Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Indholdsfortegnelse





Forord

Resumé
Indledning
Hvad er opgaven? Det komplekse omstillingsbegreb
Betingelser for omstilling
Den selektive omstilling
Når forskellen bliver for lille
Erhvervsuddannelsesreform 2000

1. Indledning
Uddannelse og IT
Holdninger til IT og undervisning
Den store interesse
Hvor er skolerne på vej hen?
Modeller for IT-integration
Dans på stedet - eller en bevægelse fremad?
Behov for at gøre status!
Hæftets disponering
Dialogen undervejs

2. Det komplekse omstillingsbegreb
Fra evaluerings- til ledelsesperspektiv
Det komplekse omstillingsbegrebs niveauer
Omstillingsaktører og omstillingsmotiver
Det fagligt-pædagogiske niveau
Uddannelsesudbud og fleksible udbudsformer
IT-relateret institutionsomstilling
Den lærende organisation
Modernisering af den offentlige sektor
De mange omstillingsopgaver

3. Organisationen skole - mellem offentlig og privat
Normsæt og tænkemåder
Teorien om normative vektorer
Normative vektorer i organisationen erhvervs-skole
De spændingsfyldte rationaler
Opgave- og målfastsættelse
Erhvervsskoler og strategi
Ledelse i den offentlige organisation
Kravene til handlerummet

4. Hvordan de gør
Status på skolernes arbejde med IT-
Formålet med interviewrunden
Aktuelle tendenser i skolernes arbejde med IT-
Udbredelse og anvendelse
Anvendelse til ledelse og samarbejde
Spørgsmål om IT og de pædagogiske udviklingsprocesser
Spørgsmål om organisering af skolernes udviklingsprocesser
IT-integration som samlet skoleudvikling
Hvad lykkes, hvad lykkes ikke?
Opsummering: aktuelle skolestrategier for omstilling
Undervisningens metode og teknik
Spørgsmål om at overholde love og regler
Omstilling som profilering og salg
En anden opfattelse af opgaven

5. Tilløb til omstilling
Når forskellen bliver for lille
Barrierer for omstilling
Skoleindvendinger mod omstilling
Spørgsmål til afklaring på den enkelte skole
Ledelsesmæssige barrierer
Lærernes metodefrihed
Konflikt mellem politiske mål og fagbureaukratiet
Hvilke krav kan man stille til elevernes økonomi?
Erhvervsuddannelsesreformen - startskud på omstilling?
Hvordan overvindes barriererne?
Erhvervsuddannelsesreform 2000 - teknik og principper

6. Litteratur

Bilag: Interviewguider

Executive summary

Denne side indgår i publikationen "Tilløb til omstilling" som indhold
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top