Teknisk skole
OLC er en forkortelse af Open Learning Center. Undervisningen
i et OLC er karakteriseret ved, at eleven bevæger sig hen
til centeret på bestemte tidspunkter og modtager den undervisning,
der passer til elevens uddannelsesvalg og niveau. I et
OLC kan eleverne grupperes efter niveau og læringsstil og ikke
kun efter, hvilket hold den enkelte elev er tilknyttet.
Elever fra forskellige indgange og på forskellige niveauer arbejder
med de tre hovedområder: politik, arbejdsmarkedsforhold
og økonomi. Når eleven første gang møder i OLC for samfundsfag,
bliver eleven præsenteret for de tre hovedområder,
samt hvilke opgaver/emner der hører til. Undervisningen kan
være opdelt i eksempelvis tre moduler. Eleven vælger eventuelt
selv, hvilket modul der ønskes at starte med.
Hvis eleven er på et femugers skoleophold, skal vedkommende
igennem ét modul. Er eleven på et tiugers skoleophold, skal
eleven igennem to moduler. Er forløbet længere, skal alle tre
moduler være gennemført, inden forløbet afsluttes.
Evaluering
Eleven evalueres løbende, og der afsluttes med en opgave indeholdende
elementer fra alle tre hovedområder.
Hvert område har en arbejdsplan indeholdende forskellige
opgaver, alt efter hvilken uddannelse eleven er i gang med. På
bestemte dage i forløbet udbydes kurser inden for bestemte
emner. Hører emnet under det modul, eleven arbejder med,
skal eleven deltage.
Hvis skolerne vælger at organisere undervisningen i et OLC, vil
det stille store krav til en organiseringsform, hvor registrering
af opnåede kompetencer sker fragmenteret og måske af forskellige
personer. Denne form for undervisning kræver både en
stram procedure for kompetenceregistrering og et større udbud
af læringsaktiviteter. Antallet af læringsaktiviteter afhænger af
antal uddannelser, som et OLC betjener. Dette er begrundet i,
at undervisningen skal tage udgangspunkt i elevens valg af uddannelse.
Efterfølgende vises et eksempel på et forløb i
modulet Politik:
Eftersom eleverne ikke er i stand til at arbejde selvstændigt
uden først at have et fagligt fundament, er forløbet opbygget
som en vekselvirkning mellem kursus, selvstændigt arbejde og
evaluering. Kursusdelen giver eleven den nødvendige teoretiske
viden, mens delen med selvstændigt arbejde skal omsætte den
teoretiske viden til elevens egen viden gennem praktisk arbejde.
Alle dele er obligatorisk.
Forløbet skal ses som en helhed, der dækker politik på Fniveau.
Kursus:
• For og imod.
• Demokrati, definition.
• Grundloven.
• Samfundstrekanten.
Selvstændigt arbejde:
• Se filmen “Fællesskab”.
• Kom derefter med din/jeres definition på begreberne:
fællesskab, lighed, retfærdighed, værdier og magt skriftligt.
• Ved hjælp af samfundstrekanten skal du/I beskrive
samfundsudviklingen i Danmark.
Evaluering:
• Opgaven skal fremlægges mundtligt for læreren.
Kursus:
• Folketinget.
• Regeringen.
• Magtens tredeling.
Selvstændigt arbejde:
De politiske partier.
Vælg to politiske partier, der befinder sig på hver sin side af
højre/venstreskalaen.
Beskriv partierne, og hvad disse partier lægger meget vægt på.
Evaluering:
Opgaven skal fremlægges mundtligt for deltagere i dette modul.
Selvstændigt arbejde:
Fremtiden: Stat - Region – Kommune.
Vælg ud fra opgavearket en opgave, hvor én eller flere af ovenstående
områder indgår.
Emnevalg samt problemformulering skal godkendes af læreren,
inden opgaven besvares.
Hvis du/I har et aktuelt emne, som er relevant i opgaven, må
dette vælges.
Evaluering:
Opgaven skal afleveres skriftligt til læreren og fremlægges
mundtligt for deltagere i dette modul.
|