Forrige kapitel Til forsiden tom
Krone
Undervisningsministeriets logo







Litteratur

Aarkrog, V. (1997). Samspillet mellem teori og praktik. København: Undervisningsministeriet. (http://www.uvm.dk/gammel/samspil.pdf)

Analyseinstituttet “Instant Answer” (2004). Undersøgelser af årsager til “restgruppens” frafald.

Andersen, D. (2005). 4 år efter grundskolen. 19 årige om valg og veje i ungdomsuddannelserne. Amternes og kommunernes forskningsinstitut, AKF.

Andersen, O.D. (2001). Frafald i erhvervsuddannelsernes praktikdele – en synteserapport. Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse.

Andersen, V. (2000). “Mellem to skoleformer – et samarbejde mellem produktionsskoler og erhvervsskoler”. Undervisningsministeriet. (http://static.uvm.dk/publikationer/2000/skoleformer/)

Balle-Petersen, M. (1996). På lige fod – om produktionsskolen som en mulighed for voksne arbejdsledige. Udviklingscenteret for folkeoplysning og voksenundervisning.

Brock, J. & Gonnsen, L. (2004). Pædagogikken og frafaldet. Undervisningsministeriet.

Clemmensen, N., Geysner, M.G., & Sørensen, M.S. (2000). Produktionsskoler i Danmark – deltagere og skoleprofiler. Undervisningsministeriet. (http://static.uvm.dk/publikationer/2000/prod/index.html)

Elmholdt, C., Ljung, V., Larsen, K.L., Madsen, S.S., Nielsen, K. 2006. Midtvejsevaluering af forsøgsprojektet “Produktionsbaseret lærlingeuddannelse”. Produktionsskoleforeningen, Vejle.

Gudmundsson, G. & Jensen, N.R. (2005). Pædagogik for unge med særlige behov – en forskningsbaseret udredning om, ”hvad der virker”. Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, København.

Hoppe, A & Gremaud, A. (1999) Arbejde og læring. Produktionsskoleværkstedet – et uddannelsessted. Danmarks Lærerhøjskole (DLH) og Foreningen for Produktionsskoler og Produktionshøjskoler (FPP), 1999.

Jacobsen, N. & Ljung, V. (1984). Hvidbog om produktionsskolerne. De kombinerede undervisnings- og produktionsprogrammer. Undervisningsministeriet.

Kirkegård, T. & Nielsen, K. (2008 – under udgivelse). “Etnicitet mellem produktion og skole”. I Warring, N., Antologi om erhvervsuddannelse.

Kolb, D. (1984). Experiental Learning. Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.

Koudahl, P. (2005). Frafald i erhvervsuddannelserne – årsager og forklaringer. Undervisningsministeriet. (http://static.uvm.dk/publikationer/2005/frafaldsopsamling/)

Kvale, S. (2007). A Workplace Perspective on School Assessment. In Havnes, A., & McDowell, L. (Eds.) Balancing Dilemmas in Assessment and Learning in Contemporary Education, Routledge, London.

Larsen, L. (2001). Unge, livshistorie og arbejde: produktionsskolen som rum for liv og læring. Roskilde: Roskilde Universitetscenter.

Larsen, L., & Larsen, K. T. (1997). Produktionsskolen mellem uddannelse og arbejde. (Skriftserie fra Erhvervs- og Voksenuddannelsesgruppen; 55). Roskilde: Erhvervs- og voksenuddannelsesgruppen, RUC.

Lave, J. & Wenger, E. (2003). Situeret læring og andre tekster. Hans Reitzels Forlag, København

Lausch, B. & Størner, T. (2002). Samarbejdet mellem elev og skole – udsatte elever i erhvervsuddannelserne. Undervisningsministeriet. (http://static.uvm.dk/publikationer/2002/samarbejdet/)

Mehlbye, J., Haagensen, P. & Halgreen, T.(2000): Et frit valg? Unges overgang fra grundskolen til ungdomsuddannelserne – om danske unge og unge fra etniske minoriteter. København, AKFforlaget.

Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration (MFII) (2005). Udlændinge på ungdomsuddannelserne – frafald og faglige kundskaber. Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Tænketanken om udfordringer for integrationsindsatsen.

Nielsen, K. & Kvale, S. (1999) (red.). Mesterlære – læring som social praksis. København: Hans Reitzels Forlag.

Nielsen, K., Kvale, S. (red.). (2003). Praktikkens læringslandskab – At lære gennem arbejde, Akademisk Forlag, København.

Nielsen, K. (2008 – under udgivelse). A collaborative learning perspective on learning transfer: the transition from vocational school to workplace learning revisited. Submitted Journal of Workplace Learning.

Schmidt, G. & Jacobsen, V. (2000). 20 år i Danmark. En undersøgelse af nydanskeres situation og erfaringer. København, Socialforskningsinstituttet.

Sjøberg, A. H. (1999). På godt og ondt – et portræt af elever og deres forhold til mestre og skoler. Undervisningsministeriet. (http://static.uvm.dk/publikationer/1999/godtogondt/)

Tomasello, M., Kruger, A., & Ratner, H. (1993). Cultural learning. Behavioral and Brain Sciences, 16, 495-552.

Wilbrandt, J. (2002 ). Vekseluddannelse i håndværksuddannelser. Lærlinges oplæring, faglighed og identitet mellem skole og virksomhed. Undervisningsministeriet. (http://static.uvm.dk/publikationer/2002/veksel1/)

Undervisningsministeriets temahæfteserie

I denne serie udsender Undervisningsministeriet publikationer om generelle eller mere specifikke aktuelle emner. Formålet er at skabe debat og inspirere til udvikling i uddannelserne.

2008:

Nr. 1: Plads til forskellighed – at arbejde med kultur og konflikt i folkeskolen (ISBN 978-87-630-2660-8) (Grundskolen)

Nr. 2: Inspiration til folkeskolens sundhedsundervisning (internetpublikation) (Grundskolen)

Nr. 3: Sproget med i alle fag – andetsprogspædagogiske perspektiver på fagundervisningen i folkeskolen (ISBN 978-87-603-2697-4) (Grundskolen)

Nr. 4: Det afsluttende projekt på grundforløbet i EUD (internetpublikation, dvd og booklet) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 5: Portfoliometoden i erhvervsuddannelserne (internetpublikation, dvd og booklet) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 6: Kreativitet, produktion og identitet – fra produktionsskole til erhvervsuddannelse (ISBN 978-87-603-2721-6) (Erhvervsfaglige uddannelser)

2007:

Nr. 1: Introduktion til den nye karakterskala. 7-trins-skalaen og bedømmelser i erhvervsfaglige uddannelser (dvd og booklet) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 2: Det bli’r sjovere og sjovere. Bedre erhvervsuddannelser med it (ISBN 978-87- 603-2650-9) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 3: Innovationskraft på professionshøjskoler (ISBN 978-87-603-2654-7) (Videregående uddannelser)

Nr. 4: Hvis det skal gi’ mening… Elevernes udbytte af praksisrelateret undervisning i erhvervsuddannelserne (ISBN 978-87-503-2652-3) (Erhvervsfaglige uddannelser)

2006:

Nr. 1: Åbne læringsmiljøer i erhvervsuddannelser – læringsforløb og sammenhænge (UVM 7-369) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 2: Praktikuddannelse med elevens læring i fokus – kompetenceudvikling i SOSUuddannelserne (UVM 7-370) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 3: Entreprenørskab i de videregående uddannelser. Innovation og iværksætteri inden for KVU og MVU (UVM 8-049) (Videregående uddannelser)

Nr. 4: Naturfagene i bevægelse. Når folkeskolelærere udvikler undervisning (internetpublikation) (Grundskolen)

Nr. 5: Vejledning om disciplin, god adfærd og trivsel i folkeskolen – et inspirationshæfte (UVM 5-470) (Grundskolen)

Nr. 6: Tosprogede børns overgang fra dagtilbud til skole – fokus på den sproglige udvikling (internetpublikation) (Grundskolen)

Nr. 7: Undervisning i demokrati – inspiration til grundskoler og ungdomsuddannelser (UVM 5-471) (Grundskolen og ungdomsuddannelser)

Nr. 8: Evalueringskultur på erhvervsskolerne. Hvad, hvorfor og hvordan? (UVM 7-372) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 9: De faglige udvalg og den gode praktikoplæring. Styrkelse af erhvervsuddannelsernes praktikdel (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 10: Hold fast! Initiativer til fastholdelse af tosprogede og praktisk orienterede unge i erhvervsuddannelserne (UVM 7-374) (Erhvervsfaglige uddannelser)

2005:

Nr. 1: Frafald i erhvervsuddannelserne – årsager og forklaringer (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)


Visse trykte publikationer – som i oversigten er forsynet med et UVM-bestillingsnummer eller et ISBN-nummer – kan mod betaling af et ekspeditionsgebyr rekvireres hos Nordisk Bog Center eller hos boghandlere. Andre trykte publikationer kan købes samme sted. For priser se: http://www.uvm.dk/katindek.htm.
Internetpublikationer kan til eget brug frit downloades fra www.uvm.dk.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Kreativitet, produktion og identitet"
© Undervisningsministeriet 2008

Forrige kapitel Til forsiden tom
Til sidens top