Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Indholdsfortegnelse







Forord
Resume
Introduktion
Baggrund og formål
Produktionsskolernes mange formål
Formål og fokuspunkter for undersøgelsen
Tendenser i forskningen inden for produktionsskoleområdet
Produktionsskolernes størrelse
Deltagerprofiler
Udslusning
Tendenser i den hidtidige forskning inden for produktionsskoleområdet
Elevprofiler
Hvad kendetegner de elever, der går på produktionsskole?
Centrale træk ved elevernes svar
Sociale profiler af eleverne
Den fagspecifikke
Entreprenøren
Den eksperimenterende
Den kreativitetsorienterede
Den uddannelsesorienterede
Kvalitative analyser af produktionsskolens organisering og pædagogiske virke
Beskrivende analyse af produktionsskolen som rum for oplæringen
Produktionsskolen sammenlignet med folkeskolen
Støttende samtaler på værkstedet
Produktionsskolernes heterogenitet
Etnicitet og det danske sprog
Produktionsskolen, metafærdigheder og opdragelse
Teoriundervisningen integreret i den daglige arbejdspraksis
Lærer-elev-relation – læringens sociale forankring
Undervisningens struktur
Lærernes personlige kompetencer
Lærerrollen på produktionsskolen
Produktionsskoleelever om læring
Læringsforståelse
Beskrivelser af personlige læringsbaner
Produktionsskoledeltagelse som et personligt udviklingsprojekt
Produktionskoledeltagelse som et afklarende læringsprojekt
Produktionsskoledeltagelse som genetablering af livsstyring
Produktionsskoledeltagelse som en læringsbane for elever, der er gode med deres hænder
Beskrivelser af læringsmåder
Den horisontale del a: at lære af andre elever
Den horisontale del b: at lære gennem at anvende
Den vertikale del a: læreren/håndværkeren som inspirator/anerkender/strukturerende
Reflekterede faglige dialoger på værkstederne
Den vertikale del b: at lære kropslige og personlige færdigheder
Hvad kan de unge bruge produktionsskoleopholdet til efterfølgende?
Opsamling og diskussion
Appendiks: Nærmere præsentation af dataindsamling
Metodisk grundlag
Oversigt over undersøgelsesdesign
Undersøgelsesforløb
Dataindsamling
Litteratur

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Kreativitet, produktion og identitet" som komplet indholdsfortegnelse
© Undervisningsministeriet 2008

Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top