Forside
Forord
Indledning
Progressionen i faget
Logistik i faget
Elevens dokumentation
Skolens dokumentation
Samfundsfag og Elevplan
Evaluering / eksamen
Merit
Eksempler på undervisningsforløb
Eksempler på undervisningsforløb, som afspejler progressionen
Eksempler på undervisningsforløb i uddannelsen til pædagogisk assistent
Eksempler på tværfaglighed
Inspiration til undervisning i åbne læringscentre
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Udskriv hele publikationen
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Indledning
Samfundsfag i erhvervsuddannelserne – råd og vink er det tredje led i den centrale beskrivelse af grundfaget samfundsfag.

Råd og vink-publikationen skal ses som et supplement til vejledningen, give inspiration til læreren og gennem eksempler bidrage med forslag til, hvordan læreren kan inddrage erhvervsfaglige emner i undervisningen, altså få den erhvervsfaglige toning med. Samtidig vil råd og vink give forslag til, hvordan samfundsfag kan indgå i et samspil med de øvrige fag, der er knyttet til uddannelsen.

Råd og vink følger fordelingen mellem det, der beskrives i de tre dokumenter:
Bekendtgørelsen: “skal” Vejledningen: “bør” Råd og vink: “kan”.

I publikationen beskrives de enkelte niveauer fra niveau F til C med eksempler, som giver et vink om undervisningens taksonomiske og samfundsfaglige niveau samt branchetilknytning. Samfundsfaget er placeret i erhvervsuddannelserne, for at eleverne kan få en forståelse af sammenhængen mellem samfundet, deres valgte brancheområde og erhvervslivet.

Målet med undervisningen er at lægge op til en styrkelse af elevernes indsigt og færdigheder i samfundets opbygning, samfundsøkonomien og de beslutningsprocesser, som er styrende for et samfund. Publikationen skal ses som et inspirationsmateriale til lærerens planlægning af undervisningen.


Udskriv siden