøj, vi har til vores rådighed, er Elevplan.


Udskriv siden