|
Bilag: Interviewguider
1. Kan du/I give et kort resumé af, hvordan I aktuelt arbejder med IT-området på skolen? (Beskrivelse af aktuelle og/eller nyere initiativer på området). 2. Hvad har initiativerne betydet for måden, hvorpå IT anvendes af lærere og elever
på skolen? 3. Hvordan anvender du IT i dit arbejde som leder? 4. Har skolen et intranet - eller er der planer om at etablere et? 5. Belysning af IT-udviklingens organisering: Hvordan forsøger I i praksis at få udviklingen af teknisk infrastruktur til at hænge sammen med pædagogik og organisation - (status på processen)? 6. Kan man identificere en "vej", I har gået, et mønster i jeres forløb -
som kan beskrives, så andre kan hente inspiration i den? 7. Hvordan får I jeres ideer til nye tiltag - hvem på skolen får ideerne? 8. Hvilke krav stiller udviklingen af skolens IT-anvendelse (i forhold til pædagogik og organisation) til ledelsen? 9. Hvad betyder det for medarbejdernes holdning til IT-pro-jektet, at ledelsen selv bruger IT og fremmer IT-systemer på forskellige områder? 10. Hvordan oplever I medarbejderes og elevers engagement i udviklingen af skolens IT-anvendelse? 11. Fremtidsorienteret status Interviewguide, lærere 1. Hvordan anvender du IT i dit arbejde som lærer? 2. Kan du/I give et kort resumé af, hvordan I aktuelt arbejder med IT-området på skolen? (Beskrivelse af aktuelle og/eller nyere initiativer på området). 3. Hvad har initiativerne betydet for måden, hvorpå IT anvendes af lærere og elever
på skolen? 4. Har skolen et intranet - eller er der planer om at etablere et? 5. Belysning af IT-udviklingens organisering: Hvordan forsøger I i praksis at få udviklingen af teknisk infrastruktur til at hænge sammen med pædagogik og organisation - (status på processen)? 6. Kan man identificere en "vej", I har gået, et mønster i jeres forløb -
som kan beskrives, så andre kan hente inspiration i den? 7. Hvordan får I jeres ideer til nye tiltag - hvem på skolen får ideerne? 8. Hvilke krav stiller udviklingen af skolens IT-anvendelse (i forhold til pædagogik og organisation) til ledelsen? 9. Hvad betyder det for medarbejdernes holdning til IT-projektet, at ledelsen selv bruger IT og fremmer IT-systemer på forskellige områder? 10. Hvordan oplever I kollegers og elevers engagement i udviklingen af skolens IT-anvendelse? 11. Fremtidsorienteret status Interviewguide, elever 1. Hvordan anvender du IT i forbindelse med dit "arbejde" som elev
(forberedelse, undervisning, projektarbejde?) - ledelsen: får I info fra ledelsen/administrationen via nettet? kan I stille spørgsmål til stoffet via nettet (som e-mail)? - andre elever: bruger I nettet til at diskutere fagligt med kammeraterne? 2. Gør det nogen forskel for din måde at lære på, om der bruges IT i undervisningen eller ej? 3. Hvordan oplever du lærernes og elevernes engagement i forhold til at bruge computere i undervisningen? 4. Bruger I computeren mere eller mindre, end du havde troet på forhånd? 5. Spillede dine forventninger om computeranvendelsen nogen rolle for dit valg af uddannelse? 6. Har du lært at bruge computeren i folkeskolen? 7. Har du en computer derhjemme? 8. Hvad ville du sige, hvis skolerne begyndte at stille som krav til eleverne, at de skulle købe en bærbar pc for at tage en given uddannelse (eksempler fra Holstebro Gymnasium)? 9. Kommer du til at bruge computeren i dit arbejde (når du er færdig med din uddannelse)? Denne side indgår i
publikationen "Tilløb til omstilling" som bilag |
||
Til sidens top |