Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Produktionsskoleelever om læring

I det følgende vil vi fremstille produktionsskoleelevernes egne beskrivelser af, hvad og hvordan de lærer på produktionsskolen. Indledningsvis vil vi kort beskrive de grundlægende kategorier, som vi har brugt i vores analyse. Kapitlet hviler på situerede læringsteorier og teorier om mesterlære og praksislæring (se Nielsen og Kvale, 2003 for en uddybning).

Efter en kort uddybning af kapitlets forståelse af læring, vil vi kort skitsere elevernes personlige læringsbaner for nærmere at forstå nogle særligt centrale temaer og problemstillinger i disse elevers livshistorie. Vi vil derefter beskrive forskellige læringsformer. Disse læringsformer er opdelt i en horisontal dimension med fokus på, hvordan eleverne i værkstederne lærer af hinanden, og hvordan eleverne lærer gennem at læse opgaver, bruge redskaber etc. Det vil sige at lære gennem brug af værktøjer og teknikker i forhold til praksisnære situationer. Afslutningsvist vil vi fremstille læreprocessens vertikale dimension med særligt fokus på elevernes beskrivelse af interaktionen med lærerne på produktionsskolen.

Læringsforståelse

I det følgende vil vi kort beskrive den læringsforståelse, der ligger til grund for det næste afsnit. Som allerede nævnt, hviler forståelsen af læring i dette kapitel på en situeret tilgang, hvilket vil sige, at læring forstås som decentreret. Læring foregår ikke kun mellem lærer og elev, men en række forskellige steder og på forskellige måder. I denne sammenhæng skelner vi mellem læringens horisontale og vertikale dimension.

Den horisontale dimension består af to perspektiver. Den første består af, at eleverne lærer af hinanden. Dette princip for læring er relativt lidt udforsket, men fremstår som en potentiel vigtig måde at lære på. I denne sammenhæng fokuseres der særligt på den dimension af læreprocessen, som vi vil betegne som den kollaborative læreproces, hvor eleverne engagerer sig med hinanden i at udvikle nye måder at løse problemer på (for en uddybning se Tomasello, 1993; Nielsen, 2008 – under udgivelse).

Det andet perspektiv drejer sig om, at eleverne lærer ved at bruge redskaber og arbejde i praksisnære situationer, hvor de lærer gennem den feedback, de modtager i disse situationer. Der findes forskellige former for feedback eller former for evaluering, som er vigtige i disse sammenhænge (Se Nielsen og Kvale, 2003; Kvale, 2007 for en uddybning).

Den vertikale dimension fokuserer på forholdet mellem lærer og elev samt på elevens kropslige læring. I den vertikale læringsdimension spiller forholdet mellem lærer og elev naturligvis en væsentlig rolle. Denne dimension er delvist beskrevet i afsnittet Lærer-elev-relation, hvor det dog primært var omsorgsdimensionen mellem lærer og elev, der spillede en væsentlig rolle. I forbindelse med den vertikale læringsdimension sættes der særligt fokus på, at læreren er en faglig ekspert inden for sit felt, og den betydning, det har for læreprocesserne på værkstedet. Her er det vigtigt at betone, at læreren på produktionsskolen ofte selv er faglært og faktisk behersker det fag, som vedkommende underviser i.

Ud over lærer-elev-relationen fokuseres der også på den kropslige dimension, der er del af den vertikale læringsdimension.

I det første afsnit vil vi kort uddybe nogle af de personlige læringsbaner, som blev tydelige for os i forbindelse med, at vi fulgte eleverne i deres hverdagspraksis.

Beskrivelser af personlige læringsbaner

Hvis vi i dette afsnit ønsker at forstå, hvad og hvordan eleverne lærer, må vi naturligvis også gå nærmere ind og se på motiverne for at gå på produktionsskolen, og vi må fokusere på, hvad de ønsker at bruge produktionsskoleforløbet til. Vi må med andre ord forstå elevernes personlige læringsbaner, hvis vi skal danne os en genuin forståelse af elevernes læringsprojekter. Disse personlige læringsbaner skal betragtes som en uddybning af de sociale profiler, som blev beskrevet i afsnittet Sociale profiler af eleverne, men med særligt fokus på, hvordan eleverne orienterer sig i forhold til de læringsmuligheder, som viser sig på produktionsskolen. Som allerede beskrevet var de sociale profiler resultat af statistiske analyser. Disse beskrivelser af de personlige læringsbaner er udviklet på baggrund af vores observationer af de ti elever, som vi valgte at følge over et vist tidsrum, samt de interview, vi gennemførte med disse elever.

Produktionsskoledeltagelse som et personligt udviklingsprojekt

For en del elever er produktionsskolen et sted, hvor de skal have genetableret deres personlige selvtillid. Det drejer sig særligt om elever, der har haft det vanskeligt i folkeskolen, og i nogle tilfælde elever, som har gået i specialklasse i folkeskolen. Eleverne har ikke specifikke mål for, hvad de ønsker at få ud af produktionsskoledeltagelsen, men har det som et mål at genetablere en personlig og faglig selvtillid. En af disse elever er Kristine. Kristine gik i fire år i specialklasse i folkeskolen og fik ikke en eksamen. Det betyder, at hun ikke kan leve op til familiens og egne forventninger. Hun fortæller selv om ikke at kunne leve op til forældre og venners forventninger:

“Ja og fordi dem – både mine veninder og nogle af mine andre veninder ude fra skolen – de får en studentereksamen, de går på gymnasiet, det er mange i familien og så bliver jeg sådan lidt ked af, at det kan jeg ikke gøre og sådan noget der, men nu skal jeg virkelig kæmpe for, at jeg bliver færdig med skolen.”



Et af problemerne for Kristine er, at hun har meget vanskeligt ved at klare eksamenssituationen. Hun fortæller:

“Det er mere det at være i situationerne, at jeg glemmer mange ting. Jeg hader, hvis jeg skal til prøve, så bliver jeg simpelthen så nervøs, at jeg måske glemmer halvdelen.”



Et af målene for Kristine er at få en adgangsgivende eksamen.

“Jamen, jeg har hele tiden haft en drøm om, at jeg gerne ville have sådan en eksamen, og at jeg ikke ligesom var god og altså ikke ligesom kunne gå op til en eksamen. Det ville jeg jo helt vildt gerne have en studentereksamen, og de synes, jeg måske skulle have kæmpet lidt mere for det, men det ville jeg måske have gjort.”



Et centralt anliggende for Kristines læringsprojekt på produktionsskolen er at få mere selvtillid til at turde give sig i kast med uddannelsessystemet igen og dermed turde blive konfronteret med eksamenssituationer. Hun vil gerne have styrket sine dansk- og matematikkundskaber og efterspørger derfor mere evaluering og kompetencegivende eksamener. Kristine arbejder på kontor, har været i praktik i en butik og er fascineret af det praktiske arbejde, hvor hun igennem kundekontakt føler, at det arbejde, hun udfører, er væsentligt for andre mennesker.

Kristine har dog det umiddelbare og uspecifikke mål at deltage i værkstedernes arbejde med henblik på at opnå anerkendelse. Hun fremhæver gentagne gange, at ros og anerkendelse er væsentligt for hende i hendes personlige læringsbane.

Produktionskoledeltagelse som et afklarende læringsprojekt

Flere af eleverne er inde på, at de har nogle klare forestillinger om, hvad de vil med deres generelle uddannelsesforløb. De er dog usikre på, om det arbejde, som en uddannelse fører frem til, passer til dem, og om de har de evner, der skal til, for at kunne leve op til de krav, som arbejdet forudsætter. Derfor betragter disse elever produktionsskolen som en mulighed for at afklare de forestillinger, som de har, om et sådant muligt fremtidigt arbejde. Eksempelvis Mia, som har et ønske om at uddanne sig til at arbejde med børn. Den produktionsskole, Mia går på, har ingen værksteder, som direkte arbejder med børn, men hun har valgt at være i syværkstedet, fordi eleverne her laver produkter, som bruges i børnehaver. Således har Mia mulighed for at afprøve sine evner som pædagog. Hun fortæller om en dag i en børnehave, hvor de havde lavet udklædningstøj til børnene:

“Vi tager ud i børnehaver, hvor vi maler børnene, eller de kommer ud til os, hvor vi klæder dem ud. Så bestemmer de selv, hvilket kostume de vil have, så maler vi dem, og så leger de.”



Det er vigtigt for Mia, at der på produktionsskolen gives mulighed for at komme i nærheden af det erhverv, som hun ønsker at beskæftige sig med senere.

“Vi lavede alle sammen noget forskelligt faktisk. Vi malede alle sammen på et kæmpe stykke papir, vi fik. Og det var så labyrinten. Så skulle vi puste balloner op og klistre sådan noget – jeg kan ikke helt huske, hvad det hedder. Men vi lavede alle mulige ting. Alle sammen.”
I: “Har det bekræftet dig i, at du gerne vil være pædagog?”
J: “Ja.”
I: “Hvordan tænker du, at det har indvirket på det?”
J: “Det kan jeg ikke forklare. Jeg synes bare, det var spændende.”
I: “Så på den måde, så tænkte du, at det egentlig kunne være dejligt at fortsætte med?” “Hvordan taklede du det at skulle være sammen med børn?”
J: “Godt.”
I: “Hvordan tænker du – var der nogle bestemte ting...”
J: “Det er, fordi jeg har meget let ved børn, fordi jeg selv har passet min lillesøster.”



Mia viderefører den praksis, som hun er vokset op inden for, hvor det var hende, der var ansvarlig for børnepasningen i familien. Hun bruger produktionsskolen til at se, om det så også holder i praksis – og det gør det tilsyneladende. Mia kommer fra et hjem, hvor hun har lært at sy, så hun synes ikke, at hun lærer så meget på produktionsskolen – i snæver forstand – fordi hun kunne det meste i forvejen. Mia bruger produktionsskolen og de mange praktikker afprøvende i forhold til at afklare en senere realisering af sine mål. Mias eksempel viser, at elevernes egne læringsbaner er vigtige i forhold til at realisere de muligheder, som produktionsskolen tilbyder. I snæver læringsmæssig forstand har Mia ikke lært så meget, fordi hun kunne det meste fra starten, men i forhold til en bredere livsorientering har Mia fået afklaret nogle ting, og på den måde har hun lært en del på produktionsskolen.

Produktionsskoledeltagelse som genetablering af livsstyring

Flere af eleverne har haft eller har fortsat store problemer med at klare sociale, personlige og skolemæssige problemer i folkeskolen. Der er ofte tale om, at der er en række forskellige problemer, der har forstærket hinanden i et uheldigt mønster. Deltagelsen på produktionsskolen har således for denne gruppe elever ikke et klart uddannelses- eller arbejdsafprøvende mål, men fungerer mere som et forsøg på at bryde cirklen af uheldige omstændigheder, som disse elever er kommet i.

En af eleverne beskriver meget præcist den kompleksitet af problemer, der gør, at han havde svært ved at koncentrere sig om folkeskolen. Eleven fortæller om sin tid i folkeskolen:

“Det var nok fordi, jeg ikke troede nok på mig selv. Det var nok derfor, og så fordi alle de andre altid fik højere karakterer end mig. Så sætter man sig jo alt for høje forventninger, og så går det jo bare galt. Det værste – det har også været kæresteproblemer og sådan noget, fordi lige så snart det bliver indblandet i skoletiden, så går det helt i kage. Så kan man ikke følge med overhovedet. Jeg havde en kæreste i min klasse, og det gik rigtig dårligt til sidst, og så sad jeg bare og havde det dårligt egentlig (…) det var jo også det med, at man kom tættere og tættere på eksamen – og det med kæresten og nok også det med, at jeg begyndte at ryge for meget hash på et tidspunkt, men det gjorde selvfølgelig også, at i skolen tænkte man mere på det, end man gider sidde der i skolen og lave lektier. ”



Som det fremgår af citatet, har denne elev en mængde problemer, der er virksomme på samme tid. Høje forventninger, kæresteproblemer og et begyndende hashmisbrug gør, at eleven ikke klarer sig særligt godt i og får en meget dårlig eksamen fra folkeskolen.

For denne elev er deltagelsen på produktionsskolen ikke et spørgsmål om at finde ud af, hvilken uddannelse eller hvilket arbejde vedkommende ønsker. Det drejer sig mere om at genfinde en eksistentiel stabilitet og genvinde styringen over sit eget liv. I den forbindelse har eleven valgt at deltage i musikværkstedet. Der er tale om en person med visse personlige ressourcer, der formår at inddrage og tiltrække andre tidligere skolekammerater til at komme på produktionsskolen, for at de kan spille musik sammen. Der er dog, som allerede nævnt, ikke tale om, at eleven har valgt produktionsskolen for at afklare et muligt fremtidigt uddannelses- eller arbejdsvalg, men han siger om grunden til, at han har valgt musikværkstedet:

“Altså, jeg vil ikke være direkte musiker. Jeg synes bare, at det er en rigtig fed hobby at have, fordi musik er kultur, og det er en vigtig del. Så det er egentlig mest bare det – det er ikke for at opnå noget lige nu – mere sådan en linje igennem ens liv.”



Musikken og produktionsskolen er ikke blot et spørgsmål om at finde et hovederhverv, men også om at etablere og udvikle andre projekter i sit liv. Eleven overvejer at læse videre til at blive pædagog senere, men er endnu ikke sikker på, at det er det, han vil. Produktionsskolen giver med andre ord eleven mulighed for at lave noget af det, som han ønsker at lave, med henblik på at han får nogle succesoplevelser og tid til at komme på benene igen personlighedsmæssigt.

Produktionsskoledeltagelse som en læringsbane for elever, der er gode med deres hænder

En del elever er dygtige til at arbejde med deres hænder, men har store vanskeligheder ved de mere boglige fag. De har ofte haft store problemer i folkeskolen, som fremstår som nederlagspræget for dem. På den anden side er de dygtige med deres hænder, så de deltager ofte i aktiviteter uden for produktionsskolen, der giver dem en stor selvfølelse og pæne arbejdsmæssige fortjenester.

En af eleverne fortæller om sine aktiviteter ved siden af produktionsskolen, hvor han køber scootere, reparerer dem og sælger dem videre. Om et nyligt køb fortæller Rendez:

R: “Han ville sælge den til 5, så fik jeg den til 4.000 (…). Så måtte han sige, at han ikke vidste, hvad der var galt med den. Så var det bare nogle ledninger, der var klippet over. Så lavede jeg den. Så startede jeg den. Den så bare helt fucked ud. Helt fuldstændig. Jeg har lige fået den, den står lige her ude. Jeg har malet den, og jeg har gjort en del ved den. Den ser helt ny ud. Jeg er lige blevet færdig i går med den.”
I: “Hvor meget tager du så for den?”
R: “9, tror jeg, jeg sælger den for. Jeg kan få ni for den.”



Rendez har indrettet et lille værksted i sin kælder, hvor han reparerer scootere. Han fortæller, at han har meget vanskeligt ved dansk og matematik i folkeskolen. Han fortæller selv, at baggrunden for, at han begyndte på produktionsskolen, var, at han havde store problemer med at skrive og regne, men at han var god til at arbejde med sine hænder:

“At min søster gik her sidste år. Så forklarede hun mig, hvordan det er. Det synes jeg, det er fint nok til mig, fordi jeg er ikke god til at læse og skrive, så vil jeg gerne det der med mine hænder.”



Rendez er ganske ferm med sine hænder på mekanikerværkstedet. Baggrunden for det er, at han har sit eget værksted, og at hans far er mekaniker, så han har lært en del derhjemme. På spørgsmålet om, hvordan han lærer de forskellige ting som for eksempel at trække ledninger, fortæller han:

M: “Fordi jeg arbejder med det derhjemme. Jeg har arbejdet lang tid med at montere anlæg og sådan nogle ting.”
I: “Er det sådan, hvor du prøver dig frem?”
M: “Nej, det har jeg lært af min far. Min far er mekaniker.”
I: “O.k, så han forklarer dig hvordan?”
M: “Ja, det er ham, der har lært os det.”
I: “Hvordan synes du din far er til at lære dig ting?”
M: “O.k. Nej, fordi han har monteret den mange gange foran mig sådan der. Så jeg sagde til ham, “er det ikke sådan og sådan, man gør?”, så sagde han “ jo, det er rigtigt nok.” Og siden den dag, der har jeg bare selv monteret den. Og min far gør det ikke mere. Så er det mig, der gør det.”
I: “Simpelthen at sidde og se din far gøre det, så kunne du lige pludselig få en forståelse, “nå, det er sådan, man gør det”, og så gør du det selv? Er der så en forskel på at lære noget hjemme ved sin far og lære noget her (på Produktionsskolen – KN)? Synes du, du lærer bedre af din far for eksempel?”
M: “Det er det samme.”
I: “Er der forskel på, hvordan din far gør det, og hvordan Keld (læreren på mekanikerværkstedet – KN) gør det?”



M: “Ja, det er der. Keld gør det på en helt anden måde. Hver og en har sin måde at gøre det på. Min far arbejder ikke så meget med mekanik, han arbejder mest med strøm inde i bilen, det er derfor. Det er mest strømting, ikke med motor og sådan noget. Det er mest bare strøm.”



Det vigtige for Rendez her er ikke at lære noget som sådan, fordi han kan det meste i forvejen. Det vigtigste er at blive anerkendt for den faglighed, som han har opbygget på sit eget værksted, og som han har lært ved at arbejde sammen med sin far. For Rendez drejer opholdet på produktionsskolen sig dels om at få anerkendelse for det, som han kan med sine hænder, dels om at søge at blive bedre til at integrere de mere teoretiske aspekter af faget (automekanik) i sin praktiske kunnen. Det paradoksale er, at Rendez ville kunne fungere fint som lærling på et mekanikerværksted, fordi han kan så meget automekanik i forvejen, men det er de mere teoretiske aspekter (blandt andet i dansk og matematik), der gør, at han ikke kan realisere en uddannelse på en erhvervsskole.

Opsamling: Afsnittet peger på, at eleverne har meget forskellige læringsprojekter. De forsøger at opnå noget forskelligt gennem deres deltagelse på produktionsskolen. Det er langt fra alle, der blot ønsker en afklaring eller at tilegne sig ganske særlige fagelementer. Hvis vi skal forstå, hvad eleverne lærer, og hvordan de lærer, må vi også forstå det særlige læringsprojekt, som de søger at realisere på produktionsskolen. Det er langt fra sammenfaldende med institutionens officielle mål. Omvendt, synes produktionsskolen med dens åbne og flertydige struktur at give eleverne muligheder for at realisere de læringsprojekter, som eleverne søger at etablere.

Beskrivelser af læringsmåder

I det følgende vil vi kort beskrive forskellige læringsmåder, som er dominerende på produktionsskolen. Som allerede beskrevet, er det primært den horisontale læringsdimension, der vil være central med særligt fokus på, hvordan eleverne lærer af hinanden, og hvordan de lærer gennem at få feedback.

Den horisontale del a: at lære af andre elever

At der er en klar og tydelig vidensdistribution på de forskellige værksteder er en vigtig forudsætning for, at produktionsskoleeleverne kan lære. Den kunnen, som eleverne ønsker at tilegne sig, er løst distribueret og tilgængelig i værkstederne, hvilket gør, at den bliver nemmere for eleverne at tilegne sig. Dette kommer til udtryk i, at man i mange af værkstederne arbejder sammen to og to. Den kollaborative lærings- og instruktionsmåde spiller en afgørende rolle for elevernes læreproces på produktionsskolen.

Kollaborativ læring som instruktionsmæssig strategi

Som allerede nævnt, bruges kollaborative læringsstrategier, eller det der kan betegnes som sidemandsoplæring, som central pædagogisk strategi på produktionsskolerne. Sidemandsoplæringen er kendetegnet ved, at eleverne sættes sammen to og to og arbejder sammen om en opgave. Det er ofte en faglig stærk og en faglig svag elev, der skal samarbejde, men det kan også være en nyankommen elev, som skal samarbejde med en elev, der har været på skolen over en længere periode. Igennem vores observationer af den daglige arbejdspraksis blev det tydelig for os, at sidemandsoplæringen gjorde undervisningen mindre formel og mere fleksibel. Frem for at læreren viste, hvordan en opgave skulle løses, var det ofte en erfaren elev, der stod for oplæringen, hvilket både synes at have en god effekt på de elever, som havde problemer med autoriteter, men også mere alment for eleverne, idet det gjorde, at oplæringen foregik i en mere venskabelig atmosfære.

“Det kan nogle gange rykke mere, end når jeg selv står der, fordi det er ligesom, vi hører det samme musik, og radioen kører, og der er en god stemning simpelthen, og så tænker jeg bare “wow, det er det, man skal.”



En anden fordel ved at bruge sidemandsoplæringen er, at de elever, der stod for oplæring af andre elever, fik et øget ansvar, og det gav dem en stærkere og mere ansvarsfuld position i fællesskabet på de enkelte værksteder. Som en af lærerne peger på, synes eleverne at vokse med opgaven, i og med de får øget ansvar:

“(...) så er der en, der har prøvet det før af de unge og er lidt læreren i den sammenhæng, og så kan man sige, så får han noget ansvar og egentlig vokser med opgaven, og så får han lavet en god operation der.”



Også set i en bredere social sammenhæng synes sidemandsoplæring at være en fordel, fordi de nyankomne elever får mulighed for at lære de andre elever at kende, og på den måde fungerer sidemandsoplæringen også som en inklusion af perifere deltagere i fællesskabet på værkstederne.

Eksempler på kollaborativ læring

I interviewene gives en række forskellige eksempler på, hvordan den kollaborative læring sættes i scene i forskellige værksteder. Generelt er eleverne mere positive over for de værksteder, hvor der arbejdes kollaborativt, mens der er mere skepsis over for værksteder, der er tilrettelagt alene på lærerelev- instruktion. En af eleverne, som har været i forskellige værksteder, sammenligner de to værksteder, hvor det ene var kollaborativt organiseret, mens det andet var mere baseret på lærer-elev-interaktion. I det ene værksted (køkkenet) er arbejde og instruktion tilrettelagt ud fra kollaborative principper, hvor eleverne arbejder konstant sammen to og to. Det andet værksted (syværkstedet), hvor instruktionen er tilrettelagt efter en mere individualiseret interaktion mellem lærer og elev, fremstår som knapt så positivt i elevens øjne. Eleven beskriver arbejdet i køkkenet således:

“Der er gang i den hele tiden derude. Der er altid noget derude. Altså om morgenen aftaler vi, hvem der skal gøre hvad. Så sidder vi inde i det her lokale. Så siger Svend (læreren i køkkenet) så, hvad vi skal lave, så er vi sammen to og to, så går man bare i gang. Og når man så er færdig, så spørger man Svend igen, hvad man skal lave, så sætter han os i gang med noget andet. Man laver altid noget derude. Hele tiden.”



Omvendt så er der ikke så meget gang i den på syværkstedet som i køkkenet. Det er mere kedeligt ifølge Mia, og hun præciserer forskellene således:

I: “Der sidder I meget alene?”
M: “Alene, ja.”
I: “Har det betydning for, hvad du lærer, om du sidder alene, eller I arbejder sammen to og to?”
M: “Jeg synes, det er bedst at være to og to om det, det kan jeg bedre lide. Jeg ved ikke hvorfor, det kan jeg bare.”
I: “Ja, kan du prøve at beskrive lidt om, hvordan det er at være sammen to og to?”
M: “Jamen altså, så kan den anden forklare, hvordan man gør, hvis man ikke selv kan huske det i stedet for at gå over til læreren hele tiden. Fordi hun ved det jo. Altså der er jo mange, der ved det derinde ved køkkenet, hvordan tingene skal gøres, og så kommer jeg helt ny og ikke aner noget. Så hvis man er sammen to, så kan hun lige forklare, hvordan det er, hvordan det lige skal gøres. Det synes jeg er godt.”



Mia giver en række eksempler på vigtigheden af den kollaborative læring i køkkenet, som gør det muligt at arbejde mere økonomisk i tidsmæssig forstand og mere uafhængigt af instruktionspersonen. I syværkstedet bliver eleven mere afhængig af læreren. Det er vigtigt at præcisere, at på trods af at eleverne finder det udbytterigt at arbejde sammen med andre elever, så er der også elever, der er mere skeptiske over for kollaborative måder at tilrettelægge arbejde og instruktionsprocessen på – se nedenfor.

Generelt fremhæver eleverne, at samarbejdet med de andre elever er af stor betydning for deres læringsmæssige udbytte. Det drejer sig ikke kun om vidensdeling i snæver forstand, men også om, at eleverne i nogle sammenhænge kan fungere som inspirationskilder for hinanden. En af eleverne fra musikværkstedet beskriver det således:

“De er meget forskellige alle sammen (de andre elever på musikværkstedet), og de spiller noget forskelligt musik alle sammen, og det er jo egentlig meget godt, for det giver noget til os alle sammen på en eller anden måde, fordi vi spiller alle sammen noget forskelligt musik på holdet så – det er jo inspiration.”



Som eleven beskriver, opstår der efter et stykke tid en vidensdeling, som gør, at eleverne får udbytte af at lære af hinanden.

Så længe eleverne arbejder sammen med elever, der er dygtigere end dem selv, opleves det som berigende i læringsmæssig forstand. En af eleverne, der arbejder i kontoret, beskriver det således:

I: “Hvordan har du det med det? Er det godt, når I arbejder sammen?”
J: “Ja, fordi så lærer jeg egentlig også noget af det, når hun er dygtigere end en selv, altså i forhold til de andre, fordi så lærer man ikke, så lærer jeg ikke noget, så jeg lærer meget af dem, som er dygtigere end en selv.”



Problemet, som vi skal vende tilbage til, er, at det kan opleves som en byrde og utilfredsstillende for den fagligt stærke elev at skulle arbejde sammen med svagere elever over en længere periode. En problemstilling, som er meget nærværende på produktionsskolen, fordi en relativt stor gruppe elever har få personlige ressourcer at give af.

Skepsis over for den kollaborative læringsmåde

På trods af at den kollaborative læringsmåde er den mest dominerende, er der flere elever, der forholder sig skeptisk over for denne tilgang – særligt hvis den bliver brugt i sammenhænge, hvor det ikke er hensigtsmæssigt. En af eleverne beskriver det således:

“Tit så synes jeg bare, der er nogle ting, som man godt kunne være alene om, hvor man bare tænker, “okay, hvorfor skal man være to?” Jeg synes, jeg laver det meget hurtigere, hvis jeg er alene, og så for eksempel for et stykke tid siden, der skulle jeg gå ned med et brev længere nede af vejen, hvor jeg tænkte, jeg smutter ned med det alene, fordi det går meget hurtigere, og så er der to med nede og aflevere et brev, det synes jeg….”



Det kan blive en hæmsko, at alting skal gøres i par, når det kan gøres hensigtsmæssigt alene. En anden svaghed i den kollaborative læringstilgang ligger i, at den dygtige og ansvarsfulde elev blot overtager opgaven og fuldfører, uden at den knapt så stærke elev gør noget.

J: “Altså vi arbejder rigtig, rigtig meget sammen, men nogle gange så siger jeg, det kan jeg godt gøre selv, og så behøver jeg ikke have nogle, fordi tit så sidder de bare og kigger på, og det er alligevel mig, der sidder og laver arbejdet.”
I: “Hvor du egentlig helst selv ville sidde og lave arbejdet?”
J: “Ja, fordi hvis de bare sidder og kigger på, hvorfor skal vi så lave det sammen, når det alligevel er mig, der tager det meste af ansvaret? Og det er det, jeg gør rigtig meget. Jeg tager ansvaret næsten for alt.”



Citatet peger på, at den elev, som skal oplæres, i nogle tilfælde er så svag, at den stærke elev gør hele arbejdet selv, og dermed bliver læringseffekten begrænset for såvel den stærke som den svage elev. Eleven understreger videre, at hvis hun selv gør det hele, så ved hun med sikkerhed, at det bliver gjort ordentligt. Som dette afsnit viser, så er der både styrker og svagheder ved den kollaborative læringstilgang.

At inddrage elevernes tværkontekstuelle kunnen

En af de pædagogiske ressourcer, som lærerne på produktionsskolen ofte synes at bruge, er at inkludere elevernes tværkontekstuelle arbejdsmæssige erfaringer fra områder uden for produktionsskolen i deres oplæring af eleverne generelt. Denne pædagogiske strategi synes på mange måder at indeholde interessante pædagogiske potentialer. En del af eleverne har relevante arbejdsmæssige erfaringer fra andre kontekster uden for produktionsskolen. De mest gængse kilder til elevernes arbejdsmæssige erfaringer er familiemedlemmer eller kammerater, der har lært eleverne grundlæggende færdigheder inden for et felt.

I vores observationer så vi ofte, at eleverne havde opnået solide faglige færdigheder inden for et område, således at de i nogle situationer kunne supplere lærerens viden på området og dermed kunne trækkes ind som en ressource i undervisningen. Det, vi kunne se, var, at eleverne i forskellige situationer fik mulighed for at optræde som områdespecifikke eksperter, fordi de gennem deres læring i andre kontekster var blevet så fagligt kompetente inden for bestemte områder, at de kunne supplere lærerens kunnen. På den måde var det eleverne, der skulle løse bestemte opgaver og vise hele holdet inklusive læreren, hvordan opgaven skulle løses.

“Læreren kommer hen til os: “Virker bagviskeren, Rendez?” Rendez prøver den af “nej, den virker stadig ikke”. Rendez spørger læreren: “Har du renset den ordentligt? – det er næsten altid det, der er i vejen – den skal virkelig renses i bund.” Læreren: “Ja, det tror jeg, at jeg har – prøv at se.” Rendez går om og tjekker. “Du skal jo også rense den forneden – har du kun gjort det for oven?” Læreren griner: “Ja, jeg har vist kun gjort det foroven.” Rendez: “Ej, du er sløset mand.” Han griner, og man kan se, han vokser nogle centimeter over, at rollerne er byttet rundt.” (Observation).



Som beskrevet i denne sammenhæng, ved denne elev mere end læreren om, hvordan vinduesviskeren fungerer og skal renses. Læreren lader eleven være den områdespecifikke ekspert, hvilket giver eleven en menneskelig og faglig anerkendelse. Adspurgt forklarer eleven, at det ofte er sket, at han fungerer som en ekspert i værkstedet.

“Vi har fået sådan en bil henne ved Keld. Han stod en halv time og tiggede om, hvordan man skulle lave det. Han sagde hele tiden, der var strøm, der var strøm! Så gik jeg hen, “det er der ikke”, “ jo, jo der er”. Så ringede han til Ford, “ ja, vi vil godt lave det”, men et eller andet med 800 kroner bare for at kigge, hvad det er, og så et eller andet for, hvad tingene koster. To et halv tusind eller sådan noget. Så sagde jeg til ham, “har du da ikke strøm,” “Jo, jo, vi sender den bare til Ford.” Så gik jeg ud og sagde til ham, ” jeg tror godt, jeg kan”. Der manglede bare minus. Så virkede den.”



For at eleverne har mulighed for at fungere som områdespecifikke eksperter kræver det også, at lærerne er åbne over for, at eleverne på nogle områder kan mere, end lærerne selv kan. Det kræver med andre ord, at lærerne har et fagligt og menneskeligt overskud til at turde inddrage elevernes kunnen, fordi netop elevernes mer-kunnen i nogle situationer udfordrer lærerens position som faglig autoritet. Følgende interview synes at illustrere denne åbenhed, hvor en af lærerne beskriver en af eleverne:

“(…) han ved næsten alt om scootere, jamen vi ved kun halvdelen af, hvad han ved faktisk, hvis jeg skal være helt ærlig, og jeg kan bruge en halv dag på det, hvor han bruger bare den halve tid på det, og hvor jeg siger: “ jamen du ved simpelthen bare så meget om scootere, få den lige til at starte, jeg tror, det er tændingen, jeg ved det ikke,“siger jeg så “det kan også være en kontakt” og han går simpelthen systematisk frem, og det er han simpelthen bare så god til, og det er da kun en glæde for mig, at han har så gode kompetencer inden for det område. Og jeg kan også lære noget af det, så det var det, jeg siger “gør lige det, fordi så kan du lige fortælle mig, hvad du har gjort,” eller “kald lige på mig, når du har fundet fejlen,” så det gør han, og det bliver han lidt stolt over, og det er jo både selvtillid og selvværdet, der lige får en ordentlig “upper” der. Det nyder jeg faktisk, hvis jeg kan finde ting, de er gode til, eller ting, de ikke kan finde ud af og sige “ jamen, ved du hvad, det er du ligeså god til, som jeg er, eller det er du faktisk bedre til” og være ærlig og indrømme det over for dem, det tror jeg altså giver noget, også noget arbejdsglæde også faktisk for begge parter.”



Læreren peger her på, at det i nogle tilfælde er vigtigt at turde træde ud af den vanlige position som faglig autoritet og overlade den position til en af de dygtige elever, fordi det giver eleven en “upper” – mere selvværd – i nogle situationer at kunne mere end læreren. Det er naturligvis kun i de færreste tilfælde, at eleverne kan mere end læreren, og det er naturligvis også derfor, at når det sker, så viger læreren gerne pladsen for en områdespecifik merviden. Som tidligere beskrevet er produktionsskolen netop kendetegnet ved heterogeniteten, og det betyder også, at der faktisk kommer elever på produktionsskolen, som har en omfattende praktisk viden inden for bestemte områder, som det er vigtigt for lærerne at inddrage i værkstedsundervisningen. Der er altså ikke kun tale om, at produktionsskolen er et sted for fagligt svage elever. Det er også et sted, hvor faglige potentialer og talent trives.

Opsamlende: I dette afsnit har vi beskrevet den kollaborative læringsstrategi, som er udbredt på produktionsskolen. Generelt finder eleverne denne læringsstrategi hensigtsmæssig, fordi de oplever den tidsmæssigt økonomisk og som noget, der skaber en god stemning, og at den åbner for en distribution af ansvar og viden på værkstederne. Ifølge nogle elever er der dog en tendens til, at den kollaborative læringsstrategi bliver brugt for meget, så den kan føre til tidsspilde. Endvidere blev det påpeget, at den kollaborative læringsstrategi også blev brugt på den måde, at eleverne i nogle tilfælde inddrog faglige erfaringer, som de havde fået fra andre steder end produktionsskolen.

Den horisontale del b: at lære gennem at anvende

Produktionsskolen er, som allerede nævnt, opbygget sådan, at de produkter, der laves, skal sælges til eksterne aftagere. Det betyder, at eleverne har mulighed for at få en direkte tilbagemelding fra brugerne og dermed også mulighed for at lære af disse tilbagemeldinger. I denne sammenhæng kan man sige, at det at lære gennem at anvende fungerer som en medierende anerkendende del af den pædagogiske praksis på produktionsskolen. Det er et særligt kendetegn, at det, som eleverne lærer ved at arbejde i værkstederne, ofte vurderes i forhold til, om det kan bruges i en praksisnær situation. Det er altså ikke tilstrækkeligt at lære at bruge redskaber og materialer i forhold til øvelsesopgaver eller at deltage i simuleringspraktikker. Det store udbytte får eleverne, når de oplever, at det, de laver, kan bruges i en praksisnær situation.

En af eleverne beskriver, at læreprocessen er knyttet til det at deltage i en genuin arbejdssituation, hvor hun skal ekspedere kunder. Det er bemærkelsesværdigt, at der er flere “læringspor” i elevernes beskrivelser. Det første læringsspor drejer sig om, at vedkommende lærer noget, som kan bruges, når hun senere skal arbejde for eksempel i en butik. Hun siger helt præcist:

“Altså man lærer hurtigt noget ved at ekspedere kunder, det lærer man noget af, hvis man gerne vil være i butik, så lærer man noget ved ligesom sådan have en kundekontakt. Det synes jeg, det er ligesom godt at prøve det, inden man kommer ud i den virkelige verden.”



Et andet læringsspor drejer sig om, at hun også i sit selvforhold ændrer sig gennem at deltage i en butikspraksis. Hun bevæger sig fra at være relativ genert til at være mere åben i forhold til andre mennesker. Hun beskriver det således:

“Ja, sådan ligesom være lidt mere åben over for kunderne, i stedet for bare at stå og kigge og bare være helt vildt genert, men ligesom være åben over for kunderne, og bare det der med at ekspedere kunder, det kan jeg i det hele taget bare bruge. Det kan jeg bruge helt vildt meget til, når jeg skal i gang med min uddannelse, og jeg har fået et job. Altså hvis der nu kommer en kunde ind i butikken, så skal vi hurtig være nede og sørge for at spørge, om der er noget, vi kan hjælpe med og ligesom gå rundt i butikken, i stedet for ligesom bare at stå bag disken, og bare sådan stå med hænderne nede i lommen og bare gå rundt og måske snakke lidt med…(…) første gang var jeg meget genert og efter et par gange, så var det sådan lidt, så havde man sådan vænnet sig til “okay, er der noget, jeg skal hjælpe med?” Det er virkelig noget af det, jeg virkelig synes, at jeg har lært, at ligesom ikke være genert over for kunderne.”



Et tredje læringsspor knytter sig til, at eleven også lærer noget faktuelt i forbindelse med sin deltagelse i butikspraksissen:

“Jamen, jeg lærte jo kundeekspedition, og så skulle jeg lære, hvad de forskellige kager de hed og sådan noget der og de forskellige brød, og priserne dem synes jeg faktisk også, jeg lærte rimelig hurtigt, men de havde sådan nogle tal, og der synes jeg, det var sådan lidt svært at huske de forskellige tal, fordi de lå bare slet ikke op ad hinanden de tal der.”



Som det indikeres her, så er det vanskeligt blot at tale om, at eleverne kun lærer én ting eller på én måde, når de står over for at skulle bruge deres kunnen i praksisnære situationer. Når de kastes ud i disse situationer, hvor de skal bruge det, de kan, og få tilbagemeldinger på, at det, de har gjort, er i orden, så virker det tilbage på forskellige niveauer, eller som vi har beskrevet det her, er der er tale om, at læreprocessen forløber ad forskellige spor, hvor de både lærer noget om sig selv og noget fagligt afgrænset.

Vi finder vigtigheden af at bruge sin kunnen i praksisnære situationer som et dynamisk element i læreprocessen gennemgående i beskrivelser fra andre elever på produktionsskolen. En af eleverne fra musikværkstedet beskriver, at det har været udbytterigt i læringsmæssig forstand at give en koncert på en folkeskole. Han fortæller:

“Ja, ja, det synes jeg giver helt vildt meget til en altså – en masse selvtillid og ankerkendelse kan man vel godt sige. Det kan vi godt gå ud og gøre igen her. Men sådan en glædesfølelse kan man vel godt sige, at det var.”



Oplevelsen af at kunne noget, som andre værdsætter, fremhæves som en erindring, der ved senere lejligheder kan trækkes frem til senere glæde:

“Det er egentlig sådan en ting, der ligger lidt i baggrunden hele tiden det der, men som man altid kan trække frem og bruge. Jeg ved ikke helt – det er jo bare noget af en selv, der bliver skabt, når man spiller musik på en scene, tror jeg.”
I: “Noget af en selv, der bliver skabt?”
“Ja altså, jeg tænker på selvsikkerhed og alle de der følelser, der er på spil, når man laver sådan noget.”



Eleven fra musikværkstedet beskriver processen meget præcist, hvor han understreger, at når særligt denne gruppe elever oplever, at de laver noget, som andre anerkender, og som kan bruges, så får de oplevelsen af, at “noget af en selv bliver skabt”, og at det er noget, man kan trække frem og bruge.

Opsamlende: I dette afsnit har vi peget på, at eleverne gennemgående peger på, at det er en positiv ressource på produktionsskolen, at det, de laver i værkstederne, også skal bruges til noget. Det, eleverne laver, er altså ikke noget, de alene laver for deres egen skyld, eller fordi de skal bestå en eksamen. De produkter, eleverne laver, skal sælges og bruges af andre, og deri ligger der en forpligtigelse til at producere i en acceptabel form for kvalitet.

Den vertikale del a: læreren/håndværkeren som inspirator/anerkender/strukturerende

Som allerede beskrevet, fungerer læreren som en, der lytter til og vejleder eleverne, når de har behov for det, som beskrevet i afsnittet Lærer-elev-relation, men lærerrollen på produktionsskolen er mangefacetteret. Produktionsskolen fungerer, som allerede nævnt, også som værksteder og søger at tilstræbe at gøre eleverne parate til at deltage i arbejdslivet. Lærerne er således også faglige formidlere og fungerer som oplæringsansvarlige, der strukturerer arbejdet på værkstedet.

Læreren som håndværker

En stor del af de lærere, der er ansat på produktionsskolerne, er dygtige håndværkere, og det har betydning for eleverne, at lærerne ikke blot ved noget om faget, men faktisk også behersker den håndværksmæssige kunnen. Eleverne oplever, at de får en kvalificeret tilbagemelding på det, de laver. En af de elever, der arbejder i mekanikerværkstedet, svarer på spørgsmålet om, hvad han får ud af, at læreren selv er håndværker:

“Mange ting. At tjekke, hvis der er et eller andet, der er gået i stykker med en eller anden form for test og alt det der. Det har jeg også lært, jeg vidste ikke, hvordan man skulle gøre det. Hvis der er et eller andet, der er brændt, eller se, hvis der er strøm i ledningerne eller et eller andet. Så er det ham, der har lært mig det. Hvis der er noget, vi kan finde ud af, så gør vi det bare. Hvis der er nogle ting, vi ikke kan finde ud af, så forklarer han, hvordan det er, vi skal gøre det. Så står han ved siden af og siger “rigtigt” og sådan noget. Så når vi er færdige med det, så fortæller han, om det er rigtigt eller ikke rigtigt.”



“Sådan en, der kan sætte sig ned ved siden af og gør tingene langsomt og forståeligt selvfølgelig, og siger, at “du skal styre det, så skal jeg nok sige, hvad du skal gøre,” sådan at man selv lærer det. Sådan at han ikke kommer og napper musen fra en eller sådan noget.”



Eleven fortæller, at det er læreren som håndværker, der spiller en væsentlig rolle for ham som elev. Det er tvivlsomt, om en ikke-faguddannet person ville have opnået samme respekt fra elevens side. Dette understøttes af nogle af eleverne fra musikerværkstedet, som understreger, at det er vigtigt for dem, at de får fagligt kvalificerede tilbagemeldinger på deres musik:

“Jeg kan helt vildt godt lide at få at vide, når det lyder pisse godt og sådan noget, det gør han ikke på samme måde. Det er sådan mere indirekte, men altså – det er helt vildt lækkert altid at få at vide, om man spiller godt, eller man spiller dårligt. Jeg har da også fået at vide af nogen af dem der, at jeg skulle spille anderledes og sådan noget, at det ikke lød særlig godt, det jeg spillede (…) ja, sådan noget mere konstruktiv kritik kan man godt bruge, så man ved, hvad man skal gøre helt præcist.”





Det påpeges her af en elev, at det vigtigt, at lærerne fungerer som håndværkere, der har den faglige kunnen som grundlag for at kunne gå ind i undervisnings- og instruktionssituationer.

En del af lærerens håndværksmæssige kunnen danner også en inspirationsmæssig grund for en del af eleverne. Flere af eleverne peger på, at det faktisk er lærerens vigtigste funktion, nemlig at inspirere eleverne.

“Jamen altså, jeg kan godt lide, når læreren viser, hvordan det skal gøres, men jeg ved jo godt, at jeg ikke gør det ligesådan, det gider jeg jo heller ikke, man skal altid lave lidt sit eget.”



Den anden type lærer, der ofte fremstår som positivt beskrevet, er læreren, der giver eleverne klare faglige tilbagemeldinger, og som tør give rosende/anerkendende tilbagemeldinger på det, eleverne har lavet.

I: “Hvordan bliver du klar over ude i køkkenet, om du har lavet noget godt eller dårligt?”
J: “Ved at Svend siger, at det er godt. Ved at have lavet noget, og så siger han “det er
perfekt.” Jeg kan huske engang, jeg var ved at skære noget fetaost ud, det er sådan lidt
svært, det går let i stykker. Men så gjorde jeg det sådan forsigtigt, så det blev perfekte
firkanter, så kom han over og sagde “hvad fanden er det for noget?!?”, “Ej, hvad har
jeg gjort?”. “Det er bare skide flot det der,” og så gik han bare helt amok, og så blev
man sådan lidt...”
I: “Så han er god også til at rose?”
J: “Ja, og så laver han også sjov med det indimellem, og det er godt nok.”
I: “Så hvordan er det – at få den der anerkendelse?”
J: “Det er rigtig godt.”



Som det fremgår, har en del af eleverne lidt faglige nederlag i folkeskolen, så det har betydning for dem, at lærerne er klare i deres anerkendelse, når eleverne laver noget, der lever op til en vis faglig standard. Eleven i citatet beskriver netop den gode lærer som den, der giver meget klare entydigt positive tilbagemeldinger. Generelt fremhæver eleverne, at lærere, der er klarei deres tilbagemeldinger, også fremstår som gode lærere. Der skelnes dog i flere af interviewene mellem nogle lærere, der roser uforbeholdent, og nogle, der giver en fagligt begrundet anerkendelse, som den der er beskrevet i citatet ovenfor. Eleverne foretrækker den sidste kategori af lærere. For megen ros kan betyde, at eleven oplever at blive positioneret som et barn, hvor læreren fremstår som faderen, og dermed positioneres eleven i en potentielt nedværdigende position. Den faglige anerkendelse kommer, efter at eleven har gennemført et stykke arbejde, som i citatet ovenfor, og får en højlydt faglig anerkendelse for det.

En lang række af eleverne har vanskeligt ved at beherske de traditionelle former for instruktion og undervisning. Et af de træk, der går igen, er, at lærerne er situerede i deres instruktion. Det vil sige, at de er parate til at bruge andre tilgange, når de søger at nå eleverne i en instruktionsmæssig sammenhæng. Det giver sig udtryk helt konkret, der hvor lærerne i mange tilfælde bruger billeder til at anskueliggøre, hvad de mener, eleven bør gøre. En af eleverne fortæller om den gode lærer. Hun fortæller:

I: “Nej. Han brugte også mange eksempler og billeder. Hvad tænker du om det? Det med at bygge undervisningen omkring, at I kan se billederne, og han bruger nogle eksempler?”

J: “Jeg synes, det gør det lidt lettere end bare, at han fortæller det sådan. Så synes jeg godt, man kan sætte billeder, så kan han forklare, hvordan man skal gøre det. Han havde også en elev fra et andet værksted, hvor han skulle vise det.”



Reflekterede faglige dialoger på værkstederne

I en række tilfælde bruger læreren andre strategier end blot det at instruere eleverne. Igennem vore observationer blev vi gentagne gange vidner til, at lærerne brugte det at indgå i en fagligt reflekterende dialog med eleverne som en bevidst undervisningsstrategi. Den reflekterede faglige dialog med eleverne blev både brugt, i forhold til hvordan opgaver skal eller kunne løses, og også efterfølgende til, om opgaver er blevet løst rigtigt. I disse situationer føler eleverne, at de får en indflydelse på det, de laver, både når de skal til at lave en opgave, og når de har lavet én.

Eksempelvis i en situation, hvor lærere og elev står over for en bulet bil, som skal repareres. I den situation spørger læreren eleverne:

“Hvad tænker I vil være bedst?” Eleverne står og kigger på bulen. De kommer hver især med bud, og alle eleverne deltager. Læreren: “Lad os prøve det, Lasse siger, så må vi se, hvordan det virker.” Læreren bruger her forhandling til at løse opgaven. Han spørger eleverne til råds, og de kommer med svarmuligheder. Derefter prøver de ideerne af, hvilket synes at virke motiverende på eleverne.” (Observation).



Efterfølgende indgår lærer og elev i dialog om, hvorvidt opgaven er blevet løst rigtigt:

“En af eleverne siger: “Jeg sagde, den ikke skulle tages af. Nu duer den ikke.” Keld kommer hen, og de diskuterer lidt frem og tilbage. Keld hører på Rendez’ forklaringer og godtager også, at han kan have lavet en fejl. De finder dog frem til, hvad der er i vejen, men det er via forhandling, og de får det lavet.” (Observation).



I den sammenhæng, som beskrives her, viser det sig, at også en fejl kan fungere som en læringsressource, når den indgår i en reflekteret faglig dialog. Lærerne synes generelt at være opmærksomme på, at netop den faglige reflekterede dialog som pædagogisk strategi er en ganske hensigtsmæssig pædagogisk strategi, og som en af lærerne forklarer nedenfor, har det både at gøre med at fremme en form for ligeværdighed mellem elever og lærere og at give eleverne mulighed for at eksperimentere med forskellige måder at løse de faglige problemer på.

“Ja, det er måske også sådan for at være sådan lidt mere ligeværdig på værkstedet, altså bare det ikke går i stykker, så kan de jo prøve deres teori af og se, om den passer, fordi der er der helt sikkert altid nogle, der er klogere end mig deroppe, og så tænker jeg også “ jamen, så lad dem prøve det af ”(...).”



Deltagelsesmulighederne bliver således anderledes for eleverne, idet de bliver inddraget i læreprocessen på en anden måde, når læreren er åben over for at bruge faglige reflekterede dialoger i værkstedsundervisningen. Eleverne har mulighed for at gøre indsigelser, komme med deres eget bud på at løse et problem og selv blive en aktiv del af læreprocessen.

Det betyder også, at lærerne på produktionsskolerne i nogle tilfælde kan inddrage nogle kontekster, eleverne indgår i uden for produktionsskolen, og dermed inddrage nogle af de ressourcer, som kan være med til at bryde elevernes forståelse af sig selv som dårlige elever. Inddragelsen af andre kontekster inkluderer inddragelse af specifikke personer, som er tæt på eleverne – tværkontekstuelle relationer – og inddragelse af tidligere erfaringer i forhold til løsning af opgaver – tværkontekstuelle erfaringer.

Måden, hvorpå tværkontekstuelle relationer inddrages, er eksempelvis ved at inddrage elevernes familiemedlemmer, som i en eller anden forstand har en tilknytning til de opgaver, eleverne varetager på skolen. Et eksempel er en elevs far, der er mekaniker og kommer og hjælper til i mekanikværkstedet, hvis de mangler reservedele.

“Der mangler en reservedel, og læreren siger: “Hans, kan din far ikke skaffe den?” Hans lyser op: “Jo, det tror jeg godt – skal jeg prøve at ringe?” Læreren: “Jeg prøver lige at tjekke ude bagved, men hvis den ikke er der, må du gerne det.” Jeg spørger, hvad det drejer sig om, og læreren forklarer, at Hans’ far er mekaniker og tit lige kommer og hjælper til, hvis de mangler noget. Hans smiler stort, da læreren forklarer om hans far. “Ja, han har faktisk tit været her og hjælpe,” siger en af de andre elever.”



Det, vi kunne se, var, at eleverne fik andre deltagelsesmuligheder, idet de nu havde nye ressourcer at bidrage med til fællesskabet, og det var noget, der kunne mærkes på eleverne. Som en af lærerne siger:

“...så kommer han ned på skolen, og han sætter sin computer til, og han kan fejludlæse den kode, og lampen bliver så slukket, og det er jo også lidt sejt, kan man sige, så siger Hans: “Det var altså min far, der kom ned.” Det er da lidt sejt, og der kan man sige, der bliver Hans også lige 10 cm højere.”



Men også elevernes tværkontekstuelle erfaringer bliver inddraget på skolen. Mange af eleverne har relevante erfaringer fra andre kontekster og har på forhånd oparbejdet en betydelig viden og kunnen inden for de områder, de beskæftiger sig med på produktionsskolen. Muligheden for at bruge disse færdigheder synes både at give én respekt fra de andre elever og en forståelse af at være god til det, man har med at gøre.

“Morten fortæller, at han ved, hvad han skal gøre, og hvordan han skal gøre det, fordi han har kørt motocross og gokart i sin fritid og så rodet med knallerter. Så han har fået en fornemmelse af, hvordan en gokart er skruet sammen, og hvorfor og hvordan man skal gøre tingene.” (Observation).



Det at bruge sine tværkontekstuelle erfaringer giver en ændret deltagelse for eleverne i fællesskabet, idet disse elever ofte bliver sidemandsoplærere for de andre elever. De modtager samtidig anerkendelse fra de andre elever og lærere, når de er i stand til at inddrage erfaringer fra andre faglige sammenhænge og lade det indgå i den reflekterede faglige dialog på værkstedet.

Opsamlende: I elevernes beskrivelser af deres læringsudbytte ved at gå på produktionsskolen er det tydeligt, at det har betydning, at lærerne, som fungerer som oplæringspersoner, selv er uddannede håndværkere til inspiration for eleverne. Det er af særlig stor betydning for eleverne, at de får en faglig betinget anerkendelse, når de laver noget, der lever op til en vis faglig standard. I det hele taget betyder det meget for eleverne, at de modtager en klar positiv og anerkendende feedback fra lærerne. Ubetinget ros bryder de færreste af eleverne sig om. Endvidere har det betydning som central læringsstrategi, at lærerne åbner for en faglig refleksion, som er central for udarbejdelsen af velfungerende løsningsstrategier.

Den vertikale del b: at lære kropslige og personlige færdigheder

En væsentlig del af det, der læres i værkstederne, er knyttet til kropslige og personlige færdigheder. Som allerede beskrevet ovenfor, er dette netop muligt i værkstederne, hvor der er relativt få elever sammen med en fagkyndig lærer, som søger at formidle ikke-verbale og kropslige færdigheder.

En af eleverne beskriver, hvordan det, han har lært i musikken, er knyttet til en kropslig fornemmelse for stoffet. Han fortæller, at det, han har lært på produktionsskolen, er:

“Sådan den der feeling, der er over musikken. Det er ikke noget, man sådan kan putte ord på – det er mere sådan en følelse, at nu lyder det rigtig godt, og det er på grund af, at vi står sammen her.” (Griner)



Det samme gælder på de andre værksteder, hvor eleverne lærer at identificere problemer, uden at de umiddelbart kan sætte ord på. En af eleverne fra mekanikerværkstedet fortæller om sin fejlsøgning:

I: “Jeg lagde også mærke til, at der var et tidspunkt, hvor der var noget i vejen med motoren – det var så på gocarten godt nok, men der var noget i vejen med motoren, og så kunne du sådan høre, hvad der var i vejen. Du sagde, “det må have noget med cylinderen at gøre.” Hvordan kunne du høre det, og hvordan fandt du frem til det?”

M: “Det kan du godt høre. Du kan godt høre det – den rasler, den tager ikke ved. Så er der et eller andet galt, den har ikke optræk. Den har ikke kompression, hedder det.”



Som eksemplet her peger på, har eleven fået kultiveret sin hørelse, så han kan høre, at der er noget galt med motoren. Han kan ved hjælp af lyden identificere, hvad der er galt med motoren. Igen et eksempel på, at en del af det, der læres på værkstederne, er kropsligt baserede færdigheder, som kan være vanskelige at lære gennem decideret verbal formidling og undervisning.

I en del af vore observationer på værkstederne kunne vi se, at eleverne lærer ved at følge oplæringspersonens instruktion, men i forskellige situationer så vi også, at eleverne lærer ved at gøre, som oplæringspersonen gør. I nogle situationer førte oplæringspersonen elevernes hænder og viste kropsligt, hvordan en opgave kunne løses. Den form for oplæringsstrategi er kvalitativt forskellig fra den mundtlige instruktion. Den forudsætter naturligvis, at oplæringspersonerne selv har det håndelag, der skal til, og tid til at føre elevernes hænder i den konkrete situation. Og det forudsætter, at eleverne har tillid til den, der fører vedkommendes hænder. Følgende er en observationssekvens fra autoværkstedet, hvor læreren benytter sig af en kropslig oplæringsstrategi i situationen med Deniz:

“Læreren kommer hen og viser, hvordan værktøjet skal bruges. Læreren giver Deniz værktøjet i hånden og lægger sin egen hånd ovenpå. Han fører Deniz’ hånd op til oliefilteret og hjælper ham med at mærke sig frem, i forhold til hvordan værktøjet skal sættes om oliefilteret, og hvilken vej det skal skrues. Læreren fører først Deniz’ hånd til at skrue den ene vej og derefter den anden. Derefter prøver Deniz alene. Han giver dog hurtigt op og siger, at han ikke kan finde ud af det. Læreren prøver igen ved at lade Deniz mærke filteret med sin egen hånd og siger, at han sagtens kan lære det, men at det kan være lidt svært i starten. Han prøver igen, og det lykkes for ham.”



Eksemplet viser, hvordan læreren her benytter sig af kropslig oplæringsstrategi for at give Deniz den første fornemmelse af, hvordan et problem kan løses. Denne oplæringsstrategi står nødvendigvis i modsætning til den faglige reflekterede dialog beskrevet ovenfor. Den kropsligt baserede oplæringsstrategi fungerer i mange tilfælde som det, der danner grundlaget for, at lærere og elever – eller eleverne imellem – kan have en faglig reflekteret dialog om de problemer, de møder på værkstedet.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Kreativitet, produktion og identitet"
© Undervisningsministeriet 2008

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top