Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan?

Til forsidenOm Fælles Mål


Inspiration til kommunen

Inspiration til skolebestyrelsen – skole-hjem-samarbejdet

Inspiration til skoleledelsen

Inspiration til lærerne

Inspiration til inddragelse af eleverne



Indledning



Skolebestyrelsen



Forældremødet



Skole-hjem-samarbejdet



Nogle mulige spørgsmål



Prøv din viden om Fælles Mål



Inspiration til skolebestyrelsen - skole-hjem-samarbejdet: Forældremødet




Drøftelse af Fælles Mål – også på forældremødet

Idé til forældremøde i 1. klasse

Tag udgangspunkt i følgende, der er hentet fra faget musik, trinmål efter 2. klassetrin, og kom med forslag til:

Hvad er det, vores børn skal kunne og vide, for at de vil kunne…

Inddel jer i 3 grupper.

  • Gruppe 1 skal kigge på musikudøvelse
  • Gruppe 2 skal kigge på musikalsk skaben
  • Gruppe 3 skal kigge på musikforståelse.

Vælg 3-5 punkter og kom med forslag.


Musikudøvelse

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • deltage opmærksomt i legende musikalsk udfoldelse
  • følge og holde en puls
  • synge med på et repertoire af nye og ældre danske sange og salmer med vægt på børnesange samt årstids- og højtidssange
  • fremsige et udvalg af rim og remser
  • synge med god intonation i større grupper
  • synge efter anvisninger på tempo, toneleje og udtryk
  • anvende forskellige musikinstrumenter som ledsagelse til leg og sang
  • deltage i sammenspil med enkle rytmiske og melodiske figurer
  • deltage i en række sanglege og bevægelseslege.


Musikalsk skaben

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • anvende krop, stemme og forhåndenværende klangkilder i skabende musikalsk arbejde
  • producere lydillustrationer og klangkulisser over rim, remser, eventyr eller egne fortællinger
  • udføre enkle rytmiske improvisationer med ledsagelse af grundpuls
  • synge korte melodiske improvisationer med eller uden tekst
  • komponere små rim, remser og sange
  • deltage i forløb med musik, billeder, bevægelse og dramatisering i fællesskab med andre.

Musikforståelse

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • lytte opmærksomt til korte musikstykker, der associerer til noget konkret
  • udtrykke oplevelse af musik i ord, billeder og bevægelse
  • udtrykke elementer i et musikstykke i leg og dramatisering
  • bedømme, hvilken af to toner der er højest, og om en tonerække går op eller ned
  • kende forskel på puls og rytme
  • høre forskel på dur og mol
  • anvende notation til rytme og lyd
  • genkende klangen af størstedelen af musiklokalets instrumenter
  • forstå, at der er forskellige musikgenrer
  • forstå, at musik bruges i mange sammenhænge.