Inspiration til skolebestyrelsen - skole-hjem-samarbejdet: Forældremødet
Drøftelse af Fælles Mål også på forældremødet
Idé til forældremøde i 1. klasse
Tag udgangspunkt i følgende, der er hentet fra faget musik, trinmål efter 2. klassetrin, og kom med forslag til:
Hvad er det, vores børn skal kunne og vide, for at de vil kunne…
Inddel jer i 3 grupper.
- Gruppe 1 skal kigge på musikudøvelse
- Gruppe 2 skal kigge på musikalsk skaben
- Gruppe 3 skal kigge på musikforståelse.
Vælg 3-5 punkter og kom med forslag.
Musikudøvelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- deltage opmærksomt i legende musikalsk udfoldelse
- følge og holde en puls
- synge med på et repertoire af nye og ældre danske sange og salmer med vægt på børnesange samt årstids- og højtidssange
- fremsige et udvalg af rim og remser
- synge med god intonation i større grupper
- synge efter anvisninger på tempo, toneleje og udtryk
- anvende forskellige musikinstrumenter som ledsagelse til leg og sang
- deltage i sammenspil med enkle rytmiske og melodiske figurer
- deltage i en række sanglege og bevægelseslege.
|
Musikalsk skaben
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- anvende krop, stemme og forhåndenværende klangkilder i skabende musikalsk arbejde
- producere lydillustrationer og klangkulisser over rim, remser, eventyr eller egne fortællinger
- udføre enkle rytmiske improvisationer med ledsagelse af grundpuls
- synge korte melodiske improvisationer med eller uden tekst
- komponere små rim, remser og sange
- deltage i forløb med musik, billeder, bevægelse og dramatisering i fællesskab med andre.
|
Musikforståelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- lytte opmærksomt til korte musikstykker, der associerer til noget konkret
- udtrykke oplevelse af musik i ord, billeder og bevægelse
- udtrykke elementer i et musikstykke i leg og dramatisering
- bedømme, hvilken af to toner der er højest, og om en tonerække går op eller ned
- kende forskel på puls og rytme
- høre forskel på dur og mol
- anvende notation til rytme og lyd
- genkende klangen af størstedelen af musiklokalets instrumenter
- forstå, at der er forskellige musikgenrer
- forstå, at musik bruges i mange sammenhænge.
|
|